Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

tubeless dekk skal de være så harde?

Re: tubeless dekk skal de være så harde? [Re: anonym] #2467618 27/02/2018 20:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous
Når man kjører slangeløst, har man da med reserveslange på turene?

Mange gjør det, men det er mer av gammel vane. Som andre har nevnt, kan det være plundrete å få inn slange i dekket dersom dette sitter godt på felgen, spesielt i kaldt og vått vær. Og hvorfor plundre med slange når man først har gått over til slangeløst? ICON_SMILE

Løsningen er et sett med plugger eller gummiormer, f.eks. Sahmurai Sword. Man trer ormen inn i hullet med medfølgende syl. Gummiblandingen vulkaniserer med dekket. Voilà - problemet er løst, midlertidig eller permanent.

Selges bl.a. på Sykkelkomponenter.

Har aldri opplevd å punktere på slangeløse dekk (små hull tettes jo umiddelbart av guffen og man får ikke snakebite), så har ikke prøvd selv.

I Landevei 05/17 finner du all nødvendig informasjon om slangeløst oppsett - og test av slangeløse landeveisdekk. Ingen overraskelse hvilke dekk som gjorde det best. Abonnenter får tilgang til tidligere numre/artikler på nett yes

Re: tubeless dekk skal de være så harde? [Re: anonym] #2467623 27/02/2018 20:47
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous
Sitat: Sepeda
@vviz Skjønner. Poenget mitt er at generell punkteringsfrekvens ikke er et godt - eller rettere sagt, ikke det eneste - kriterium for å bestemme hvorvidt man vil ha slangeløst oppsett. Derfor mitt svar. Jeg punkterte også ytterst sjelden på clincher landeveisdekk med landeveistrykk ICON_SMILE

Om du ikke føler behov for slangeløst oppsett på landeveissykkel, er det ingen grunn til.å kjøpe nye felger. Jeg opplever også at det er mindre behov for slangeløst for tradisjonell landeveissykling enn grus/eventyr/kross hva gjelder punkteringsfare ICON_SMILE

Når man kjører slangeløst, har man da med reserveslange på turene?

Jeg gjør som sagt ikke det hvis veien jeg i verste fall må gå for å komme hjem til jobb, eller til tbane/taxi er kort nok. Jeg har kjørt tubeless siden 2009 på MTB, og har "punktert" på det fler ganger, hvor guffa har gjort jobben sin.

Men skulle jeg syklet langt, på steder hvor taxi-turen hjem kunne blitt ekstremt dyr, så ville jeg hatt med slange og dekkspake for sikkerhets skyld, tilfelle man fikk en punktering hvor guffa ikke klarte å tette.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: tubeless dekk skal de være så harde? [Re: anonym] #2467643 27/02/2018 22:19
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har. Og jeg har også med rammepumpe i tilfelle en punktering bruker litt tid på å tette. Min erfaring med Schwalbe Pro One er at de er ganske sarte og trenger guffehjelp, iallefall slik jeg sykler. Det blir litt hompetitten med all denne guturekognoseringen...
Jeg trengte den slangen en gang i fjor. Traff en skarp metallbit på en gårdsvei. Ormreparasjon har jeg ikke forsøkt. De fleste reserveslangene mine havner hos verdig trengende, forresten.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: tubeless dekk skal de være så harde? [Re: Valentino] #2467677 28/02/2018 08:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Valentino
De fleste reserveslangene mine havner hos verdig trengende, forresten.

+1

Nettopp ICON_LAUGH

Mest takknemlige medsyklist så langt: En kinesisk IT-ingeniør med flatt dekk på Tour de Finance ICON_SMILE

Må dessverre fortsatt forholde meg til slanger på vinterstid, og har et overskuddslager som jeg tærer på ved slike tilfeller.

Sitat: Valentino
Min erfaring med Schwalbe Pro One er at de er ganske sarte og trenger guffehjelp, iallefall slik jeg sykler. Det blir litt hompetitten med all denne guturekognoseringen...

Pro One er åpenbart et topp dekk, men nettopp p.g.a. hyppige turer på røft underlag, har jeg valgt S-One 30 mm, nå kalt G-One Speed.

Selv om Schwalbe har valgt å innlemme dekket i G-familien, betyr ikke det at det er et grusdekk. Med Microskin, V-Guard og lave micro dots, ble dekket designet for ritt som Tour of Flanders og Paris-Roubaix. Ifølge Landevei, som i testen i 05/17 anbefalte dekket som beste all-round, skal dekket ha (tilnærmet?) samme rulleegenskaper som Pro One.

Fun fact: I ballongversjon 2,35" ble dekket opprinnelig kalt Big One, designet for strandrittene i Nederland. Dekket er noe av det morsomste jeg har brukt på landeveien - en helt særegen fremdrift man ikke opplever på smale dekk. Schwalbe lanserte det i sin tid som det mest lettrullende dekket de hadde produsert noensinne, og det blåser andre brede dekk som Furious Fred og Thunder Burt av banen.

Nå finnes dekket i mange forskjellige størrelser og bredder, og er også et åpenbart valg for dem som vil prøve Road Plus med 650b.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino