|
|
Formuesskatt - for og imot
|
Re: Formuesskatt - for og imot
[Re: Kanondal]
25/01/2018 21:48
|
khadgar2
Fersking
|
Fersking
Skatteprosent på utbytte er for 2018 er 46,6% Dette inkluderer selskapsskatt og oppjusteringsfaktor for utbytte mv. I 2018 er selskapsskatten 23 prosent og oppjusteringsfaktoren for utbytte mv. 1,33. Skatt på utbytte ble innført i 2006. https://www.regjeringen.no/no/tema/okono...2018/id2575161/ Er dette meint som svar til meg? Det er for så vidt korrekt, men betyr vel ikkje noko for mitt spørsmål?
|
|
|
[Re: khadgar2]
26/01/2018 08:13
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Eg tener 1000000 og betalar 200000 i skatt fordi eg har ein del renteutgifter som gir meg frådrag. Eg finn så på å opprette eit firma, eg jobbar gratis for firmaet mitt, firmaet betalar 200000 i skatt. Eg tek ut same sum som før frå jobbinga mi, men no som utbytte. Min personlige skatt er no 0.
På magisk vis har eg vorte ein hata nullskatteytar... Litt usikker på hva du skal frem til, men dette illustrerer veldig forenklet at nullskatteyter ofte er et misvisende begrep da man bidrar med skatt gjennom ens selskaper. Men eksempelet er litt vel mye forenklet. Utbytteskatt, formuesskatt etc vil kunne slå inn. Og i hvilken grad myndighetene faktisk ville akseptert å ikke ta ut lønn fra et selskap som har skattemessig overskudd.
|
|
|
26/01/2018 08:57
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
men betyr vel ikkje noko for mitt spørsmål? Neivel?? Kan du utdype? Du er vel ikke nullskatteyter om du må betale kr. 305 900 i skatt?
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
[Re: eirikbk]
26/01/2018 08:59
|
khadgar2
Fersking
|
Fersking
Det vert betalt utbytteskatt, skattesystemet er organisert slik at pengar tatt som løn og pengar tatt som utbytte skal gi same skatt. I eksempelet over har ein så mykje frådrag på skatten at den personlige delen av skatten vert 0. Dette er vel lov?
Poenget med eksempelet er å belyse at uttrykket nullskatteytar er idiotisk om det er den personlige skatten som er det einaste kriteriet. For min del kunne sikkert dei rike aksjeeigarane betalt meir skatt, dei snik seg nok unna masse skatt, men totalt betalt skatt er det vesentlige.
|
|
|
26/01/2018 09:02
|
khadgar2
Fersking
|
Fersking
men betyr vel ikkje noko for mitt spørsmål? Neivel?? Kan du utdype? Du er vel ikke nullskatteyter om du må betale kr. 305 900 i skatt? Eg og selskapet har betalt same eller meir inn til staten totalt sett, dei personlige frådraga gjer et eg som privatperson står med null på likninga. Spørsmålet er om flyttinga av kven som betalar inn pengane betyr noko. Eg er trass alt nullskatteytar i tilfellet med aksjeselskap, til tross for at staten har fått same sum pengar.
|
|
|
26/01/2018 09:15
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Utbytteskatten hviler på deg personlig. Dette forhindrer deg i å bli nullskatteyter.
Kan du nevne noen fradrag som gjør at du betaler mindre utbytteskatt?
|
|
|
26/01/2018 09:18
|
khadgar2
Fersking
|
Fersking
Utbytteskatten hviler på deg personlig. Dette forhindrer deg i å bli nullskatteyter.
Kan du nevne noen fradrag som gjør at du betaler mindre utbytteskatt? Utbytteskatten hviler på deg personlig. Dette forhindrer deg i å bli nullskatteyter.
Kan du nevne noen fradrag som gjør at du betaler mindre utbytteskatt? Ja, renter på lån, som nevnt i eksempelet.
|
|
|
26/01/2018 09:44
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Gjeldsrenter kommer til fradrag av inntektsgrunnlaget (før beregning av skatt).
Utbytte er IKKE inntekt.
|
|
|
26/01/2018 09:54
|
khadgar2
Fersking
|
Fersking
Gjeldsrenter kommer til fradrag av inntektsgrunnlaget (før beregning av skatt).
Utbytte er IKKE inntekt. Stemmer virkelig dette? Så renter er inntekt, men ikkje utbytte?
|
|
|
26/01/2018 10:03
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange artikler på nett du kan lese om dette. Lurt før du leverer skattemelding (tidl. selvangivelse).
Renter du mottar er (finans)inntekt. Renter du betaler kommer til fradrag i inntektsgrunnlaget.
Utbytte: Utdeling av opptjente midler. Enten i form av disponering av årets regnskapsmessige overskudd, eller ved å dele ut tidligere års overskudd som foreløpig er beholdt i selskapet. Aksjeloven gir maksgrenser for hva som kan deles ut og hva som dermed kreves at skal bli igjen i selskapet. Det kan uansett ikke deles ut utbytte med mindre selskapet har netto regnskapsmessig formue og denne overstiger innbetalt kapital. Utbyttet kan defineres som den del av avkastningen som tas ut av selskapet.
Takk for i dag.
|
|
|
26/01/2018 10:14
|
khadgar2
Fersking
|
Fersking
Det er mange artikler på nett du kan lese om dette. Lurt før du leverer skattemelding (tidl. selvangivelse).
Renter du mottar er (finans)inntekt. Renter du betaler kommer til fradrag i inntektsgrunnlaget.
Utbytte: Utdeling av opptjente midler. Enten i form av disponering av årets regnskapsmessige overskudd, eller ved å dele ut tidligere års overskudd som foreløpig er beholdt i selskapet. Aksjeloven gir maksgrenser for hva som kan deles ut og hva som dermed kreves at skal bli igjen i selskapet. Det kan uansett ikke deles ut utbytte med mindre selskapet har netto regnskapsmessig formue og denne overstiger innbetalt kapital. Utbyttet kan defineres som den del av avkastningen som tas ut av selskapet.
Takk for i dag.
Sjekka litt no, og utbytte er alminnelig inntekt... Er nok mykje eg kan lese, men så vidt eg kan sjå har du større behov.
|
|
|
26/01/2018 10:19
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Takk for i dag. Mottatt utbytte legges til i alminnelig inntekt og skattlegges etter fradrag gjeldsrenter. Men utbytte skattlegges hardere enn renter for det ganges med en faktor på 1,24 så i praksis blir skattesatsen 29,76% mot 25% på renter. I tillegg er mottatt utbytte skattlagt i selskapet med 25% før utdeling. Så hvis en snekker har et AS som har et overskudd på 125.000 så betaler han(selskapet først 25% skatt 31.250 deretter 29,76% i utbytteskatt 27.900. Totalt ca 47% i skatt. Av overskuddet på 125.000 betaler han totalt
|
|
|
[Re: universalis]
26/01/2018 12:57
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
khadgar2 har da vel rett i at han blir personlig nullskatteyter hvis han gjør som han beskriver. På den annen side vil vel skattetrykket totalt bli lavere hvis han tar ut en mindre del i lønn siden han da får utnyttet minstefradrag, lav trinnskatt m.m.
|
|
|
[Re: skiraffen]
26/01/2018 14:09
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
khadgar2 har da vel rett i at han blir personlig nullskatteyter hvis han gjør som han beskriver. På den annen side vil vel skattetrykket totalt bli lavere hvis han tar ut en mindre del i lønn siden han da får utnyttet minstefradrag, lav trinnskatt m.m. Bortsett fra hvis du jobber for ditt eget AS uten lønn, så kan det være gjenstand for gjennomskjæring. Ligningsmyndighetene vil si at dette i realiteten er lønn og ikke utbytte, og du vil få lagt arbeidsgiveravgift på beløpet. Jobber du i ditt eget AS en eller to timer i blant (feks administering av investeringer) så er det greit, men jobber du 8 timer om dagen så blir det noe annet.
|
|
|
[Re: Dexter]
26/01/2018 14:53
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
khadgar2 har da vel rett i at han blir personlig nullskatteyter hvis han gjør som han beskriver. På den annen side vil vel skattetrykket totalt bli lavere hvis han tar ut en mindre del i lønn siden han da får utnyttet minstefradrag, lav trinnskatt m.m. Bortsett fra hvis du jobber for ditt eget AS uten lønn, så kan det være gjenstand for gjennomskjæring. Ligningsmyndighetene vil si at dette i realiteten er lønn og ikke utbytte, og du vil få lagt arbeidsgiveravgift på beløpet. Jobber du i ditt eget AS en eller to timer i blant (feks administering av investeringer) så er det greit, men jobber du 8 timer om dagen så blir det noe annet. Ja, men så lenge pengene går til personlig bruk (som hos khagdar2) høres det lite sannsynlig ut at ligningsmyndighetene vil bruke ressurser på å finne en løsning som reduserer de offentlige inntektene.
|
|
|
[Re: skiraffen]
26/01/2018 15:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
khadgar2 har da vel rett i at han blir personlig nullskatteyter hvis han gjør som han beskriver. På den annen side vil vel skattetrykket totalt bli lavere hvis han tar ut en mindre del i lønn siden han da får utnyttet minstefradrag, lav trinnskatt m.m. Bortsett fra hvis du jobber for ditt eget AS uten lønn, så kan det være gjenstand for gjennomskjæring. Ligningsmyndighetene vil si at dette i realiteten er lønn og ikke utbytte, og du vil få lagt arbeidsgiveravgift på beløpet. Jobber du i ditt eget AS en eller to timer i blant (feks administering av investeringer) så er det greit, men jobber du 8 timer om dagen så blir det noe annet. Ja, men så lenge pengene går til personlig bruk (som hos khagdar2) høres det lite sannsynlig ut at ligningsmyndighetene vil bruke ressurser på å finne en løsning som reduserer de offentlige inntektene. Du glemmer arbeidsgiveravgiften på 14,1%.
|
|
|
[Re: Dexter]
26/01/2018 16:18
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Du glemmer arbeidsgiveravgiften på 14,1%. Nei.
|
|
|
|
|