Kyssesyke?
|
Kyssesyke?
02/02/2018 16:16
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei alle sammen, jeg trenger noen råd Jeg hadde for to uker siden en periode med sykdom, som startet med at pulsen var høy på trening, og jeg følte meg slapp. Det utviklet seg til å bli vondt i ryggen og litt host og hark. For meg liknet dette veldig på influensa, noe jeg tror det var også. Bedret seg etter en ukes tid, og da prøvde jeg meg på trening igjen etterhvert. Pulsen føles litt høyere enn den pleide å være tidligere i vinter, men jeg har dårlig sammenlikningsgrunnlag. Har trent litt intervaller denne uka, og formen er egentlig så-som-så, jeg har vært bedre. Merket etter en løpetur (den første på alt for lenge) i går at jeg fikk litt vondt i magen etter endte intervaller, men det har jeg opplevd tidligere også. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje har kyssesyken, og har derfor bestilt legetime (blodprøve), men ikke før til tirsdag. Greia er at jeg ikke har så mange andre symptomer, bortsett fra en veldig mild forkjølelse som bare innebærer slim i halsen. Lymfeknutene føles normale, men jeg er kanskje bittelitt slappere enn vanlig. Har nok ikke feber, fordi da pleier jeg å fryse. Eneste vondt i hodet jeg har hatt har vært litt lett svimmelhet etter trening. Spørsmålet er da hva gjør jeg i helga? Jeg pleier å sykle rolige turer (sone1), men er det dumt? Noen som har noen erfaringer? Jeg er 17 år gammel.
|
|
|
Re: Kyssesyke?
[Re: AntonS]
02/02/2018 16:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har det gått veldig mange skikkelig seige forkjølelser som egentlig minner om en krysning av influensa/halsbetennelse/forkjølelse. Jeg var selv ute av det med feber i 5 dager, og var ikke 100% på trening på drøye 2 uker. Hodepina satt også veldig lenge.. Det er aldri dumt å få sjekket ting med kyndige folk om man er usikker, bedre det enn å gå på en real smell. Men jeg synes det høres ut som du har hatt en seig influensa, kanskje etterfulgt av en forkjølelse. Det er bare å ta det pent til du får sjekket, du merker vel om kroppen ikke er med, og da er det bare å surre seg hjem igjen.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
02/02/2018 17:03
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå har det gått veldig mange skikkelig seige forkjølelser som egentlig minner om en krysning av influensa/halsbetennelse/forkjølelse. Jeg var selv ute av det med feber i 5 dager, og var ikke 100% på trening på drøye 2 uker. Hodepina satt også veldig lenge.. Det er aldri dumt å få sjekket ting med kyndige folk om man er usikker, bedre det enn å gå på en real smell. Men jeg synes det høres ut som du har hatt en seig influensa, kanskje etterfulgt av en forkjølelse. Det er bare å ta det pent til du får sjekket, du merker vel om kroppen ikke er med, og da er det bare å surre seg hjem igjen. Takk for tips, det er mye mulig. Vet det er enkelt å ta en blodprøve for å påvise kyssesyke, og skal på treningsleirer etterhvert som jeg helst ikke vil gå glipp av. Prøver meg med korte sykkelturer nå (er uansett meldt grisekaldt). Har hørt at mange av symptomene kan være fraværende ved kyssesyke, så det er det jeg lurer litt på om kan stemme for meg. Har hørt om folk som har ødelagt flere års trening av å trene mens de har kyssesyke.
|
|
|
02/02/2018 17:12
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta det med ro til du får utelukket kyssesyken og eventuelt andre infeksjoner. Ikke drikk alkohol heller. Jeg hadde kyssesyken i 2006 og har aldri blitt den samme igjen etterpå. Har ikke tålt hard belastning eller restituert meg normalt, fått minst en skikkelig smell hvert år og har gradvis måttet trappe ned eller slutte med aktiviteter. Jeg har et litt komplekst sykdomsbilde som kan spille inn men det er mange med lignende erfaring etter mono og andre lignende infeksjoner.
|
|
|
[Re: skubisan]
02/02/2018 18:45
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ta det med ro til du får utelukket kyssesyken og eventuelt andre infeksjoner. Ikke drikk alkohol heller. Jeg hadde kyssesyken i 2006 og har aldri blitt den samme igjen etterpå. Har ikke tålt hard belastning eller restituert meg normalt, fått minst en skikkelig smell hvert år og har gradvis måttet trappe ned eller slutte med aktiviteter. Jeg har et litt komplekst sykdomsbilde som kan spille inn men det er mange med lignende erfaring etter mono og andre lignende infeksjoner. Helt med ro som i å ikke trene i det hele tatt? Jeg føler meg ganske kvikk, er bare litt sliten i muskulaturen etter intervallene i går. Skal i hvertfall ikke trene intervaller før jeg får svar på blodprøven
|
|
|
02/02/2018 19:08
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lett aktivitet går nok bra så lenge du føler deg ok. Men det er jo et relativt begrep og det er lett å bli ivrig hvis du føler deg bra, spesielt hvis du er sammen med andre. To uker uten trening er ikke mye.
|
|
|
[Re: skubisan]
02/02/2018 19:32
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Lett aktivitet går nok bra så lenge du føler deg ok. Men det er jo et relativt begrep og det er lett å bli ivrig hvis du føler deg bra, spesielt hvis du er sammen med andre. To uker uten trening er ikke mye. Takk igjen for tips. Merker at jeg har et konkurranseinstinkt i meg som gjør det vanskelig å droppe trening, men i sånne situasjoner er det for mitt eget beste...
|
|
|
03/02/2018 12:19
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Lurt at du er litt skeptisk når kroppen ikke fungerer og tar turen til legen for en prøve. Men som flere sier her , å ha en dårlig 14 dagers periode i forbindelse med sykdom er helt normalt.
Tror det tok meg 21 dager før jeg begynte å prestere vanlig igjen etter influensaen jeg hadde i slutten på november.
Ikke stop å tren helt, men hør litt mer på kroppen og juster etter det.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Mortens]
03/02/2018 12:48
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Lurt at du er litt skeptisk når kroppen ikke fungerer og tar turen til legen for en prøve. Men som flere sier her , å ha en dårlig 14 dagers periode i forbindelse med sykdom er helt normalt.
Tror det tok meg 21 dager før jeg begynte å prestere vanlig igjen etter influensaen jeg hadde i slutten på november.
Ikke stop å tren helt, men hør litt mer på kroppen og juster etter det. Takk for gode erfaringer. Holder intensiteten på et lavt nivå frem til jeg får svarene fra legen. Som sagt er formen grei, men better safe than sorry.
|
|
|
03/02/2018 20:26
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Du har ikke typiske symptomer på kyssesyke, men som du nevner kan jo symptomene variere noe. Men, hos de aller fleste vil man etter en ganske lang inkubasjonstid utvikle sterk halsbetennelse, hovne mandler (ofte med hvitt belegg) etc. Symptomene du har kan jo stamme fra 1000 andre virus også. Ta en blodprøve for mono, så du får utelukket det.
Man hører ofte om idrettsutøvere som snakker om at kyssesyken har satt dem ut i årevis. Men, hos de aller, aller fleste forløper kyssesyken ganske ukomplisert, dog kan den være noe langdryg. Men, det er jo ikke uvanlig å kjenne seg redusert i 6-8 uker etter andre luftveisinfeksjoner og influensaer også.
Jeg hadde selv kyssesyke når jeg satset som 20-åring. Jeg hadde kraftig halsbetennelse i 2 uker, deretter følte jeg meg trøtt og slapp i enda 2 uker, men merket ikke noe etter det.
|
|
|
[Re: Asterix]
03/02/2018 21:18
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Du har ikke typiske symptomer på kyssesyke, men som du nevner kan jo symptomene variere noe. Men, hos de aller fleste vil man etter en ganske lang inkubasjonstid utvikle sterk halsbetennelse, hovne mandler (ofte med hvitt belegg) etc. Symptomene du har kan jo stamme fra 1000 andre virus også. Ta en blodprøve for mono, så du får utelukket det.
Man hører ofte om idrettsutøvere som snakker om at kyssesyken har satt dem ut i årevis. Men, hos de aller, aller fleste forløper kyssesyken ganske ukomplisert, dog kan den være noe langdryg. Men, det er jo ikke uvanlig å kjenne seg redusert i 6-8 uker etter andre luftveisinfeksjoner og influensaer også.
Jeg hadde selv kyssesyke når jeg satset som 20-åring. Jeg hadde kraftig halsbetennelse i 2 uker, deretter følte jeg meg trøtt og slapp i enda 2 uker, men merket ikke noe etter det. Har ikke hatt noen sterk halsbetennelse, så jeg tror selv det er snakk om en seig influensa. Men som du, og andre, nevner er det lurt å ta blodprøve for å sjekke. Takk for alle råd!
|
|
|
04/02/2018 10:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Kyssesyke kan være veldig forskjellige fra person til person. Det sies vel at de fleste har hatt det, men ikke vist om det. Problemet er når man trener mye så gjør det utslag på andre måter. De fleste syklister jeg kjenner som har hatt det hadde ikke de "de" vanlige syntomene. For min del så var jeg mye små sjuk. Jeg følte meg frisk, kjørte en hard økt og ble små sjuk. Holdt meg i ro, trudde jeg var bra. Kjørte ritt og ble dårlig igjen. Så jeg skjønte det var noe galt og fikk igjennom at jeg skulle ta prøve på kyssesyke. Av en eller annen grunn var det først på prøve nr 3 det slo ut.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
04/02/2018 13:28
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kyssesyke kan være veldig forskjellige fra person til person. Det sies vel at de fleste har hatt det, men ikke vist om det. Problemet er når man trener mye så gjør det utslag på andre måter. De fleste syklister jeg kjenner som har hatt det hadde ikke de "de" vanlige syntomene. For min del så var jeg mye små sjuk. Jeg følte meg frisk, kjørte en hard økt og ble små sjuk. Holdt meg i ro, trudde jeg var bra. Kjørte ritt og ble dårlig igjen. Så jeg skjønte det var noe galt og fikk igjennom at jeg skulle ta prøve på kyssesyke. Av en eller annen grunn var det først på prøve nr 3 det slo ut.
I dag tok jeg meg en veldig rolig 2-timerstur og følte meg egentlig veldig bra. Sånn det ser ut nå har jeg så å si ingen symptomer, men med tanke på hvordan jeg har følt meg de foregående ukene skal jeg fortsatt sjekke det hos legen. Hvor lang tid tar det eventuelt før man kan trene igjen, etter deres erfaringer?
|
|
|
04/02/2018 17:54
|
olechr
More than words
|
More than words
I dag tok jeg meg en veldig rolig 2-timerstur og følte meg egentlig veldig bra. Sånn det ser ut nå har jeg så å si ingen symptomer, men med tanke på hvordan jeg har følt meg de foregående ukene skal jeg fortsatt sjekke det hos legen. Hvor lang tid tar det eventuelt før man kan trene igjen, etter deres erfaringer? Hvis man får påvist kyssesyke er hvertfall mitt råd og kutte ut treningen. Og når man har en blodprøve som viser at det er over trene seg sakte opp igjen. Jeg brukte vel ca 6 mnd. Andre bruker lengre og noen kortere. Uansett de jeg kjenner som har blitt for ivrig fort har fått svi for dette.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
04/02/2018 19:10
|
AntonS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I dag tok jeg meg en veldig rolig 2-timerstur og følte meg egentlig veldig bra. Sånn det ser ut nå har jeg så å si ingen symptomer, men med tanke på hvordan jeg har følt meg de foregående ukene skal jeg fortsatt sjekke det hos legen. Hvor lang tid tar det eventuelt før man kan trene igjen, etter deres erfaringer? Hvis man får påvist kyssesyke er hvertfall mitt råd og kutte ut treningen. Og når man har en blodprøve som viser at det er over trene seg sakte opp igjen. Jeg brukte vel ca 6 mnd. Andre bruker lengre og noen kortere. Uansett de jeg kjenner som har blitt for ivrig fort har fått svi for dette. Æsj, da er det bare å håpe at testen er negativ.
|
|
|
07/02/2018 20:19
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Helt enig med olechr. Jeg fikk svak kyssesyke da jeg var 27-28 år, og var for ivrig i etterkant. Kroppen fungerte ikke de to neste sesongene, så da gadd jeg ikke å prøve å sykle brukbart lenger (jeg trente helt sikkert ikke godt nok heller, men jeg tror kyssesyken spilte inn en del).
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
04/02/2022 12:53
|
AntonS
OP
Ringrev
|