Overraskende at de bare varmer opp i 20 minutter for en så intens øvelse. Det jeg har sett så er det behov for mer tid med økende alder, men også hvis man er på høyt nivå. Innholdet virker jo fornuftig nok, da, og generelt så veit de jo rimelig godt hva de gjør for å si det sånn

Jeg har hatt suksess med 10-15 minutter rolig, så stigende og så noen korte drag rett under terskel, og jeg har hatt suksess med å kjøre en del på sti, uten å dra på noe. Poenget er å få i gang kroppen uten å bli sliten.
Effekten
Fysiologisk har jeg ikke sett veldig mye litteratur, men jeg er fortsatt novise på å lete opp forskningsartikler. (Og når man da skumleser halvdistre og hjernen lett bevisstløst oversetter til "kroppstemperaturen under oppvarmingen ble kontinuerlig målt med rektaltermometer" så...

)
Mye av effekten kommer av at temperaturen i musklene øker. Musklene blir smidigere, også hjertemuskelen. Kapillarene utvider seg, så mer blod kommer perifert, og mindre sentralt. Litt høyere puls litt tidligere. Oppvarming øker nervenes evne til å fyre av musklene.
Med andre ord, høyere oksygenopptak, lavere laktaktnivå, bedre syreforbrenning, bedre økonomi. Jeg trodde jeg skulle finne noe om at det tar tid å få i gang energiomsetningen(e), men den gang ei. Mulig de er såpass raskt i gang at det ikke gjør praktisk forskjell.
Det er en mindre effekt av passivt å bli varmet opp av omgivelsene. Det er bedre enn å starte kald, men en aktiv oppvarming gir effekten direkte i musklene der den gjør nytte for seg, i stedet for i huden. En artikkel pekte også på at en hormonrespons skal bidra til å myke opp bindevev osv. som man ikke får med passiv oppvarming, men siden de andre ikke nevnte det kan det være noe med årsak og virkning der.
Uansett hvordan du har blitt varm, det er en fordel å beholde den forhøyete kroppsvarme helt frem til start ved å være bevisst med påkledning.
Og så er det en mental virkning. Oppvarming hjelper til med å konsentrere seg om oppgavene, bli fokusert og skjerpet. Både hode og kropp blir forberedt på bevelsesmønstrene og belastningen som kommer.