Northug på hugget i VM ??
|
Re: Northug på hugget i VM ??
[Re: EmilZipp]
17/01/2018 09:00
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror ikke jeg ville brukt Kriukovs evne til formtopping som argument for dårlig norsk landslagsledelse, og dagens herretrener konkurrerte mot Veerpalu, så den blir også litt lei å se relavans i for min del.
Det er helt klart at bredden i Norge tidvis virker mot sin hensikt, og forsterkes ytterligere av at alle, også mesterskapsgrossisten Northug MÅ vise form tredje helg i november, en periode hvor Cologna, Niskanen og de andre forhåndsuttatte gutta kan ligge på 30 timer i uka og marginalt overskudd.
Enig i at Hetland kunne gitt en lang F i å ta ut ankermenn i oktober, deretter i november og fremdeles kanskje måtte tenke nytt hvis skader, sykdom, formdupp eller annet oppstår. Og når ting skal forklares etterpå sende Løfshus med gliset sitt, det hjelper liksom ikke saken.
Personlig synes jeg det har vært alt for lite fokus på Gløersen. Han er motarbeidet han. Niklas tas med videre pga et lysglimt før et fall på Lillehammer, mens Anders må kvalifisere seg gjennom en stilart han ikke trener på i 15 km før han kan få skøyte i sirkusets tøffeste trase på Lillehammer. Han ville jo bare gå i Davos eller Toblach! Vant NC på Gålå med over 40 sekunder og? Syk rett før NM selvfølgelig.. Ikke vært det samboerparets år..
Barberer legga:)
|
|
|
17/01/2018 10:43
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Glørsen er helt klart oversett av landslagsledelsen. Problemet her er vel at langrenn har klart å rote seg opp i et opplegg der de har så mange forskjellige "øvelser", at man omtrent ikke konkurrere i de samme øvelsene i OL og resten av året. Hva er feks uttakskriteriet for lagsprint i fristil i år? Det har vært gått 1 i WC, og det var mens de norske var opptatt med NM.
5-mil? Det har vel ikke vært gått en 5-mil i verdenscupen i det hele tatt i år?
Kutt ned antall øvelser til sprint i fristil, duatlon (fordi de vil beholde klassisk) og 7-mil (I gamle dager var 5-mil en time lengre enn nå, så hvorfor ikke øke den til å bli et sliteløp?).
Så kan man ha et par tourer (Tour de Ski og Canada), men kanskje droppe disse "Mini-tourene". For Norges del fungerer de jo mer som distanserenn for å få plass i mesterskap, enn som tourer der det viktigste er sammenlagtplasseringen.
|
|
|
17/01/2018 10:49
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Ref innlegg over, så burde vel Northug, uansett resultater, være en kandidat for laget for både sprintstafett og vanlig stafett. Dette er jo øvelser som ikke har vært gått i verdenscupen, så ingen kan formelt være kvalifisert. Uttaksrennene i sprint har også vært klassisk, mtp den individuelle sprinten.
Det mest patetiske er uansett at Løfthus og Hetland nå plutselig sier at han kan taes ut på skjønn. Nå har de siden november pushet Northug til å prestere på kort sikt i stedet for å trene mot OL, og nå sier de plutselig at han uansett kan være aktuell. Hva faen? Har de pushet løperen til å droppe kvalitetstrening i november for å prestere på Lillehammer, og nå sier de at det var unødvendig?
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/01/2018 14:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kveen vs. Løfshus/Hetland blir litt sånn 0-0. Mye jall på alle kanter når noen ikke gjør akkurat som forbundene bestemmer, ref. Henrik Kristoffersen-røret også. Og alle forbundene innen enhver sport er jeg i grunn også lei. Og nå blir det jo nytt kjør neste år når Klæbo som trenes best av farfaren sin ikke nødvendigvis gidder å gjøre all PRen for Skiforbundet uten å få ekstra, når ingen sponsorer er interessert i de andre.
Northug selv er vel ikke akkurat på hugget til OL. Mulig tråden passer bedre til neste års VM igjen. At han er på etterskudd med trening etter sen start, skippertaksplaner og sykdom etterfulgt av sykdom er klart. Om han noensinne var i slaget i senhøstes er svært uklart og nokså tvilsomt. At han hadde planlagt å gå seg i form og at det kunne funka hvis han holdt seg frisk er godt mulig. Nå er det fullt mulig han ikke er så innmari syk akkurat nå, men en liten formtopp nå til Planica ville jo uansett gjort den luftballongformtoppen ferdig til OL.
Nå ligger det jo an til at Northug blir dratt baklengs inn på OL-laget som følge av at flere andre er i skrotform. Høres mest ut som han blir med som skitester og lynavleder i tilfelle. Eller så kan han vise gryende form i Seefeld om halvannen uke uten å helt ødelegge OL-formtoppen (eller, la oss kalle det en formkul, noen topp er det ikke) og så bli tatt ut til sprint fordi bare tre andre gir det skarpt. OL-medalje på walkover. Da har han mer gullhår i ræva enn en langrennsløper normalt har plass til, men han har blitt litt brei over ræva de siste åra og har plass til ekstra gullhår.
|
|
|
[Re: ]
17/01/2018 16:23
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Jeg tror ikke jeg ville brukt Kriukovs evne til formtopping som argument for dårlig norsk landslagsledelse, og dagens herretrener konkurrerte mot Veerpalu, så den blir også litt lei å se relavans i for min del. Kriukov og Verpaluu er hele poenget her; Eksempler på utøvere som egentlig ikke er de beste, men som blir de beste på grunn av muligheten til bruke hele sesongen som oppladning mot mesterskap. Verpaluu og kompisen som var nesten like god i mesterskap, hadde et par "triks" som høynet O2-opptaket veldig fort.
iq
|
|
|
|
|