Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 63 av 81 1 2 61 62 63 64 65 80 81

Commuters unite!

Re: Commuters unite! [Re: ket] #2460870 18/01/2018 21:56
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Jeg skjønner at det er mange her inne som synes det er flott å bruke dyre sykler på krevende forhold, men jeg tviler veldig på at dere er representative eller at totaleffekten av manglende salting er positiv for miljøet.

Sitat: ket
Attpåtil hvor 90% av bilparken er dieseldrevne suv'er som burde greie seg bra i snødekte veier


Dette er bare tull.

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2460872 18/01/2018 22:05
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Tror jeg må formulere det klarere for å unngå misforståelser:

Brøyting good.

Salting bad.

yes

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2460874 18/01/2018 22:08
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: Sepeda
Tror jeg må formulere det klarere for å unngå misforståelser:

Brøyting good.

Salting bad.

yes


Jeg skjønner at du mener det, men folk flest vil ha bare, snøfrie veier. Jeg også, når jeg stavrer meg hjem fra barnehagen med sykkelvogn med fireåring oppi. Selv om det altså er digg at jeg kan sykle nesten helt saltfritt til Østmarka.

Å bruke sykkelen til 40.000 kroner vinterstid er ikke noen menneskerett. Å la være å salte av miljøhensyn, hvis ikke det handler om natur og miljø i området, er MDGalskap.

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2460876 18/01/2018 22:12
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Finns det någon statistisk på att saltingen gör att folk syklar mer?

Det är fremdeles inte så många som syklar på vintern och antalet el-syklar är inte många jämfört med på sommaren. Det kanske är så att folk inte vill använda den dyra el-sykkeln pga av allt saltet?

Jag tror faktiskt att väldigt många snabbt förstår att det inte är några problem att sykla på en bröytat väg men det trengs att den bröytas och att den också bröytas när det bara är 5 cm lösnö.

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2460877 18/01/2018 22:15
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: larsdx
Å la være å salte av miljøhensyn, hvis ikke det handler om natur og miljø i området, er MDGalskap.


Jepp, bare tull: https://www.tu.no/artikler/forskere-advarer-br-veisalt-skader-naturen/252647

Redigert av anonymous5; 18/01/2018 22:19.

Anonym5
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460878 18/01/2018 22:15
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Undrar hur mycket salt det kommer gå åt när alla norska veier ska saltas...

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2460883 18/01/2018 22:47
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: larsdx
Jeg skjønner at du mener det, men folk flest vil ha bare, snøfrie veier. Jeg også, når jeg stavrer meg hjem fra barnehagen med sykkelvogn med fireåring oppi.

Jeg kjenner ikke forholdene der du bor, og det er synd hvis de er dårlige. Men jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å sykle med vogn på usaltede veier dersom de er skikkelig brøytet og vedlikeholdt, slik fredriks skriver.

Hva folk flest vil ha, er ikke et helt enkelt spørsmål. Jeg har syklet noen mil i dag, i og utenfor sentrum. Desidert flest syklister traff jeg på nydelige, snødekte, saltfrie veier langs Akerselva og i parker. Altså under forhold som minner om bildet jeg la ut i dag fra egen pendlerrute. Slike flotte forhold opplevde man hyppig på g/s-stier i Oslo før man begynte å salte.

Hvis man gir "folk fest" valget mellom slike nydelige veier og svart asfalt tilsølt med salt, som gjerne endre opp i tykk sørpe av ødelagt snø (slik det f.eks. nå er på g/s-veien fra Røa til Smestad), er jeg ganske sikker på hva folk flest hadde valgt. I hvert fall de som faktisk sykler.

Sitat: larsdx
Å bruke sykkelen til 40.000 kroner vinterstid er ikke noen menneskerett.

Jeg håper ikke du sikter til min GT Grade 2015 kjøpt pent brukt på Finn ICON_LAUGH Jeg elsker den, men ikke for pengeverdien. Vintersykler til 40k brukes vel knapt i den virkelige verden, i hvert fall ikke etter tråden om vintersykler å dømme. Når det er sagt, ville det vært fantastisk å kunne bruke en og samme, gode sykkel året rundt. Ikke en menneskerett, men fint likevel ICON_SMILE

For meg handler det ikke primært om å holde sykkelen i god stand vinteren gjennom - jeg har funnet ut hvordan jeg gjør det - men om opplevelse og trivsel. I den forstand er jeg privilegert, med rundt to mil på usaltet snø hver dag.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460886 18/01/2018 23:41
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
K
krrm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
Er helt enig i at det er fantastisk å sykle på godt brøytede vinterveier, men enda viktigere for min del er det at jeg kan sykle nogenlunde greit til jobb hver eneste dag og det tror jeg ikke er realistisk uten salting. Salting kan starte før snøen kommer slik at det kan brøytes (og saltes) med lengre mellomrom enn om det bare brøytes. Det er allerede et ganske stort etterslep på snørydding ved større snøfall. Siste rest av min rute ble først noenlunde godt ryddet i løpet av dagen i dag etter snøværet på mandag/tirsdag. Synes det er krevende å sykle på smale fortau med nedtråkket snø og en jevn strøm av sakte kjørende biler på siden. Heligvis er det et ganske kort stykke.

Min rute er mer snøfri nå enn tidligere og jeg opplever at det er flere vintersyklister. Om det skyldes mer salting, elsykler, mer bevisthet rundt sykling generelt eller noe helt annet skal jeg ikke mene noe om. Fruen i huset lar elsykkelen stå når det er fare for mangelfull snørydding, slitasje på sykkel bryr hun seg mindre om.

Sykling på saltede veier gir definitvt stor slitasje på drivverk, men sykkelen forøvrig ser ikke ut til å ta særlig skade.

Re: Commuters unite! [Re: fredriks] #2460890 19/01/2018 06:14
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: fredriks
Finns det någon statistisk på att saltingen gör att folk syklar mer?

Det kan man lure på. I Bærum begynte man med storstilt salting av hoved-GS-veiene forrige vinter. Sykkeltelleren på Jar bikket 100 000 syklister 19. november 2016, altså høsten før de gikk igang med skikkelig salting. I 2017 klarte man ikke å passere 100 000 på hele året. Om det er saltingen som har skylden vet jeg selvfølgelig ikke, men det er en ganske kraftig nedgang i hvert fall, og den sammenfaller med saltingen.

Rett før saltingen begynte i Bærum vinteren 2016-2017 kjøpte jeg meg en snasen tregirs herresykkel til vinterbruk. Etter et halvt år var styrelageret indeksert og etter 13 måneder oppdaget jeg en sprekk i kronerøret. Så mens jeg har garantisaken gående så har jeg ingen annen sykkel jeg har lyst å ofre enn fixien, så da blir det litt mer bilkjøring. Heia Bærum!

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460896 19/01/2018 07:04
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 64
P
Pendleren Offline
Medlem
Offline
Medlem
P
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 64
- Det aller beste er godt brøytede sykkelstier uten salt. Dette fordrer selvsagt piggdekk, men det er jo bestemt vinter og ikke lekesommer (salt). Godt brøytede sykkelstier er winter wonderland, med sin plane høvlede overflate får man god flyt med lite vibrasjoner og kast.

- Salt skaper bare balanseproblemer, og uforutsigbart grep, sykling i saltgjørme er farlig og worst case scenario for en vintersyklist. Nysnø går det helt fint å sykle på opptil 10-15 cm så man klarer seg ved manglende brøyting, men blander man salt i dette blir dette direkte sabotasje av sykkelstien. Salt, selv i beste mening, virker stikk motsatt av hensikten, dette kommer av manglende kunnskap om vintersykling.

Finnes det noe bedre enn å sykle i 5cm nysnø (som skjuler bråk fra pigger) på en godt vedlikeholdt og saltfri gang og sykkelsti?

Redigert av Pendleren; 19/01/2018 07:14.
Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2460902 19/01/2018 07:44
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: Sepeda

Jeg kjenner ikke forholdene der du bor, og det er synd hvis de er dårlige. Men jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å sykle med vogn på usaltede veier dersom de er skikkelig brøytet og vedlikeholdt, slik fredriks skriver.


Utfordringen her i syden er vel også litt for store temperatursvingninger. Det er ikke kaldt nok til å beholde lekre, brøytede veier.

Eksempelvis så brøytes/strøs G/S her i Sarpsborg, og kan være knallfine den ene dagen. Neste dag er det +1 i noen timer, og da blir det "sandsnø". I tillegg kommer sprut fra bilene, og dermed salt også over noen steder.

Har syklet en del G/S i Kongsberg i vinter, og der er det helt andre forhold. Rett og slett nydelig. I tillegg har de peil på snørydding der, og kjører fres. G/S er helt strøkent, hardt snødekke, med sylskarpe kanter. Det hjelper at temperaturen holder seg i blått.
I Sarp er det ca 1m OK humpetidump i midten, og frosne traktorspor + snøklumper på sidene.

Det absolutt kuleste er at de her brøyter og strør inn i en G/S undergang, men ikke ut på andre siden...har det to steder på min lille 3.5km pendlings.

Uansett har jeg hittil i vinter hatt 2 dager hvor det var skikkelig pes å kjøre CX, resten har egentlig gått kjempegreit.

Re: Commuters unite! [Re: krrm] #2460906 19/01/2018 08:01
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: krrm

Salting kan starte før snøen kommer slik at det kan brøytes (og saltes) med lengre mellomrom enn om det bare brøytes.


Det där tror jag inte alls på. Salt på baken smelter ju inte 10 cm fallande nysnö.

Om man ser på helheten så saltas en vei många fler gånger än en bröytad vei. Om man vel har börjat salta så måste man göra det kanske två gånger om dagen för att det annars blir is när saltlaken fryser. I undantagsfall med stabilt väder kan man sluta efter ett tag.

Quote:

Det er allerede et ganske stort etterslep på snørydding ved større snøfall. Siste rest av min rute ble først noenlunde godt ryddet i løpet av dagen i dag etter snøværet på mandag/tirsdag.


Men vad är det för naturlov som säger att man kan få till att salta två gånger om dagen men bara får till att bröyta en gång två dagar efter snöfallet (om ens det ibland)?

Det handlar ju faktiskt om prioriteringar och om man prioriterade bröyting och betalade mer för det så kan man självklart bröyta lika ofta som man saltar.

Saltningen är ju dyr. I trondheim tror jag att en saltad gs vei kostar ca 200 000 per km om året. gsB som ska vara bra bröytad (som de inte alls fölger lika bra) ska kosta kanske 100 000 per km och en vanlig oprioriterad gs vei kanske hälften av det.

Re: Commuters unite! [Re: Dan] #2460907 19/01/2018 08:02
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Jag har för mig att jag har sett sykkel statistik fra trondheim men nu kan jag inte finna något trots att det finns tellare installerade.

Re: Commuters unite! [Re: knutspeed] #2460908 19/01/2018 08:03
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661
Min sykkelvei er også frest.

Det er ikke før sykkel/gs vei ligger tett opp mot hovedveien nærmere byen at det blir en utfordring pga av salt som blir katet over fra veien og forvandle sykkelveien til et lagringsplass til våt melis.



#Pedalenkrs
Re: Commuters unite! [Re: krrm] #2460938 19/01/2018 09:54
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
L
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
Problemet i Skedsmo, er ganske enkelt at det settes av mindre penger til brøyting enn før. Det er for eksempel fast politikk at man ikke brøyter etter første snøfall. Det gav 40 cm snø på den viktigste sykkelveien mellom Strømmen og Lillestrøm på onsdag klokka 12. Norges beste sykkelby der, altså.

Skal man få folk til å sykle, må sykkelveiene brøytes. Det er jo ikke så helt galt om barnevogner også kan komme fram. Det koster litt, men "prioritere" er ikke bare et ord.



Når det gjelder salting, er jeg for min del ikke i tvil: Nesten alle farlige situasjoner jeg har opplevd siden jeg begynte med vintersykling midt på 90-tallet, har vært på grunn av saltslaps. Veisalt er syklistens fiende, rett og slett.

Vedlegg
snø på sykkelsti.jpg (58.99 KB, 1778 nedlastinger)
Redigert av lektorHaugen; 19/01/2018 10:00.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Commuters unite! [Re: fredriks] #2460939 19/01/2018 10:04
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
K
krrm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
Sitat: fredriks
Sitat: krrm

Salting kan starte før snøen kommer slik at det kan brøytes (og saltes) med lengre mellomrom enn om det bare brøytes.


Det där tror jag inte alls på. Salt på baken smelter ju inte 10 cm fallande nysnö.

Nei, saltet tar neppe 10 cm, men det tar kanskje de første 2-3 cm.
Sitat: fredriks


Sitat: krrm

Det er allerede et ganske stort etterslep på snørydding ved større snøfall. Siste rest av min rute ble først noenlunde godt ryddet i løpet av dagen i dag etter snøværet på mandag/tirsdag.


Men vad är det för naturlov som säger att man kan få till att salta två gånger om dagen men bara får till att bröyta en gång två dagar efter snöfallet (om ens det ibland)?


Såvidt jeg vet finnes ingen slik naturlov. Og fortauet, som det er snakk om ble også brøytet tidligere, men problemet der er at det ikke er plass til snøen på siden av fortauet slik at det ikke blir bra før snøen kjøres bort - eller saltes ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460940 19/01/2018 10:12
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Är salt verkligen en bra ide för att få bort snö genom smältning istället för att köra bort den?

Jag har aldrig ens tänkt att salt löser det problemet och där jag syklar har det inte varit något problem med snö som inte fjernes/körs till siden.

Edit: hvis det ska bli någorlunda bra med saltning så ska man först fjernesnön och sen salta. Annars får man ju bara en masa slask.

Redigert av fredriks; 19/01/2018 10:22.
Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2460941 19/01/2018 10:16
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Sitat: Sepeda
Brøyting er et himmelsk gode.

Salting er djevelens verk.





Det er også min mening.

Re: Commuters unite! [Re: krrm] #2460945 19/01/2018 10:40
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: krrm
det ikke blir bra før snøen kjøres bort - eller saltes ICON_SMILE


Trenges vel ca. 1 kilo salt for å smelte bort 10-11 kilo snø ved Oslo-temperaturer.
Med en vekt på 400kg/m3 og en halv meter snø blir er det ca. 200kg/m2.
Da trenges det 20 kilo snø per kvadratmeter (husk at du skal smelte bort alt snø ved minusgrader). Oslo har et areal på 454 km2 som er lik 454.000.000 m2.
Si at vi trenger å salte bort 1% av arealet, 4.540.000 m2.
4.540.000 ganger 20 kilo er ca. 90.000.000 kilo salt.
Det brukes alt 250-300.000 tonn salt årlig i Olso.

Noe sier meg at det ikke er en løsning å salte bort brøytekantene.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460960 19/01/2018 11:13
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Vintervei er best er min erfaring.

Ved snøfall av noe særlig grad, tar jeg en fatbike, da jeg har et parti med morsom fottråkket sti og bratt nedoverbakke til jobb.

Jeg takler løs snø og blåholke, men salting klikker jeg i vinkel av.

Saltets påvirkning av føret har mage faser som jeg vil helst slippe.

Se Sykkelmorro sitt innlegg #2460705.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460964 19/01/2018 11:19
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Er i min første vintersesong på sykkel, og kjøpte meg en egen CX til formålet i fjor høst. Var litt spent på hvordan sykkelen skulle holde, men var ihvertfall forberedt på å skifte ut fram/bakdrev og kjede til våren som ett minimum.

Må si at sykkelen stort sett holder seg helt strålende. Baknavet ser ut til å få kjenne saltet, men det er noen originale no-name NAV fra det medfølgende Merida-hjulsettet, så det hjulet kan jeg kaste etter sesongen. Styrelagrene har også fått litt overflate-rust, men fungerer fortsatt helt fint.

Foran har jeg ett Mavic-hjul, og der er det ingen synlig rust noe sted på NAV. Jeg foretrekker helst svart asfalt (salt) til og fra jobb, men er jo greit med litt snø i ny og ne for avvekslingens skyld.

På dagtid står sykkelen utendørs på jobb uansett vær. På nattetid står den i "kaldgarasje" (som ofte holder ett par små plussgrader) hjemme. Tørker av kjeden med en klut hver gang jeg parkerer, så ikke vannet skal få sette seg.

Ca hver helg pleier jeg å vaske sykkelen skikkelig, og la den stå inne en natt for å få tørket skikkelig.

Sykkelen (SRAM 1x drivverket inkludert) ser omtrent like fint ut nå som når det var nytt.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2461008 19/01/2018 13:52
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Etter ei uke på fulldemper var jeg tilbake på CX i går. Men med GS-veier som smelter, tiner opp, fryser på, smelter, tiner opp og fryser på igjen, samtidig med at folk går oppi denne slapsen så blir det særdeles ujevnt underlag. Holdt på å riste løs både armer og bein fra kroppen på vei hjem fra jobb i går.

Østfoldvinteren har blitt slik at det svinger mellom -2 og +4 grader gjennom hele vinteren, gjerne på døgnbasis. I tillegg venter brøytemannskapet minst ett døgn før de brøyter GS-veiene. Det skaper utfordrende forhold for oss vintersyklister. Men utfordriner er jo bare gøy.

I dag var det tilbake på denne:


Redigert av Raskall; 19/01/2018 13:53.
Re: Commuters unite! [Re: Raskall] #2461028 19/01/2018 15:31
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Stumpjumper FSR? Må være forumets mest luksuriøse vinterdoning ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2461029 19/01/2018 15:50
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: Sepeda
Stumpjumper FSR? Må være forumets mest luksuriøse vinterdoning ICON_SMILE


Hehe. Er så heldig at jeg kan sykle 100% på usaltet underlag. Sikker parkering i godt og varmt rom på jobb også.

Samt litt TLC og Rock'n'Roll hver kveld.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2461326 22/01/2018 12:02
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979

Re: Commuters unite! [Re: knutspeed] #2461339 22/01/2018 12:37
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: knutspeed
Sitat: Sepeda

Jeg kjenner ikke forholdene der du bor, og det er synd hvis de er dårlige. Men jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å sykle med vogn på usaltede veier dersom de er skikkelig brøytet og vedlikeholdt, slik fredriks skriver.


Utfordringen her i syden er vel også litt for store temperatursvingninger. Det er ikke kaldt nok til å beholde lekre, brøytede veier.

Eksempelvis så brøytes/strøs G/S her i Sarpsborg, og kan være knallfine den ene dagen. Neste dag er det +1 i noen timer, og da blir det "sandsnø". I tillegg kommer sprut fra bilene, og dermed salt også over noen steder.


For å utbrodere litt med dagens tur til barnehagen friskt i minnet. Det er ikke noe problem å sykle på brøytet vei så lenge underlaget er hardt. Men i området der jeg bor blir det fort løst på grunn av mye biltrafikk, antar jeg. Så på vei til barnehagen har jeg veier med varierende grad av løs snø og speilblank underflate. Så må hele tiden være obs. Når jeg da i tillegg sleper vogn bak er det litt vanskeligere å skifte spor raskt.

Jeg er overbevist om at salting av småveier ville gitt en i sum mindre problematisk tur for meg og også for fotgjengerne, som barna som går til skolen. Kunne valgt saltet vei til barnehagen også, men detmye mer trafikk i høy hastighet, så ikke spesielt lyst til det.

Når det er sagt: Jeg innser at jeg trenger en sykkel med bredere piggdekk ala ISP. Så nå blir det bygging av ny ramme tiltenkt touring og commuting og pigging av rocket ron 2.8. Når det er i boks vil jeg sikkert være strålende fornøyd med lite salting ;D

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2461348 22/01/2018 12:56
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Har liknende forhold i området her jeg bor og på et par punkter på vei til jobb. ISP funker ikke akkurat bra, går ganske tregt når man sklir, spinner og vingler på begge hjul og aldri får opp farten. Piggfrie dekk på bil gir enkelte ganger flere meters bremselengde selv i 15 km/t. Vil si det er perfekte Wrathchild Plus-forhold på disse korte strekkene. Og forrige tirsdag var det Wrathchild Plus-forhold hele veien til/fra jobb.

Re: Commuters unite! [Re: anonym22] #2461354 22/01/2018 13:03
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: anonymous22
Har liknende forhold i området her jeg bor og på et par punkter på vei til jobb. ISP funker ikke akkurat bra, går ganske tregt når man sklir, spinner og vingler på begge hjul og aldri får opp farten.

Interessant at ISP også kommer til kort. Jeg sykler med marathon winter 40mm nå og det er helt håpløst på disse strekkene. På hardt føre og saltet vei går det bra.



Sitat: anonymous22

Vil si det er perfekte Wrathchild Plus-forhold på disse korte strekkene. Og forrige tirsdag var det Wrathchild Plus-forhold hele veien til/fra jobb.


Dekkene skal på litt smale felger, så jeg tror det enten blir ISP 2.6 eller å selvpigge. RoRo 2.8 har jo ganske kraftige knaster og er samtidig harde og stive, så de burde egne seg ganske bra. Det går selvsagt litt tregere med plussdekk, men skal på en stålramme som med frontbærer og bagasjebrett uansett blir ganske tung, så tror ikke det har så mye å si.

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2461360 22/01/2018 13:11
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Når snødybden går over et visst punkt, så når ikke knaster og pigger fra ISP heller ned til solid grunn under.
Wrahchildene har helt andre knaster og pigger, så de griper gjennom mer, samt at de også funker i en del løssnø. Hvis du selvpigger RoRo 2.8 med (bl.a.) noen BestGrip-pigger blir de sikkert rå.

Selv tenker jeg iallfall etterhvert å få meg en helårslandeveispendler med f.eks. Gravdal-dekk på vinteren. Og de dagene den ikke funker, kan jeg ta Plus-sykkelen med Wrathchild. (Da ryker to kjedelige og ganske slitne halvdempere ut.)

Re: Commuters unite! [Re: anonym22] #2461368 22/01/2018 13:20
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: anonymous22
Hvis du selvpigger RoRo 2.8 med (bl.a.) noen BestGrip-pigger blir de sikkert rå.


Må gjøre dette litt på budsjett, så kan ikke ta helt av. Men kanskje noen bestgrip-pigger på fordekket...

Side 63 av 81 1 2 61 62 63 64 65 80 81

Moderator  support