Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cyclocross som også duger til landevei?

Cyclocross som også duger til landevei? #2466279 20/02/2018 10:20
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Hei.

Eg er på jakt etter en sykkel som skal ha eit allsidig bruksområde. Pendling vinter og sommer, samt sykkelritt og trening. Dvs. fester og skjermer og klaring for piggdekk, men også mulighet for høyt tempo og treningsaktiviteter på godværsdager.

I dag er stallen alt for stor, og består av for mange dårlige sykler bla. en sliten landeveissykkel som eg vil selge.

Det er som de skjønner ikkje ein proffsykkelist som skal ha denne sykkelen, så eg er villig til å tape sekunder på sykkelritt for å få ein allsidig sykkel

Budsjettet er rundt 10.000 og eg ønsker hydr. bremser.

Har dere forslag?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466283 20/02/2018 10:42
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Gavia randonneur, kanskje?
https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...205-p0000108912

Så kjøper du senere et lettere hjulsett for ritt. Og kanskje en lettere gaffel òg.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466343 20/02/2018 15:23
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Det er ein sykkel som eg har vurdert, men dei har dessverre ikkje min størrelse inne. (XL).

Andre forslag?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466352 20/02/2018 16:12
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sykler på en Canyon Inflite. Brukes som landevei tidlig vår, grusbanker utover sommeren og rullesykkel om vinteren. Ganske avslappet i sittestilling synes jeg.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466365 20/02/2018 16:56
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
+1 på Canyon Inflite

Lønn etter forbruk!
Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466380 20/02/2018 18:24
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Takk for forslag. Budsjettet mitt tilseier at det da må bli AL. 8.0
Den er på tilbud nå til 10.899 + moms og frakt og ser jo riktig så bra ut.

Vil lettrullende dekk gjøre den her rask og god eller er det evt hjulsett eg må belage meg på å kjøpe?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466412 20/02/2018 21:17
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
DT-hjul på snaut 1800 gram er vel ikke så ille. Du kan kanskje spare 3 - 4 hekto på å kjøpe enda dyrere hjul, men det er kanskje bedre å legge penger i gode dekk. Det er jo mange raske dekk på 28 mm som helt sikkert vil fungere strålende.

Redigert av lektorHaugen; 20/02/2018 21:18.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466475 21/02/2018 10:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du skal ikke primært sykle kross, stemmer?

Velg i så tilfelle heller Inflite AL 9.0 S.

Den koster litt mer, men er satt opp med det du trenger og reduserer dermed behovet for å gjøre endringer i ettertid:
- Semikompakt landeveiskrank 52/36 som gir bedre egnet utveksling enn krosskrank 46/36
- Gode landeveisdekk i stedet for krossdekk
- Heldekkende skjermer
- Bedre og penere bremsehendler
- Lettere hjul (?)

Inflite er en allsidig og god modell, men nå finnes det som kjent mange alternativer til krossykkel - både landeveissykler med plass til pigg og eventyr/grussykler - selv om få kan måle seg med Inflite hva gjelder pris versus nivå komponenter. Men f.eks. landeveissykkelen Canyon Endurace er et ypperlig, raskere og hakket mer moderne alternativ i samme prisklasse, om du kan klare deg uten skjermfester. Focus Paralane er i samme klasse som Endurace og har skjermfester, men er noe høyere priset.

Du kan få et inntrykk av sykkeltypene ved å se på Gran Fondos tester av allsidige landeveissykler og eventyr/grussykler. De fleste av syklene som testes kommer i rimelige versjoner.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Sepeda] #2466628 21/02/2018 21:12
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
[quote=Sepeda
- Lettere hjul (?)
[/quote]

Sannsynligvis. Felgene er i alle fall smalere. (18 mm indre bredde i stedet for 22 mm indre bredde.)

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Sepeda] #2466652 22/02/2018 06:54
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Sepeda
Du skal ikke primært sykle kross, stemmer?

Nei her blir det ikkje kross.

Men eg skal sykle Bergen - Voss, men stiller nok her i kategorien midtsiktet. Tanken og håpet er å kunne forholde seg til ein sykkel både til pendling på fortau og vei året rundt, samt med enkle grep kunne trene og sykle ritt.

Inflite AL 9 såg jo også god ut, og takk for informasjon vedr. den. Den såg kansje litt meir pendlevennlig ut også mtp. skjermer og dekk. Men her ville eg vel måtte kjøpt noken andre dekk til pendling om vinteren tenker eg?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466666 22/02/2018 07:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Den viktigste fordelen med AL 9.0 S er at den har landeveiskrank med en utveksling egnet for landevei og ritt, dernest egnede dekk og skjermer. Om du ikke har erfaring med landeveissykling, vil du til hverdags gjerne ikke savne landeveisutveksling, men du vil oppleve forskjellen om du begynner å sykle i klubb eller i ritt. Den store kassetten 11-32 gjør at du uansett vil ha lette nok gir, men med krosskrank vil du kunne komme til å savne tyngre gir ned de lengste bakkene, særlig om du sykler med andre.

Hva gjelder dekk, er de originale Conti GP 4000S II anerkjent som et av de mest pålitelige og lettrullende dekk på markedet. Dekket i 28 mm er også uvanlig bredt, trolig reelt over 30 mm på originale felger.

På høst/vinter/vår vil f.eks. Conti GP 4-Season 32mm være et godt alternativ når det ikke er is. På is og snø bør du velge piggdekk. Schwalbe Marathon Winter er et populært og pålitelig dekk. Om du vil ha landeveisfølelsen på tilnærmet bare vinterveier, er det lettere 45NRTH Xerxes 30 mm å foretrekke.

Schwalbe X-One som kommer på andre Inflite-modeller er utmerkede til sitt bruk, men det er krossdekk laget for terreng og gjørme.

Slik jeg leser dine ønsker, vil du ha en rask og lett sykkel til både pendling og landeveissykling, attpåtil ritt. Inflite og lignende allsidige krossykler fungerer godt, men jeg tror at den ideelle løsningen for deg vil være en landeveissykkel med plass til brede dekk.

Du holder til i Bergen, stemmer? I så tilfelle ville jeg gått innom Sykkelbutikken og sett nærmere på Focus Paralane, spesielt versjonene i alu med Tiagra (lekker i rødt!) eller 105. Dette er allsidige landeveissykler med plass til 35 mm eller hakket bredere dekk, komfortabel landeveisgeometri og de siste standardene, bl.a. gjennomgående akslinger i rammen. I motsetning til ellers ypperlige Canyon Endurace, kommer Paralane med fester og skjermer. Denne videoen gir et godt inntrykk av sykkeltypen: Road Bike Of The Year - Ultra Versatile - BMC Roadmachine Vs. Focus Paralane.

Canyon selger sine sykler utelukkende på nettet og kan dermed holde lavere priser på ramme og komponenter enn du får hos forhandlere. Canyons sykler har også gjennomgående imponerende lav vekt. Men veiledning, personlig tilpasning og service som en forhandler kan tilby, er gull verdt, særlig om du har begrenset erfaring selv.

Ellers er en god tommelfingerregel å legge større vekt på egnet ramme/geometri enn nivå på komponenter.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Sepeda] #2466934 23/02/2018 15:36
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Sepeda
Du holder til i Bergen, stemmer? I så tilfelle ville jeg gått innom Sykkelbutikken og sett nærmere på Focus Paralane, spesielt versjonene i alu med Tiagra (lekker i rødt!) eller 105. Dette er allsidige landeveissykler med plass til 35 mm eller hakket bredere dekk, komfortabel landeveisgeometri og de siste standardene, bl.a. gjennomgående akslinger i rammen.

Eg tok deg på ordet Speeda, og var innom der idag. Han skraut veldig av Focusen du linka til, og meinte at det absolutt var ein slik sykkeltype eg burde gå for. Meinte at eg ikkje hadde bruk for Cyclocross og at det var gravel bike som ville gi best landevei + pendleegenskaper.

Han foreslo også Specialized Diverged - uten hydrauliske bremser og litt kjipere gir men med veldig leiken og kjekk ramme. Også plass til større dekk. Den var 5000 billigere og virka veldig god. 2018 modell.

I tillegg eit tredje alternativ: Specialized Allez - landeveisykkel med skjermfester. Men med forholdsvis kjipe bremser.

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/landevei/specialized/specialized-allez-elite-2018/

Noken tanker?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466939 23/02/2018 15:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Min første tanke er at ut fra tiltenkt bruk bør du utvilsomt gå for hydrauliske skivebremser først som sist. Bedre modulasjon, enklere regulering og større pålitelighet, spesielt på vinterstid, der det med mekaniske skiver forekommer at bremsewire fryser fast i strømpen. En oppgradering til hydraulikk i ettertid vil raskt koste over kr. 5000 ICON_SMILE Allez med felgbremser ville jeg overhodet ikke vurdert til bruk i all slags vær, langt mindre på vinterstid.

For øvrig er Diverge 2018 et utmerket alternativ som du også kan bruke til fullblods eventyrsykling - med mulighet for å sette på brede dekk på 650b/27,5" og en mengde festepunkter. Men altså - hydrauliske skivebremser.

Har ingen erfaring med noen av modellene, men Paralane fremstår som en allsidig landeveis/grussykkel mens nye Diverge altså er blitt grovere og har fått slakkere vinkler nettopp røffere eventyrsykling. Begge deler er topp - det avhenger av hva du vil prioritere. For landeveisritt vil Paralane være å foretrekke, mens Diverge vil ha plass til bredere piggdekk vinterstid.

Her er forresten en fersk test av Paralane AL Tiagra. Du vil se at vekten er noe høyere enn Inflite. Etter min erfaring er ikke vekten det mest avgjørende, men tenkte jeg burde nevne det.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466962 23/02/2018 17:10
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Tusen takk Sepeda for grundig tilbakemelding. Fornøyd med at endelig har klart å funne riktig sykkeltype ihvertfall. Det kan godt hende det er lurast å utelukke mekaniske bremser først som sist ja.

Også vil jo prisen på Inflite 9.0 AL S komme på omtrent det samme som Paralane. Men, eg er sannelig ikkje sikker på kas av dei to som vil gjere meg mest fornøgd.

Er Gavia noke å vurdere også i denne prisklassen?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466967 23/02/2018 17:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gavia har ikke noe godt alternativ til Paralane, som ligger mitt hjerte nærmest blant syklene du har sett på ICON_SMILE

Nevnte Gavia Randonneur 2018 med hydraulisk Tiagra har geometri (mål på rammen) som er tilnærmet lik Inflite og er dermed et rimelig alternativ.

Gavia Terra-serien, der Comp er et rimelig alternativ med hydraulisk Tiagra, er en grovere grus/eventursykkel med plass til brede dekk, men jeg ser på forumet at det har vært blandede erfaringer med syklene.

Gavia CX-serien er mer tradisjonelle krossykler, som ikke ville vært mitt førstevalg til ditt bruk.

En ting som må sies: Det er vanskelig å finne en sykkel som fungerer optimalt både sommer og vinter. Om man ser bort fra at vintersykling sliter på drivverk og til en viss grad rammen (glans), vil man på sommeren gjerne ha en lett og spenstig sykkel uten massiv dekklaring, mens på vinteren kan man gjerne bruke en tyngre doning med god plass til brede piggdekk. De fleste som sykler mye ender opp med en godsykkel for sommerbruk og en brukssykkel for uværs- og vinterbruk. Selv har jeg en BMC Roadmachine til sommerbruk og en GT Grade X til vinterbruk. Sistnevnte kjøpt pent brukt på Finn.

Du vil gjerne ha en sykkel ikke bare til pendling alle årstider, men også ritt. Da blir det nødvendigvis kompromisser.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2466968 23/02/2018 17:56
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Var også en tur på sykkelbutikken i dag. For meg var det kun for å hente sykkelen fra service. Men gud bedre så mange fine sykler de har der nå...

Lykke til med valget!

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: sun flyer] #2467014 24/02/2018 09:48
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: sun flyer
Var også en tur på sykkelbutikken i dag. For meg var det kun for å hente sykkelen fra service. Men gud bedre så mange fine sykler de har der nå...

Lykke til med valget!

Ja det var eit fantastisk utvalg dei hadde! Takk for det!

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467058 24/02/2018 16:04
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan legge inn et godt ord om Paralane.
Kjøpte en slik nå nettop for knapt måned siden. Med fullskjerm og piggdekk.
Utrolig stødig og behagelig sykkel. Selv med lag med ull, tjukk bukse og jakke og store sko er den en drøm æ sykle på.

Beste vinter/helårssykkelen jeg har hatt så langt.
Min er med Shimano 105 og schwalbe dekk med 108 pigg.
Skal brukes som helårssykkkel til jobb.
Du vil absolutt like denne ICON_WINK

Følg Meg gjerne på insta & strava
Gustpho
Strava
Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467070 24/02/2018 17:12
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Takk for tilbakemelding om Paralane, Gustapho! Veldig nyttig. Du har den svarte, riktig?

Kva er dine tanker rundt å bruke den til landeveissykling, type trening og ritt?

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467072 24/02/2018 17:22
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg har også Paralane, samt en Trek Domane med Ultegra DI2 og Mavic Cosmic Carbone 40 Elite. Focus Paralane er mekanisk Ultegra. Focus i str 54 og Trek i str 56, disse er ganske like i oppsett/geometri.

Treken oppleves som mer «Racing», men det kan skyldes hjulene.

Sammenlignet med Focus Mares CX som jeg hadde tidligere er Paralane langt mer stabil og ikke ikke like aggressiv. Om du ikke skal sykle cx ritt, ville jeg ikke kjøpt en CX, men heller en Paralane eller tilsvarende sykkel.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467091 24/02/2018 20:22
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Hakihaki
Takk for tilbakemelding om Paralane, Gustapho! Veldig nyttig. Du har den svarte, riktig?

Kva er dine tanker rundt å bruke den til landeveissykling, type trening og ritt?

Har den svarte 2017 versjonen med grønn styretape. Da 2018 og denne er helt like, men syntes 2017 er finere etter min smak.
Jeg skal bruke den på landeveien også. Frem og tilbake til jobb året rundt og treninger.
Mange i klubben som har denne og er fullt brukbar til ritt hvor du kan ha 35mm landeveisdekk på.
Ble fortalt av forhandleren jeg kjøpte den hos at det var noen som hadde brukt den til vestfold rundt etc.
Dette er en endurance sykkel som er mere landevei enn cx, mye grunnet stabilitet og ikke den aggressive sittestillingen som de fleste andre sykler har.

Redigert av Gustapho; 24/02/2018 20:25.

Følg Meg gjerne på insta & strava
Gustpho
Strava
Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Gustapho] #2467092 24/02/2018 20:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For å unngå misforståelser: Gustapho, du har Paralane 105 2017 i karbon, stemmer?

Trådstarter ser så vidt jeg vet på modellene i aluminium. Paralane AL 105 2018 er også svart ICON_SMILE

Geometrien er så godt som helt lik, men karbonversjonen har lavere vekt og trolig noe annerledes egenskaper i rammen, som grad av vibrasjonsdemping. Modellen med karbonramme har også karbon setepinne, som trolig bidrar til en enda mykere opplevelse.

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467857 01/03/2018 08:21
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Har begynt å halle litt mot Canyon Endurace no. Blir ikkje heilt venn med den røde fargen til Paralane, og syns den virker en smule "treg" til landevei og ritt. Endurace virker en smule meir komplett som heilårssykkel.

Sitter klar til å kjøpe, men blir ikkje heilt sikker på kva som er mest fornuftig å kjøpe av Canyon Endurace al 7 vs Endurace CF 7?

Al tikker inn på ca 15.000 mens Carbon varianten tikker inn på ca 20.000.

Er komponentene og ramma verdt 5000 meir på carbon versjonen? https://www.canyon.com/no/tools/bike-comparison/#biketype=1&bike1=4213&bike2=4147

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467867 01/03/2018 08:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg synes at Paralane er mer komplett som helårssykkel p.g.a. stor dekklaring og fester for heldekkende skjermer ICON_SMILE

Endurace er derimot mer aggressiv og kjappere i styring, alt i alt bedre egnet til rask landeveissykling og ritt.

Spørsmålet er hva du vil prioritere. Som nevnt, ender de aller fleste ender opp med en lett og rask sykkel for bruk utenom vintersesongen og en rimeligere sykkel til allværs- og vintersbruk, gjerne med større dekklaring. Det vil jeg også anbefale.

Hva gjelder CF SL Disc 7.0 versus AL Disc 7.0, ligger forskjellen så vidt jeg kan se nesten utelukkende i rammen. CF SL har semikompakt krank 52/36 mot ALs kompakt 50/34, men kassett 11-32 gir uansett hele spennet man måtte trenge.

Det er en prisforskjell på rammesettet på over 6K (5.400 versus 11.600 eks. mva.), så prisforskjellen mellom syklene kan lett forsvares. Karbonramme vil dessuten gi lavere vekt, bedre forhold mellom stivhet og vibrasjonsdemping, og dessuten høyere annenhåndsverdi. En påkostet ramme er også et bedre utgangspunkt for oppgradering av komponenter etter hvert, om du skulle ønske det. Om du har pengene, ville jeg gått for CF SL.

Endurace i karbon er åpenbart en topp sykkel. Den vant Landeveis test av eventyrsykler, ble kåret til "Mest for pengene" i Gran Fondos store test av allsidige landeveissykler og fikk nylig god omtale i Bikeradar Jeg vurderte Endurace, men endte opp med å legge litt mer penger i potten og gikk for vinneren av den nevnte testen i Gran Fondo, BMC Roadmachine, vel og merke ikke som vintersykkel ICON_SMILE

Re: Cyclocross som også duger til landevei? [Re: Hakihaki] #2467868 01/03/2018 09:00
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg hadde samme "utfordring" som deg i fjor høst, AL eller CF SL. Til slutt så landet jeg på CF SL 7.0 primært fordi jeg nok ønsket karbon fremfor aluminium. Jeg bruker denne sykkelen som en helårssykkel og derfor er 105 gruppe helt kurant siden en må forvente å skifte ut drivverk og slitekomponeneter relativt hyppig etter vinterbruk. Ønsker en å oppgradere med andre komponenter er dette en smal sak, har en først valg rammematerial så er en stuck. Har ikke angret på at jeg tok dette valget. Stort sett bare fått bruke den med piggdekk på en glatt og kald østlandsvinter, men veldig fornøyd så langt. Det er veldig bra "snert" i sykkelen. Gleder meg til å få på 35mm til våren og teste den på grusveiene i Nordmarka.

Eneste som var negativt med karbon utgaven over aluminium er at den kommer i mye mer kjipe farger. Jeg valgte stormgreen, men den røde og blå varianten du får i aluminium er etter min smak mye finere. Dog trumfet ikke det karbon vs. AL.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå