Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintersykling - overbevis meg?

Vintersykling - overbevis meg? #2459279 11/01/2018 12:34
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Etter gode pendlererfaringer med piggdekk på vanlig jobbsykkel har jeg tenkt tanken på å prøve meg i marka (østmarka,Oslo). Sykler en del sti på sommeren.
Noen som har erfaringer og gode tips? Lurer spesifikt på
- Anbefalt sykkel? Eller hvor mye bør jeg legge i for å få en grei vintersykkel? Har en Genius 710 27,5" som jeg bruker selv, men også konas (lik str) Genius 720+ kan brukes. Anbefales enda feitere dekk enn 2,8? Piggdekk? Behov for demping foran og bak? Slitasje ? (er kanskje ikke så ille om unngår salta veier?)
- Brukerkonflikter? Er selv ivrig skigåer og vil ikke ødelegge noe for folk. Er det masse sykkelspor hit og dit? Hva med de skuterkjørte løypene (f eks fra rundvann og gjennom trolldalen?).
- Nødvendig utstyr = forholdsvis dyr lykt, vintersko, mer? Ser for meg en del skiklær kan brukes.

Ser for meg evt neste år, skisesongen i Oslo ser jo ut til å bli usedvanlig bra!

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459289 11/01/2018 12:56
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Om du liker å gå på ski, er det kanskje like greit å kjøpe piggdekk til sykkelen du bruker om sommeren? Da vil du ha en god sykkel å bruke når føret er for hardt og isete til skigåing, og så går du heller på ski når det er føre til det.

Vanlige piggdekk fungerer godt i alle slags hardtråkka løyper, men vil vanligvis skade skiløyper som er mjuke nok til å fungere for ski. Stier som brukes av fotgjengere og fatbikere, vil fort bli harde nok for en vanlig stisykkel med piggdekk, men i perioder med mye snø og temperaturer stødig under null, kan det bli for mjukt.

Skal du sykle i mye snø, er fatbike overlegent. På vinterføre ser jeg ikke poenget med demping på fatbike. Jeg tror ikke jeg ville velge plussykkel som dedikert vintersykkel. Fordelene blir for små, og det er for dyrt med piggdekk til plussykkel. Plussykkelen kan eventuelt brukes på harde fatbikeløyper på ettervinteren, da med vanlige knastedekk.

Det går fint å sykle i skitøy. Selv bruker jeg en gammeldags nikkers til fatbiking, og det er helt glimrende. Varme sko er et must, men det er jo billigere å kjøpe seg et par flatties enn å brenne av et par-tre tusen på vintersykkelsko.

For lys ville jeg sjekka bruktmarkedet!

Redigert av lektorHaugen; 11/01/2018 13:03.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459290 11/01/2018 13:23
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: magb

- Anbefalt sykkel? Eller hvor mye bør jeg legge i for å få en grei vintersykkel? Har en Genius 710 27,5" som jeg bruker selv, men også konas (lik str) Genius 720+ kan brukes. Anbefales enda feitere dekk enn 2,8?

Er det hardt, kan vanlig sykkel godt brukes. Skal du sykle på smalstier, stiller det dog litt krav til balanse og kontroll på sykkelen, du må fort av sykkelen om du havner utenfor den hardtråkka smalstien.

Om du vil ha noe som funker mest mulig, ville jeg definitivt kjøpt en fatbike hvis det er en mulighet.

Quote:

Piggdekk? Behov for demping foran og bak? Slitasje ? (er kanskje ikke så ille om unngår salta veier?)

Demping er ikke så viktig på vinterstid synes jeg, da konturene i terrenget ofte er litt utjevna. Fin måte å trene litt på bruken av kroppen og. Demper ville jeg først og fremst handla om du skal ha sykkel for helårsbruk. Men klart, en viss fordel er det jo også på vinterstid, men jeg liker at fatbiken er en ganske enkel sykkel. Vil mye heller anbefale å legge penger i en pålitelig heve/senkepinne, det økte fatbikegleden min betydelig hvertfall.

Quote:

- Brukerkonflikter? Er selv ivrig skigåer og vil ikke ødelegge noe for folk. Er det masse sykkelspor hit og dit? Hva med de skuterkjørte løypene (f eks fra rundvann og gjennom trolldalen?).

Hold deg unna de mest populære skiløypene når det er motorveitrafikk, samt unngå å sykle der når det er nytråkka og mykt. Min erfaring er at konfliktene er ganske overdrevne, oppfører du deg bra, hilser og er blid og tar det med ro er det langt mellom sinnataggene.

Nå mener jeg også det er mye mer morsomt å sykle de smalere stiene når de er tilstrekkelig nedtråkket. Å sykle i flate brede skiløyper er litt som å sykle transportstrekk på grus om sommeren. Det er fin trening, men om man først og fremst tiltrekkes av stisykling er det ganske kjedelig i lengden.

Quote:

- Nødvendig utstyr = forholdsvis dyr lykt, vintersko, mer? Ser for meg en del skiklær kan brukes.

Jeg bruker hovedsaklig klær jeg også bruker ellers om året. I går var det Aclima ull samt Sweet Delirious-jakka jeg bruker til regnjakke ellers i temperaturer på rundt 5-6 minus. Bib med en tynn merinolongs utenpå, og en Fjøråbukse utenpå der igjen. Jeg har et par Shimano MW81-sko som jeg kjøpte for en ganske rimelig penge på tilbud. Med gode ullsokker synes jeg disse er varme nok for de temperaturene jeg typisk drar ut i, men det er nok ikke sko for 20 minus.

Av lys får du bra nok lykter for en ganske rimelig penge hos XXL, eller du kan bruke et kurant sykkelbudsjett på et oppsett fra Full Beam eller Lupine. Anbefaler å ha lys både på hjelm og styre for å både se konturer av terrenget, samt kunne se forbi hindringer.

Redigert av perbl; 11/01/2018 13:28.

Per B.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459332 11/01/2018 16:22
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Man blir ofte en einstiøng på fatbike når en tråkker seg innover skogen på all slags føre. Kulde og mørke gjør at du som oftest er alene langt fra folk.
Til og med på tidlig vinteren da de første centimtrene med snø har kommet forblir man ensom selv på en solfylt søndag.
På slutten av vinteren er det samme. Øde slitne skiløyper med is og sprekker gjør at man også da får være for seg selv. De fleste sitter nok å drikker noe kaldt på en støvete ute kafé sammen med en haug med folk.
Som en kan skjønne når man ser en fatbike, det er tungt. De store hjula krever sitt å dra rundt. Pigger og et kraftig mønster i de brede dekkene sørger for at farten holdes nede.
Har kjørt på stier med bløt våt snø hvor man måtte mobilsere alt man har av krefter og tekniske ferdigheter for å komme seg frem. Har vel aldri tatt meg ut så mye, så man kan trygt si at det er slitsomt .
Stisyklings ferdighetene må også utvides, der hvor man på sommerføre kan bruke raske bevegelser for holde balansen i sporet, må man på fatbike bruke en teknikk med trege bevegelser.
Til slutt må jeg nevne at som med all utendørs aktivitet så blir man utsatt for vær, vind og ikke minst kulde. Sykkelsko uansett hvor store de måtte være har en lei tendens til å bli sugd tomme for varme via metallet i klikk pedalene. Så forbred deg på å fryse.

Fatbike, dekk og utstyr koster også en formue.
Det dyreste er ofte det beste.

Redigert av eldo472; 11/01/2018 16:23.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: eldo472] #2459333 11/01/2018 16:24
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: eldo472
Fatbike, dekk og utstyr koster også en formue.
Det dyreste er ofte det beste.

Dekk kan jeg være med på, de koster fort 1500-2000/stykk, men selve syklene vil jeg nå si er ganske rimelige saker sammenlignet med hva entusiaster her inne bruker på stisykler.

Per B.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459341 11/01/2018 18:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Vinter 2012: gikk på ski i snitt noe over 3 timer per dag.
Høst 2012: bygget min første fatbike
Høst 2012 til vinter 2018: gått på ski ca 3 timer totalt

Dog: denne vinteren blir det nok litt skiløping igjen, skal lage noen demovideoer for å vise hvordan f.eks DJI droner med Active Track kan brukes for analyse av skiteknikk, etc.

Redigert av Espen W; 11/01/2018 18:09.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459361 11/01/2018 19:27
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Syns dette høres digg ut jeg, takk for svar!
Ser for meg mest fornuftige blir å kjøre konas Genius 720+ med piggdekk (antar ramma tar 3,0 dekk iaff?) slik at jeg får testa litt. For går jo ski helst om det er masse snø som nå.
Kjøres det med slange? Punktering må jo være et mareritt, men er vel sjeldent?

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459372 11/01/2018 20:34
perbl Offline
More than words
More than words
Funker helt fint med slange for meg hvertfall, har ikke tatt meg bryet med å sette opp tjukkasen slangeløst.

Per B.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459432 12/01/2018 07:57
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Og så ville jeg droppa klikkpedaler. Har DMR sine flatties i en slags hardplast. Blir ikke så kald på beina, og slipper å bale med snø i cleats.

Big wheels keep on turning
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459433 12/01/2018 07:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fatbike er kult.
Når det er sagt - i Østmarka er det svært få dager i året det ikke er mulig å sykle med vanlig piggdekk. Men radius blir begrenset og har det kommet mye snø må man gjerne holde seg på de mest brukte stiene rundt Østmarksetra og Skullerud. Etter noen dager med opphold kan man med litt hell følge sporene fra fatbikerne over Pioneren o.l.

Har ikke fatbike i år, men har tidligere hatt mye glede av å sykle i upreprerte skiløyper i terrenget og andre stier som er utilgjengelige på sommeren på grunn av myrområder o.l. Sjekk skiforeningens kart og se etter løyper som ikke er kjørt opp. Egentlig er dette noe av den syklingen jeg har likt aller best. Ikke veldig teknisk og ganske flatt, men samtidig mye artigere enn å sykle grus eller gå langrenn i trikkeskinner.

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459473 12/01/2018 10:06
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det er mange oppkjørte skogsbilveier som det går fint å dundre innover på vinterstid, fatbike er vel ikke noe du MÅ ha. har du penger og plass i boden så er det jo bare å handle inn, dekk blir fort en tung kostnad.

det å sykle i skiløypene er en litt tvilsom greie, er løypene harde så går det jo, men jeg ser at det er en del som detter igjennom og ødelegger skiløypene (selv om FATbike folket nekter for at noe slikt i det hele tatt kan skje....)

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459502 12/01/2018 11:56
heioghopp Offline
Medlem
Medlem
Heisan

Ettersom jeg er på første sesong med vintersykling så kan jeg ihvertfall dele av mine, begrensete, erfaringer.

For meg var det viktig å ikke bruke veldig mye penger på dette. Jeg ville rett og slett sjekke om jeg kunne ha det gøy på sykkel om vinteren også. Jeg tok derfor min eksisterende fulldemper med 27,5 tommers hjul og satte på piggdekk på denne. Bekledning bruker jeg langrenn/rando klær. Har kjøpt meg skotrekk itilegg til varme hansker (type hummer). Hadde hodelykt fra før av.

Når føret er passende er dette rett og slett fantastisk artig. Før det kom skikkelig med snø var jeg lykkelig for piggdekkene, men med snø er det ikke nødvendig. Likevel lar jeg de stå på ettersom dette skal være enkelt. Stiene du sykler om sommeren blir veldig annerledes og du får en rullende og lekende følelse når du sykler innover.

Et par ting jeg har lært:
- På siden av langrennsspor er det for løst til at det funker å sykle. Du vil heller ikke irritere langrennsfolket så jeg holder meg langt unna langrennstraseene.
- Sikt deg inn mot de stiene som er mest mulig populære.
- Når det har snødd så må vi uten fatbike vente noen dager. Vi trenger å få fotfolket (og helst noen fatbikere) til å virkelig pakke sporet før vi kan begi oss ut. Hvis det ikke har vært nok folk i forkant vil sporet være ekstremt smalt og du bruker mye tid når du havner utenfor og bråstopper.

Men alt i alt kan dette anbefales på det varmeste. Utrolig artig sykling med lykt og stiene er supermorsomme! Så bare å kaste seg rundt!

Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: Flamini] #2459505 12/01/2018 12:01
T
Trond123 Offline
Medlem
Medlem
T
Skulle jeg hatt en fatbike igjen hadde det blitt en med elmotor. Da kunne jeg kost meg på langtur i skogen.

Igår var jeg ute en liten tur med 27.5 3.0 dekk. Lite spor og da måtte jeg snu.

Med el fat hadde det vært gøy, men koster fort 30 000.

Med fulldempa + fulldempa el på vei så tror jeg ikke jeg får igjennom fat el hos kona.

Redigert av Trond123; 12/01/2018 13:02.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: heioghopp] #2459512 12/01/2018 12:21
perbl Offline
More than words
More than words
I tillegg er det en helt egen stemning når man er alene på tur i en mørk skog. Fordelen er også at du kan gunne på i et helt annet tempo enn når de mest populære stiene er fylt opp med folk.

Stemningsbilde fra i forgårs. Jeg møtte én jogger ute på tur langs en av Trondheims desidert mest populære stier for gåturer ut i marka.

Redigert av perbl; 12/01/2018 17:18.

Per B.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459578 12/01/2018 16:32
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du trenger ikke bruke sååå mye penger. Fatboyen min er den billigste terrengsykkelen jeg har, både i innkjøp og i drift.

Jeg kjøpte en brukt fatbike for 4000 for tre år siden, den trengte nye dekk så det røyk en tusenlapp der. Også arvet den litt utstyr (hev-senk pinne som viktigste del) fra en stisykkel.

Siden har det gått i normalt vedlikehold, og så lenge jeg holder meg unna saltet så er det ganske billig med standard SLX bremser og to ganger ti.

Men sykkelen er steike festlig på snø! For alt annet føre har jeg en fulldemper.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459659 13/01/2018 10:36
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Siden det er østmarka i Oslo som er trådstarters primære nedslagsfelt vil jeg si at en vanlig stisykkel, som han allerede har dekker behovet godt. Kompletter med ett sett med ISP piggdekk, så er man klar for de aller fleste dagene i østmarka. Særlig området rundt Trulsen blir tråkket opp veldig raskt, noe som gjør at behovet for en fatbike reellt sett er begrenset.

Når det er sagt er jo alltid behovet i forhold til sykler en mer enn man allerede har, så det er jo ingenting i veien for å kjøpe seg en fatbike, men antall sykkeldager i østmarka i de sentrumsnære områdene er fler med stisykkel og pigg i løpet av vinteren, enn fatbike (med eller uten pigg, så sant man ikke går ekstremt til verks).

Lars-Erik
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459725 13/01/2018 20:06
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bruk den sykkelen du har. Kjøp ISP piggdekk. Og bruk skiklærne dine. Mer trenger du ikke. Fatbike trenger du definitivt ikke. De dagene det er for mye snø for tynnhjulingen din så går du rett og slett på langrenn i stedet for å sykle. Når først stiene er tråkket opp er det hysterisk morsomt med tynnhjuling. Langt mer moro enn med fatbike. Fatbike er tungt, tregt, dødt og lite lekent.

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: erling] #2459744 13/01/2018 23:45
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: erling
. Fatbike er tungt, tregt, dødt og lite lekent.

Korrekt!
Selv den letteste fatbiken min veier nesten 50% mer enn tynnhjulingen min (26er som veier 5.3kg).

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: Espen W] #2459815 14/01/2018 14:49
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Espen W
. Fatbike er tungt, tregt, dødt og lite lekent.

Korrekt!
Selv den letteste fatbiken min veier nesten 50% mer enn tynnhjulingen min (26er som veier 5.3kg).

Jepp. Og "lite lekent" er det som ligger fremst i pannebrasken når jeg spretter rundt på vintersti med ICT. ICON_LAUGH

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459824 14/01/2018 15:38
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Her var det mange gode råd!
Isp = ice spiker pro?
Og hva er greia med innkjøring piggdek? Foregår antakeligvis på asfalt helst da?

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459842 14/01/2018 17:49
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: magb
Her var det mange gode råd!
Isp = ice spiker pro?
Og hva er greia med innkjøring piggdek? Foregår antakeligvis på asfalt helst da?

Jepp, Ice Spiker Pro.
Innkjøring er for å dytte piggene skikkelig på plass i hullene i dekket, gjøres på asfalt.
Kan også bruke et piggeverktøy og gå over hver enkelt pigg.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: erling] #2459864 14/01/2018 19:24
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fatbike er tungt, tregt, dødt og lite lekent.

Sitter igjen med akkurat samme følelsen etter hver tur med The Dude gjennom marka. Not.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: erling] #2459865 14/01/2018 19:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bruk den sykkelen du har. Kjøp ISP piggdekk. Og bruk skiklærne dine. Mer trenger du ikke. Fatbike trenger du definitivt ikke. De dagene det er for mye snø for tynnhjulingen din så går du rett og slett på langrenn i stedet for å sykle. Når først stiene er tråkket opp er det hysterisk morsomt med tynnhjuling. Langt mer moro enn med fatbike. Fatbike er tungt, tregt, dødt og lite lekent.

Du ble tydeligvis ikke fatbikefrelst av å ha hytte på Skei.
Men er vel rimelig enig egentlig.

Dog, den dagen jeg kan bygge en sub10-fatbike fra left overs pluss litt til (slik som jeg kan bygge en sub8-26") kan det jo hende jeg bygger meg fatbike igjen. Men da blir det nok med sub4"-dekk. Og kun om vintrene har snø å by på, som i år.

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459878 14/01/2018 20:33
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt tre fatbikes. Alle mellom 13 og 16 kg. Jeg tar forbehold om at en lettere fatbike er mer lekent og morsomt. Men da blir det fort veldig dyrt, og dyrere enn hva jeg kan leve med i forhold til mengden bruk.

Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459975 15/01/2018 10:54
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
29" og ISP - velkommen...

Redigert av eldo472; 15/01/2018 10:55.
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: eldo472] #2459978 15/01/2018 11:05
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: eldo472
29" og ISP - velkommen...

Hehe, yepp:

https://www.youtube.com/watch?v=TXbv3-YYZH4

Redigert av Espen W; 15/01/2018 11:07.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Vintersykling - overbevis meg? [Re: magb] #2459981 15/01/2018 11:06
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Skal du sykle på smalstier, stiller det dog litt krav til balanse og kontroll på sykkelen, du må fort av sykkelen om du havner utenfor den hardtråkka smalstien. "

Det stemmer, men samtidig er teknikktreninga det gir uvurderlig. Marginane er mindre på hardtrakka smale stiar, men rett sykkelteknikk er direkte overførbar til snøfrie stiar. Du merka fort kva som er rett vektbalanse på sykkelen.

4km med sti som på eine bildet her gjer tjukkas unødvendig for min del. Tek ikkje mange dagane etter snøfall før fotfolket har tråkka stien sykkelklar igjen (Trondheim det her).

https://www.strava.com/activities/1356172736

Redigert av TrondAM; 15/01/2018 11:07.

Moderator  support