Petter Northug Jr. Hva har skjedd?
|
Re: Petter Northug Jr. Hva har skjedd?
[Re: Kriss]
11/02/2018 18:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är inte spesiellt insatt i vad den medisinen brukas till (men såg att det var en tråd på forumet där folk har brukt den eller liknande i medisinskt syfte så den används väl på normala folk med allergi) men är det inte möjligt att det är något som en lege som har ansvar för 250 människor och som helst inte vill skaffa medisin i utlandet kan tänkas ha med sig hvis någon blir sjuk? Det kan ju också vara någon i stöteappareten eller en skadad utövare som inte ska tävla mer.
De har ju för exempel också med sig adrenalin som är förbjudet.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
11/02/2018 19:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
Fra Antidoping Norge sine sider: For både Kenacort og Celeston Bruk av dette preparatet intramuskulært (ved behandling av astma/allergi) krever medisinsk fritak. Lokal bruk (i og rundt ledd, mot sener/senefester etc.) er ikke forbudt. Les mer under dopinglista/S9. Glukokortikoider og informasjon om medisinsk fritak.
Jeg mener at åpenheten rundt "porteføljen" til det medisinske apparatet er veldig formildende. Jeg håper (og velger å tro) at denne åpenheten også medfører at all bruk av disse preparatene rapporteres til de rette instanser (WADA?). Dermed ser jeg ingen betenkeligheter med at disse tas med hjemmefra fremfor å finne noe som ligner på et apotek i Sør-Korea.
|
|
|
[Re: VegardSkedsmo]
11/02/2018 19:39
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis vi ser bort i fra gråsoner et øyblikk (dette navlebeskuende miljøet har vært langt inne i gråsonene i minst tjue år)..
Jeg trodde faktisk at det bare var Klæbo og kanskje Sundby på en maks dag som var gode nok til å slå Cologna og Harvey. Klarer de å gå ifra Niskanen og Poltoranin på klassiskdistansene så blir det veldig mye medaljer. Det er jo nesten revlusjonerende at en som Krüger vinner OL-gull. Kan det hende at Northug har tatt for stor plass på laget og psyket ut de unge som var på vei opp? Nå ligner jo herrelaget mere på damelaget hvor det har vært veldig god stemning og jevt påfyll av vinnere bak Bjøren og Johaug.
|
|
|
11/02/2018 20:35
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Synes det mest overraskende med dagens løp var at det så svakt nivå blant utlendingene.
Jeg hadde trodd at spesielt Cologna og Manificat skulle være råere. At det er Musgrave som må ta jobben sier jo egentlig sitt. Først trodde jeg kanskje de ikke reagerte fordi de fulgte mer med på Sundy og Klæbo, men når Holund og Sundby går senere, er det jo tydelig at ingen andre egentlig hadde noe i beina i dag.
Begynte så å tenke over hva vi har sett av nye uøvere de siste årene. Er det et generasjonsskifte på gang nå? Er Cologna, Hellner, Harvey (og Legkov og Volyzchanin) over toppen, uten at noen andre har kommet opp? Er redd det hadde blitt russisk gull i dag om ikke Ustyugov av ukjent årsakt var kastet ut.
|
|
|
[Re: Gråstein]
11/02/2018 21:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Cologna var förvånansvärt dårlig idag men han har ju varit bra tidigare i sesongen så tvivlar på att han är över toppen.
Svenskarna tror jag dock inte på.
|
|
|
11/02/2018 22:02
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel noe i det de sier om at du ikke kan vinne tour de ski og samtidig gjøre det bra i mesterskap samme sesong..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
11/02/2018 22:41
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Det er vel noe der, men han gikk nå engang ca. 50 sekunder raskere enn de andre fra fallet og inn og var klart best i dag, selv om jeg tipper Sundby hadde hengt med på rykket hvis han hadde fått lov til å gå/gitt blanke i lagtaktikken.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
12/02/2018 06:48
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vel, Sundby har hatt et dusin liknende muligheter i mesterskap uten noensinne klare/tørre å gå fra i front. Han har vel heller aldri turt å gå tidlig. Seinest i Lahti i fjor ga han jo opp og prøvde seg først ca. 1500 meter før jul. Det kunne ikke gå det. Det har i flere år vært ganske opplagt at Sundbys mulighet er å gå fra feltet før sisterunden. Den sjansen har han ikke turt å ta, han har aldri sprukket - det ser jeg på som et tegn. Da blir det ikke gull i mesterskap. I år er alle muligheter større fordi motstanden blant utlendingene er svært svak.
Et dristig løp som det Krüger kjørte i går har ikke engang Sundby forsøkt i mesterskap.
|
|
|
[Re: anonym22]
12/02/2018 08:07
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det har i flere år vært ganske opplagt at Sundbys mulighet er å gå fra feltet før sisterunden. Den sjansen har han ikke turt å ta, han har aldri sprukket - det ser jeg på som et tegn. Da blir det ikke gull i mesterskap. Ja, det er helt uforståelig. Vi har sett X antall ganger at hans sterkeste kort er å gå fra og kjøre hardt over lang tid. Hvorfor i all verden skal han være med i spurtene når det er mesterskap? Han har ikke nubbesjans da. Skulle likt at noen journalister spurte han om hvorfor han avviker fra sin suksessoppskrift i mesterskapene.
|
|
|
12/02/2018 08:14
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Vel, Sundby har hatt et dusin liknende muligheter i mesterskap uten noensinne klare/tørre å gå fra i front. Han har vel heller aldri turt å gå tidlig. Seinest i Lahti i fjor ga han jo opp og prøvde seg først ca. 1500 meter før jul. Det kunne ikke gå det. Det har i flere år vært ganske opplagt at Sundbys mulighet er å gå fra feltet før sisterunden. Den sjansen har han ikke turt å ta, han har aldri sprukket - det ser jeg på som et tegn. Da blir det ikke gull i mesterskap. I år er alle muligheter større fordi motstanden blant utlendingene er svært svak.
Et dristig løp som det Krüger kjørte i går har ikke engang Sundby forsøkt i mesterskap. Jeg tror noe av grunnen til at det lyktes nå er at det var første gang (som jeg kan huske i hvertall) at det norske laget hadde noe som lignet på en lagtaktikk. Både da Holund gikk på runden før og da Kruger gjorde sitt støt lå de øvrige norske i ro og lot det bli luke. Og jeg tror ikke det er tilfeldig at det skjedde i det første mesterskapet Northug ikke var med på laget - det er lettere å bli enige om å gå som et lag når alle faktisk er med og bidrar på det samme laget. Edit: Og jeg husker støtet til Glørsen på 5 mila i Lahti, men da det ikke ble fulgt av de øvrige fremstod det mer som et enkeltmannsstunt enn som del av en lagtaktikk.
Redigert av Torshov-Simen; 12/02/2018 08:17.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
12/02/2018 08:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
De har kjørt forholdvis likt opplegg før også. Byttet på å rykke litt, de andre nordmennene har heller ikke da gått inn lukene. Men før har det mest blitt støtecup fordi ingen til slutt - når alle begynner å bli møre - har lagt inn et ordentlig støt med risiko. Krüger la også ut på et støt i går. Men så så han at det ble luke og gikk all-in - da kunne han bli olympisk mester eller sprekke, bli gått inn og bli nr. 12.
Det er ingen løper som har hatt så mange muligheter som Sundby til å gjøre det samme. Det er en gåte at han ikke har gjort det. Lathi i fjor var jo bare trist. Hva var det han tenkte på når han ikke prøvde å gå fra Ustiogov før det var to bakker igjen? Selv om andre lands utøvere topper formen til mesterskap og han møter sterkere konkurranse der, er jeg sikker på at han har hatt anledninger der han har vært sterk nok til å vinne. (Men kanskje ikke før Lathi i fjor faktisk.)
I år har han satset mest på 15 km fri. Der møter han nå ekstremt sterk konkurranse fra både Krüger og Holund. Og individuell start gir fort noen tilfeldige og urettferdige utslag i kort løype hvor noen kan få en god rygg fra en annen runde eller føre som skifter. Men disse tre nordmennene starter iallfall tett. Kanskje Krogh går tidligere i bedre føre og får en av de tre andre nordmennenes rygg et strekke?
|
|
|
12/02/2018 08:45
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
. . . . og den hissige løypeprofilen i OL tenker jeg favoriserer løpere som har kapasitet og offensive gener fremfor de typiske weelsucker/spurterne sammenlignet med flere av de flatere løypene i World Cup.
Tusen takk til den Olympiske mester for at han bidro til trippel. Hadde Sundby hatt regien ville han gått til verks enda senere i løpet og muligens fått Cologna, Harvey, Musgrawe, Spitsow og Manificat fem meter bak på toppen av siste bakke... og Holund ville fått den vanlige sjetteplassen.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
12/02/2018 09:08
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror noe av grunnen til at det lyktes nå er at det var første gang (som jeg kan huske i hvertall) at det norske laget hadde noe som lignet på en lagtaktikk. Både da Holund gikk på runden før og da Kruger gjorde sitt støt lå de øvrige norske i ro og lot det bli luke. Og jeg tror ikke det er tilfeldig at det skjedde i det første mesterskapet Northug ikke var med på laget - det er lettere å bli enige om å gå som et lag når alle faktisk er med og bidrar på det samme laget.
Edit: Og jeg husker støtet til Glørsen på 5 mila i Lahti, men da det ikke ble fulgt av de øvrige fremstod det mer som et enkeltmannsstunt enn som del av en lagtaktikk. Tror du er inne på noe vesentlig her. Virker som det fungerer mer som et lag nå. Kanskje tre grunner til det: - Northug ute (som du omtaler) - Sundby er ikke i sitt livs beste form, derfor er det lettere å tenke lag enn at han skal bygge opp sin egen taktikk rundt sin egen motor. - Jevnt over sterkere lag enn tidligere.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
12/02/2018 09:35
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Et par tilleggsfaktorer som gjorde gårdagens renn velegnet for kapasitetsløperne:
- Niskanens råkjør de første rundene - Sterk vind, til dels fra siden
Må si at jeg var usikker på taktikken ut fra laguttaket, men ned fasit i hånd er det virkelig vanskelig å klage. Men ja, jeg vil tro MJS kanskje tenker tilbake på noen forspilte muligheter til å rykke tidlig etter gårdagens renn.
|
|
|
12/02/2018 10:07
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Var det Sundbys mulighet for individuelt gull som røyk i går?
Resten av OL kan bli både skuffende og veldig skuffende for han:
Niskanen så sterk ut i klassisk, og blir en av to favoritter på 5-mila. Den andre er Poltoranin som trolig ikke går et eneste løp i OL, og stiller frisk og med høydeopphold tilpasset OLs siste helg, ikke første-
15km fri burde være Krügers beste distanse. Holund er nok også bedre der enn han var på fartsøkningen mot slutten av 30-kilometern. Jeg ser også for meg at Cologna kan slå tilbake, og Manificat burde ha timet høydeopphold før OL for å få toppformen prikket til 15 fri, ikke gårsdagens øvelse.
I tillegg er det en interessant faktor: Kan Krogh vise form?
Om Krogh skulle slå til med topp-5 på 15 fri, er det fare for at Sundby rett og slett går seg ut av stafettlaget?
Der føler jeg Krüger er ganske sikker på 3. etappen. Så begynner det intersesante. Krogh har tidligere vært tatt ut til sisteetappen. Gjør han en topp 15 km fri, vil han ikke da ha ha levert en god søknad til den etappen? Alternativet er selvsagt Klæbo. Men Klæbo er vel så sterk på klassis, og vil det ikke være en veldig fordel for Norge om Krüger kan sendes ut med 5-6 sekunders luke? Jeg mistenker at de andre bør være i ryggen på han ut, hvis ikke seiler han fra. 5-6 sekunder er jo ikke mer enn Klæbo kan ta på en sprintprolog, så om han får gått et relativt rolig løp frem til det er to kilometer igjen, burde han kunne fikse det.
Da står vi igjen med én etappe, og både Dyrhaug og Tønseth vil nok gjerne ha et ord med i laget når det er snakk om en etappe i klassisk...
|
|
|
[Re: Gråstein]
12/02/2018 10:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sundby er nok ganske bankers i stafetten, siden han er svært stabil og kan brukes på hvilken som helst av de tre første etappene. Laget blir tatt ut på grunnlag av det som er levert før det i OL. Spørsmålet er vel om Tønseth og Dyrhaug får gått noe som helst.
|
|
|
12/02/2018 10:32
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sundby er nok ganske bankers i stafetten, siden han er svært stabil og kan brukes på hvilken som helst av de tre første etappene. Laget blir tatt ut på grunnlag av det som er levert før det i OL. Spørsmålet er vel om Tønseth og Dyrhaug får gått noe som helst. +1, Sundby er en vanvittig sterk løper selv på en svart dag. Tønseth og Dyrhaug kunne helt sikkert vært med å sett farge på stafetten men tross alt Sundby er bankers ! Jeg ville benyttet Klæbo på siste, tror ingen av utlendingene går fra han om det blir samlet før siste etappe. Han slipper å få 15 km hissig klassisk før start på det som ganske sikkert blir en flott etappe helt alene i front... Alle de andre på det norske laget kommer til å gi alt for å vise at de fortjener plassen på et sinnsykt stafettlag.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
12/02/2018 11:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ståa før OL, så har Klæbo sisteetappen. Men alt kan endres hvis det er Iversen og Krogh som leverer og Klæbo som skuffer på løpene som gåes før det. Det som har endret seg i norsk stall, er at vi nå i motsetning til tidligere har flere som er sterkere i skøyting enn klassisk - der kan det åpne seg opp en mulighet for Dyrhaug i stafetten, hvis andre skuffer.
P.t. kunne laget blitt: 1. Holund 2. Sundby 3. Krüger 4. Klæbo
Men hvis det er Krogh og Iversen som gjør skarpest de neste rennene, så blir det mer åpent. Noen skal jo gå team sprinten også - laget må jo rett og slett dele på mulighetene.
|
|
|
12/02/2018 11:41
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
laget må jo rett og slett dele på mulighetene.
Dette er OL, ikke barnehagen. Jeg foretrekker at de beste får gå det de vil. OL går over et såpass mye større tidsrom at det er mye lettere å gå alt enn under f. eks VM.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
12/02/2018 12:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dette er OL, ikke barnehagen. Jeg foretrekker at de beste får gå det de vil. OL går over et såpass mye større tidsrom at det er mye lettere å gå alt enn under f. eks VM. Det er selvsagt, da mistolket du meg. «Deling» gjelder jo hvis alle framtrer som like sterke kort. Hvis mannen på sisteetappe på stafetten imponerer stort, så kan han igjen brukes på team sprint. Men herrestafetten kan fort bli at vi er litt bedre enn alle andre på alle etappene, så den ikke endrer så mye på laget til team sprint.
|
|
|
12/02/2018 14:29
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Å gå seg _inn_ på bakgrun av OL blir veldig vanskelig. Tønseth og Dyrhaug går kanskje ikke noe før stafetten, og selv en medalje på sprint vil ikke være nok for Iversen til å bli vurdert.
Eneste vi har sett så langt, føler jeg er at Ragnhild Haga har gått seg ut av stafettlaget for damer (til fordel for Astrid U. Jacobsen), men hun har fortsatt en 10km fri til å gå seg inn igjen.
Krogh kan gå seg inn på sisteetappen om han leverer på 15 fri. (I hvert fall om vi skal følge hva Hetland har sagt tidligere, om at Kroghs egenskaper på sisteetappe ble bevist i Lahti, og han fortsetter om han er i form. Spørsmålet var det egentlig var en vraking av Northug mer enn et uttak av Krogh.)
Jeg tror egentlig også mest på at Martin skal gå nesten uansett. Med Klæbo og Krüger som bør være sikre, er det solid press på Holund og Krogh. Tønseth er trolig ute uansett, og Dyrhaug kan håpe de andre underpresterer litt.
Men om Holund vinner foran Krogh... (Neida, det skjer nok ikke, men likevel morsomt å spekulere)
|
|
|
12/02/2018 14:43
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Dette er OL, ikke barnehagen. Jeg foretrekker at de beste får gå det de vil. OL går over et såpass mye større tidsrom at det er mye lettere å gå alt enn under f. eks VM. Det er selvsagt, da mistolket du meg. «Deling» gjelder jo hvis alle framtrer som like sterke kort. Hvis mannen på sisteetappe på stafetten imponerer stort, så kan han igjen brukes på team sprint. Men herrestafetten kan fort bli at vi er litt bedre enn alle andre på alle etappene, så den ikke endrer så mye på laget til team sprint. Da forstår jeg. Dessverre for de som ikke fikk gå tremila så er laguttaket for resten av OL nokså spikret. De fire antatt beste gikk og leverte så til de grader. Så de går stafetten. Jeg tror ikke engang seier til FHK på 15 skate sender han inn på stafettlaget. Men han går seg i såfall inn på teamsprinten. Det eneste usikkerhetsmomentet som gjenstår er isåfall femmila. Klæbo går den om han vil, noe jeg tror han gjør da det er siste dagen og han er klart best i klassisk.
|
|
|
12/02/2018 14:59
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Denne 3-mila viste hvor smal/liten sport langrenn er internasjonalt også blant herrene. De tre gutta på topp ville hatt mer konkurranse i Nm enn de fikk nå.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
12/02/2018 15:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
interessant slutsats efter 1 renn. Tidagare i tråden har väl alla* förutom Northug anses så pass dårliga att de aldrig kommer vinna mästerskap indiviuellt.
* ok, folk har väl trott på kläbo efter årets sesong men de andra har man inte direkt trott på.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/02/2018 15:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, man kan trygt si at Krüger endret spillereglene i går. Slik som Sundby endret spillereglene i verdenscupen for tre år siden ved å sprenge feltet tidlig.
Hadde det ikke vært for ham hadde det nok blitt som nevnt over, Sundby hadde dratt en klynge inn og gitt Norge mange blant de ti beste og kanskje én på pallen, men ingen seier.
|
|
|
12/02/2018 16:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår inte vad du menar med det första. Det är ju faktiskt möjligt att norge inte kommer dominera allt framöver i OL. Norge kan ha haft en bra dag medans de andra haft en dårlig dag.
|
|
|
12/02/2018 16:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår inte vad du menar med det första. Det är ju faktiskt möjligt att norge inte kommer dominera allt framöver i OL. Norge kan ha haft en bra dag medans de andra haft en dårlig dag. Sorry Fredriks, Norge skrives med STOR "N" og på herresiden blir det mange flere jubelsener i OL. På damesiden tenker jeg Kalla og Diggins gjør det mere spennende.... Helt objektivt selvsagt :-) Heja Kalla ock Tre Kronor i Hockey (skiskyting?) så ordner vi resten
|
|
|
12/02/2018 16:18
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
interessant slutsats efter 1 renn. Tidagare i tråden har väl alla* förutom Northug anses så pass dårliga att de aldrig kommer vinna mästerskap indiviuellt.
* ok, folk har väl trott på kläbo efter årets sesong men de andra har man inte direkt trott på. Jeg har hatt tro på Krüger og Holund til 15 skate lenge. Men at de skulle ta medalje på en fellesstart, det må jeg innrømme overrasket litt. Primært fordi mesterskap har en tendens til å ende med spurt og de har jo like lite eksplsovitet som undertegnede. Norge har jo i mange år hatt løpere som har hatt god nok kapasitet, men ikke eksplosiviteten til å vinne en fellesstart. Hvorvidt Krüger var sterkest eller om han bare fikk gå fordi ingen tok han på alvor er ikke godt å si, men jeg tipper at dette kommer til å gjøre folk mer angrepsvillige foran femmila. Og det kan vi like.
|
|
|
12/02/2018 17:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ehh Bjerkseth,,,, Northug, Krogh og Alsgaard er kanskje ikke enige i det :-)
Altså den setningen her «Norge har jo i mange år hatt løpere som har hatt god nok kapasitet, men ikke eksplosiviteten til å vinne en fellesstart»...... vi har vel stort sett hatt begge deler !
Redigert av EmilZipp; 12/02/2018 17:06.
|
|
|
12/02/2018 17:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jag förstår inte vad du menar med det första. Det är ju faktiskt möjligt att norge inte kommer dominera allt framöver i OL. Norge kan ha haft en bra dag medans de andra haft en dårlig dag. Nei, det er jo heldigvis noen andre som har god form i år.
|
|
|
|
|