|
|
Ventetid hos NAV, hva er rimelig grunn?
|
Re: Ventetid hos NAV, hva er rimelig grunn?
[Re: Raskall]
12/02/2018 11:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om det er en deltidstilling blir tidsforbruket i pendling sannsynligvis et dårligere kort å spille. Om man jobber 5 timer om dagen sitter man igjen med like lang 'arbeidsdag' som en i full stilling (med kort reisevei). Om man jobber kun tre dager sitter man igjen med 4 dager i uka som man kan bruke fritt.
|
|
|
[Re: Tange]
12/02/2018 11:52
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Om det er en deltidstilling blir tidsforbruket i pendling sannsynligvis et dårligere kort å spille. Om man jobber 5 timer om dagen sitter man igjen med like lang 'arbeidsdag' som en i full stilling (med kort reisevei). Om man jobber kun tre dager sitter man igjen med 4 dager i uka som man kan bruke fritt. Det kan selvsagt være at NAV eller andre ville argumentere sånn, men hvis noen velger å jobbe deltid, er det ofte grunner til det. Det kan være alt fra dårlig helse til store omsorgsoppgaver. Det kan også være snakk om ufrivillig deltid, og da blir jo situasjonen nesten verre. At man med så lav inntekt ikke klarer en ekstra utgift på 3 000 kroner i måneden, virker helt innlysende på meg. Det finnes for øvrig ikke minstelønn i Norge, kun laveste tarifflønn. Noen er faktisk fattige, også i Norge. (Her var jeg unøyaktig. Ni bransjer har lovbestemt minstelønn.)
Redigert av lektorHaugen; 12/02/2018 12:48. Rediger grunn: Unøyaktige opplysninger.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
12/02/2018 12:10
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Om det er en deltidstilling blir tidsforbruket i pendling sannsynligvis et dårligere kort å spille. Om man jobber 5 timer om dagen sitter man igjen med like lang 'arbeidsdag' som en i full stilling (med kort reisevei). Om man jobber kun tre dager sitter man igjen med 4 dager i uka som man kan bruke fritt. Det kan selvsagt være at NAV eller andre ville argumentere sånn, men hvis noen velger å jobbe deltid, er det ofte grunner til det. Det kan være alt fra dårlig helse til store omsorgsoppgaver. Det kan også være snakk om ufrivillig deltid, og da blir jo situasjonen nesten verre. At man med så lav inntekt ikke klarer en ekstra utgift på 3 000 kroner i måneden, virker helt innlysende på meg. Det finnes for øvrig ikke minstelønn i Norge, kun laveste tarifflønn. Noen er faktisk fattige, også i Norge. Jeg er ikke helt sikker på lønna hennes, men bruttoen er nok nærmere 200000 enn 300000. Kan ikke gå inn på hva slags jobb eller hvem arbeidsgiveren er her. Men dette er ei jente på 23 år som ikke har utdannelse utover videregående. Fullført videregående er også det eneste utdannelseskravet denne bransjen har for å ansette folk og det er nok derfor de ikke er villige til å gi ansatte noe i denne prosessen. De kan strengt talt gå ut på gata og gripe tak i tilfeldige mennesker som erstatning for ansatte som ikke har mulighet til å bli med på lasset.
|
|
|
12/02/2018 12:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan ikke gå inn på hva slags jobb eller hvem arbeidsgiveren er her.
Men du kan kanskje opplyse om det er en heltids- eller deltidsstilling.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/02/2018 12:16
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Men du kan kanskje opplyse om det er en heltids- eller deltidsstilling. Det er heltids-stilling.
|
|
|
12/02/2018 12:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men du kan kanskje opplyse om det er en heltids- eller deltidsstilling. Det er heltids-stilling. Det høres ut som et firma som utnytter sine ansatte ganske grovt. Ingen skal behøve å jobbe for så dårlig timelønn i Norge.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/02/2018 12:27
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
De kan strengt talt gå ut på gata og gripe tak i tilfeldige mennesker som erstatning for ansatte som ikke har mulighet til å bli med på lasset. Til den årslønnen som du forespeiler så er det vel knapt hjemløse som ville tatt jobben engang i Oslo. Så jeg tviler på at de får tak i nye ansatte til samme pris om firmaet flytter til Oslo.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
12/02/2018 12:41
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Da arbeider hun i så fall i en bransje uten tariffavtale, for om årslønna ligger på drøyt 200 000 i året, er månedslønna på omtrent 17 000 brutto, og timelønna på omlag 106 kroner. En renholdsarbeider over 18 år har til sammenlikning minstelønn på 177,63 kroner i timen. (klarer man full tid, blir det ca 335 000 kroner pr år). Renholdsbransjen er en av de ni bransjene der myndighetene har sett seg nødt til å innføre minstelønn. De fleste bransjer har ikke dette, som sagt. Om det du har fortalt her stemmer, bør hun uansett forsøke å finne annet arbeid, for hun er grovt underbetalt.
Redigert av lektorHaugen; 12/02/2018 12:45.
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
12/02/2018 13:00
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Da arbeider hun i så fall i en bransje uten tariffavtale, for om årslønna ligger på drøyt 200 000 i året, er månedslønna på omtrent 17 000 brutto, og timelønna på omlag 106 kroner. En renholdsarbeider over 18 år har til sammenlikning minstelønn på 177,63 kroner i timen. (klarer man full tid, blir det ca 335 000 kroner pr år). Renholdsbransjen er en av de ni bransjene der myndighetene har sett seg nødt til å innføre minstelønn. De fleste bransjer har ikke dette, som sagt. Om det du har fortalt her stemmer, bør hun uansett forsøke å finne annet arbeid, for hun er grovt underbetalt. De får timesbetalt og hun jobber en del ekstra for å spe på. Men årslønna ligger i det spennet ved full stilling uten ekstra-vakter. Men den motivasjonen vil jeg tro forsvinner ut vinduet om man legger 3-4 timers reising daglig på toppen.
|
|
|
[Re: ]
12/02/2018 13:29
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Det må da finnes rettspraksis på tvister som følge av at jobben flytter?
Om jeg ikke husker helt feil, har alle mine arbeidskontrakter hatt spesifisert arbeidssted. Jeg har ansvar i å møte opp derder. Da burde vel arbeidsgiver også få noe trøbbel om de ikke har noen arbeidsplass på avtalt sted?
Jeg tenker at det mest riktige vil være at man kan bli fristilt ved flytting av betydning (f.eks ved at man pådrar seg betydelig utgifter, tidsbruk og andre ting man naturlig ville vurdert når man tok jobben). Ja, det finnes rettspraksis på det - bl.a. en høyesterettsdom fra 2011 som har litt for mange andre sider ved seg (den som fikk endret arbeidssted med 50 min hadde også generelt samarbeidsproblemer, mm). Finnes også eksempler på arbeidstakere som mot sin vilje ble flyttet fra plattformer til andre plattformer langt unna. Det ble da funnet å være innenfor arbeidsgivers styringsrett.
|
|
|
[Re: simson]
12/02/2018 18:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Finnes også eksempler på arbeidstakere som mot sin vilje ble flyttet fra plattformer til andre plattformer langt unna. Det ble da funnet å være innenfor arbeidsgivers styringsrett.
Denne f.eks? http://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2014/11/Kan-arbeidsgiver-fritt-flytte-paa-de-ansatteGrensene for styringsretten ligger dermed i en tolkning av ansettelseskontrakten mellom partene. Videre vil styringsretten kunne begrenses av lov eller de allmenne saklighetsnormer. Hva sier ansettelseskontrakten?
|
|
|
13/02/2018 07:47
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
fem timers reisevei til jobb hver dag er fullstendig uaktuelt for meg, en slik reisevei må være for de som er spesielt innterssert i å kjøre tog eller som ikke har noe liv utenom jobben.
pdd har jeg totalt fem timers reisevei til jobb i løpet av en måned
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/02/2018 15:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Østfold er stort. Om man ønsker ny jobb så bør det være mulig å se på yrker med minstelønn; renholdsarbeider er nevnt. Med min begrensede hoderegning vil en slik øvelse gi 100k mer i året samt kortere reisevei. Så jobber man som det mens man søker som en gal etter noe som kanskje er mer "attraktivt".
Om du vil ha et praktisk råd så ville jeg startet å kontakte bemanningsbyråer i Østfold. Fremstår man som normalt oppegående og sulten på jobb i den lønnsklassen er jeg sikker på at man får til noe (Sannsynligvis til bedre lønn også.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
14/02/2018 07:15
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Hun søker alle jobber hun kommer over. Men vil ikke si opp jobben før hun har en ny jobb. Nåværende arbeidsgiver klarer ikke å gi en dato for når hun ikke har en jobb lenger. Det har blitt flyttet fra januar, så til februar og nå har de fått tidsestimatet "mars/april".
Derfor er spørsmålet om ventetid hos NAV avgjørende. For om hun får AAP med en gang hun står uten jobb kan hun si opp jobben med en gang og øke sjansene sine for å få seg en ny jobb. For da har hun et sikkerhetsnett om alt skulle skjære seg.
Og med hennes (mangel på) utdannelse og begrensede erfaring vil arbeidsgivere foretrekke de som kan begynne med en gang.
Så alle mulige råd rundt hennes situasjon som har kommet i denne tråden er egentlig selvfølgelige og overflødige. Hun ønsker et svar på om hun risikerer å gå 3 måneder uten inntekt når oppsigelsestiden er over.
Kjenner jeg NAV rett (basert på nær families erfaring) vil ikke de gi noen som helst form for svar før hun faktisk står der uten jobb.
|
|
|
14/02/2018 07:30
|
gare
More than words
|
More than words
Hun søker alle jobber hun kommer over. Men vil ikke si opp jobben før hun har en ny jobb.
Kjenner jeg NAV rett (basert på nær families erfaring) vil ikke de gi noen som helst form for svar før hun faktisk står der uten jobb. Det er helt, helt riktig strategi å ikke si opp, jeg kan ikke se for meg scenarier der det er bedre å si opp, men det kan selvsagt tenkes at det finnes. Reglene for karenstid på dagpenger(antar det med aap er en skrivefeil)er tydelige, og det kan vel tenkes at det er vanskelig for NAV å saksbehandle en situasjon som ikke har oppstått, men at det er mulig å si noe om hva som er vanlig i slike situasjoner. Sier man opp selv(eller er skyld i oppsigelsen)vil man vanligvis få karenstid. I den perioden kan man ha rett på sosialhjelp.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
14/02/2018 07:32
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hun søker alle jobber hun kommer over. Men vil ikke si opp jobben før hun har en ny jobb. Nåværende arbeidsgiver klarer ikke å gi en dato for når hun ikke har en jobb lenger. Det har blitt flyttet fra januar, så til februar og nå har de fått tidsestimatet "mars/april".
Derfor er spørsmålet om ventetid hos NAV avgjørende. For om hun får AAP med en gang hun står uten jobb kan hun si opp jobben med en gang og øke sjansene sine for å få seg en ny jobb. For da har hun et sikkerhetsnett om alt skulle skjære seg.
Og med hennes (mangel på) utdannelse og begrensede erfaring vil arbeidsgivere foretrekke de som kan begynne med en gang.
Så alle mulige råd rundt hennes situasjon som har kommet i denne tråden er egentlig selvfølgelige og overflødige. Hun ønsker et svar på om hun risikerer å gå 3 måneder uten inntekt når oppsigelsestiden er over.
Kjenner jeg NAV rett (basert på nær families erfaring) vil ikke de gi noen som helst form for svar før hun faktisk står der uten jobb. Siden hun allerede har fått avslag, så er vel svaret på spørsmålet ditt JA. Men uansett hun vil få så lite i dagpenger at hun skal slite med å leve av det.
|
|
|
14/02/2018 09:35
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Står hun plutselig uten inntekt, så er jo økonomisk sosialhjelp et alternativ. Ikke så mye, men nok til mat.
|
|
|
[Re: anonym]
14/02/2018 09:52
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Står hun plutselig uten inntekt, så er jo økonomisk sosialhjelp et alternativ. Ikke så mye, men nok til mat. Det er nok nærmere virkeligheten enn at en times togtur skal utløse velferdsgoder.
|
|
|
14/02/2018 10:01
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Kan hun prøve å få en avtale med nåværende arbeidsgiver om redusert oppsigelsestid? Det er jo ikke uvanlig å kunne slutte på kort varsel dersom bedriften ikke blir skadelidende av det. Jeg antar at de vet at hun ser etter annen jobb og uansett ikke vil bli værende over tid?
Edit: I forhold til å kunne være kjapt tilgjengelig for nye arbeidsgivere.
Redigert av Ruppert; 14/02/2018 10:02.
|
|
|
[Re: JoachimV]
14/02/2018 10:06
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Står hun plutselig uten inntekt, så er jo økonomisk sosialhjelp et alternativ. Ikke så mye, men nok til mat. Det er nok nærmere virkeligheten enn at en times togtur skal utløse velferdsgoder. Økonomisk sosialhjelp er ikke noe velferdsgode.
|
|
|
14/02/2018 10:08
|
gare
More than words
|
More than words
Økonomisk sosialhjelp er ikke noe velferdsgode.
Her er du formodentlig på en eller annen definisjons-tur, hva er økonomisk sosialhjelp da?
|
|
|
14/02/2018 10:13
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Står hun plutselig uten inntekt, så er jo økonomisk sosialhjelp et alternativ. Ikke så mye, men nok til mat. Det er nok nærmere virkeligheten enn at en times togtur skal utløse velferdsgoder. Økonomisk sosialhjelp er ikke noe velferdsgode. Nå er vel det en annen diskusjon men det var heller ikke det jeg mente.
|
|
|
[Re: gare]
14/02/2018 10:15
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Her er du formodentlig på en eller annen definisjons-tur, hva er økonomisk sosialhjelp da? Det er en ytelse kommunene er plikt til å gi til folk, så de ikke svelter ihjel. Man får rundt 6500 til 9000 kroner alt etter hvilken kommune man bor i. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-sosialhjelp
|
|
|
14/02/2018 10:16
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner jeg NAV rett (basert på nær families erfaring) vil ikke de gi noen som helst form for svar før hun faktisk står der uten jobb. Har hun snakket med NAV selv? Ei jeg kjenner var sykemeldt fra jobben sin, og fikk beskjed av NAV om å si opp denne, hun ville da få (om jeg husker riktig) sykepenger fra dag 1 og i 12 uker, for så å gå over på AAP. Hun fikk i alle fall penger fra dag 1, og det var ikke snakk om sosialstønad. Dette var i forbindelse med en jobb hun, etter deres mening, ikke ville bli frisk nok til å komme tilbake i. Ikke helt sammenlignbar situasjon, men det finnes altså tilfeller der man får penger fra dag 1, selv om man sier opp jobben sin. Hvis hun ikke har snakket med NAV selv så bør hun altså gjøre det.
|
|
|
14/02/2018 10:20
|
gare
More than words
|
More than words
Her er du formodentlig på en eller annen definisjons-tur, hva er økonomisk sosialhjelp da? Det er en ytelse kommunene er plikt til å gi til folk, så de ikke svelter ihjel. Man får rundt 6500 til 9000 kroner alt etter hvilken kommune man bor i. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-sosialhjelp Nå vet jeg hva sosialhjelp er rent teknisk, men jeg undret meg over hva man skal kalle det om det ikke kan regnes som et velferdsgode? Eier man egen bolig er økomisk sosialhjelp straks litt verre, men man kan få hjelp til renteutgifter, strøm, innboforsikring og det som kalles livsopphold. Leier man bolig vil man kunne få hjelp til husleie, strøm og innboforsikring samt livsopphold. De fleste kommuner vil ha retningslinjer på hvor dyre husleiekontrakter man godkjenner, og når man har tatt høyde for godkjente utgifter skal man ha 6 050 kroner til livsopphold i måneden for en enslig, det er ikke mye(hvor betaler man 9 000 i måneden??)men det er sånn det er. Utover det kan man få hjelp til ekstraordinære utgifter som lege/tannlege, all sosialhjelp gis på individuelle vurderinger.
|
|
|
[Re: gare]
14/02/2018 10:23
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Her er du formodentlig på en eller annen definisjons-tur, hva er økonomisk sosialhjelp da? Det er en ytelse kommunene er plikt til å gi til folk, så de ikke svelter ihjel. Man får rundt 6500 til 9000 kroner alt etter hvilken kommune man bor i. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-sosialhjelp Nå vet jeg hva sosialhjelp er rent teknisk, men jeg undret meg over hva man skal kalle det om det ikke kan regnes som et velferdsgode? Eier man egen bolig er økomisk sosialhjelp straks litt verre, men man kan få hjelp til renteutgifter, strøm, innboforsikring og det som kalles livsopphold. Leier man bolig vil man kunne få hjelp til husleie, strøm og innboforsikring samt livsopphold. De fleste kommuner vil ha retningslinjer på hvor dyre husleiekontrakter man godkjenner, og når man har tatt høyde for godkjente utgifter skal man ha 6 050 kroner til livsopphold i måneden for en enslig, det er ikke mye(hvor betaler man 9 000 i måneden??)men det er sånn det er. Utover det kan man få hjelp til ekstraordinære utgifter som lege/tannlege, all sosialhjelp gis på individuelle vurderinger. Det som er en livsnødvendighet, er ikke et velferdsgode.
|
|
|
14/02/2018 10:43
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Sier hun opp, blir det utvidet ventetid på dagpenger, ikke minst fordi arbeidsplassen enda ikke er flyttet. Jeg tviler også på at NAV vil være enige i at hun er nødt til å fortsette å bo der hun bor. Det er i alle fall det jeg har funnet ut når jeg har forberedt undervisning om temaet. Det smarteste trekket med tanke på framtida, er nok å forsøke å få seg litt utdanning. Hun har dessverre ikke krav på støtte fra NAV under utdanning, men en kombinasjon av Lånekassa og en eventuell deltidsjobb, vil vel kanskje være tilstrekkelig? Hun er i utgangspunktet for ung til å komme inn under voksenopplæringa, men hun bør i alle fall ta kontakt med http://karriereostfold.no/ og høre om de på noen som helst måte kan hjelpe henne. Uten utdanning er det jo veldig vanskelig å få en stabil tilknytning til arbeidslivet og en lønn å leve av. Håper ikke dette rådet er bare til bry!
|
|
|
14/02/2018 11:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det som er en livsnødvendighet, er ikke et velferdsgode.
Her har du nok laget deg din egen definisjon av velferdsgode. Sosialstønad/trygd er velferdsgode, selv i land der det bare er småpenger, ev. en matkupong.
|
|
|
14/02/2018 12:19
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Det som er en livsnødvendighet, er ikke et velferdsgode.
Definisjon av velferdsstat fra SNL: Velferdsstat, en stat som i betydelig grad garanterer samfunnets medlemmer hjelp hvis de skulle komme ut for helsesvikt, sosial nød eller tap av inntekt, for eksempel ved arbeidsledighet eller alderdom, og som sikrer den enkelte rett til utdannelse.
Så jo, strengt talt er sosialstønad (og all annen offentlig stønad) også et velferdsgode.
|
|
|
|
|