|
Problemer med Fedex, hva gjør jeg?
|
Problemer med Fedex, hva gjør jeg?
01/02/2018 10:38
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg vant en konkurranse som et Ungarsk firma hadde. Premien er noen ruller med plastfilament til 3D-printing.
I dag fikk jeg SMS fra Fedex om at de måtte ha en betalingsbekreftelse på denne forsendelsen. Jeg svarte ærlig og sa at jeg ikke har betalt noe, fordi dette er en premie, og jeg vedla også en proforma-faktura som setter en verdi (ink frakt) på forsendelsen til 33 euro.
Fedex svarer at firma i utlandet ikke kan sende gaver til private i Norge, og mener videre at reell verdi på varene må være noe annet enn det som står skrevet, og at Tollvesenet ikke vil godta dette. Jeg svarte at jeg ikke kan forstå at det er deres (altså Fedex) jobb å vurdere en oppgitt vareverdi som feil, helt uavhengig av om det er en gave eller ikke.
Jeg tror dette handler om at Fedex har noen gebyrer de vil ha inn, men jeg kan ikke forstå hvordan jeg skal løse opp i dette. Må jeg kontakte firmaet og be om å få betale summen som står på fakturaen slik at jeg kan sende en kvittering til Fedex, og så få refundert denne summen fra firmaet?
Jeg kan ikke forstå at Fedex på noen måte kan få problemer om de bare fortoller ihht oppgitt verdi, så jeg tror de bare er vanskelige.
|
|
|
Re: Problemer med Fedex, hva gjør jeg?
[Re: mroek]
01/02/2018 11:21
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nå har plutselig Fedex-dama kommet frem til at det er en gave (og at man åpenbart likevel kan få slike fra firma i utlandet), og siterer følgende fra Tollvesenet sine sider: Det skal beregnes innførselsavgifter for gaven dersom den: er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.
Jeg har jo ikke betalt verken helt eller delvis, så da forsvinner jo det argumentet uansett. Men så fant jeg følgende link hos Tollvesenet: https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/5/5-1/tollfritak-for-premier/Det står "Idrettskonkurranser o.l.", og da mener jeg at "o.l" også bør kunne gjelde en designkonkurranse, som er det jeg vant. Så får vi se hva neste trekk fra Fedex er.
|
|
|
01/02/2018 11:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er moms og ev. toll også på gaver. Dette gjelder også julegaver sendt fra private. Så lenge verdien er på over kr 1000. https://www.toll.no/no/varer/gaver/
|
|
|
01/02/2018 11:36
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Om det skal vurderes som gave, så er det helt riktig, men verdien er altså satt av avsender i en proforma-faktura til drøye 33 euro. Altså langt under kr 1000,-. Også under 350,- for den del.
Men dette er altså ikke en gave, det er en premie. Da er grensen faktisk 10 000,-.
Jeg ringte Tollvesenet, og fikk beskjed om at det enkleste kanskje var å betale kravet fra Fedex, og så dokumentere i etterkant at dette var en premie, for så å få det refundert. Fedex har jo ikke kommet med noe pengekrav, så det er jo vanskelig. De ønsker bare å spekulere i at verdien på fakturaen ikke er riktig...
Mannen fra Tollvesenet var forøvrig ikke uenig i at Fedex kanskje "hadde litt tungt for det".
|
|
|
01/02/2018 11:47
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Reell verdi må vel legges til grunn, så 33 Euro er vel ikke korrekt. Men hvis det er godkjent som premie blir beløpsgrensen god iallfall.
Min erfaring er at alle fraktbyråer unntatt Posten stort sett har litt tungt for det.
|
|
|
01/02/2018 11:59
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dama hos Fedex hadde åpenbart surfet innom nettbutikken til firmaet, og funnet andre priser, men som jeg da skrev til henne så gjenspeiler jo ikke det heller reell verdi. Reell verdi er jo deres kostnad, som selvfølgelig er betydelig lavere. Den er nok sikkert høyere enn det som står på fakturaen, men det har verken jeg eller Fedex noen forutsetning for å vite noe om.
Hvis jeg hadde betalt noe, så ville reell verdi vært åpenbar, men det har jeg jo ikke, så da må det jo bli firmaets proforma-faktura som er grunnlaget.
|
|
|
01/02/2018 13:57
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da endte dette med at Fedex-dama skulle sende dette "til fortolling sammen med korrespondanse", hva nå det måtte bety. Jeg antar det betyr at hun har sendt det over til Tollvesenet for saksbehandling, og det tar nok så lang tid at de i mellomtiden returnerer pakken, slik at hun "vinner", og fikk ødelagt min dag.
Ble greit irritert nå. Hadde jeg enda prøvd å lure noen, men det har jeg beviselig ikke gjort.
|
|
|
06/02/2018 13:30
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Men jammen dukket ikke Bring opp på døren med pakken min i dag!
Da ser jeg jo at den samme proforma-fakturaen ligger vedlagt pakken, så Fedex-dama var helt åpenbart ute på rent gebyrfiske. Om hun faktisk sendte papirer og korrespondansen med meg videre til Tollvesenet eller ikke, det vet jeg jo ikke, men i så fall har Tollvesenet vært kjappe med å skjønne greia.
Jeg er også åpen for at når hun skjønte at hun ikke kom noen vei her, så bare gjorde hun det hun burde gjort i utgangspunktet, nemlig å fortolle pakken etter verdien på fakturaen uten å involvere Tollvesenet. Sporingen viser ikke noe tegn til dette, i hvert fall.
|
|
|
06/02/2018 13:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå er det jo uansett slik at FedEx sender faktura i ettertid. Normalt hører man aldri fra dem slik du gjorde. Man får pakken utlevert, og 1-4 uker etterpå kommer ev. faktura i posten.
|
|
|
06/02/2018 14:22
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Godt poeng, men jeg kan ikke skjønne hva grunnlaget for en slik faktura skulle være. Da må de jo dikte opp en verdi selv, om de velger å se bort fra den som ble oppgitt av avsender.
Kan det tenkes at hun faktisk sendte dette til Tollvesenet, og lar det være opp til dem å avgjøre i ettertid? Burde det ikke i så fall vært merket på pakken at den ikke kunne åpnes før den var ferdig tollet? Det har jeg sett tidligere, at pakker er mottatt, men merket slik.
|
|
|
07/02/2018 18:52
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Dårlig opplevelse med Fedex i dag selv. Har bestilt vareprøver fra en produsent i Østen, da vi skal sjekke kvaliteten før vi evt bestiller et større volum. Kostnadsfritt fra produsent inkl frakt. Vanligvis sender vi med DHL eller UPS, men produsenten valgte denne gang å sende med Fedex. Proforma invoice lå vedlagt forsendelsen fra produsenten.
Men Fedex nekter å klarere disse vareprøvene ut av tollen, vi må pent vise til bankutskrift hvor det står hvor mye vi har betalt for disse varene. De mener det ikke kan stemme det som står i den medfølgende fakturaen. Ligget til klarering i en uke nå.
Jeg er ganske sindig av meg, men nå merker jeg at det koker. Ringte tollvesenet som ikke helt skjønte hvorfor pakken ble holdt igjen.
|
|
|
07/02/2018 20:47
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Spør om hva slags grunnlag de har for å holde tilbake dine varer, og hvilken myndighet de har til å beslaglegge.
Ut på tur!
|
|
|
08/02/2018 14:22
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@MrAlfred: Kanskje det er samme konsulent som jeg var borti? Dame med polskklingende navn?
Hvorfor de velger å være vanskelige i saker hvor de absolutt ikke trenger å være det kan vanskelig tolkes som annet enn gebyrfiske.
|
|
|
08/02/2018 14:57
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Dette har den norske delen av Fedex holdt på med de ti årene jeg har måtte forholde meg til de. Skyr de som pest når jeg kan.
|
|
|
[Re: vehe]
08/02/2018 17:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tjue år, er min erfaring. Flere andre fraktbyråer opp gjennom ganske like.
|
|
|
09/02/2018 09:19
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
@MrAlfred: Kanskje det er samme konsulent som jeg var borti? Dame med polskklingende navn? Tror ikke det, jeg har vært i kontakt med ei svensk dame med typisk skandinavisk navn. Men de er sikkert lært opp til å være vanskelige alle sammen. Men dette kan da umulig være lønnsomt i det lange løp. Jeg kommer aldri til å sende noe med Fedex igjen, hverken privat eller gjennom jobb. Oppdatering i dag: Nå er plutselig pakken frigjort fra tollen ifølge pakkesporingen. Ingen begrunnelse.
|
|
|
09/02/2018 11:33
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Om det er lønnsomt eller ikke er vanskelig å si, men det er i hvert fall elendig kundeservice. Og folk som opplever dårlig kundeservice forsøker jo ofte å velge andre alternativer i ettertid, så da blir det jo mindre business på dem. Som igjen kan redusere lønnsomheten, selvfølgelig.
|
|
|
09/02/2018 12:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Reell verdi er jo deres kostnad, som selvfølgelig er betydelig lavere. Det stemmer IKKE. Dersom jeg bestiller en vare fra utlandet er det ikke nettbutikkens INNPRIS som legges til grunn for utsalgsprisen. Det er utsalgsprisen. Dersom Arcteryx i Canada hadde sendt deg en skalljakke til 6000 kroner i premie, hadde du forventet at de skulle oppgi produksjonskostnaden som verdi?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/02/2018 13:44
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvis Arcteryx hadde sendt meg en jakke som premie og oppgitt 6000,- som verdi, så er det det som er verdigrunnlaget. Om det er deres kostpris eller utsalgspris er jo da knekkende likegyldig.
I mitt tilfelle så er oppgitt utsalgspris (i deres nettbutikk) for premien avvikende fra det de har oppgitt som verdigrunnlag, men det må jo være sistnevnte som skal gjelde for FedEx når det skal tolles. Eller mener du at det er FedEx sin oppgave å lete opp en verdi som de mener er den riktige?
|
|
|
09/02/2018 16:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis Arcteryx hadde sendt meg en jakke som premie og oppgitt 6000,- som verdi, så er det det som er verdigrunnlaget. Om det er deres kostpris eller utsalgspris er jo da knekkende likegyldig.
I mitt tilfelle så er oppgitt utsalgspris (i deres nettbutikk) for premien avvikende fra det de har oppgitt som verdigrunnlag, men det må jo være sistnevnte som skal gjelde for FedEx når det skal tolles. Eller mener du at det er FedEx sin oppgave å lete opp en verdi som de mener er den riktige? Nei - men Tollvesnet kan lage trøbbel for alle parter dersom verdien på varen er oppgitt for lav og dette tipper jeg FedEx ikke er så interessert i
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/02/2018 18:06
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er sikkert teoretisk mulig, men siden speditøren ikke har noen reell forutsetning for å vurdere hvorvidt leverandørens verdiangivelse er feil, så blir jo det hele litt søkt. En ting er om papirene mangler eller er ufullstendige, men her var det en helt grei proforma-faktura, og jeg kan ikke på noen måte forstå at FedEx skulle kunne få trøbbel med Tollvesenet (i en eventuell stikkprøve) om de bare fortollet ihht oppgitte papirer.
Jeg holder på at dette var et rent forsøk på gebyrfiske.
|
|
|
09/02/2018 18:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det ankommer ganske mange pakker som er merket som gaver og vareprøver uten å være det. Det blir korrekt nok stort sett ignorert og fortollet som vanlig. Men alle speditører er altså vant med daglige juksemerkinger. Når verdien plutselig er latterlig lav, som det kanskje er i ditt tilfelle, så mistenker de jo muffins. Har du forresten dokumentert at det er premie?
For øvrig er nok den riktigste verdisettingen av en premie også veil. pris., men så er altså tollfrigrensa mye høyere for en premie. Jeg er dog ikke så sikker på om dette gjelder alle premier i alle slags konkurranser - det er nok ment ganske smalt siden idrettsarrangement o.l. er det eneste som listes. Enig med deg at designkonkurranse burde være innafor. Og jeg tror jo også at du får denne pakka uten toll/moms/gebyr, at de skjønner at du har rett med premie. Men hvis veil. pris på premien er over kr 10 000, mener jeg den ikke er avgiftsfri. Vinner man en bil, er det opplagt ikke produksjonspris man betaler avgifter på, for å si det sånn.
|
|
|
09/02/2018 23:57
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har dokumentert at det er en premie ja, og det sto også på proforma-fakturaen. Veil-pris på premien er nok rundt en drøy tusenlapp, uten at jeg har giddet å summere det sammen og regne ut.
Reglementet for hva slags konkurranser som er gyldige for tollfri innførsel av premier (og da med verdi inntil 10 000,-) er lite spesifisert, det står bare "Idrettkonkurranser o.l.". Hvordan "o.l." skal tolkes er dermed nokså åpent.
|
|
|
10/02/2018 10:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er sikkert teoretisk mulig, men siden speditøren ikke har noen reell forutsetning for å vurdere hvorvidt leverandørens verdiangivelse er feil, så blir jo det hele litt søkt.
Er det ikke akkurat det du forteller at de har gjort? Jeg tipper at FedEx ønsker å slippe ekstraarbeidet med at pakkene de ekspederer, holdes igjen i tollen. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/78r94/Stanser-tusenvis-av-tollfrie-pakker-pa-grunn-av-juks
|
|
|
10/02/2018 13:58
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vi kan sikkert spekulere begge to, men jeg tror altså at dette var gebyrfiske fra FedEx sin side, og ikke en frykt for ekstraarbeid. Du synes å tro at det ikke var det, og det er selvfølgelig uproblematisk for meg.
Når det gjelder FedEx sitt forsøk på å finne en annen verdi enn den oppgitte, så kan ikke det hevdes å være reellt. Ja, det går an å finne en pris i avsenders nettbutikk, men det forteller bare hva varens utsalgspris er akkurat i det øyeblikket. Hvis FedEx da mente at jeg hadde kjøpt og betalt for varen, så kunne de ikke vite hva jeg faktisk hadde betalt. Den kunne jo f.eks ha vært på tilbud for alt de visste.
|
|
|
|
|