Hei Gaute, prioriterte røverkollen i mildværet, men dekktruga opp langs Eggen og ned østsiden (loamen) på vetta igjen igår 🤘 Ikke ofte innom forumet, men heter Karsten Tunge på strava for de spesielt interesserte.
Hei Gaute, prioriterte røverkollen i mildværet, men dekktruga opp langs Eggen og ned østsiden (loamen) på vetta igjen igår 🤘 Ikke ofte innom forumet, men heter Karsten Tunge på strava for de spesielt interesserte.
Det blir ikke bedre fatbikeføre enn det var i Østmarka i kveld. Bare å kjøre på, og kantene på stiene var så faste at nesten alle svingene ble doseringer. Det var med en som kjørte plussdekk med pigg, og han greide seg også bra men måtte være litt mer forsiktig med å havne på kanten av det som var tråkket opp. Kveldens rute: https://www.strava.com/activities/1383513177
På røverkollen er det dekk med felg, men vetta dekket er bare med oppsamlet sne. Er god trening på sykkelfrie dager og ikke minst konstruktivt bidrag for min utvidede egeninteresse (og/eller dugnad): å kunne shredde året rundt!
Ikke vært innover, men kram og fin snø rett nedi gata for meg, ved Oset (Maridalsvannet) idag tidlig, med lett snøvær. Mao knallforhold. Meldt (skikkelig) kaldt fremover, så blir prima en stund nå
Var en tur opp til Vettakollen i kveld og dro ned til Rikshospitalet. Syklet fatbike med Bud/Lou på 100mm-felg og passe lavt trykk (tommelen sier ca 3 psi).
Super sti på nedsiden av utkikkspunktet, det gikk faktisk å sykle hele veien opp med et par pustepauser
Gjorde et lite forsøk på å sykle bakover mot Fuglemyra, men siden jeg startet veldig sent på kvelden var motivasjonen sånn passe. Så at det var tråkket videre bakover med truger og dekk, men det var kommet en del nysnø etter det, og noen fotgjengere hadde laget en del hull. Opplevde det som vanskelig men sikkert ikke umulig for de med motivasjonen i orden.
Fra utkikkspunktet og helt ned til Riksen var det nerrover-fest Snøen ble ganske crispy lenger ned, og kantene på stien ble fastere jo lenger ned man kom. Bare å gønne på! Logg: https://www.strava.com/activities/1386771706 Et par bilder:
Fett-fett-fett og flotte bilder, Helge! Vettakollen rocker.
Må ut en tur i morra kveld.
Til helgen må vi tromme sammen en forum fellestur i knallforhold før kulda virkelig setter inn til uka. Kanskje en Vettakollen (aka. Wethe kollen) session på de forskjellige stiene der på lørdag og/eller søndag, for E6, etc kommer til å være overbefolket av skiløpere.
Til helgen må vi tromme sammen en forum fellestur i knallforhold før kulda virkelig setter inn til uka.
Skulle gjerne vært med, men har dessverre en jobb i Hemsedal til helgen som inkluderer å flatpakke noe puddersnø. Har hørt de trenger all hjelpen de kan få der oppe
Til helgen må vi tromme sammen en forum fellestur i knallforhold før kulda virkelig setter inn til uka.
Skulle gjerne vært med, men har dessverre en jobb i Hemsedal til helgen som inkluderer å flatpakke noe puddersnø. Har hørt de trenger all hjelpen de kan få der oppe
Kan også meld om at etter alt å dømme er sinnsykt bra forhold i Trulsen for tiden. For min del kilte jeg kjedet og punkterte deretter. Dro slukøret hjem.
Hva er beste våpen for hhv. Øst- og Nordmarka nå, dersom man må velge mellom 4,8" upigga og 2,25" pigga?
Som jeg lærte i midtøsten i en tidligere tid; same same - but different. Harde stier, men minimalt med is i Trulsen. Syklet 20 km der i dag. Tilsammen 5 meter med is. Syklet på fatbike piggfritt, resten av følget syklet på ISP . Nordmarka vet jeg ingenting om.
Hva er beste våpen for hhv. Øst- og Nordmarka nå, dersom man må velge mellom 4,8" upigga og 2,25" pigga?
Som jeg lærte i midtøsten i en tidligere tid; same same - but different. Harde stier, men minimalt med is i Trulsen. Syklet 20 km der i dag. Tilsammen 5 meter med is. Syklet på fatbike piggfritt, resten av følget syklet på ISP . Nordmarka vet jeg ingenting om.
Skal ikke langt opp i Lillo før det er (mye) tørr snø og fatbike er rette verktøyet. Antar nordmarka er samme.
Vet ikke med fatbike, men det var helt fantastisk å sykle trulsen med smale piggdekk i dag. Det er nå også mulig å sykle nedom trasop midtveis og unngå å kludre det til for skiløperne.
Edit: piggfritt hadde også gått helt fint etter min mening. Lite is
Flotte forhold i Nordmarka også. Nedkjøringa langs eggen på Vettakollen er komisk bra. Sykla fat, men det hadde gått like bra med fat. Loam'en på østsida var litt løsere, der var jeg glad for brede dekk.
Tipp, topp forhold i Østmarka rundt Østmarksetra. Utenfor hovedstiene kan det være litt smalt, så det er bare å øve på balanse for å holde seg på den "smale" sti, så ikke krankarmer slår nedi. Litt isete her og der, særlig der hvor sola tar, men ikke så det er plagsomt - vil vel tro at dette fungerer utmerket uansett hjulbredde og med eller uten pigg - var egentlig bare kanten 100 meter før IMBA stien starter som ikke var noe særlig stas pga. is. Sykler selv på fatbike med moderat pigg (Wratchild/D4)
Lars-Erik
Re: Vinterstier rundt Oslo 2017/18
[Re: Ugla]
#246361305/02/201811:17
Litt løst i Trulsrunden i går etter siste påfyll med snø, men med 2 varmegrader nå er det duket for kalasforhold igjen. Fotfolket og fatbikere tar tråkkejobben i løpet av dagen og kvelden tenker jeg.
Litt løst i Trulsrunden i går etter siste påfyll med snø, men med 2 varmegrader nå er det duket for kalasforhold igjen. Fotfolket og fatbikere tar tråkkejobben i løpet av dagen og kvelden tenker jeg.
...og i de mer opptråkkede stiene er det nettopp kalasforhold i aften!
...og i de mer opptråkkede stiene er det nettopp kalasforhold i aften!
Syklet Bukkeberget og Trulsrunden i går ettermiddag. Helt nydelige forhold. Alltimehigh! Syklet med fatbike, men bør gå fint for tynnhjulinger også.
Knallbra på 29" stisykkel med ISP i ettermiddag. Hardt og fint stort sett overalt hvor vi syklet, men krever ganske presist sporvalg når farta øker. Ble noen turer ut i pudderet når ambisjonene oversteg den rustne sykkelformen.. (gikk bra, liker pudder veldig godt!)
Kan rapportere om veldig morsomt fatbikeføre fra Grinda på Korsvoll og inn til Ankerveien. Flere alternative tråkk som var morsomme og raske. E6 videre opp til Ullevålseter så også syklbar ut men jeg hadde ikke tid.
Møtte også en hyggelig bergenser med en oransj White-sykkel, han hadde tråkket det fint og fast noen av stiene jeg tok.
[Re: Ole]
#246644321/02/201809:07
Syklet i området rundt Østmarksetra i går kveld, fine forhold, brukte selv fatbike, men så at det var noen andre som brukte tynnhjuling og de så nå ut til å greie seg bra.. Syklet bla. Forretten, Benkestien, Solbergvann, deler av indrefileten og rundt Ulsrudvann.
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#246647421/02/201810:57