Alpin-/toppturjakke i bomull og goretex hysteri..?
|
Alpin-/toppturjakke i bomull og goretex hysteri..?
17/02/2018 23:12
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvor ofte trenger man egentlig goretex klær i vinterfjellet? På toppturer og alpin skikjøring er det jo sjelden man beveger seg i regnvær midtvinters? Goretex tetter seg, bråker og er ubehagelig å ha på. Det puster dårligere enn bomull, får mye lettere kondens og kan vel ikke sies å være noe annet enn en kjempedyr regnjakke? Har goretex blitt en ren motegreie, hvor man til enhver tid må ha siste nytt fra Arcteryx eller Norrøna? Slik at man tar seg godt ut i bakken og på afterski? Jeg har selv hatt mine goretex jakker opp gjennom årene. Har nå lagt ut min siste (Arcteryx Sabre...) for salg, da jeg synes den er stiv, har for liten plass under til isolasjonslag (mulig eier kan gjøre noe med BMI`en) og at den bråker når jeg nyter naturen på vei opp et fjell. Men, hvilke jakker har man i praksis å velge i om man ønsker noe i bomull? Langfibret Ventile bomull er jo visstnok gode greier. Etter litt googling kommer jeg frem til Tilak Odin (anorakk-style) og Tilak Loke (vanlig jakke). Klattermusen er jeg litt mer ukjent med. De har jo Rimfaxe, men den ser ut som den er lagd for å krysse Grønland, Canada og mere til... Så hvilke jakker anbefales i (ventile) bomull for topptur og alpin skikjøring - og hvor handler man disse gunstigst? (Hmm...ser forresten at Fjellsport har godt tilbud på Arcteryx Alpha AR. Kanskje jeg skal slå til?....  )
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
Re: Alpin-/toppturjakke i bomull og goretex hysteri..?
[Re: trygvecowboy]
18/02/2018 00:23
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Amundsen har en jakke i ventile bomull. Hvorvidt den er egnet til alpin skikjøring får andre vurdere, men jeg liker min (gammel modell) såpass godt at jeg klarer å overse temmelig teite detaljer som denne skireim-fetishen til Amundsen.
|
|
|
18/02/2018 04:24
|
Peter Pan
Entusiast
|
Entusiast
Mammut Trovat med deres Storm Cotton.. bestill en str opp for bruk i fjellet. Bomulsvarianten kommer vel både med og uten Primaloft.
Redigert av Peter Pan; 18/02/2018 04:25.
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
18/02/2018 07:04
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hvor ofte trenger man egentlig goretex klær i vinterfjellet? Hva er best av en fulldemper og en landeveisykkel?  Det finnes sikkert alternativer til goretex-klærne som mange/de fleste bruker på tur, men alt til sin tid. Ut over det kan jeg ikke hjelpe med tips til fancy bomull 
|
|
|
18/02/2018 08:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er sjelden jeg går på topptur i regnvær, men klissvåt snø er jeg ikke fremmed for
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/02/2018 08:52
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte en Ventile-jakke fra www.brenig.co.uk og er veldig fornøyd med den. Jakken ligger ikke ute på hjemmesiden enda, men det er en variant av anorakken. Jeg ba ham legge til lufteglidelåser under armene. Han lager produkter av høy kvalitet og er service-innstilt, men regn med laaaang svartid, han har ofte mye å gjøre og da prioriteres de store kundene (han utstyrer f.eks. mange arktiske ekspedisjoner). Hilltrek har mye å velge i, f.eks: www.hilltrek.co.uk/acatalog/New-Talorc-Ventile-Jacket.htmlDe kan også tilpasse produktet til dine preferanser.
Redigert av Arne_And; 18/02/2018 08:54.
|
|
|
18/02/2018 09:50
|
larsi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg fikk meg softshell jakke og bukse for tre sesonger siden. Har ikke sett meg tilbake. Er ute på topptur 3-4 ganger i uken hele sesongen i all slags vær. I løpet av de siste tre sesongene kan jeg telle på to hender de gangene jeg har brukt den gamle goretexen.
Til ren topptur bruk er ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt. At prisen ofte er halvparten på softshell gjør heller ikke noe...
|
|
|
18/02/2018 10:21
|
perbl
More than words
|
More than words
For et par uker siden gikk jeg topptur der vi startet i rundt 25 minus. Det er vel ca den eneste gangen Goretex-jakka har sittet på kroppen mer eller mindre lukket på turen opp. På buksefronten har jeg bytta ut med DRI-stoffet til Norrøna, synes det puster ganske greit sammenlignet med goretex.
Samtidig synes jeg gt er kjekt når man kommer i kontakt med våt snø, men akkurat for topptur er det mange ganger jeg dropper den og heller tar med en lett softshelljakke for turen opp og evt en dunjakke for turen ned/pausene.
Ser du nevner Klattermusen, skal du ha jakke fra dem, er det vel Einride som er aktuell for topptur blant bomullsalternativene. Har selv sett på denne som ny toppturjakke som kan fylle gapet mellom den superlette softshellen og den eldgamle Goretexjakka mi som nekter å dø (Tilak er hvertfall klær som varer...).
Per B.
|
|
|
18/02/2018 17:09
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Et alternativ til bomull kan jo være softshell som allerede nevnt av andre i tråden. Bruker det sjøl til klatring og en sjelden topptur hvor jeg trenger noe slitesterkt. På topptur går det stort sett i fleece og isolerplagg pluss en vindjakke. Har en goretexjakke. Den bruker jeg ta med hvis jeg skal på bytur og det er utrygt for regn.
|
|
|
18/02/2018 17:37
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Fjellreven har jo noen jakker i g1000-stoff. Men tror det bare er rundt 40prosent bomull. Resten er syntetisk.
|
|
|
[Re: larsi]
18/02/2018 19:11
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk meg softshell jakke og bukse for tre sesonger siden. Har ikke sett meg tilbake. Er ute på topptur 3-4 ganger i uken hele sesongen i all slags vær. I løpet av de siste tre sesongene kan jeg telle på to hender de gangene jeg har brukt den gamle goretexen.
Til ren topptur bruk er ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt. At prisen ofte er halvparten på softshell gjør heller ikke noe... Et alternativ til bomull kan jo være softshell som allerede nevnt av andre i tråden. Bruker det sjøl til klatring og en sjelden topptur hvor jeg trenger noe slitesterkt. På topptur går det stort sett i fleece og isolerplagg pluss en vindjakke. Har en goretexjakke. Den bruker jeg ta med hvis jeg skal på bytur og det er utrygt for regn. Softshell har blitt ett begrep som er så vidt at det nesten er verdiløst. Det er alt fra nesten gore tex (det er jo til og med noe som heter gore tex softshell) til myke, lette og kjempepustene stoffer som bare er litt vind- og vannavvisende. En ventile/bomullsjakke er vel også en softshell..? Jeg er enig i at det finnes mye fin softshell til toppturbruk, men det fint å beskrive det litt nærmere enn bare å skrive softshell [/rant] Jeg har en outdoor research ferrosi jakke som jeg er veldig fornøyd med. Den er ganske langt unna gore tex-delen av spekteret. Kunne av og til ønske at den var noe mer vindtett, men det holder nesten alltid. Den klarer seg bra mot en del fuktig sne, men først og fremst så puster den faktisk så godt at jeg ikke har savnet lufting under armene.
|
|
|
[Re: Flo]
18/02/2018 20:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fjellräven har jo noen jakker i g1000-stoff. Men tror det bare er rundt 40prosent bomull. Resten er syntetisk. Sydde jakke i 60/40 for snart 30 år siden. I grunn den beste og mest slitesterke jakken til aktivitet som jeg noensinne har hatt. Sydde lignende bukse men der var stoffet veldig tynt og den har for lengst gått av med pensjon. Som med g1000 har jeg brukt voks til impregnering som gjorde buksa ganske vannavstøtende (har brukt den en del til fisking på sjøen under røffe forhold). Fordelen med bomullsblanding er at den er (som regel) mer slitesterk enn renn bomull. Åh ja, moralen. Kjøp stoff og sy selv.
|
|
|
19/02/2018 11:23
|
espenri
Fersking
|
Fersking
Noe jeg savner når jeg ser på alternativer til gore-tex er gode løsninger for snølåser. På begge mine sett med gore-tex jakke+bukse er det gode snølåser, i tillegg til glidelås som fester bukse til jakke. Så lenge jeg tryner såpass mye som jeg tross alt gjør tør jeg ikke tenke på topptur-sett hvor dette ikke fungerer bra!
|
|
|
[Re: Bøygen]
19/02/2018 15:29
|
larsi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For min del har jakken de siste årene vært Norrøne Falketind. Den er nå pensjonert og erstattet av en Norrøna Lyngen hybrid. Egentlig mest fornøyd med Falketinden. Bukse bruker jeg en Dynafit Mercury. Drar på fjerde sesong, så begynner å bli slitt. Håper at den holder ut sesongen.
Sommer, sol og sykkel!
|
|
|
19/02/2018 20:19
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg liker best bukse og jakke i så stiv softshell som mulig. Det må være nok motstand i stoffet til at det ikke klistrer seg inntil kroppen straks det kommer litt fuktig snø eller regn. Gore tex buksa mi ble lagt i en skuff for ca 7 år siden. Problemet mitt er at det ser ut til å være et jag etter så tynne og myke materialer som mulig og det funker kun i godt vær. Arc'teryx har/hadde noen veldig fine materialer, men sist jeg sjekket så var det mye "silke" der også nå.
|
|
|
19/02/2018 20:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg subber borti såpass mye greiner og kvister på tur opp og ned i løpet av en sesong at jeg må en jakke med solid ytterstoff.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/02/2018 21:58
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig. Et materiale som er stivt nok til å stå imot litt fukt og vind tåler gjerne litt også. Opplever det slik at de også hekter mindre i f. eks. greiner. Og så er det en stor fordel for både isolasjon og ventilasjon at det ligger litt luft mellom undertøy og ytterplagg. Så når jeg ser at det stadig blir tynnere og tynnere materialer så skjønner jeg bare at jeg ikke skjønner hvilke brukere de lager produkter til. Eller myke og tynne stoffer er jo komfortabelt når en sitter på ræva. En bomull iblandet litt syntet kan nok få nettopp de egenskapene jeg ønsker meg så lenge det er tørt og kaldt, men fra tiden med bomullsanorakk er jeg jo litt skeptisk til hvor lang tid det tar å tørke.
|
|
|
|
|