Er det Endurace med skivebremser du har? Den vant som kjent
Landeveis test av eventyrsykler og er noe av det beste du kan velge for grusturer i Marka.
Ettersom du er vant med å sykle terrengsykkel på grus, kan tanken på tynne dekk i Marka være avskrekkende. Men la deg ikke lure. Prøv for all del Endurace på grusveiene før du velger å kjøpe ny sykkel. Med et godt grusdekk, f.eks. Schwalbe G-One Allround 35 mm, eller et røft landeveisdekk som G-One Speed i 30 eller 35 mm, har du en fartsmaskin som alternativene du nevner ikke kan matche. Selv alminnelige landeveisdekk fungerer på de fleste grusveiene.
Etter flere år på forskjellige kross- og eventyrsykler er jeg selv på en sykkel i samme klasse som Endurace. Med nevnte 30 mm dekk er den spenstigere enn noe annet jeg har prøvd i Marka, samtidig som den er en fullblods landeveissykkel.
Om du skal sykle på den groveste grusen eller i terrenget, kommer bredere dekk til sin rett. Du har allerede funnet frem til noen gode alternativer som har god dekklaring på 700c hjul og tar med sine senkede kjedestag dekk på over 2.0" på 27,5"/650b. I den forstand er alle syklene du viser til grovere enn Space Chicken som er foreslått. Fordelen med Space Chicken er at den kommer med 650b hjul originalt og at du dermed slipper å investere i ekstra hjulsett for å kunne bruke de bredeste dekkene.
Blant syklene som er nevnt, vil jeg så absolutt anbefale
Rondo Ruut med sin unike Twin Tip, som gir deg mulighet til å velge mellom mer avslappet og mer aggressiv geometri. Den kommer også i
alu-utgave med lavere vekt enn stålutgaven.
NS Bikes Rag+ er utviklet av det samme miljøet som Rondo og rammen har samme geometri, men den har ikke innvendig kabelføring - og gaffelen har heller ikke Twin Tip. Begge syklene utmerker seg med landeveisgeometri og korte kjedestag, som bidrar til lekenhet og spenst. Men med 700c hjul synes jeg sykkelen er altfor nær Endurace i karakter og bruksområde til å rettferdiggjøre kjøp - først med 650b-hjul vil det være stor forskjell.
Gavias Terra-serie er god på pris, men syklene har fått
blandede tilbakemelding på forumet. Kommer kun med 700c hjul originalt.
Giant Toughroad har størst dekklaring og er dermed grovest av alle, men er i praksis en terrengsykkel med bukkestyre. Den vil dermed oppleves helt forskjellig fra Endurace. Jeg har for øvrig sansen for sykkelen - dette er noe av en skikkelig monsterkross. Her behøver du ikke bytte til 650b/27,5" for å få plass til terrengdekk.
Merida Silex har fått god omtale og har også geometri arvet fra terrengsykler. Jeg sliter litt med å like den høye fronten, men den vil utvilsomt gi en behagelig sittestilling. Men igjen - Silex kommer så vidt jeg vet kun med 700c hjul originalt.
Om du vil se på andre alternative for grus- og eventyrsykling, er
Gran Fondo Cycling Magazines nylige gruppetest et godt sted å begynne.
Om du er nysgjerring på 700c versus 650b, ta en titt på GCNs video
Smaller Wheels, More Fun? 650B VS 700C - for øvrig med Rondo Ruut

Lykke til, men lov meg ikke å kjøpe ny sykkel før du har prøvd Endurace i Marka