Kjøpte i høst en dempepinne av typen Suntour SP12 NCX til pendlesykkelen min for å spare baken over de verste vaskebrett og ujevnheter i veien.
Pinnen fungerer på den måten at det er en mekanisme mellom pinnen og setet som kan bevege seg bak og ned og gir totalt 50mm med demping. Det høres ikke så mye ut, men det føles egentlig ganske bunnløst til pendling. Hvor stiv/myk dempemekanismen skal være kan justeres ved å bytte ut fjærer som er tilpasset syklistens vekt, samt at det er en justering i selve pinnen for å finjustere dempingen til hver enkelts behov og smak. Å bytte fjær er en enkel jobb som krever en unbrakonøkkel og tar ca. ett minutt. Selve mekanismen er beskyttet av et trekk i neopren slik at smuss og skitt ikke ikke kommer til.
Jeg var i utgangspunktet skeptisk til konseptet. Jeg hadde sett for meg gynging når jeg tråkka og sprett og hopp når demperen returnerer etter en saftig kompresjon. Heldigvis så var alle mine bekymringer uberettiget. Riktig nok er det litt gynging når jeg sitter og stamper på pedalene, men når jeg sykler vanlig så merker man ikke noe gynging. Vibrasjoner fra vaskebrett og ujevnheter i veibanen er borte som dugg for solen, og ingen flere harde møter med skarpe fartsdumper. Den er like god på små som store ujevnheter, men er selvsagt begrenset til vandringen sin. Den beste beskrivelsen jeg har er at det føles som å sitte på et flygende teppe.
For min egen del så har jeg mest nytte for denne pinnen i de to vinter-tertialene i Tromsø, men jeg vil anta at alle som har dårlige veier eller mange fartshumper på pendleruta vil ha nytte av en slik pinne.
Jeg ser prisene varierer veldig. Akkurat nå kan du kjøpe en fra ca. 550kr til 1000kr. Til den laveste prisen er den et kupp. Anbefales.
Link til produsentens hjemmeside