Jeg skjønner at det er mange her inne som synes det er flott å bruke dyre sykler på krevende forhold, men jeg tviler veldig på at dere er representative eller at totaleffekten av manglende salting er positiv for miljøet.
Sitat: ket
Attpåtil hvor 90% av bilparken er dieseldrevne suv'er som burde greie seg bra i snødekte veier
Tror jeg må formulere det klarere for å unngå misforståelser:
Brøyting good.
Salting bad.
Jeg skjønner at du mener det, men folk flest vil ha bare, snøfrie veier. Jeg også, når jeg stavrer meg hjem fra barnehagen med sykkelvogn med fireåring oppi. Selv om det altså er digg at jeg kan sykle nesten helt saltfritt til Østmarka.
Å bruke sykkelen til 40.000 kroner vinterstid er ikke noen menneskerett. Å la være å salte av miljøhensyn, hvis ikke det handler om natur og miljø i området, er MDGalskap.
Finns det någon statistisk på att saltingen gör att folk syklar mer?
Det är fremdeles inte så många som syklar på vintern och antalet el-syklar är inte många jämfört med på sommaren. Det kanske är så att folk inte vill använda den dyra el-sykkeln pga av allt saltet?
Jag tror faktiskt att väldigt många snabbt förstår att det inte är några problem att sykla på en bröytat väg men det trengs att den bröytas och att den också bröytas när det bara är 5 cm lösnö.
Jeg skjønner at du mener det, men folk flest vil ha bare, snøfrie veier. Jeg også, når jeg stavrer meg hjem fra barnehagen med sykkelvogn med fireåring oppi.
Jeg kjenner ikke forholdene der du bor, og det er synd hvis de er dårlige. Men jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å sykle med vogn på usaltede veier dersom de er skikkelig brøytet og vedlikeholdt, slik fredriks skriver.
Hva folk flest vil ha, er ikke et helt enkelt spørsmål. Jeg har syklet noen mil i dag, i og utenfor sentrum. Desidert flest syklister traff jeg på nydelige, snødekte, saltfrie veier langs Akerselva og i parker. Altså under forhold som minner om bildet jeg la ut i dag fra egen pendlerrute. Slike flotte forhold opplevde man hyppig på g/s-stier i Oslo før man begynte å salte.
Hvis man gir "folk fest" valget mellom slike nydelige veier og svart asfalt tilsølt med salt, som gjerne endre opp i tykk sørpe av ødelagt snø (slik det f.eks. nå er på g/s-veien fra Røa til Smestad), er jeg ganske sikker på hva folk flest hadde valgt. I hvert fall de som faktisk sykler.
Sitat: larsdx
Å bruke sykkelen til 40.000 kroner vinterstid er ikke noen menneskerett.
Jeg håper ikke du sikter til min GT Grade 2015 kjøpt pent brukt på Finn Jeg elsker den, men ikke for pengeverdien. Vintersykler til 40k brukes vel knapt i den virkelige verden, i hvert fall ikke etter tråden om vintersykler å dømme. Når det er sagt, ville det vært fantastisk å kunne bruke en og samme, gode sykkel året rundt. Ikke en menneskerett, men fint likevel
For meg handler det ikke primært om å holde sykkelen i god stand vinteren gjennom - jeg har funnet ut hvordan jeg gjør det - men om opplevelse og trivsel. I den forstand er jeg privilegert, med rundt to mil på usaltet snø hver dag.
Er helt enig i at det er fantastisk å sykle på godt brøytede vinterveier, men enda viktigere for min del er det at jeg kan sykle nogenlunde greit til jobb hver eneste dag og det tror jeg ikke er realistisk uten salting. Salting kan starte før snøen kommer slik at det kan brøytes (og saltes) med lengre mellomrom enn om det bare brøytes. Det er allerede et ganske stort etterslep på snørydding ved større snøfall. Siste rest av min rute ble først noenlunde godt ryddet i løpet av dagen i dag etter snøværet på mandag/tirsdag. Synes det er krevende å sykle på smale fortau med nedtråkket snø og en jevn strøm av sakte kjørende biler på siden. Heligvis er det et ganske kort stykke.
Min rute er mer snøfri nå enn tidligere og jeg opplever at det er flere vintersyklister. Om det skyldes mer salting, elsykler, mer bevisthet rundt sykling generelt eller noe helt annet skal jeg ikke mene noe om. Fruen i huset lar elsykkelen stå når det er fare for mangelfull snørydding, slitasje på sykkel bryr hun seg mindre om.
Sykling på saltede veier gir definitvt stor slitasje på drivverk, men sykkelen forøvrig ser ikke ut til å ta særlig skade.
Finns det någon statistisk på att saltingen gör att folk syklar mer?
Det kan man lure på. I Bærum begynte man med storstilt salting av hoved-GS-veiene forrige vinter. Sykkeltelleren på Jar bikket 100 000 syklister 19. november 2016, altså høsten før de gikk igang med skikkelig salting. I 2017 klarte man ikke å passere 100 000 på hele året. Om det er saltingen som har skylden vet jeg selvfølgelig ikke, men det er en ganske kraftig nedgang i hvert fall, og den sammenfaller med saltingen.
Rett før saltingen begynte i Bærum vinteren 2016-2017 kjøpte jeg meg en snasen tregirs herresykkel til vinterbruk. Etter et halvt år var styrelageret indeksert og etter 13 måneder oppdaget jeg en sprekk i kronerøret. Så mens jeg har garantisaken gående så har jeg ingen annen sykkel jeg har lyst å ofre enn fixien, så da blir det litt mer bilkjøring. Heia Bærum!
- Det aller beste er godt brøytede sykkelstier uten salt. Dette fordrer selvsagt piggdekk, men det er jo bestemt vinter og ikke lekesommer (salt). Godt brøytede sykkelstier er winter wonderland, med sin plane høvlede overflate får man god flyt med lite vibrasjoner og kast.
- Salt skaper bare balanseproblemer, og uforutsigbart grep, sykling i saltgjørme er farlig og worst case scenario for en vintersyklist. Nysnø går det helt fint å sykle på opptil 10-15 cm så man klarer seg ved manglende brøyting, men blander man salt i dette blir dette direkte sabotasje av sykkelstien. Salt, selv i beste mening, virker stikk motsatt av hensikten, dette kommer av manglende kunnskap om vintersykling.
Finnes det noe bedre enn å sykle i 5cm nysnø (som skjuler bråk fra pigger) på en godt vedlikeholdt og saltfri gang og sykkelsti?
Jeg kjenner ikke forholdene der du bor, og det er synd hvis de er dårlige. Men jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å sykle med vogn på usaltede veier dersom de er skikkelig brøytet og vedlikeholdt, slik fredriks skriver.
Utfordringen her i syden er vel også litt for store temperatursvingninger. Det er ikke kaldt nok til å beholde lekre, brøytede veier.
Eksempelvis så brøytes/strøs G/S her i Sarpsborg, og kan være knallfine den ene dagen. Neste dag er det +1 i noen timer, og da blir det "sandsnø". I tillegg kommer sprut fra bilene, og dermed salt også over noen steder.
Har syklet en del G/S i Kongsberg i vinter, og der er det helt andre forhold. Rett og slett nydelig. I tillegg har de peil på snørydding der, og kjører fres. G/S er helt strøkent, hardt snødekke, med sylskarpe kanter. Det hjelper at temperaturen holder seg i blått. I Sarp er det ca 1m OK humpetidump i midten, og frosne traktorspor + snøklumper på sidene.
Det absolutt kuleste er at de her brøyter og strør inn i en G/S undergang, men ikke ut på andre siden...har det to steder på min lille 3.5km pendlings.
Uansett har jeg hittil i vinter hatt 2 dager hvor det var skikkelig pes å kjøre CX, resten har egentlig gått kjempegreit.
Salting kan starte før snøen kommer slik at det kan brøytes (og saltes) med lengre mellomrom enn om det bare brøytes.
Det där tror jag inte alls på. Salt på baken smelter ju inte 10 cm fallande nysnö.
Om man ser på helheten så saltas en vei många fler gånger än en bröytad vei. Om man vel har börjat salta så måste man göra det kanske två gånger om dagen för att det annars blir is när saltlaken fryser. I undantagsfall med stabilt väder kan man sluta efter ett tag.
Quote:
Det er allerede et ganske stort etterslep på snørydding ved større snøfall. Siste rest av min rute ble først noenlunde godt ryddet i løpet av dagen i dag etter snøværet på mandag/tirsdag.
Men vad är det för naturlov som säger att man kan få till att salta två gånger om dagen men bara får till att bröyta en gång två dagar efter snöfallet (om ens det ibland)?
Det handlar ju faktiskt om prioriteringar och om man prioriterade bröyting och betalade mer för det så kan man självklart bröyta lika ofta som man saltar.
Saltningen är ju dyr. I trondheim tror jag att en saltad gs vei kostar ca 200 000 per km om året. gsB som ska vara bra bröytad (som de inte alls fölger lika bra) ska kosta kanske 100 000 per km och en vanlig oprioriterad gs vei kanske hälften av det.
Det er ikke før sykkel/gs vei ligger tett opp mot hovedveien nærmere byen at det blir en utfordring pga av salt som blir katet over fra veien og forvandle sykkelveien til et lagringsplass til våt melis.
Problemet i Skedsmo, er ganske enkelt at det settes av mindre penger til brøyting enn før. Det er for eksempel fast politikk at man ikke brøyter etter første snøfall. Det gav 40 cm snø på den viktigste sykkelveien mellom Strømmen og Lillestrøm på onsdag klokka 12. Norges beste sykkelby der, altså.
Skal man få folk til å sykle, må sykkelveiene brøytes. Det er jo ikke så helt galt om barnevogner også kan komme fram. Det koster litt, men "prioritere" er ikke bare et ord.
Når det gjelder salting, er jeg for min del ikke i tvil: Nesten alle farlige situasjoner jeg har opplevd siden jeg begynte med vintersykling midt på 90-tallet, har vært på grunn av saltslaps. Veisalt er syklistens fiende, rett og slett.
Salting kan starte før snøen kommer slik at det kan brøytes (og saltes) med lengre mellomrom enn om det bare brøytes.
Det där tror jag inte alls på. Salt på baken smelter ju inte 10 cm fallande nysnö.
Nei, saltet tar neppe 10 cm, men det tar kanskje de første 2-3 cm.
Sitat: fredriks
Sitat: krrm
Det er allerede et ganske stort etterslep på snørydding ved større snøfall. Siste rest av min rute ble først noenlunde godt ryddet i løpet av dagen i dag etter snøværet på mandag/tirsdag.
Men vad är det för naturlov som säger att man kan få till att salta två gånger om dagen men bara får till att bröyta en gång två dagar efter snöfallet (om ens det ibland)?
Såvidt jeg vet finnes ingen slik naturlov. Og fortauet, som det er snakk om ble også brøytet tidligere, men problemet der er at det ikke er plass til snøen på siden av fortauet slik at det ikke blir bra før snøen kjøres bort - eller saltes
det ikke blir bra før snøen kjøres bort - eller saltes
Trenges vel ca. 1 kilo salt for å smelte bort 10-11 kilo snø ved Oslo-temperaturer. Med en vekt på 400kg/m3 og en halv meter snø blir er det ca. 200kg/m2. Da trenges det 20 kilo snø per kvadratmeter (husk at du skal smelte bort alt snø ved minusgrader). Oslo har et areal på 454 km2 som er lik 454.000.000 m2. Si at vi trenger å salte bort 1% av arealet, 4.540.000 m2. 4.540.000 ganger 20 kilo er ca. 90.000.000 kilo salt. Det brukes alt 250-300.000 tonn salt årlig i Olso.
Noe sier meg at det ikke er en løsning å salte bort brøytekantene.
Er i min første vintersesong på sykkel, og kjøpte meg en egen CX til formålet i fjor høst. Var litt spent på hvordan sykkelen skulle holde, men var ihvertfall forberedt på å skifte ut fram/bakdrev og kjede til våren som ett minimum.
Må si at sykkelen stort sett holder seg helt strålende. Baknavet ser ut til å få kjenne saltet, men det er noen originale no-name NAV fra det medfølgende Merida-hjulsettet, så det hjulet kan jeg kaste etter sesongen. Styrelagrene har også fått litt overflate-rust, men fungerer fortsatt helt fint.
Foran har jeg ett Mavic-hjul, og der er det ingen synlig rust noe sted på NAV. Jeg foretrekker helst svart asfalt (salt) til og fra jobb, men er jo greit med litt snø i ny og ne for avvekslingens skyld.
På dagtid står sykkelen utendørs på jobb uansett vær. På nattetid står den i "kaldgarasje" (som ofte holder ett par små plussgrader) hjemme. Tørker av kjeden med en klut hver gang jeg parkerer, så ikke vannet skal få sette seg.
Ca hver helg pleier jeg å vaske sykkelen skikkelig, og la den stå inne en natt for å få tørket skikkelig.
Sykkelen (SRAM 1x drivverket inkludert) ser omtrent like fint ut nå som når det var nytt.
Etter ei uke på fulldemper var jeg tilbake på CX i går. Men med GS-veier som smelter, tiner opp, fryser på, smelter, tiner opp og fryser på igjen, samtidig med at folk går oppi denne slapsen så blir det særdeles ujevnt underlag. Holdt på å riste løs både armer og bein fra kroppen på vei hjem fra jobb i går.
Østfoldvinteren har blitt slik at det svinger mellom -2 og +4 grader gjennom hele vinteren, gjerne på døgnbasis. I tillegg venter brøytemannskapet minst ett døgn før de brøyter GS-veiene. Det skaper utfordrende forhold for oss vintersyklister. Men utfordriner er jo bare gøy.
Utfordringen her i syden er vel også litt for store temperatursvingninger. Det er ikke kaldt nok til å beholde lekre, brøytede veier.
Eksempelvis så brøytes/strøs G/S her i Sarpsborg, og kan være knallfine den ene dagen. Neste dag er det +1 i noen timer, og da blir det "sandsnø". I tillegg kommer sprut fra bilene, og dermed salt også over noen steder.
For å utbrodere litt med dagens tur til barnehagen friskt i minnet. Det er ikke noe problem å sykle på brøytet vei så lenge underlaget er hardt. Men i området der jeg bor blir det fort løst på grunn av mye biltrafikk, antar jeg. Så på vei til barnehagen har jeg veier med varierende grad av løs snø og speilblank underflate. Så må hele tiden være obs. Når jeg da i tillegg sleper vogn bak er det litt vanskeligere å skifte spor raskt.
Jeg er overbevist om at salting av småveier ville gitt en i sum mindre problematisk tur for meg og også for fotgjengerne, som barna som går til skolen. Kunne valgt saltet vei til barnehagen også, men detmye mer trafikk i høy hastighet, så ikke spesielt lyst til det.
Når det er sagt: Jeg innser at jeg trenger en sykkel med bredere piggdekk ala ISP. Så nå blir det bygging av ny ramme tiltenkt touring og commuting og pigging av rocket ron 2.8. Når det er i boks vil jeg sikkert være strålende fornøyd med lite salting ;D
Har liknende forhold i området her jeg bor og på et par punkter på vei til jobb. ISP funker ikke akkurat bra, går ganske tregt når man sklir, spinner og vingler på begge hjul og aldri får opp farten. Piggfrie dekk på bil gir enkelte ganger flere meters bremselengde selv i 15 km/t. Vil si det er perfekte Wrathchild Plus-forhold på disse korte strekkene. Og forrige tirsdag var det Wrathchild Plus-forhold hele veien til/fra jobb.
Har liknende forhold i området her jeg bor og på et par punkter på vei til jobb. ISP funker ikke akkurat bra, går ganske tregt når man sklir, spinner og vingler på begge hjul og aldri får opp farten.
Interessant at ISP også kommer til kort. Jeg sykler med marathon winter 40mm nå og det er helt håpløst på disse strekkene. På hardt føre og saltet vei går det bra.
Sitat: anonymous22
Vil si det er perfekte Wrathchild Plus-forhold på disse korte strekkene. Og forrige tirsdag var det Wrathchild Plus-forhold hele veien til/fra jobb.
Dekkene skal på litt smale felger, så jeg tror det enten blir ISP 2.6 eller å selvpigge. RoRo 2.8 har jo ganske kraftige knaster og er samtidig harde og stive, så de burde egne seg ganske bra. Det går selvsagt litt tregere med plussdekk, men skal på en stålramme som med frontbærer og bagasjebrett uansett blir ganske tung, så tror ikke det har så mye å si.
Når snødybden går over et visst punkt, så når ikke knaster og pigger fra ISP heller ned til solid grunn under. Wrahchildene har helt andre knaster og pigger, så de griper gjennom mer, samt at de også funker i en del løssnø. Hvis du selvpigger RoRo 2.8 med (bl.a.) noen BestGrip-pigger blir de sikkert rå.
Selv tenker jeg iallfall etterhvert å få meg en helårslandeveispendler med f.eks. Gravdal-dekk på vinteren. Og de dagene den ikke funker, kan jeg ta Plus-sykkelen med Wrathchild. (Da ryker to kjedelige og ganske slitne halvdempere ut.)