Wattbesparelse på sykkel og utsyr
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460336
16/01/2018 16:41
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 88
JørgenS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 88 |
Ja, vi er nok stort sett enig da tenker jeg. Det som stopper meg fra å sitte lengre tid i bukken/ aero er at jeg døvner i skrittet/får ubehag i sittepartiet. og at jeg får fortere syre i låra. Prøvde å jobbe med dette på tilpasningen. Det hjalp godt med de tilpasningene vi gjorde der. men på rulla er det ikke godt å site veldig lavt i fronten uansett. Det er betraktelig lettere ute.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460337
16/01/2018 17:08
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
hrukin
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629 |
Her har Cycling Weekly testet en Cervelo S5 vs Canyon CF slx. Det er ikke bare ramma som er testet, men hele pakka med høyprofil(medium) på cerveloen og vanlige på Canyon. Er testet på en flat utendørsvelodrom så eventuelle fordeler Canyon har i bakker pga lavere vekt ikke kommer frem. Er jo litt uhøytidelig test, men viser jo klart forskjellen her. Verdt å merke seg at de sier syklene er likt satt opp for at kroppen ikke skal påvirke. https://www.youtube.com/watch?v=CdrulrDD0cE Her har GCN testet i en bakk; Boardman aero vs vanlig https://www.youtube.com/watch?v=mlz52XW6CMM
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460338
16/01/2018 17:13
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 228
SkylineR34
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 228 |
Det som stopper meg fra å sitte lengre tid i bukken/ aero er at jeg døvner i skrittet/får ubehag i sittepartiet. Sleit med samme, etter at jeg fant SMP sadelene er ikke det noe problem lenger. Litt forskjellige størrelser på de, men absolutt anbefalt å teste. Har gått over til sadel uten padding, så selger den jeg har med padding. Funker veldig bra mot nummenhet:-) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111341945&fks=111341945
Redigert av SkylineR34; 16/01/2018 17:20.
Livet begynner der komfortsonen
Cannondale Scalpel 1 Cannondale Supersix Hi-Mod Red
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460341
16/01/2018 17:23
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488 |
Uansett hvor mange watt jeg kunne spart, hadde jeg heller syklet litt fortere 
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: hrukin]
#2460347
16/01/2018 18:27
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Her har Cycling Weekly testet en Cervelo S5 vs Canyon CF slx. Det er ikke bare ramma som er testet, men hele pakka med høyprofil(medium) på cerveloen og vanlige på Canyon. Er testet på en flat utendørsvelodrom så eventuelle fordeler Canyon har i bakker pga lavere vekt ikke kommer frem. Er jo litt uhøytidelig test, men viser jo klart forskjellen her. Verdt å merke seg at de sier syklene er likt satt opp for at kroppen ikke skal påvirke. https://www.youtube.com/watch?v=CdrulrDD0cE Her har GCN testet i en bakk; Boardman aero vs vanlig https://www.youtube.com/watch?v=mlz52XW6CMM Nuvel, de hadde ikke samme dekk på syklene engang..totalt bortkastet test spør du meg. Canyon på mavic yksion dekk og cerveloen på continental competition. Jeg har selv sykla på mavic dekkene, og forskjellen mellom de og conti gp4 er ikke annet enn enorm. Hvor mye som skiller disse vet jeg ikke, da det finnes lite tester på yksion dekkene. Men det kan skille 10-20w på et par dekk, lett.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460349
16/01/2018 18:41
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
da ryker mine mavic-dekk hvis det du sier stemmer iallefall  GP4000 ftw
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460356
16/01/2018 19:27
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Enig i at den testen er ubrukelig. Samme dekk og dekktrykk er en selvfølge. Bør også finne ut hvor mye hjulsettet skiller. Skal man teste utendørs, bør man teste mange nok ganger p.g.a påvirkning av vindforhold. Det er i alle fall min erfaring 
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: pharynx]
#2460357
16/01/2018 19:37
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
da ryker mine mavic-dekk hvis det du sier stemmer iallefall  GP4000 ftw Jeg ble helt sjokka, kunne ikke skjønne at jeg ikke var i nærheten av tidene jeg satte før jeg bytta sykkel. Syklene veide omtrent det samme, begge med 30mm alufelger, ramme i karbon (ikke aero). Eksempel 3km klatring, 5% snitt Mavic dekk 326w 9m 35s Conti GP4000 327w 8m 11s Enda hadde jeg dårlige vindforhold på siste. Langt fra vitenskapelig, men etter jeg bytta til bedre dekk knuste jeg alle tidene jeg hadde. Var som å sykle med tyggegummi til dekk med de mavic dekka.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: pharynx]
#2460359
16/01/2018 19:44
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
da ryker mine mavic-dekk hvis det du sier stemmer iallefall  GP4000 ftw Er veldig fornøyd med rullemotstanden til 25 mm Schwalbe Pro One MicroSkin satt opp slangeløst. Hadde GP4000 før...
Redigert av John_Harald; 16/01/2018 19:45.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460363
16/01/2018 19:54
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Vil man tråkke flere watt med å bytte fra terrengpedaler (xt) til landeveispedaler på landeveissykkelen? Hvilken effekt har det på aerodynamikk?
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460364
16/01/2018 19:55
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
GP4000 - 12,2w (med butyl slange) Pro one (etter 2016) - 11w
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: John_Harald]
#2460366
16/01/2018 19:57
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Vil man tråkke flere watt med å bytte fra terrengpedaler (xt) til landeveispedaler på landeveissykkelen? Hvilken effekt har det på aerodynamikk? Dette er faktisk testet, de klarte vel å tyne ut 1 ekstra watt med landeveispedaler kontra terreng  Jeg har sykla med xt pedaler på landevei i flere år, først i høst jeg bytta til landeveispedaler siden jeg gikk over til wattpedaler. Tråkker ikke noe mer watt, men man har en bedre og mer stabil følelse med pedalen, spesielt under spurt og når man står.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: Hoaas]
#2460374
16/01/2018 21:00
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
GP4000 - 12,2w (med butyl slange) Pro one (etter 2016) - 11w Totalt 2,4 watt er ikke mye. Gikk også opp fra 23mm gp4000 med latex til 25mm pro one slangeløst som kan gi litt ekstra. Mulig det er plasebo, fått tilbakemeldinger fra andre at sykkelen min triller godt. Det kan ha med klær og sittestilling også. Formen er også stigende  Men, en ting er å kjøre disse dekkene på en testmaskin. Noe annet kan være hvordan rullemotstanden er på asfalten man sykler på. Test rullemotstand dekk
Redigert av John_Harald; 16/01/2018 21:06.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: Hoaas]
#2460375
16/01/2018 21:02
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Vil man tråkke flere watt med å bytte fra terrengpedaler (xt) til landeveispedaler på landeveissykkelen? Hvilken effekt har det på aerodynamikk? Dette er faktisk testet, de klarte vel å tyne ut 1 ekstra watt med landeveispedaler kontra terreng  Jeg har sykla med xt pedaler på landevei i flere år, først i høst jeg bytta til landeveispedaler siden jeg gikk over til wattpedaler. Tråkker ikke noe mer watt, men man har en bedre og mer stabil følelse med pedalen, spesielt under spurt og når man står. Har du noen linker til testene?
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: John_Harald]
#2460378
16/01/2018 21:19
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
hrukin
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629 |
GP4000 - 12,2w (med butyl slange) Pro one (etter 2016) - 11w Totalt 2,4 watt er ikke mye. Gikk også opp fra 23mm gp4000 med latex til 25mm pro one slangeløst som kan gi litt ekstra. Mulig det er plasebo, fått tilbakemeldinger fra andre at sykkelen min triller godt. Det kan ha med klær og sittestilling også. Formen er også stigende  Men, en ting er å kjøre disse dekkene på en testmaskin. Noe annet kan være hvordan rullemotstanden er på asfalten man sykler på. Test rullemotstand dekk Kan bare snakke for meg selv her, men det ser ut til at det er litt mindre rullemotstand på høyere trykk. For egen del er det lettere å sykle over ruglete asfalt med litt mindre lufttrykk i dekka en stein harde. Så mulig den rene rullemotstanden er mindre, men det er mye lettere å trå over ruglete asfalt med mindre luft samt at påkjenningen på kroppen er mye mindre
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: hrukin]
#2460381
16/01/2018 21:41
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
GP4000 - 12,2w (med butyl slange) Pro one (etter 2016) - 11w Totalt 2,4 watt er ikke mye. Gikk også opp fra 23mm gp4000 med latex til 25mm pro one slangeløst som kan gi litt ekstra. Mulig det er plasebo, fått tilbakemeldinger fra andre at sykkelen min triller godt. Det kan ha med klær og sittestilling også. Formen er også stigende  Men, en ting er å kjøre disse dekkene på en testmaskin. Noe annet kan være hvordan rullemotstanden er på asfalten man sykler på. Test rullemotstand dekk Kan bare snakke for meg selv her, men det ser ut til at det er litt mindre rullemotstand på høyere trykk. For egen del er det lettere å sykle over ruglete asfalt med litt mindre lufttrykk i dekka en stein harde. Så mulig den rene rullemotstanden er mindre, men det er mye lettere å trå over ruglete asfalt med mindre luft samt at påkjenningen på kroppen er mye mindre Det medfører riktighet, og er også testet. På grov asfalt går det like fort, eller raskere, å senke trykket. Og som du er inne på, så er det langt mer komfortabelt 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: John_Harald]
#2460389
16/01/2018 22:02
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Vil man tråkke flere watt med å bytte fra terrengpedaler (xt) til landeveispedaler på landeveissykkelen? Hvilken effekt har det på aerodynamikk? Dette er faktisk testet, de klarte vel å tyne ut 1 ekstra watt med landeveispedaler kontra terreng  Jeg har sykla med xt pedaler på landevei i flere år, først i høst jeg bytta til landeveispedaler siden jeg gikk over til wattpedaler. Tråkker ikke noe mer watt, men man har en bedre og mer stabil følelse med pedalen, spesielt under spurt og når man står. Har du noen linker til testene? Prøvde å google litt, men fant den ikke igjen. Det ble i allefall testet i lab, og forskjellen var ikke-eksisterende. Med dagens stive karbonsåler betyr størrelsen på cleats og plattform lite. Dette går mest på følelse, og med landevei føles du mer «på», sitter mer fast, mer stabil. Med spd har du mer float og litt mer fri i bevegelsene.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460394
16/01/2018 22:10
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Aerodynamikken har vel mye å si ved å gå fra terrengpedaler/sko til landeveispedaler/sko?
Bruker i dag Sidi Drako MTB med tettsittende skotrekk. Vurderer Specialized S-Works 6 Road. Noen tanker eller erfaringer om forbedring i luftmotstand?
Redigert av John_Harald; 16/01/2018 22:34.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460422
17/01/2018 07:40
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Minimal forskjell så lenge man har trekk over skoa. Ellers er nok landeveissko generelt litt mer strømlinjeformet, både på over og undersiden, når man ikke bruker trekk. Aerodynamisk forskjell på pedaler?  tja, tjo..da ville jeg samtidig vurdert å barbere inn aerodynamiske striper i ansiktshår 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2460434
17/01/2018 08:05
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000 |
For meg så svinger dagsformen så mye at å bruke de pengene på en innleid hjelperytter hadde vært mer fornuftig 
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461051
19/01/2018 19:33
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350 |
Her er det mange forståsegpåere som sabler ned viktigheten av nytt og flott utstyr som er en av de fornuftigste sakene man kan bruke sine hardt opparbeidede kroner på. Ikke undervurder den psykiske og fysiske nytten et par nymotens høyprofilsfelger i karbon gjør for en ihugga landeveiskrabat. Eller en flunke ny sykkel for den skyld. Dere er vel alle syndere når det kommer til å kjøpe noe som strengt tatt ikke er nødvendig for annet en følelsen det gir av noe man virkelig har lyst på. Da sykler man kanskje faktisk fortere også? Eller sykler mer? Jeg tror det. Det er kanskje ikke bare bøy og tøy som gir wattgevinst i det store bildet. Jeg sier kjøp watt. Da blir du glad!
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461065
19/01/2018 21:46
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Ikke rart det går så jævla sakte på landeveien, har helt feil sykkel! Den kommer på finn i løpet av kvelden  For all del, det er vel ingen som mener nytt utstyr ikke gir både glede og iver (hilsen en med kronisk sykkelbyttesyndrom), spørsmålet var vel hvorvidt det var mulig å kjøpe seg masse ekstra watt. Det er det også, hvor mye watt man vil ha avhenger av hvor mye man er villig å legge i det. Det er også skrevet mange artikler om hva som gir mest watt for penga, det er verdt et googlesøk.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461072
20/01/2018 05:59
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 88
JørgenS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 88 |
De talla på Giant Propel ødelegger troverdigheten til hele testen. Man kan tydeligvis sitte oppreist å sykle samme watt på en madone som man kan i aero posisjon på giant.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461073
20/01/2018 06:19
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
De fleste tester kommer vel ut ca slik: 1. Tempodrakt/skinsuit - Billig pr watt 2. Skotrekk - Billig pr watt 3. Aerohjelm - Billig pr watt 4. Slanger/dekk - Billig pr watt 5. hjul - Dyr pr watt 6.ramme/styre/setepinne osv - Dyr pr watt Går man all inn og kjøper alle disse så får man 20 her og 20 der som tilsammens blir feks 100watt, men dessverre så kan man ikke plusse i sammen hver besparelse, man får mindre og mindre igjen for hver oppgradering jo nærmere man er å være "maks aero". Så utstyret som tilsammen skulle gi 100 watt gir kanskje bare 45. Hilsen en som kjøpt 1-6 i 2017 (2018 budsjettet er brukt opp  ).
Redigert av Mortens; 20/01/2018 06:23.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461075
20/01/2018 06:40
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 88
JørgenS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 88 |
Ja, sikker på det? Man sparer vel like mye watt på å bytte fra en løs jakke til en aero jakke i 40km/t uavhengig om man trør 300 eller 400watt for å holde 40? Jakken representerer vel alikevel samme vindmotstand? Prosentvis blir det noe helt annet. Man kan også regne andre veien på det. Hvis man har en fast watt man tråkker med og vil at det skal gå fortere. Da vil hver lille del man bytter ut bety mer hvis man allerede er veldig aero. Fordi da går det fortere og vindmotstanden er høyere. Aero jakken har jo ikke så mye å si hvis alt det andre er dårlig. Da går det uansett seint og det er ikke så mye vind å jobbe imot. Hilsen en som leter etter watt i hver lille krok siden treninga ikke gir det resultatet man drømmer om 
Redigert av JørgenS; 20/01/2018 06:41.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461076
20/01/2018 06:47
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
Delvis sikker, dette gjelder i værtfall utstyr, for vinden som går gjennom framhjul går også gjennom ramma bakhjul, men jakke og hjelm teller kanskje ikke inn her.
Må ta en klype salt det jeg skriver her da jeg ikke husker i farten hva som sto i testene. Men finnes flere på nett hvis du søker.
Men nå er det på tide med ei uaero økt på rulla.
Redigert av Mortens; 20/01/2018 06:52.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461082
20/01/2018 10:14
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350 |
Gode vindforhold har egentlig mest å si, så prøv å bare sykle med vinden i ryggen  ellers, om man sitter der å skal kjøpe ny sykkel og utstyr, så er jeg sikker på at man snakker om flere minutter tapt på 40km om man trør en watt som tilsier rundt 40 km/t om man velger «feil» sykkel, hjul, dekk, osv. Akkumulert er det mye å spare på det trådstarter ramser opp.
Redigert av KristianJ; 20/01/2018 10:15.
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461083
20/01/2018 10:15
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Hvis sykkelen ikke er aero men personen oppå er det, så får du mye større fart på en gitt watt enn om sykkelen og utstyret er aldri så aero. Hva gjør du når du har brukt 50000 på oppgraderinger og du kanskje ikke fikk den farta du drømte om? Har sykla en del tempokaruseller med clip on bøyle på raceren. Jeg og en tempokar har hatt omtrent identisk watt i tempostilling, ca 300w. Han er omtrent 1min raskere med full temporigg på 19km, da snakker vi platehjul, 3-spoke, tempohjelm, skinsuit/bekledning og TT sykkel. Jeg med komfortracer, clip on bøyle, hullete vindfangende hjelm, vanlig sykkeltøy, dog med skotrekk og mtb pedaler  høyst uhøytidlig, men det sier litt om hvor liten forskjellen er.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Wattbesparelse på sykkel og utsyr
[Re: JørgenS]
#2461084
20/01/2018 10:23
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350 |
Altså måtte du tråkka ca 50 watt ekstra på dette segmentet med ditt oppsett kontra hans for de 1,4 km/t mer han hadde i snittfart. Jeg synes det er ganske mye 
|
|
|
|
|