Kuzmin
|
Re: Kuzmin
[Re: rasmusic]
06/02/2016 22:00
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Hvordan går dere fram for å få gode ski på varmt føre? Jeg har alle siklingene og børstene tilgjengelig, men føler aldri det glir godt når det er varmt. Bruker Swixpadda og legger rett rill. Stort sett 3mm + evt. 0.75 oppå. God erfaring med de og bruker de når de er +1 og varmere. 3 er vel litt overkill, men 0,75 er ikke grovt nok. Har kun 0,75 og 3 mm.
Redigert av Gammelogdesperat; 06/02/2016 22:08.
iq
|
|
|
[Re: krisch]
07/02/2016 08:24
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Men hva gjør du før det? Plus-siklinga og HS-børsten? Jeg lurer litt på om jeg børster meg ned til for FIN struktur for varmt føre, for jeg får alltid veldig sugende ski på varmt føre.
|
|
|
[Re: rasmusic]
07/02/2016 16:48
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Men hva gjør du før det? Plus-siklinga og HS-børsten? Jeg lurer litt på om jeg børster meg ned til for FIN struktur for varmt føre, for jeg får alltid veldig sugende ski på varmt føre. Du har sikkert for fin struktur ja. Mine ski er siklet med Multicut, en veldig fin sikkel. Det er jo rillene som blir avgjørende, ikke siklinga før, eller børsting. Swixpadda "skjærer" rillene og er det som er avgjørende for gliden/dreneringa. Rillinga til slutt gir merkbart bedre glid enn bare kuzmin+ feks.
iq
|
|
|
17/02/2016 21:26
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Ved trått føre (-10 og kaldere), er det slik at jeg MÅ ha Kuzmin Cold eller kan jeg bruke Kuzmin Universal + våtslipepapir og masse børsting (bronse og nylon) ?
|
|
|
18/02/2016 16:24
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Går fint an å bruke Universal. Hadde nøyd meg med kun å børste. Hvis du bare skal trene, er det vel ikke så farlig om du ikke har superglid? Skien har dessuten mye mer å si for gliden, enn strukturen.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
23/02/2016 11:02
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Jeg lurer litt på dette ifht tråere føre og nysnø. Men nå har jeg ikke prøvd å korte ned på festesonen nå som teknikken er bedre.
Jeg har de markaskia fra Fischer (superlite wax shortcut 202) hvis det hjelper.
Er det forresten normalt at kuzmin U sikla er sløv allerede etter å ha sikla 2 fischer skipar og et billigmerkepar? Følte jeg måtte stå en stund å sikle på Fischer (ca 1 time per ski).
|
|
|
[Re: bigp85]
23/02/2016 15:11
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Ved trått føre (-10 og kaldere), er det slik at jeg MÅ ha Kuzmin Cold eller kan jeg bruke Kuzmin Universal + våtslipepapir og masse børsting (bronse og nylon) ? Har smørt tradisjonelt i alle år, men prøvd meg på Kuzmin i år. Sammenlignet med vanlig prepping og steinslip funker kuzminiserte ski svært godt på kald ny snø, men ellers er det lite å skryte av. Har testet både cold og universal, merker ingen forkjell. Mildvær krever ganske hard jobb med 1 mm rett rill eller grovere for i hele tatt å få noe fart på skia.
|
|
|
[Re: PerM]
25/02/2016 07:33
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Ved trått føre (-10 og kaldere), er det slik at jeg MÅ ha Kuzmin Cold eller kan jeg bruke Kuzmin Universal + våtslipepapir og masse børsting (bronse og nylon) ? Har smørt tradisjonelt i alle år, men prøvd meg på Kuzmin i år. Sammenlignet med vanlig prepping og steinslip funker kuzminiserte ski svært godt på kald ny snø, men ellers er det lite å skryte av. Har testet både cold og universal, merker ingen forkjell. Mildvær krever ganske hard jobb med 1 mm rett rill eller grovere for i hele tatt å få noe fart på skia. Mine ski fungerer veldig bra på mildt føre. Hvilket føre skiene fungerer best på tipper jeg avhenger mer av spenn og trykksoner enn strukturering (Kuzmin vs maskinslip).
|
|
|
25/02/2016 07:35
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jeg lurer litt på dette ifht tråere føre og nysnø. Men nå har jeg ikke prøvd å korte ned på festesonen nå som teknikken er bedre.
Jeg har de markaskia fra Fischer (superlite wax shortcut 202) hvis det hjelper.
Er det forresten normalt at kuzmin U sikla er sløv allerede etter å ha sikla 2 fischer skipar og et billigmerkepar? Følte jeg måtte stå en stund å sikle på Fischer (ca 1 time per ski). Har hatt mine i noen år og de funker like bra. Men det er veldig stor forskjell på å sikle ulike såler. Noen kan være steinharde og veldig vanskelig å sikle, mens andre går det som kniv i varmt smør.
|
|
|
[Re: PerM]
25/02/2016 07:48
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Ved trått føre (-10 og kaldere), er det slik at jeg MÅ ha Kuzmin Cold eller kan jeg bruke Kuzmin Universal + våtslipepapir og masse børsting (bronse og nylon) ? Har smørt tradisjonelt i alle år, men prøvd meg på Kuzmin i år. Sammenlignet med vanlig prepping og steinslip funker kuzminiserte ski svært godt på kald ny snø, men ellers er det lite å skryte av. Har testet både cold og universal, merker ingen forkjell. Mildvær krever ganske hard jobb med 1 mm rett rill eller grovere for i hele tatt å få noe fart på skia. Tror kanskje den gjengse oppfatningen er omvendt. Jeg opplever at jeg har jevnt over gode ski på de aller fleste fører bortsett fra nyoppkjørte løyper i kald nysnø (spesielt under 10 minus). Kald fokksnø er som sirup.
Redigert av jman76; 25/02/2016 07:59.
|
|
|
[Re: jman76]
25/02/2016 12:56
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Ved trått føre (-10 og kaldere), er det slik at jeg MÅ ha Kuzmin Cold eller kan jeg bruke Kuzmin Universal + våtslipepapir og masse børsting (bronse og nylon) ? Har smørt tradisjonelt i alle år, men prøvd meg på Kuzmin i år. Sammenlignet med vanlig prepping og steinslip funker kuzminiserte ski svært godt på kald ny snø, men ellers er det lite å skryte av. Har testet både cold og universal, merker ingen forkjell. Mildvær krever ganske hard jobb med 1 mm rett rill eller grovere for i hele tatt å få noe fart på skia. Tror kanskje den gjengse oppfatningen er omvendt. Jeg opplever at jeg har jevnt over gode ski på de aller fleste fører bortsett fra nyoppkjørte løyper i kald nysnø (spesielt under 10 minus). Kald fokksnø er som sirup. Riktig. Fikk en "aha-opplevelse" da jeg prøvde multicutsiklede ski første gang på kald nysnø(uten ekstra manuell rill). Vesentlig bedre glid enn Kuzmin pga. at den gir mye finere struktur.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
25/02/2016 14:34
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Hvor "varmt" er det før du velger å rille Multicutsiklede ski?
|
|
|
[Re: jman76]
25/02/2016 16:53
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Hvor "varmt" er det før du velger å rille Multicutsiklede ski? Har 0,75 rett rill m padda på 0 til 4-5 minus ved noen dager gammel snø. Venter noen grader nærmere 0 om det er fin snø/nysnø.
iq
|
|
|
28/10/2016 19:00
|
Mosjonist1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Forhåndsvisning Gutten stiller i G11klassen til kommende sesong, og da skal tidligere distanse dobles fra 1-2km i konkurranse. Jeg er ingen smøreekspert men holder hodet såvidt over vannskorpa:-) Utstyrsparken er ikke stor og Finn.no brukes når gode tilbud dukker opp. Litt jobb blir det, med Telenorkarusellrenn eller poengrenn, skitrening og ett eller to renn i helgene i tillegg. Jeg har den nye universalsiklingen i kikkerten. Kuzmin var motpolen til utstyrshysteriet innen smøring i starten, men dette har sannelig endret seg. Hva stilart angår vil det bli gått både klassisk (med feste) og skøyting. Hva kan egentlig forventes av resultat med en slik sikling? Ankepunktet mot Kuzmin er vel inhovedsak trå ski ved kalde forhold, men vintrene blir jo mildere og mildere... http://www.skistart.com/nor/vinter/skism...sikkel-017.html
Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema. - Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
|
|
|
29/10/2016 06:39
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har skrevet en del innlegg om Kuzmin, og begynte å bruke det i 2008/2009 tror jeg det var. Stort sett positive erfaringer, spesielt på trening der kona og jeg stort sett har vært av de som har hatt best glid sammenlignet med de vi har gått med. Når det gjelder konkurranse brukte jeg kun Kuzmin til å begynne med på skiene våre uten noe mer dill. På Furnesåsen rundt i 2013 (kaldt og knallharde spor, Madshus Hypersonic ski) hadde jeg helt fantastiske ski på den siste mila, med stort sett nedover. Vant klassa mi (over 50). Trysil skimaraton samme året, minst like gode ski som de jeg gikk sammen med, mye nedover på slutten der også, ble nr.3 i klassa. Fant ut at skiene ble bedre jo lenger det var. Vasaloppet gikk på 4.59, skarpt føre. For å få bedre ski fra start begynte jeg å teste ut forskjellig topping, hurtigglider og flytende cera, samt "gullsåpa", samt Kuzmin fluorbrush.
Erfaringene er at flurbrush er veldig bra og enkelt. Har brukt det til en del jeg har smurt ski til og det har fungert veldig bra. Det blir rimelig også. Det beste resultatet syns jeg ble flytende cera på toppen, da var det veldig bra "slipp" og skiene var gode med en gang og holdt seg bra.
Har diskutert dette med en meget habil smører for en fabrikant (skal ikke si hvilken ) og han sa at de hadde prøvde det med Galium utenpå, det hadde gitt en enorm glid.
Nå er vel dette kanskje ikke helt etter det du spør om, men Kuzmin med en flytende hurtigglider vil gi deg brukbare ski vil jeg tro.
|
|
|
[Re: kaiost]
30/10/2016 23:39
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har skrevet en del innlegg om Kuzmin, og begynte å bruke det i 2008/2009 tror jeg det var. Stort sett positive erfaringer, spesielt på trening der kona og jeg stort sett har vært av de som har hatt best glid sammenlignet med de vi har gått med. Når det gjelder konkurranse brukte jeg kun Kuzmin til å begynne med på skiene våre uten noe mer dill. På Furnesåsen rundt i 2013 (kaldt og knallharde spor, Madshus Hypersonic ski) hadde jeg helt fantastiske ski på den siste mila, med stort sett nedover. Vant klassa mi (over 50). Trysil skimaraton samme året, minst like gode ski som de jeg gikk sammen med, mye nedover på slutten der også, ble nr.3 i klassa. Fant ut at skiene ble bedre jo lenger det var. Vasaloppet gikk på 4.59, skarpt føre. For å få bedre ski fra start begynte jeg å teste ut forskjellig topping, hurtigglider og flytende cera, samt "gullsåpa", samt Kuzmin fluorbrush.
Erfaringene er at flurbrush er veldig bra og enkelt. Har brukt det til en del jeg har smurt ski til og det har fungert veldig bra. Det blir rimelig også. Det beste resultatet syns jeg ble flytende cera på toppen, da var det veldig bra "slipp" og skiene var gode med en gang og holdt seg bra.
Har diskutert dette med en meget habil smører for en fabrikant (skal ikke si hvilken ) og han sa at de hadde prøvde det med Galium utenpå, det hadde gitt en enorm glid.
Nå er vel dette kanskje ikke helt etter det du spør om, men Kuzmin med en flytende hurtigglider vil gi deg brukbare ski vil jeg tro. Har du noen retningslinjer ved bruk av kuzmin? For eks. -8 og kaldere: kuzmin U + våtslipepapir 1200 -8 til +3: Kuzmin U +3 og varmerre: Kuzmin U + rill 0,75 mm
|
|
|
09/02/2017 13:33
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
keo
|
|
|
09/02/2017 13:46
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
"56-åringen fra Aurskog har videreutviklet en idé en russer hadde for mange år siden."
Ser jo kliss lik ut.
|
|
|
[Re: pharynx]
09/02/2017 14:40
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
"56-åringen fra Aurskog har videreutviklet en idé en russer hadde for mange år siden."
Ser jo kliss lik ut. Ja for oss tullinger gjør det jo det. Mange vil nok mene at et Sram eagle og KMC kjede også ser likt ut. Sikker litt forskjell på hvordan eggen er slipt, slik at sålen får en annen overflate enn med Kuzmin.
|
|
|
09/02/2017 20:32
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Det var jo heller ikkje Kuzmin som fann på stålsikling av ski. Han fann derimot på å lage struktur i stålsiklinga, slik at ein ikkje lenger treng å steinslipe for å få struktur i sålen (og dermed fjerne behovet for glider som steinsliping gir).
|
|
|
[Re: keo]
10/02/2017 16:25
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
En sylskarp sikling som gir merkbart bedre glid på nysnø/ og kaldføre. Ellers bør man legge på en manuell struktur. Glir generelt bedre enn Kuzmin etter min erfaring.
iq
|
|
|
13/02/2017 00:12
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Er dette multicut-siklinga?
|
|
|
13/02/2017 06:23
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Er dette multicut-siklinga? Yepp.
iq
|
|
|
13/02/2017 22:12
|
Siphlonurus
Fersking
|
Fersking
Et par ferske erfaringer på kaldt føre.. Etter å ha stålsiklet for et par uker siden med Kuzmin cold, 1200 våtslipepapir og rotor stålbørste til slutt føler jeg at skiene ble tråere enn før. Hadde gammel kuzmin fra i fjor som utgangspunkt og mye bedre glid i utgangspunktet. Gikk 3 turer på kaldt føre, senest lørdag og like trått hver gang. Hadde lagt en gammel grønn Swix i bunn som jeg hadde smeltet inn og deretter lagt blå extra. Det jeg tror var hovedproblemet var at jeg la blå extra i kjelleren mens sålen fortsatt var varm og at grunnvoksen derfor slo igjennom. Gjorde i alle fall et nytt forsøk med ny runde med stålsikling før skitur på søndag, og etter ny runde med Kuzmin cold så pusset jeg kraftig med svart fibertex (begge veier) og deretter kraftige drag med et hammerskaft (metall) før normal børsting til slutt. Smeltet inn et syltynt lag med Grønn Toko, men ventet til jeg skulle ut på ski med å smøre (blå extra på ene skien og Rode blå spesial multigrade på andre). Resultatet ble fantastisk god glid sammenliknet med dagen før på samme føre/temperatur (8-10 minus). Festet var like bra på begge skiene, men følte kanskje det var en nyanse bedre slipp med rodevoksen. Om det var kombinasjonen fibertex/hammerskaft på glidsonen eller måten jeg la festevoksen på som gjorde den store forskjellen er jeg ikke sikker på, men kanskje det var en kombinasjon. Det ble i alle fall utrolig gode ski på et litt trått føre  Skiene er gamle Hypersonic-ski som jeg bruker når det er kaldt.
|
|
|
[Re: Siphlonurus]
14/02/2017 21:18
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Et par ferske erfaringer på kaldt føre.. Etter å ha stålsiklet for et par uker siden med Kuzmin cold, 1200 våtslipepapir og rotor stålbørste til slutt føler jeg at skiene ble tråere enn før. Hadde gammel kuzmin fra i fjor som utgangspunkt og mye bedre glid i utgangspunktet. Gikk 3 turer på kaldt føre, senest lørdag og like trått hver gang. Hadde lagt en gammel grønn Swix i bunn som jeg hadde smeltet inn og deretter lagt blå extra. Det jeg tror var hovedproblemet var at jeg la blå extra i kjelleren mens sålen fortsatt var varm og at grunnvoksen derfor slo igjennom. Gjorde i alle fall et nytt forsøk med ny runde med stålsikling før skitur på søndag, og etter ny runde med Kuzmin cold så pusset jeg kraftig med svart fibertex (begge veier) og deretter kraftige drag med et hammerskaft (metall) før normal børsting til slutt. Smeltet inn et syltynt lag med Grønn Toko, men ventet til jeg skulle ut på ski med å smøre (blå extra på ene skien og Rode blå spesial multigrade på andre). Resultatet ble fantastisk god glid sammenliknet med dagen før på samme føre/temperatur (8-10 minus). Festet var like bra på begge skiene, men følte kanskje det var en nyanse bedre slipp med rodevoksen. Om det var kombinasjonen fibertex/hammerskaft på glidsonen eller måten jeg la festevoksen på som gjorde den store forskjellen er jeg ikke sikker på, men kanskje det var en kombinasjon. Det ble i alle fall utrolig gode ski på et litt trått føre  Skiene er gamle Hypersonic-ski som jeg bruker når det er kaldt. Såvidt jeg husker så ga vel kuzmin U + 15-20 drag med våtslippapir og litt kortere festesone med syltynt lag grønn toko i bunn, god glid på slikt føre. Am I right?
|
|
|
08/01/2018 23:03
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Såvidt jeg husker så ga vel kuzmin U + 15-20 drag med våtslippapir og litt kortere festesone med syltynt lag grønn toko i bunn, god glid på slikt føre. Am I right? [/quote]
Ja, det er rett. Våtslipepapir 1200 fra Biltema er fantastisk på kaldt og trått føre. Holder ikke med pink paper fra Skigo. Det er for fint. Kan etterpå glide med ch4 eller ch6 + kaldpulver, fra f.eks Start, for å toppa heile driden, men det vil jo ta slutt etter noen km/mil. Deretter er det den glatte sålen fra våtslipepapir + børsting som i seg selv er knallbra! Ps.
|
|
|
28/02/2018 13:42
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
Hei!
Prøvde meg på litt Kuzmin på skøyteskiene mine. Men selve sålen er konkav flere steder så "skrapen" kom ikke til alle steder.. Er det da bare og gå på inntil man har planet ut sålen?
|
|
|
[Re: ekken]
28/02/2018 17:48
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Ja, er ofte litt jobb, men går rimelig greit som regel. Overrraskende mange ski som er enten konvekse eller konkave.
|
|
|
01/03/2018 13:04
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
Da får jeg bare gå på litt mer, syntes det var litt skummelt og skrape så mye i skiene;) Vurderer og gå til innkjøp av denne: https://www.skistart.com/nor/kuzmin-universal-sikkel-017.htmlKlarer ikke helt forstå om denne lager noe struktur i det hele tatt, eller om jeg i tillegg kjøpe noe struktur verktøy? Tenker kun og ha en "bruk til alt" struktur på skien..
|
|
|
|
|