Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykling på bryllupsreise - hvor?

Stisykling på bryllupsreise - hvor? #2459188 10/01/2018 20:13
F
Frolsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
I februar/mars 2019 skal samboern og undertegnede smis i hymens lenker og jeg har fått den viktigste oppgaven: Finne ut hvor bryllupsreisen skal gå. Kravet er selvsagt at vi kan sykle sti og at det er i varmere strøk. Sleng inn Afterbike på en strand, med god øl, og vi har oppskrift på en perfekt tur. Når det gjelder type sti så kan det være teknisk ala Pioneren og gjerne masse nerrover.

Men så er jo spørsmålet om hvor, og der tenkte jeg dere har garantert noen gode tips om hvor det kan være kult å reise.
Har fått tips om New Zealand og Costa Rica, noen som har erfaring derifra? Eventuelt helt andre steder?

På forhånd takk for gode innspill

Re: Stisykling på bryllupsreise - hvor? [Re: Frolsen] #2460559 17/01/2018 15:34
Walter E. Kurtz Offline
Entusiast
Entusiast
Hei,

Jeg har bodd noen år i Costa Rica og har syklet omtrent overalt i landet, så jeg bidrar gjerne med noen tips.

Februar/mars er i hvert fall perfekt værmessig, da er det normalt varmt og tørt hele tida.

Når det gjelder muligheten for stisykling, så kommer det litt an på definisjonen av sti og hvor mye jobb dere er villig til å legge i det. Hvis det er uendelige nettverk av singletracks dere er ute etter, så er ikke Costa Rica stedet. Hvis omgivelsene er minst like viktige som underlaget, er det veldig mange dårlige kjerreveier uten biltrafikk som fungerer ypperlig til terrengsykling.

Det er også noen tilrettelagte stier rundt om, en del rundt San Jose og noen nærmere stranda.

Rio Perdido skal være veldig bra, Hacienda Guachipelin er en annen mulighet i et veldig fint område.

Ved stranda har Las Catalinas noen artige stier, og hvis dere leier hus inne på området til Hacienda Pinilla Hacienda Pinilla eller tar inn på Marriott Pinilla, så er det også der fine stier man kan sykle på.

Pinilla, eller evt. Tamarindo hvis man vil ha litt mer liv, er for øvrig et bra utgangspunkt for turer langs stranda og inn i skogen/til fjells. Om man følger Guanaride-løypa får man en fin blanding av sti og grus, og man føler at man har fortjent en pils på stranda etterpå. Det er for øvrig ikke noe problem å få tak i anstendig øl, både importerte godsaker og lokale mikrobrygg er lett tilgjengelig de fleste steder hvor turister kan tenkes å stikke innom.

En annen god base for sykkelbryllupsreise er Santa Teresa/Mal Pais, selv om det ikke er noen stisykkelpark der så er det masse småveier man kan utforske, og et utall fine strender man kan stikke innom underveis. Her har du lettere tilgang til uteliv og gode restauranter enn på Hacienda Pinilla, men det er mindre hektisk enn i Tamarindo, som kan være litt masete i høysesongen.

Jeg har laget et lite kart jeg bruker for å ikke sykle meg bort når jeg er på sykkeltur, siden det er mest for egen bruk så er fargekodingen også litt inkonsekvent, men blå er sykkelbare veier med en del trafikk, grønn er grus/asfalt med lite trafikk, rød betyr at det er fryktelig bratt og slitsomt, orange er sti eller gåparti, turkis er definert som klassikere, og gult er resten, dvs stort sett grus/kjerrevei i varierende stand.

For øvrig er Costa Rica et land det er enkelt å være turist i, det er enkelt å finne mat og overnatting stort sett over alt. Hvis dere skal leie bil har jeg veldig god erfaring med Adobe Rent a Car - upåklagelig service og ingen skjulte avgifter.

Jeg lagde også en liten oppsummering av sykkelturer 2009-2010, den kan du se her .

Re: Stisykling på bryllupsreise - hvor? [Re: Frolsen] #2462379 27/01/2018 15:11
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Hva med Moab, Utah?
Langt til strand, men kan være varmt.

Perfekt sykkeltur med partner må være "The Whole Enchilada"
https://www.youtube.com/watch?v=wQH1UBZL2H0
https://www.mtbproject.com/trail/4670265/the-whole-enchilada

Dere starter på nær toppen av et fjell, og har 54 km og et fall på mer enn 2000 meter før dere ruller inn i Moab (evt med mellomlanding i en fin kulp i Colorado River).

Jeg har ikke syklet der selv, men har gått flere fotturer i området. Naturen er overveldende. Fra Moab er Fruita, Durango og Crested Butte, og mange andre sykkeldestinasjoner alle innen rekkevidde.

Re: Stisykling på bryllupsreise - hvor? [Re: Frolsen] #2463416 03/02/2018 11:33
F
Frolsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for gode svar.

Har blitt litt skeptisk til Costa Rica da vi er på utkikk etter «ordentlig» sti :-)

Enig i at Moab, Fruita og Crested Butte (har ikke vært i Durango men hørt at det skal være bra) er veldig gode destinasjoner. Å The Whole Enchilada er en opplevelse. Men i og med at vi har vært i USA noen ganger har vi lyst til å oppleve noe litt mer eksotisk.

New Zealand seiler nå opp som en god kandidat.

Moderator  support