Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
|
Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
06/02/2018 13:06
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ifølge Bikeradar, så annonserer Spezialised et skifte til kun disc-brakes på ferdige sykler fra nå av. Det må vel kalles en milepæl for oss som følger med på sykkel-tech ? http://www.bikeradar.com/road/gear/article/road-disc-brakes-the-tipping-point-51685/Så vidt jeg har registrert er de første av de store som tar steget ? Smart, tenker jeg. Det handler vel om fokusere og redusere antall varianter, også for de store, for å maksimere marginene.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
06/02/2018 13:19
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Oi, dæven... det var tidligere en ventet....Det var litt av en brekkstang....
Maksimere marginer er helt klart en faktor men det begynner vel også å klarne ved det faktum at felgbrems er "hest og kjerre" :-)
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
06/02/2018 13:28
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
For min del er jeg hæppi med at jeg ikke har lyst på noe fra sykkelverdens Apple
|
|
|
06/02/2018 13:36
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Glad for at jeg kjøpte meg en pen ny sykkel med felgbrems forrige sesong.
|
|
|
06/02/2018 13:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg mener ikke å såre noen eller hovere over egne valg, men overgangen fra felg til skiver har pågått i noen år og utfallet synes gitt. UCIs forventede godkjennelse av skiver i profesjonelle ritt vil symbolisere den endelige overgangen og trolig fjerne den siste motivasjonen for industrien å masseprodusere modeller med felgbremser. Det vil fortsatt være en viss etterspørsel og dermed et visst utvalg av modeller med felgbremser, slik det fortsatt finnes krossykler med canti og touringsykler med v-bremser. Det er vemodig når eldre og høyt elsket teknologi fases ut, men Specialized sitt valg burde ikke være oppsiktsvekkende eller kontroversielt. (Nå må det sies at artikkelen ikke spesifiserer når Specialized går over til disc only. Selve overgangen er varslet tidligere av Specialized's CEO Mike Sinyard: "In the future we won’t see road bikes without disc brakes – they will all have them".) Og alle drømmesyklene med felgbremser vil fortsatt være akkurat like fantastiske som de alltid har vært
|
|
|
[Re: Lunvik]
06/02/2018 14:14
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, er vel liten tvil om at disc er bedre og har mange fordeler. Men det vil jo altid være delte meninger i et relativt konservativ sykkelmiljø. Pussig fenomen egentlig. Tok jo lang tid med klappskøyter, skøyting i langrenn og v-stil i hopping. Alle endringer tar sin tid, og bringer motstand og gode diskusjoner. Disc brakes/rim brakes diskusjonen er jo egentlig en detalj, en stor forbedring av sikkerheten når man samles på disk og burde vært håndtert mye bedre av UCI. Volumet av ulykker/velt skjer ikke blant de 500 i proffsirkuset, men blandt milioner av amatører med ulike bremseeffekt, særlig i regn.
Jeg har aldri vært Spezialised fan, men jeg synes de tar en beslutning her som gjør at merket vokser i mine øyne. Rim brakes dør jo ikke med dette. Det vil alltid ha sin fan skare og marked. Så fortvil rim-brakes fans :-).
Det kan muligvis bli et problem med folk med felg-bremser i rulla, etterhvert når flertallet av folk i massemønstringene kjører disc i regnvær ? Hva skjer da. Blir det forbudt med felg-brems ?
|
|
|
06/02/2018 14:16
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
På 90 % av alle syklar er skivebrems betre enn tradisjonell felgbrems. Sånn sett kan ein forstå det. Men på somme syklar vil det stadig vekk vera ein fordel med felgbrems. Så på det punktet har tydelegvis ikkje Specialized ambisjonar om å konkurrera.
|
|
|
06/02/2018 14:18
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Velt i rulle skyldes ofte folk som gjør en eller annen feil og ikke bremseeffekt. Skulle man hatt et forbud måtte man fra gammelt av hatt et forbud mot karbonhjul da det bremser dårligere enn aluminium.
|
|
|
06/02/2018 14:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det kan muligvis bli et problem med folk med felg-bremser i rulla, etterhvert når flertallet av folk i massemønstringene kjører disc i regnvær ? Hva skjer da. Blir det forbudt med felg-brems ? Slik jeg leser signaler fra UCI og uttalelser i proffmiljøet, er det betydelig motstand mot mixed peloton, altså bruk av både skive- og felgbremser. Siste jeg har lagt merke til er fra Tour Down Under: What Do Professional Cyclists Really Think About Disc Brakes? Det kan ikke utelukkes at motstanden mot mixed peloton kan føre til at kun skiver tillates i aktive/profesjonelle ritt. I turritt vil jeg tro at man vil fortsette å tillate begge systemer, i hvert fall i en lengre overgangsperiode, men forskjellig bremselengde vil åpenbart kunne skape farlige situasjoner, spesielt i vått vær. Alpers & Co. kan sikkert gi bedre underbyggede kommentarer 
|
|
|
06/02/2018 14:39
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
kan det være at Specialized vil presse gjennom eller fremskynde en avgjørelse hos UCI ?, merket har en vesentlig markedsandel med tilhørende makt. Godt å lese at bl.a. Trek foreløpig vil produsere sykler med både felg og skivebrems.
|
|
|
06/02/2018 14:39
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo uansett såpass stor forskjell på hvordan og hvor mye vanlige mosjonister bremser at jeg tviler sterkt på at type brems avgjør. Muligens annerledes for aktive.
|
|
|
[Re: Syklist1]
06/02/2018 18:35
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, enig. Men i regnvær så har jo mange av oss også kjent på situasjoner der folk med carbon og aluminiumsfelger har ganske så forskjellig bremseeffekt de første metrene, har forårsaket velt i rulla.
Som det påpekes over, så har man jo hatt denne miksen i feltet lenge.
Redigert av Peters; 06/02/2018 18:54.
|
|
|
06/02/2018 21:25
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Mye skivebremser å se i Dubai Tour 2018..... https://youtu.be/P8qo3ac743A
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
07/02/2018 07:44
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Dette er samme regla som når det begynte å komme disc på terrengsykler.
Redigert av thewizard; 07/02/2018 08:00.
|
|
|
07/02/2018 07:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke overraskende. Skiver er bedre enkelt og greit. Felgbrems er steinalder og om 5 år så kommer man til å si. At man kunne sykle med felgbrems.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/02/2018 08:06
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Venter bare på alle røverkjøpene på karbonhjulsett for felgbrems de neste åra  Selv bryr jeg meg ikke om hva slags bremser folk velger å bruke, for meg har felgbrems fungert fint, og ser ikke noen grunn til å legge masse penger i ny sykkel som jeg ikke får kjørt ritt med.
|
|
|
[Re: Lunvik]
07/02/2018 12:01
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Var det noen sykler/syklister der? Prøvde å følge med på sendingen, men gikk lei etter et kvarter med helibilder av høyhus og kunstige øyer.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
07/02/2018 12:05
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Galleriet fra Dubai Tour viser bl.a Kristoff på en Colnago Concept, innslaget av skiveracere synes ikke jeg var mer enn det vi så fjor. Er det ikke paddeflatt i Dubai ?, har ikke mye bruk for bremser der
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
07/02/2018 14:29
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Var det noen sykler/syklister der? Prøvde å følge med på sendingen, men gikk lei etter et kvarter med helibilder av høyhus og kunstige øyer. Rene Skivebremse bonanza!  Fikk ikke med meg sendingen men trålet YouTube i etterkant. Ganske spesielt med tanke på, og som kommentert at det er padde flatt....
|
|
|
07/02/2018 15:50
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet noen hvor stor andel av nysalget (bukkestyre) som selges med skiver evt hvor mye salget av «konkurransesykler» med klosser har falt»... antar det siste ikke bare er å hente ut fra en statistikk.
Gjetter på at flere enn meg har «somlet» med å kjøpe ny sykkel i påvente av noe mer fremtidsrettet....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
07/02/2018 17:45
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Har vel mer "somlet" fordi jeg ikke ser noe poeng med skivebremser på landevei ut over karbonhjul i regnvær, hverken teoretisk eller i praksis de ukene jeg har leid en slik sykkel. Samtidig er det ikke fristende å betale i dyre dommer for å få en litt tyngre sykkel som bortsett fra vekten tar meg akkurat like fort fra start til mål. Skulle gjerne ha svidd av en månedslønn eller to på en skikkelig doning, men sykkelbransjen har på egenhånd stilt seg i den litt kjipe situasjonen de er i nå. Det er forståelig at Big S forsøker å bruke markedsmusklene til å presse "oppgraderingen" gjennom.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
07/02/2018 18:20
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Har snart 4 sykler i boden, to med skivebrems og gjennomgående akslinger og to med klassisk felgbrems. Burde holde meg gående en stund fremover, håper bare ikke jeg blir som de som har dyre hjulsett for 10-delt som de ikke får solgt.
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
07/02/2018 19:14
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
håper bare ikke jeg blir som de som har dyre hjulsett for 10-delt som de ikke får solgt. Spot on! Uansett hvor mye vi misliker denne endringen så klarer vi ikke stoppe utviklingen... Spisser´n litt: ser ikke mye hest foran plogen lengre........
|
|
|
07/02/2018 20:11
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Har en Genesis cyclocross, pen sykkel egentlig men skivebremser ødelegger estetikken. Ville ikke hatt noe annet en skiver på en sykkel som brukes i drittvær og på vinter.
Akkurat som at syklist med felgbrems har gjort det bra i Birken så vil ikke felgbrems på landeveien være noen ulempe.
Skulle jeg hatt en sykkel ville jeg gått for skiver men livet er for kort til å ha en sykkel.
|
|
|
08/02/2018 20:50
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Ja, er vel liten tvil om at disc er bedre og har mange fordeler. Men det vil jo altid være delte meninger i et relativt konservativ sykkelmiljø. Pussig fenomen egentlig. Tok jo lang tid med klappskøyter, skøyting i langrenn og v-stil i hopping. Alle endringer tar sin tid, og bringer motstand og gode diskusjoner. Disc brakes/rim brakes diskusjonen er jo egentlig en detalj, en stor forbedring av sikkerheten når man samles på disk og burde vært håndtert mye bedre av UCI. Volumet av ulykker/velt skjer ikke blant de 500 i proffsirkuset, men blandt milioner av amatører med ulike bremseeffekt, særlig i regn.
Jeg har aldri vært Spezialised fan, men jeg synes de tar en beslutning her som gjør at merket vokser i mine øyne. Rim brakes dør jo ikke med dette. Det vil alltid ha sin fan skare og marked. Så fortvil rim-brakes fans :-).
Det kan muligvis bli et problem med folk med felg-bremser i rulla, etterhvert når flertallet av folk i massemønstringene kjører disc i regnvær ? Hva skjer da. Blir det forbudt med felg-brems ? 95% av tilfellene med velt i rulla skyldes AT noen tullinger bremser der de ikke burde, eller bremser fortere enn at de bak rekker å reagere. Kreves det så kraftig bremsing at felgbremser ikke holder, er ulykken allerede et faktum.
|
|
|
08/02/2018 21:05
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler ikke løp/rulle så vet intet om rulledynamikken og hva som normalt forårsaker kjedekollisjoner der, som er relatert til bremsing.
Har heller aldri prøvd karbonfelger, og jeg skjønner de er noe verre til bremsing enn alu, spesielt i regn(?)
Men på tørt føre, så er det ikke ihvertfall ikke en aaluminiumfelg med felgbremsen som er den begrensende faktoren for stopplengde. Det som begrenser stopplengde er at syltynne slicks på høye dekktrykk ikke takler spesielt mye frikson mot asfalten. Så hjulene låser (lenge før man er tom for bremsekraft).
Du kan øke bremsekraften så mye man vil, det gjør ikke dekkene i stand til å tåle noe mer friksjon mot asfalten enn de gjør med felgbrems.
EDIT: Vått føre er ikke noe annerledes selvsagt. Den reduserte friksjonen man får mellom bremseklosser og bremsebelegget på en alu-felg blir mer enn oppveid av den reduserte friksjonen som takles mellom våt asfalt og dekk. Det kjøres vel sikkert slicks uansett(?) og vann er jo den verste fienden man kan gi slicks. Tar som sagt forbehold om at karbonfelger oppfører seg annerledes enn alu under bremsing. Men er de virkelig så dårlig at man ikke klarer å låse ett hjul under bremsing? Ikke en gang på våt asfalt?
Høres for meg ut som årsaken nevnt ovenfor (reaksjonsevne) er meget plausibel når rytterne ligger så tett. Normal reaksjonstid er ca 1s for de fleste. Dette kan kortes ned ved å være våken, og være forberedt på ting som mest sannsynlig kan skje. Men har vanskelig for å tro hele rulla kan være superskjerpet eksempelvis hele veien fra trheim til Oslo, samtidig som man skal sykle seg i kjelleren?
Redigert av vviz; 08/02/2018 21:15.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
08/02/2018 21:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Mye blandet synsing her  Det er anerkjent og ikke omstridt at bedre modulasjon og bremsekraft i skivebremser gir utslag på vått føre, men også til en viss grad på tørt føre. Derav den omfattende motstanden blant proffsyklistene mot bruk av både felg- og skivebremser i samme ritt, altså mixed peloton. Det gjelder mer enn bare forskjellig bremselengde i vått vær, men også f.eks. når og hvordan man bremser forut for svinger i høy fart. Blant amatører og mosjonister skjer det så mye rart, primært fordi vi mangler tekniske ferdigheter, og det har ikke nødvendigvis noe med felgbremser versus skiver å gjøre 
|
|
|
08/02/2018 21:38
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
+1
Modulasjon er vesentlig bedre med skiver, og den primære årsaken til at jeg foretrekker de selv. Men modulasjon med gode felgbremser er slettes ikke dårlig den heller synes jeg.
Mixed peleton kan jo være ett problem, men på amatørnivå tror jeg det er veldig mange faktorer som bidrar allerede.
- Blanding av alu og karbonfelger. - Blandede bremseferdigheter - Blandede reaksjonstid - Blandede kombinasjoner av bremser/klosser/dekk som gir ulike bremselengde - Blandet nivå på vedlikehold/justering av bremser som gir ulike bremselengder.
Redigert av vviz; 08/02/2018 21:38.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
08/02/2018 21:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Innen proffsirkuset er det også en forskjell på ferdigheter. Bare se på uhell nedover i fjorårets Tour de France.
|
|
|
[Re: vviz]
08/02/2018 21:58
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
+1
Mixed peleton kan jo være ett problem, men på amatørnivå tror jeg det er veldig mange faktorer som bidrar allerede.
- Blanding av alu og karbonfelger. - Blandede bremseferdigheter - Blandede reaksjonstid - Blandede kombinasjoner av bremser/klosser/dekk som gir ulike bremselengde - Blandet nivå på vedlikehold/justering av bremser som gir ulike bremselengder. Disse forskjellene finnes på akkurat samme måte i proffeltet, med unntak av alu/karbonfelger. Er det noen proffer ennå som har hevdet at en velt skyldes forskjell på bremsetype?
|
|
|
|
|