Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX?

Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? #2467182 25/02/2018 14:55
K
Klang Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Jeg holder på å bytte ut sykkelparken. Min gamle Scott Scale skal leve videre som vintersykkel etter noen år som trimmaskin i marka.

Jeg har allerede en Canyon Endurace til søndagssykling med kompiser og sommerpendling (overkill, I know), men syns den blir litt for spinkel til min litt uoppmerksomme grussykling . -Bør ha dekk med 40 mm bredde tror jeg...

Har foreløpig funnet disse:
Merida Silex 600

Giant Toughroad

Og selvsagt Gavia
I tillegg ser jeg at Bikeshop lister opp Bombtrack Hook 1 i aktuell prisleie - uten at de er på lager.
Edit: og denne fra Rondo så jeg nå : Rondo Ruut

Jeg føler meg litt som fisk på land her...noen tips?? ...pris...tja, 15'-19'? Ikke for aggressiv sittestilling (ryggen tåler det ikke)...

Redigert av Klang; 25/02/2018 14:57.
Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2467187 25/02/2018 15:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Siden du allerede har en lettgrusvennlig Endurace, så bør det være et godt steg opp til noe røffere:
On-One Space Chicken

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2467207 25/02/2018 17:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er det Endurace med skivebremser du har? Den vant som kjent Landeveis test av eventyrsykler og er noe av det beste du kan velge for grusturer i Marka.

Ettersom du er vant med å sykle terrengsykkel på grus, kan tanken på tynne dekk i Marka være avskrekkende. Men la deg ikke lure. Prøv for all del Endurace på grusveiene før du velger å kjøpe ny sykkel. Med et godt grusdekk, f.eks. Schwalbe G-One Allround 35 mm, eller et røft landeveisdekk som G-One Speed i 30 eller 35 mm, har du en fartsmaskin som alternativene du nevner ikke kan matche. Selv alminnelige landeveisdekk fungerer på de fleste grusveiene.

Etter flere år på forskjellige kross- og eventyrsykler er jeg selv på en sykkel i samme klasse som Endurace. Med nevnte 30 mm dekk er den spenstigere enn noe annet jeg har prøvd i Marka, samtidig som den er en fullblods landeveissykkel.

Om du skal sykle på den groveste grusen eller i terrenget, kommer bredere dekk til sin rett. Du har allerede funnet frem til noen gode alternativer som har god dekklaring på 700c hjul og tar med sine senkede kjedestag dekk på over 2.0" på 27,5"/650b. I den forstand er alle syklene du viser til grovere enn Space Chicken som er foreslått. Fordelen med Space Chicken er at den kommer med 650b hjul originalt og at du dermed slipper å investere i ekstra hjulsett for å kunne bruke de bredeste dekkene.

Blant syklene som er nevnt, vil jeg så absolutt anbefale Rondo Ruut med sin unike Twin Tip, som gir deg mulighet til å velge mellom mer avslappet og mer aggressiv geometri. Den kommer også i alu-utgave med lavere vekt enn stålutgaven. NS Bikes Rag+ er utviklet av det samme miljøet som Rondo og rammen har samme geometri, men den har ikke innvendig kabelføring - og gaffelen har heller ikke Twin Tip. Begge syklene utmerker seg med landeveisgeometri og korte kjedestag, som bidrar til lekenhet og spenst. Men med 700c hjul synes jeg sykkelen er altfor nær Endurace i karakter og bruksområde til å rettferdiggjøre kjøp - først med 650b-hjul vil det være stor forskjell.

Gavias Terra-serie er god på pris, men syklene har fått blandede tilbakemelding på forumet. Kommer kun med 700c hjul originalt.

Giant Toughroad har størst dekklaring og er dermed grovest av alle, men er i praksis en terrengsykkel med bukkestyre. Den vil dermed oppleves helt forskjellig fra Endurace. Jeg har for øvrig sansen for sykkelen - dette er noe av en skikkelig monsterkross. Her behøver du ikke bytte til 650b/27,5" for å få plass til terrengdekk.

Merida Silex har fått god omtale og har også geometri arvet fra terrengsykler. Jeg sliter litt med å like den høye fronten, men den vil utvilsomt gi en behagelig sittestilling. Men igjen - Silex kommer så vidt jeg vet kun med 700c hjul originalt.

Om du vil se på andre alternative for grus- og eventyrsykling, er Gran Fondo Cycling Magazines nylige gruppetest et godt sted å begynne.

Om du er nysgjerring på 700c versus 650b, ta en titt på GCNs video Smaller Wheels, More Fun? 650B VS 700C - for øvrig med Rondo Ruut yes

Lykke til, men lov meg ikke å kjøpe ny sykkel før du har prøvd Endurace i Marka ICON_WINK

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2467266 25/02/2018 20:15
K
Klang Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hmm! Ok ICON_SMILE Jeg går i tenkeboksen!

Skal innrømme at jeg har sett på enduracen som litt for spinkel til markabruk (eks.vis Greveveien forbi Movann), men skal gi den en sjans...det er vel slik at jeg bar må venne meg til sykle litt mer forsiktig?...

Uansett, trykket på kjøp på et par G-one nå..billigere enn å kjøpe ny sykkel hvis dette går!

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2467268 25/02/2018 20:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Rakk ikke å anbefale Evo-versjonen for slangeløst oppsett ICON_SMILE

Med slangeløst oppsett kan du som kjent kjøre lavere lufttrykk uten å risikere snakebite (slange i klemme mellom felg og dekk).

Men uansett bør man være forsiktig med å senke trykket for mye - felgene kan raskt få seg et slag i uventede dumper.

Om du mot formodning ikke skulle finne deg til rette på dekkene, får du god pris for dem her på forumet eller på Finn ICON_SMILE

Lykke til!

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2467272 25/02/2018 21:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
På Greveveien/Hakadalsveien og noen andre grovgrusveier der det ikke kjøres biler er ikke Endurace og ca. 30 mm alltid like superegnet (det funker), men det er ikke slike veier som er representative for Nordmarka heller. De fleste milene med grusvei bli hyppig bilkjørt og har hardpakkete hjulspor.

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2490516 12/06/2018 15:47
K
Klang Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Da...har jeg om lag 60 mil på Enduracen i marka og 35 på vei ( til/fra og jobbpendling). Har satt på G-one allround i 35 mm.

Oppsummert: egentlig veldig fornøyd, den er rask og fin...og duger i massevis. Men, jeg merker at jeg er en litt mer uvøren/uoppmerksom syklist enn hva kanskje sykkelen fortjener. Den får mye juling...

Funderer derfor fortsatt på å la denne bli en ren søndagssykkel og kjøpe noe ørlite mer robust...plass til minst 40 mm, skjermfester og kanskje en størrelse mindre. Begynner å bli en gammel mann, så ryggen er ikke så myk som før.
Enduracen er i strl L, jeg er 184, inseam 87, har snudd stem for å få styret høyere.

Leser med interesse om Rondo og Votec, kunne kanskje være et alternativ...

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2490534 12/06/2018 17:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har ved to anledninger hatt hakket for stor ramme på henholdsvis kross- og eventyrsykkel. I lengden er det tøft for ryggen om man sitter for utstrakt på røft underlag i Marka, selv om fronten er høy. Jeg har ingen erfaring med Canyon, men det kan høres ut som du har samme utfordring, også med tanke på Canyons anbefalinger av størrelse.

Øvelser for å styrke kjernemuskulatoren vil gjerne kunne hjelpe, likeså litt tøying og bøying.

Jeg ville ikke bekymret meg for sykkelen. Den tåler røff bruk. Det verste som kan skje er at hjulene må rettes fra tid til annen. Bare unngå så lavt lufttrykk at felgen får seg en smell.

Om du skulle velge å anskaffe sykkel i tillegg til Endurace, ville jeg neppe gått for en sykkel som Votec VRX eller lignende. Det er så vidt jeg kan forstå en aldeles utmerket sykkel, men å kjøpe en rask grus/eventyrsykkel som tar 40 mm dekk i tillegg til en rask landeveis/eventyrsykkel som tar 35 mm dekk... det blir ganske så nært i funksjon.

Heller da en sykkel med brede, lettrullende dekk i 27,5" - slik Ruut tar, ref. videoen jeg linket til over. Andre som tar liknende dimensjoner er altså NS Bikes Rag+ (forgjenger til Rondo Ruut), Gavia Terra, Merida Silex, Surly Midnight Special, Salsa Journeyman, Genesis Fugio, Mason Bokeh, Bombtrack Audax eller Hook EXT og kostbare Ibis Hakka MX, Open U.P., 3T Exploro og flere andre... Eller On-One Space Chicken, som anonymous22 har nevnt.

Tenker i samme retning selv, altså en sykkel nr. 2 i tillegg til Roadmachine. For min del primært med tanke på vintersykling og grovere turer.

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2490710 13/06/2018 12:12
K
Klang Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Space Chicken så jo ganske snasen ut! Godt alternativ til vinteren også...

Re: Ny gruskverner - Merida Silex/ Giant Toughroad/XX? [Re: Klang] #2490713 13/06/2018 12:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vær oppmerksom på at det dessverre ikke finnes gode piggdekk i 650b/27,5" som går på Space Chicken. Dessverre gjelder det de fleste modellene, med unntak av Surly Midnight Special, Open U.P. og (muligens) NS Bikes Rag+. Kanskje andre som jeg ikke vet om.

Men mange tar piggdekk på 35-40 mm i 700c/28 mm. Ser at det oppgis dekklaring på 38 mm i 700c for akkurat Space Chicken, noe som jeg antar medfører at man ikke får plass til mer enn 35 mm under skjermer.

Moderator  support, Valentino