Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 18 1 2 8 9 10 11 12 17 18

#metoo

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460493 17/01/2018 11:30
HNK Offline
Besatt
Besatt
Har stusset en god del de siste dagene på siste utvikling i bildesaken med Nora Mørk og har kommet til følgende betenkninger:

- At vinklingen mot herrelandslaget kom rett før gårsdagens kamp skyldes håndballforbundets håpløst sene behandling av saken. Forbundet kunne selv valgt å behandle dette til en av hviledagene til herrene, eller til etter mesterskapet. Ikke Noras skyld at media ikke lar herrelaget slippe den negative oppmerksomheten de skånet kvinnelaget for under deres mesterskap.

- Saken med herrelandslaget gjelder IKKE deling av bildene, men et fåtall spillere mottok de. Dette medførte imidlertid at de varslet Nora høsten 2017 om at det sirkulerte bilder av henne som neppe var ment for allmennheten. Er det da litt smålig å angripe herrelandslaget slik hun gjør? Kan det hende at herrelagets informasjon til Nora gjorde at hun ble informert på et tidligere stadium enn hva som ville vært tilfellet ellers?

- Elden, Mørks advokat, er ganske tydelig på at det ikke er indikasjoner på at herrespillere har delt bildene videre og dermed heller ikke har gjort noe straffbart. Hvordan kan da Nora Mørks far mene at herrelaget burde vært straffet fra forbundet med å IKKE få delta i pågående mesterskap? For å si det rett ut, Mørks far virker å være litt løs kanon. Jeg kan imidlertid som far forstå hans fortvilelse.

Når det er sagt, så støtter jeg absolutt Noras korstog mot de som har hacket seg inn til bildene hennes og mot de som har delt bildene videre! Men man skal være meget forsiktig med å kalle et helt herrelag for en gjeng med seksuelle trakassører, slik det har blitt gjort av enkelte.
Jeg støtter også Bjarte Myrhol i hans uttalelser om saken, virker som en meget real type!

Redigert av HNK; 17/01/2018 11:31.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460502 17/01/2018 11:56
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det jeg stusser på med Nora Mørk bildene er det at såpass "snille" bilder har fått så mye oppmerksomhet.

Re: #metoo [Re: Syklist1] #2460503 17/01/2018 12:01
Tex Offline
Besatt
Besatt
Og akkurat da man trodde MeToo var i ferd med å ebbe ut:

Hun vil ikke si ett ord om hendelsen som er opphavet til alle ryktene om henne. De stammer fra en fest i 2008, hvor Grande deltok.
Hendelsen involverte Grande og en tenåring.
Hun sier til VG at det av og til skjer ting som er dumt og pinlig på fest, men:
– Jeg tvinger meg ikke på folk, sier Venstre-lederen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bK...-om-dette-i-dag

Re: #metoo [Re: Tex] #2460505 17/01/2018 12:09
perbl Online
More than words
More than words
En sak kokt på rykter, og ikke noen verdens konkrete ting i form av klager eller lignende.

Resett-gjengen får kildekritikken til Sophie Elise til å framstå som en vitenskapelig journal.

Per B.
Re: #metoo [Re: Dexter] #2460508 17/01/2018 12:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter
Sitat: Tange
Har ikke lest annet enn overskrifter men er ikke saken slik at det ser ut til at herrelandslaget (en del av dem) har vært med på delingen og at landslagsledelsen ikke gjør noe særlig med å oppdra disse guttene?
Og at det til syvende og sist må til en #metoo, ie. saken må ut i mediene, før det skjer noe tiltak (Ref. Giske, Riise mm.) fordi overordnede interesser ser ut til å være viktigere enn enkeltskjebner; det samme om det er i næringlivet, politikken eller idretten?

Slik jeg har forstått det så fikk de gutta tilsendt bildene, og snakket om det i garderoben, og at gutta selv har kontaktet Nora for å si at det var bilder av henne ute. Har ikke hørt noe om at de har spredt det videre.

OK. Da har jeg oppfattet overskriftene feil og er enig at jeg ikke helt skjønner hvorfor fokuset går på herrelandslaget.

Re: #metoo [Re: Tange] #2460510 17/01/2018 12:22
perbl Online
More than words
More than words
Nå er det vel litt ulike måter et sånt scenario kan ha skjedd, uten at jeg skal spekulere i eksakt hvordan forløpet har vært.

1: Bilde kommer på mobilen til en av spillerne, vedkommende ser at dette er noe han bør varsle om, og tar kontakt med Nora
2: Bilde kommer på mobilen til en av spillerne, vedkommende roper på de andre om at de må komme og se, og etter en stund ble det tatt kontakt med Nora.

I det ene av disse tilfellene ser jeg at kritikk er på sin plass.

Per B.
Re: #metoo [Re: perbl] #2460536 17/01/2018 13:58
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
En sak kokt på rykter, og ikke noen verdens konkrete ting i form av klager eller lignende.

Resett-gjengen får kildekritikken til Sophie Elise til å framstå som en vitenskapelig journal.

Mulig, men med tanke på at alle de "vanlige" mediene ville elsket å ta Helge Lurås og resett.no i faktafeil OG det har vært dørgende stille, samt at ingen egentlig har avkreftet saken så må man kunne lure.

I utgangspunktet er jo dette lite til varslingssak, men når TSG har vært høyt på banen i moralske spørsmål stiller jo hele saken seg litt annereldes.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460543 17/01/2018 14:36
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
At TSG har hatt seg, i en eller annen form, med en 16-åring er nok sannsynlig. Når det konkrete bryllupet er omtalt og 16-åringens slektskap til kjent ex SP'er, så er det nok mer enn rykter. At han nå er 26 år og synes det hele er pinlig og ikke vil lage noen sak av det samt at han blir vernet av media, er vel også naturlig. Legg også merke til benektelsen hun kommer med - "Jeg er ingen overgriper". Slik jeg har sett har hun ikke benektet at hendelsen har funnet sted.

Re: #metoo [Re: Marøder] #2460545 17/01/2018 14:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Marøder
At TSG har hatt seg, i en eller annen form, med en 16-åring er nok sannsynlig.

Dette skaper bilder i hodet mitt som jeg egentlig ikke ønsker å se.

Re: #metoo [Re: Tex] #2460549 17/01/2018 14:55
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Tex

Dette skaper bilder i hodet mitt som jeg egentlig ikke ønsker å se.

Ja, det er det nok slik at toleransen hadde vært høyere dersom hun var attraktiv. Da hadde det vært interessant og nesten alle mannfolk hadde ønsket at de hadde fått opplevd dette som 16-åring. Når det det snakk om en Grande låvedør så blir det nok større sak av det.

Men seriøst, hvis dette er sant, kan man ha en slik minister? Hun er sikkert ikke en overgriper, gutten var over 16 men hun er jo en gris dersom dette har skjedd.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460553 17/01/2018 15:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nora Mørk-saken er det mye jeg stusser over også. Hvis man er så "prippen" at noen helt uskyldige nakenbilder er et problem (damekroppen er da omtrent like avslørt på stranda), hvorfor i granskauen tar man slike bilder og har dem på mobilen? Og så i ettertid sørge for at omtrent 10 000 så mange hører om dem? Og så sparker igang igjen nok en runde når det har blitt stille?

Når bilde av Rune Rudberg med dildo i rumpa lekket på nett svarte ha bare avisene at han hadde mye verre bilder hjemme og det var det.

Re: #metoo [Re: Marøder] #2460555 17/01/2018 15:04
Tex Offline
Besatt
Besatt

Grande låvedør

Pleonasme? ICON_LAUGH

Sorry, useriøs i dag.
Men ja, har hun hatt seg med en 16-åring, så ....

Re: #metoo [Re: anonym22] #2460556 17/01/2018 15:14
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Nora Mørk-saken er det mye jeg stusser over også. Hvis man er så "prippen" at noen helt uskyldige nakenbilder er et problem (damekroppen er da omtrent like avslørt på stranda), hvorfor i granskauen tar man slike bilder og har dem på mobilen? Og så i ettertid sørge for at omtrent 10 000 så mange hører om dem? Og så sparker igang igjen nok en runde når det har blitt stille?

Når bilde av Rune Rudberg med dildo i rumpa lekket på nett svarte ha bare avisene at han hadde mye verre bilder hjemme og det var det.

Nå er det faktisk fritt fram hvordan man reagerer på å få bilder eller andre intime detaljer spredt, på lik linje med at folk kan reagere vidt forskjellig på andre opplevelser.

Det betyr på ingen måte at det har noen innvirkning på skyld eller ansvar hos dem som bidrar til å spre innholdet.

Nå tipper jeg kanskje at Mørk ikke bryr seg så mye om Streisand-effekten, men heller vil gå etter dem som sprer bildene for å si at det ikke er ok. Om målet er å stoppe spredningen av bildene i seg selv er nok dette en håpløs strategi, men det tror jeg kanskje ikke det er.

Redigert av perbl; 17/01/2018 15:15.

Per B.
Re: #metoo [Re: Tex] #2460557 17/01/2018 15:16
perbl Online
More than words
More than words

Grande låvedør

Pleonasme? ICON_LAUGH

Sorry, useriøs i dag.
Men ja, har hun hatt seg med en 16-åring, så ....

Haha, tjukk dame, så da må det være helt ok å spre rykter som ingen aner noe som helst om sannhetsgehalten i.

Grow up people! Det er helt fair å gå etter TSG med alt man har hvis det viser seg at det kommer en klage eller lignende som bekrefter noe konkret, men inntil da synes jeg voksne mennesker bør holde seg for gode til å bidra til dette pisset.

Jeg syntes heller ikke Giske-saken var noe å spre basert på de første sakene som kom, og stussa på hvorfor DN publiserte de første artiklene, men der var jeg rimelig sikker på at det kom til å komme mer mtp alle ryktene jeg har hørt versert opp gjennom årene.

Redigert av perbl; 17/01/2018 15:18.

Per B.
Re: #metoo [Re: perbl] #2460558 17/01/2018 15:26
Tex Offline
Besatt
Besatt

Haha, tjukk dame, så da må det være helt ok å spre rykter som ingen aner noe som helst om sannhetsgehalten i.

Seriøst:
Det er da TSG som selv sprer ryktene.
Jeg hadde aldri hørt om dette, og gjetter at 95 % av Norges befolkning heller aldri hadde hørt noen slike rykter før hun selv "står frem" og sier at det er masse rykter uten å ville si hva ryktene gjelder.
Det hele blir jo litt rart.

Re: #metoo [Re: perbl] #2460561 17/01/2018 15:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22

Nå er det faktisk fritt fram hvordan man reagerer på å få bilder eller andre intime detaljer spredt, på lik linje med at folk kan reagere vidt forskjellig på andre opplevelser.

Det betyr på ingen måte at det har noen innvirkning på skyld eller ansvar hos dem som bidrar til å spre innholdet.

Nå tipper jeg kanskje at Mørk ikke bryr seg så mye om Streisand-effekten, men heller vil gå etter dem som sprer bildene for å si at det ikke er ok. Om målet er å stoppe spredningen av bildene i seg selv er nok dette en håpløs strategi, men det tror jeg kanskje ikke det er.

Ikke uenig i det, men folk bør kanskje ta litt forholdsregler. Ikke ha nakenbilder på mobilen med dårlig passord hvis du synes det er verdens undergang at de blir spredd, ikke sette dyr sykkel ulåst i byen osv. Alle vet vel at konsekvensene er større for offer enn lovbryter.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460567 17/01/2018 16:17
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Hadde "MørkSaken"/trusebildene handlet om en mann hadde ingen brydd seg.
Hadde Grandesaken handlet om en mann, hadde helvetet vært løs. frown

iq
Re: #metoo [Re: Tex] #2460570 17/01/2018 16:26
perbl Online
More than words
More than words
Seriøst:
Det er da TSG som selv sprer ryktene.
Jeg hadde aldri hørt om dette, og gjetter at 95 % av Norges befolkning heller aldri hadde hørt noen slike rykter før hun selv "står frem" og sier at det er masse rykter uten å ville si hva ryktene gjelder.
Det hele blir jo litt rart.

Hun står nå fram i mainstreammedia for å kommentere en sak som mainstreammedia (meg bekjent) kikka på og forkastet for flere år siden. Det er mengden oppmerksomhet denne saken har fått som er grunnen til at hun nå valgte å stå fram i mer seriøse medier og ta et oppgjør.

Grunnen er en voldsom deling i sosiale medier i det siste som bakgrunn i en nyhetssak som ble presentert som sannhet i den Resett-blekka, selvsagt vinklet inn mot narrativet om at det er en stor konspirasjon som gjør at dette alvorlige overtrampet ikke kommer fram i lyset i media, som visstnok bare går etter høyresidepolitikere (hvordan de kommer fram til dette mtp Giskesaken kan jeg bare spekulere i).

Det er et ganske stort overlapp mellom gjengen som har gått etter TSG ifm Ryggesaken som nå hyper opp denne sladresaken.

Jeg synes det er fint å vente med høygaflene til man i det minste vet at noe konkret har skjedd.

Per B.
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460580 17/01/2018 17:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Et oppgjør?
TSG sier ikke hva saken gjelder.
At det er «rykter» er en meta-sak. Det er ryktene hun vil til livs, men uten å si hva saken gjelder eller hva ryktene går ut på.
Og da blir det litt komisk, synes jeg, særlig ettersom jeg tror de aller fleste aldri har hørt disse ryktene in the first place.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460581 17/01/2018 17:08
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Perbl. Hun har ikke tatt et oppgjør. Hun har bare sagt at hun ikke er en overgriper jamfør at enkelte har beskyldt henne for å ha tatt vell hardt i gutten. Hun har ikke benektet sex med en 16 åring mens hun selv var 38.

Det er lett å blande kortene. Det er ingen som har sagt at dette er en politisk kamp høyre-venstre. Det er en kjønnskamp. Menn har i det siste i stor grad blitt utsatt for et voldsomt og generaliserende oppgjør. Når da kvinner ikke behandles likt i tilsvarende situasjoner så er det hyklersk.

Redigert av Marøder; 17/01/2018 17:12.
Re: #metoo [Re: Marøder] #2460590 17/01/2018 18:08
perbl Online
More than words
More than words
Perbl. Hun har ikke tatt et oppgjør. Hun har bare sagt at hun ikke er en overgriper jamfør at enkelte har beskyldt henne for å ha tatt vell hardt i gutten. Hun har ikke benektet sex med en 16 åring mens hun selv var 38.

Oppgjør var kanskje et lite gjennomtenkt valg av ord, men det er vel ingen som har bekreftet at hun har hatt sex med en 16-åring enda?

Per B.
Re: #metoo [Re: Marøder] #2460592 17/01/2018 18:20
perbl Online
More than words
More than words
Det er en kjønnskamp. Menn har i det siste i stor grad blitt utsatt for et voldsomt og generaliserende oppgjør. Når da kvinner ikke behandles likt i tilsvarende situasjoner så er det hyklersk.

Er det egentlig det? De fleste mennene som har blitt uthengt har nå blitt uthengt basert på ganske konkrete klager og hendelser.

Per B.
Re: #metoo [Re: perbl] #2460604 17/01/2018 19:58
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Er det egentlig det? De fleste mennene som har blitt uthengt har nå blitt uthengt basert på ganske konkrete klager og hendelser.

Ja, det er flere tilfeller der menn også har hatt sex med 16 og 17 åringer og måttet ta sin straff. Du må da være enig i at dersom TSG, minister i vår regjering, som 38 åring har hatt sex med en 16 åring, så bør det også ha konsekvenser for henne? Denne saken er ganske konkret. Media har snakket med gutten og andre, men de vil ikke ha noe blest rundt dette. Og TSG selv sier bare at hun ikke har voldtatt gutten.

Re: #metoo [Re: perbl] #2460605 17/01/2018 20:02
Tex Offline
Besatt
Besatt

Oppgjør var kanskje et lite gjennomtenkt valg av ord, men det er vel ingen som har bekreftet at hun har hatt sex med en 16-åring enda?

Hvis ryktet, som jeg aldri har hørt om før hun dementerte det, er at hun har hatt sex med en 16-åring, ikke er sant, hvorfor kan hun ikke bare si det?
For hvis ryktet er sant, så er det vel ikke ryktet i seg selv som eventuelt er problemet? I den grad det er et problem.

Re: #metoo [Re: Marøder] #2460607 17/01/2018 20:06
perbl Online
More than words
More than words
Denne saken er ganske konkret. Media har snakket med gutten og andre, men de vil ikke ha noe blest rundt dette. Og TSG selv sier bare at hun ikke har voldtatt gutten.

Nei, hun har ikke sagt at hun har hatt sex med noen, og noen involverte har heller ikke sagt at hun har hatt sex med seg.

Så jeg synes det er alt annet enn sammenlignbart med at folk står fram med konkrete opplevelser.

Står vedkommende fram og kommer med beskyldninger mot TSG, skal jeg være med på at det er sammenlignbare aspekter med sakene. Enn så lenge blir det bare med spekulasjoner og sladder.

Per B.
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460609 17/01/2018 20:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

You are what you eat...mmm nuts
Re: #metoo [Re: Tex] #2460610 17/01/2018 20:10
perbl Online
More than words
More than words
Hvis ryktet, som jeg aldri har hørt om før hun dementerte det, er at hun har hatt sex med en 16-åring, ikke er sant, hvorfor kan hun ikke bare si det?
For hvis ryktet er sant, så er det vel ikke ryktet i seg selv som eventuelt er problemet? I den grad det er et problem.

Rykter om at Trond Giske hadde vært litt klåfingra har nå gått i årevis blant folk jeg kjenner med en fot innenfor det politiske miljøet.

Men inntil noen involverte sto fram og konkretiserte dette, samt sa fra at dette definitivt ikke er ok, synes jeg likevel ikke det hadde noe i landets medier å gjøre.

Per B.
Re: #metoo [Re: perbl] #2460615 17/01/2018 20:52
Tex Offline
Besatt
Besatt

Men inntil noen involverte sto fram og konkretiserte dette, samt sa fra at dette definitivt ikke er ok, synes jeg likevel ikke det hadde noe i landets medier å gjøre.

Enig.
Og jeg kan ikke huske å ha lest noe om slike rykter om TSG i noen medier før hun selv brakte de til torgs.
Det er bare det jeg synes blir merkelig.

Re: #metoo [Re: Tex] #2460624 17/01/2018 21:18
perbl Online
More than words
More than words
Du er tydeligvis velsignet med en mer oppegående sosiale medier-boble enn meg ICON_SMILE

Per B.
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2460626 17/01/2018 21:20
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ja kanskje det.
Jeg er ikke på noen sosiale medier så da lever jeg lykkelig uvitende om både det ene og det andre.

Side 10 av 18 1 2 8 9 10 11 12 17 18

Moderator  support