|
|
Livet er best i byen!
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464065
07/02/2018 12:50
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Som sagt, hva er definisjonen på "bygd"? Ut i fra reaksjonene her inne virker det som om det er Oslo/Trondheim/Bergen mot resten. Det er vel ingen her som har hevdet av Lillehammer, Gjøvik eller Alta ikke er fullverdige byer?
Anonym5
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Kjesk]
#2464066
07/02/2018 12:50
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Ja, rätt store sted inne i landet. Det var väl också snakk om kysten har jag för mig.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Kjesk]
#2464067
07/02/2018 12:53
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Vilka ställen pratar du om? 5 mil skilöyper är en massa och om jag tittar runt lite på skisporet lite runt om kring så är det inte många ställen som har 5 mil löyper (och de som har de preparerar nog oftast inte några mil dagligen)
Som sagt så är nog de flesta ställena i norge bra men att man ska finna lika bra möjligheter för skigåing som utanför byar som trondheim och oslo på många ställen tror jag inte på. Lillehammer, Gjøvik og Hamar f.eks. Ta gjerne en vurdering av de klimatiske forhold på de stedene sammenliknet med eks. Trondheim. PS - disse bygdesamfunnene har også tilgang på sjø...... Ja, jeg har allerede nevnt Lillehammer. Dette er ikke akkurat bygder  Men det steder som man særlig etter klimakrisen får mer stabile langrennsmuligheter enn i Oslo. Sjø og sjø.
Redigert av anonym22; 07/02/2018 12:54.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym5]
#2464068
07/02/2018 12:55
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Som sagt, hva er definisjonen på "bygd"? Ut i fra reaksjonene her inne virker det som om det er Oslo/Trondheim/Bergen mot resten. Det er vel ingen her som har hevdet av Lillehammer, Gjøvik eller Alta ikke er fullverdige byer? https://no.wikipedia.org/wiki/Bygd
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym22]
#2464070
07/02/2018 12:56
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Vel, da var det en litt klønete måte å ordlegge seg på, jeg tror ikke jeg var den eneste som misforstod det du skrev. Det hørtes ut som ingen andre steder kunne skilte med like god aktivitetsmuligheter som Oslo. Jau, 5-10 mil er lysløyper her også, de sentrale løypene. Bare kommunen prepper 42km daglig, i tillegg preppes det en del mil av idrettslagene. Hjelper ikke med skiløyper uten snø da 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Tex]
#2464071
07/02/2018 12:57
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Om mulighetene i Oslo vs. andre steder:
Det er jo helt rørende å se hvordan Oslofolk omtaler Marka. Man skulle tro det var Yosemite National Park det dreide seg om.
Det er bare en helt vanlig skog. Ingen ting spesielt med den. De har skog andre steder også. Du har kanskje ikke brukt Nordmarka så mye? Størrelsen og tilgjengeligheten med grusveier, skiløyper og stier gjør denne ganske annerledes enn andre skoger.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym22]
#2464072
07/02/2018 13:00
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Som sagt, hva er definisjonen på "bygd"? Ut i fra reaksjonene her inne virker det som om det er Oslo/Trondheim/Bergen mot resten. Det er vel ingen her som har hevdet av Lillehammer, Gjøvik eller Alta ikke er fullverdige byer? https://no.wikipedia.org/wiki/Bygd Hehe, jeg venta på en wiki. Bygd er altså per definisjon spredt bebyggelse. Nei, da er vi enig. Man finner nok ikke like gode aktivitetstilbud der det er 95% dyrket jord med et og annet gårdsbruk med en viss geografisk utstrekning 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym22]
#2464073
07/02/2018 13:00
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084 |
Vilka ställen pratar du om? 5 mil skilöyper är en massa och om jag tittar runt lite på skisporet lite runt om kring så är det inte många ställen som har 5 mil löyper (och de som har de preparerar nog oftast inte några mil dagligen)
Som sagt så är nog de flesta ställena i norge bra men att man ska finna lika bra möjligheter för skigåing som utanför byar som trondheim och oslo på många ställen tror jag inte på. Lillehammer, Gjøvik og Hamar f.eks. Ta gjerne en vurdering av de klimatiske forhold på de stedene sammenliknet med eks. Trondheim. PS - disse bygdesamfunnene har også tilgang på sjø...... Ja, jeg har allerede nevnt Lillehammer. Dette er ikke akkurat bygder  Men det steder som man særlig etter klimakrisen får mer stabile langrennsmuligheter enn i Oslo. Sjø og sjø. He-he! Du har Color-line, jeg har Skibladner. Du har salt i vannet og brennmaneter - jeg har bare ferskvann. Hva annet er det du har/kan gjøre med vannet ditt? 
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym22]
#2464074
07/02/2018 13:00
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Om mulighetene i Oslo vs. andre steder:
Det er jo helt rørende å se hvordan Oslofolk omtaler Marka. Man skulle tro det var Yosemite National Park det dreide seg om.
Det er bare en helt vanlig skog. Ingen ting spesielt med den. De har skog andre steder også. Du har kanskje ikke brukt Nordmarka så mye? Størrelsen og tilgjengeligheten med grusveier, skiløyper og stier gjør denne ganske annerledes enn andre skoger. Da må jeg spørre, har du vært i mange skoger rundt omkring?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464077
07/02/2018 13:10
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Vel, da var det en litt klønete måte å ordlegge seg på, jeg tror ikke jeg var den eneste som misforstod det du skrev. Det hørtes ut som ingen andre steder kunne skilte med like god aktivitetsmuligheter som Oslo. Jau, 5-10 mil er lysløyper her også, de sentrale løypene. Bare kommunen prepper 42km daglig, i tillegg preppes det en del mil av idrettslagene. Hjelper ikke med skiløyper uten snø da  Var kan jag finna en karta över alla dessa skilöyper? Jag är hellre i trondheim än går på de som är med på skisporet https://beta.skisporet.no/setView/69.9640884/23.3628597/11/norges_grunnkartsom referedas till här https://www.alta.kommune.no/skiloeyper-i-alta.444398-60024.htmlJag skulle tro att kvoten mellan vanliga löyper och lyslöyper är större i oslo än i alta.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464079
07/02/2018 13:14
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Om mulighetene i Oslo vs. andre steder:
Det er jo helt rørende å se hvordan Oslofolk omtaler Marka. Man skulle tro det var Yosemite National Park det dreide seg om.
Det er bare en helt vanlig skog. Ingen ting spesielt med den. De har skog andre steder også. Du har kanskje ikke brukt Nordmarka så mye? Størrelsen og tilgjengeligheten med grusveier, skiløyper og stier gjør denne ganske annerledes enn andre skoger. Da må jeg spørre, har du vært i mange skoger rundt omkring? Jeg har ikke vært i Finnmark  Jeg svarte på "De har skog andre steder". Det er forskjell på skog.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Kjesk]
#2464080
07/02/2018 13:16
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Vilka ställen pratar du om? 5 mil skilöyper är en massa och om jag tittar runt lite på skisporet lite runt om kring så är det inte många ställen som har 5 mil löyper (och de som har de preparerar nog oftast inte några mil dagligen)
Som sagt så är nog de flesta ställena i norge bra men att man ska finna lika bra möjligheter för skigåing som utanför byar som trondheim och oslo på många ställen tror jag inte på. Lillehammer, Gjøvik og Hamar f.eks. Ta gjerne en vurdering av de klimatiske forhold på de stedene sammenliknet med eks. Trondheim. PS - disse bygdesamfunnene har også tilgang på sjø...... Ja, jeg har allerede nevnt Lillehammer. Dette er ikke akkurat bygder  Men det steder som man særlig etter klimakrisen får mer stabile langrennsmuligheter enn i Oslo. Sjø og sjø. He-he! Du har Color-line, jeg har Skibladner. Du har salt i vannet og brennmaneter - jeg har bare ferskvann. Hva annet er det du har/kan gjøre med vannet ditt? Som en som er oppvokst på innlandet: Salt. Dog, altfor lite salt i Oslofjorden egentlig. Men å sammenlikne Mjøsa med kysten blir for dumt. Jeg har familie på Lillehammer.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464081
07/02/2018 13:18
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Om mulighetene i Oslo vs. andre steder:
Det er jo helt rørende å se hvordan Oslofolk omtaler Marka. Man skulle tro det var Yosemite National Park det dreide seg om.
Det er bare en helt vanlig skog. Ingen ting spesielt med den. De har skog andre steder også. Du har kanskje ikke brukt Nordmarka så mye? Størrelsen og tilgjengeligheten med grusveier, skiløyper og stier gjør denne ganske annerledes enn andre skoger. Da må jeg spørre, har du vært i mange skoger rundt omkring? Nordmarka Oslomarka er ikke "bare en skog". Som anonymous22 sier, det som gjør Nordmarka er det komplette tilbudet, med alt det han nevner, pluss en haug med markahytter med serveringstilbud. Nordmarka er en stor fornøyelsespark for turglade nordmenn, med alt fra lavterskeltilbud til ganske solide turmuligheter. For info Hoaas, jeg er Finnmarking og har bodd i Alta.
- Stefan
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: fredriks]
#2464082
07/02/2018 13:19
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Jepp, som det står på siden så prepper kommunen 42km. Lengere ned på siden ser du løyper som preppes av idrettslag, men ikke hvor mange km det er. På skisporet ligger mange av løypene sentralt + en utenfor byen på ca 2,5-3mil, som ikke er lysløype
Redigert av Hoaas; 07/02/2018 13:20.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464083
07/02/2018 13:21
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Vel, da var det en litt klønete måte å ordlegge seg på, jeg tror ikke jeg var den eneste som misforstod det du skrev. Det hørtes ut som ingen andre steder kunne skilte med like god aktivitetsmuligheter som Oslo.
Nå var det jo slik at jeg faktisk (litt tidligere i tråden) svarte på innlegg om at Oslo var bra hvis man ikke var glad i en aktiv livstil osv. Oslo har et svært god tilbud på alt, også aktiv livstil, men det er klart at det er jobbmulighetene som skiller Oslo mest fra det meste av landet.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464084
07/02/2018 13:21
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Hehe, jeg venta på en wiki. Bygd er altså per definisjon spredt bebyggelse. Nei, da er vi enig. Man finner nok ikke like gode aktivitetstilbud der det er 95% dyrket jord med et og annet gårdsbruk med en viss geografisk utstrekning Det jeg tror vi egentlig diskuterer her, er urbanisering. Store deler av Oslo er urbaniserte, Alta ikke i like stor grad. Likevel er begge byer. Allikevel tør jeg påstå at aktivitetstilbudet er bedre i Oslo enn på Alta, det vil si at man finner flere aktiviteter på et mindre område. Jeg trives i en urbanisert by, du trives i en mindre urbanisert by.
Redigert av anonymous5; 07/02/2018 13:29.
Anonym5
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Kjesk]
#2464085
07/02/2018 13:22
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Lillehammer, Gjøvik og Hamar f.eks. Ta gjerne en vurdering av de klimatiske forhold på de stedene sammenliknet med eks. Trondheim.
De klimatiske forholdene er ganske annerledes, ja - men langrennssesongen i Trondheim er nok minst like lang som den på Gjøvik og Hamar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Stefan77]
#2464086
07/02/2018 13:24
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Om mulighetene i Oslo vs. andre steder:
Det er jo helt rørende å se hvordan Oslofolk omtaler Marka. Man skulle tro det var Yosemite National Park det dreide seg om.
Det er bare en helt vanlig skog. Ingen ting spesielt med den. De har skog andre steder også. Du har kanskje ikke brukt Nordmarka så mye? Størrelsen og tilgjengeligheten med grusveier, skiløyper og stier gjør denne ganske annerledes enn andre skoger. Da må jeg spørre, har du vært i mange skoger rundt omkring? Nordmarka Oslomarka er ikke "bare en skog". Som anonymous22 sier, det som gjør Nordmarka er det komplette tilbudet, med alt det han nevner, pluss en haug med markahytter med serveringstilbud. Nordmarka er en stor fornøyelsespark for turglade nordmenn, med alt fra lavterskeltilbud til ganske solide turmuligheter. For info Hoaas, jeg er Finnmarking og har bodd i Alta. Pffh, vi har fjellstuer med blodfersk røye i fløtesaus, hehe  Men diskusjonen Oslo mot bygda blir litt fjernt, siden jeg mener det blir håpløst å sammenligne en veletablert storby sitt tilbud mot spredt bebyggelse sitt tilbud. Dessuten brukes begrepet "bygda" i undersøkelsen om noe ganske annet enn bare landsbygda med spredte gårder og landbruk.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Lundby89]
#2464087
07/02/2018 13:25
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Det er klart Marka er et godt tilbud for veldig mange mennesker, og slik sett veldig verdifull. Min mening er bare at det er et fint tilbud til å være så nær byen. Men isolert sett og i seg selv synes jeg ikke Marka gir noe spesielt når det gjelder naturopplevelser som man ikke kan få på 1000 andre steder i Norge. Selv liker jeg best å gå på fjellet, ikke i skogen.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464088
07/02/2018 13:28
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Jepp, som det står på siden så prepper kommunen 42km. Lengere ned på siden ser du løyper som preppes av idrettslag, men ikke hvor mange km det er. På skisporet ligger mange av løypene sentralt + en utenfor byen på ca 2,5-3mil, som ikke er lysløype I Oslo-området er det 2600 km: https://www.dagsavisen.no/oslo/nydelige-forhold-i-marka-1.677950
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym5]
#2464090
07/02/2018 13:29
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Hehe, jeg venta på en wiki. Bygd er altså per definisjon spredt bebyggelse. Nei, da er vi enig. Man finner nok ikke like gode aktivitetstilbud der det er 95% dyrket jord med et og annet gårdsbruk med en viss geografisk utstrekning Det jeg tror vi egentlig diskuterer her, er urbanisering. Store deler av Oslo er urbaniserte, Alta ikke i like stor grad. Likevel er begge byer. Jeg trives i en urbanisert by, du trives i en mindre urbanisert by. Du har nok rett i dine antakelser  Trondheim er så stor by som jeg kan trives i. Men det er vel egentlig ikke bare størrelsen på byen som betyr noe, når jeg har reist en del på østlandet i forbindelse med jobb, så går det meste i ett når jeg sitter på toget, og det virker som halve østlandet er "20 minutter fra oslo" 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464092
07/02/2018 13:31
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Trondheim er så stor by som jeg kan trives i. Jeg er vel i Nordmarka på 10 og 20 ganger for hver ene gang jeg er i Oslo sentrum. Det er ikke så vanskelig å trives i Oslo.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym22]
#2464093
07/02/2018 13:32
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Jepp, som det står på siden så prepper kommunen 42km. Lengere ned på siden ser du løyper som preppes av idrettslag, men ikke hvor mange km det er. På skisporet ligger mange av løypene sentralt + en utenfor byen på ca 2,5-3mil, som ikke er lysløype I Oslo-området er det 2600 km: https://www.dagsavisen.no/oslo/nydelige-forhold-i-marka-1.677950 Jaja, skal jeg ta med alt som "preppes" av snøscootere og kan benyttes med ski på beina så tror jeg ikke Oslo vinner over Finnmark. Minner om at dette området er like stort som Danmark: http://www.nordatlas.no/loyper
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Lundby89]
#2464094
07/02/2018 13:32
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Det jeg har merket etter 8 år her i Oslo er at det er veldig lett å ta seg en helgetur rundt omkring i landet, det være seg Jotunheimen, Rondane, Hardangervidda, Sjusjøen, Norefjell osv.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464095
07/02/2018 13:33
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Jepp, som det står på siden så prepper kommunen 42km. Lengere ned på siden ser du løyper som preppes av idrettslag, men ikke hvor mange km det er. På skisporet ligger mange av løypene sentralt + en utenfor byen på ca 2,5-3mil, som ikke er lysløype I Oslo-området er det 2600 km: https://www.dagsavisen.no/oslo/nydelige-forhold-i-marka-1.677950 Jaja, skal jeg ta med alt som "preppes" av snøscootere og kan benyttes med ski på beina så tror jeg ikke Oslo vinner over Finnmark. Minner om at dette området er like stort som Danmark: http://www.nordatlas.no/loyper Du tuller nå? Jeg snakker 2600 km med skispor. Ikke scooterspor. Nå aner ikke jeg hvordan du har fått dette til å bli Alta vs. Oslo. Jeg kan liste svært mange gode grunner til ikke bo i Alta, men mangel på skiløyper og andre fritidsmuligheter er ikke blant dem. Igjen, mitt poeng er at Oslo har er meget bra tilbud, som mange andre steder.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: anonym22]
#2464096
07/02/2018 13:35
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Jepp, som det står på siden så prepper kommunen 42km. Lengere ned på siden ser du løyper som preppes av idrettslag, men ikke hvor mange km det er. På skisporet ligger mange av løypene sentralt + en utenfor byen på ca 2,5-3mil, som ikke er lysløype I Oslo-området er det 2600 km: https://www.dagsavisen.no/oslo/nydelige-forhold-i-marka-1.677950 Jaja, skal jeg ta med alt som "preppes" av snøscootere og kan benyttes med ski på beina så tror jeg ikke Oslo vinner over Finnmark. Minner om at dette området er like stort som Danmark: http://www.nordatlas.no/loyper Du tuller nå? Jeg snakker 2600 km med skispor. Ikke scooterspor. Hehe, det var en spøk, ja  5600km scooterspor, som dog benyttes av mange fjellfolk med ski på beina. Men nei, det er ikke trikkeskinner Men igjen, så blir det jo helt fjernt å sammenligne dette området: https://www.skiforeningen.no/utimarka/foremelding/med løypene sentralt rundt byen min
Redigert av Hoaas; 07/02/2018 13:38.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
#2464097
07/02/2018 13:37
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Men hur kan det bli en jämförelse mellan finmark och oslo? I oslo kan man ju nå en massa skilöyper utan att sitta i bilen några timmar.
Hvis man vill ha fjell och/eller gå på topturer, se djupa fjordar så finns det ju självklart bättre alternativ än oslo men hvis man vill gå langrenn i preparerade löyper relativt nära hjemmet så är det nog ikke mycket som slår oslo och jag tvivlar på att alta ens är i närheten.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: fredriks]
#2464098
07/02/2018 13:39
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Bra du tok oppp fredriks. Hoaas: Hvis aktiviteten krever bilkjøring fra hjemmet, så er det juks.
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Lundby89]
#2464099
07/02/2018 13:39
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Jeg kommer fra en fiskeribygd i Finnmark med 2300 innbyggere hvor alle kjenner alle. Jeg har bodd litt rundt omkring men 12 år i Oslo og de siste 2 år i Trondheim. Oslo har et enormt tilbud mtp aktiviteter og de fleste kan finne tilhørighet, eller de kan gjemme seg bort. "Hjemme" er tilbudet begrenset både for unge og voksne og du må i stor grad innfinne deg med de tilbudene som finnes. Konformiteten blir stor, og det er ikke lett å være annerledes der. Da kan byens utvalg være fristende. Jeg skulle gjerne bodd hjemme, og hadde klart meg veldig bra med de fritids-tilbudene som finnes der, men jeg valgt å flytte pga jobb og karriere. Dette førte meg til Oslo hvor jeg også trivdes veldig bra. Det blir feil å si at det ene er bedre enn det andre, da det som alltid er balansen mellom ønsker, behov og hva man er villig til å forsake som er styrende.
- Stefan
|
|
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: fredriks]
#2464101
07/02/2018 13:40
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Men hur kan det bli en jämförelse mellan finmark och oslo? I oslo kan man ju nå en massa skilöyper utan att sitta i bilen några timmar.
Hvis man vill ha fjell och/eller gå på topturer, se djupa fjordar så finns det ju självklart bättre alternativ än oslo men hvis man vill gå langrenn i preparerade löyper relativt nära hjemmet så är det nog ikke mycket som slår oslo och jag tvivlar på att alta ens är i närheten. Det eneste jeg vet, er at jeg brukte ganske lang tid på å bevege meg fra Oslo sentrum til Holmenkollen når jeg skulle gå NM på ski. Det snakkes stadig om at det er "nærhet til alt" i Oslo. Jeg synes bare ting tar lengere tid der..spesielt om man skal forflytte seg fra et sted til et annet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
|
|