Kjip opplevelse med butikk XXX
|
Kjip opplevelse med butikk XXX
#2459514
12/01/2018 12:41
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Hei,
Drister meg på å spørre etter råd her. Arrester meg gjerne om det er feil forum.
Før BlackFriday kjørte mange norske nettbutikker "BlackWeek" tilbud, og den 20.11.17 kom den akutelle nettbutikken med et godt tilbud på hjulsett.
Jeg ble frista, og slo til på et Crank Brothers Iodine 3 hjulsett som jeg skulle bruke som vinterhjulsett på stisykkelen min. Hjulsettet var satt ned fra 6999 til 999.
3 minutter etter at eposten om tilbudet kom, trykka jeg kjøp inne på nettbutikken (på det aktuelle tidspunktet stod det 3 i lagerstatus). Jeg handla og fikk ordrebekreftelse. Etter jeg hadde kjøpt, og lagerstatusen var 2, sendte jeg link av hjulsettet til en kompis, som bestilte rett etter jeg sendte. Siden tilbudet på hjulsettet virket til og være for godt til å være sant, tok jeg en telefon til butikken etter jeg hadde fått bekreftelsen på e-post, bare for å forsikre meg om at alt var reelt, og at jeg kom til å få varen til oppgitt pris. På telefon fikk jeg beskjed om at ordren min var registrert, og oppgitt leveringsdato 27.11.17. Perfekt tenkte jeg.
Ukene gikk, og ingen ting kom. Ut av det blå kom det en epost i fra nettbutikken om at ordren min var kansellert, det uten og oppgi noen grunn. Kompisen som jeg hadde linket til hadde allerede fått hjulsettet sitt i posten. Jeg tar kontakt med butikken, og får da beskjed om at varen ikke lengre var på lager, og de hadde ikke mulighet til å skaffe varen. Jeg ble mildt sagt oppgitt, og forklarte at jeg hadde snakket med en kundebehandler få minutter etter at ordren var sendt, som forsikret meg om at jeg kom til å få hjulsettet. Ennå mer oppgitt blir jeg når kompisen jeg tipsa om hjulsettet fikk sitt, selv om jeg hadde bestilt før jeg tipset han.
Jeg møtte lite vilje til å fikse opp i problemet, og de klarte og regne seg fram til at jeg kunne få et annet hjulsett som var dårligere enn det jeg kjøpte, til 4300kr. Dette med 600kr i rabatt. Dette synes jeg ikke var godt nok, og sa tydelig, men hyggelig i fra om at de må ha gjort noe feil, og at jeg ønsker varen jeg har kjøpt. Det ble lenge stilt, før jeg til slutt fikk en epost i fra daglig leder. Han linket til kjøpsvilkårene som jeg ikke føler treffer helt i dette tilfellet, sier at han ser butikken har forsøkt og bøte på med rabatt på annen vare og anser saken som ferdig i fra deres side.
Jeg besvarte med at kjøpsvilkårene ikke er relevant tatt omstendigheten i betrakning. Da tenker jeg på både det at selgeren bekreftet det på telefon, og at personer som bestilte varen etter meg fikk varen. Dette var i desember, og nå svarer ikke butikken mer.
Burde jeg gjøre noe? Har jeg krav på noe? Jeg blir oppgitt, og har ikke lyst å la dette gå hus forbi.
Mvh
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459518
12/01/2018 12:58
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172 |
Har du fått bekreftelse på epost/skriftlig at du får hjulsettet til den prisen? Eller har du bare fått bekreftelsen på telefon?
Har du epost ville jeg stått på og forlangt at du fikk det du hadde bestilt.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459524
12/01/2018 13:07
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Når et tilbud er 1/7 av normal pris, så kan butikken ro seg unna med at man burde forstått det var skrivefeil siden tilbudet var spinnvilt. (slikt det bruker å stå på nettet). For øvrig må du nok ta opp saken din med Forbrukerrådet. https://www.dinside.no/okonomi/krev-varen-til-feilpris/61629368
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459525
12/01/2018 13:09
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Ikke fått annet enn ordrebekreftelsen på epost. Står bekreftet levering i den. 
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459535
12/01/2018 13:39
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350 |
Det er ikke så mye annet å si enn at her har butikken feil og du rett. Juridisk vet jeg ikke, men skal man måle på fornuft er det sånn.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459537
12/01/2018 13:42
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Føler veldig på det samme. Jeg sendte denne eposten 11.12.17, og det har vært stilt siden.
Hei igjen.
Det du referer til treffer ikke helt i dette tilfellet. Da jeg for å sikre meg at jeg fikk denne varen på salg, ringte jeg dere få minutter etter ordren var lagt, og fikk da pr telefon bekreftet at alt var ok. Fikk til og med oppgitt leveringstid for varen.
Samtidig finner jeg det veldig merkelig at folk som bestilte etter meg, allerede har fått varen sin. Jeg skjønner godt at priser/lagerstatus kan være feil i enkelte tilfeller, og at dere må ta høyde for dette. Men når dere bekrefter det på telefon minutter etter ordren er lagt, kan dere ikke trekke tilbake ordren.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459546
12/01/2018 14:02
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172 |
Telefon og mail er to forskjellige ting. Og at du ikke har fått varen og kompisen din har fått er nok tilfeldig. Det virker som du har en god sak her, stå på og lykke til.
Egne erfaringer viser at det hjelper å spørre fint, være høflig og blid når man skal spørre om sånne ting. Dette er et ømfintlig tema for alle involverte.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459559
12/01/2018 14:44
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
Har kopisens bekreftelse et senere ordernr /tid.? Få en kopi av den også så har du bevis på at de faktisk solgte varen til den prisen. Om det hjelper ? Prøv.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459563
12/01/2018 14:54
|
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396 |
Du har inngått en bindende avtale om kjøp med butikken og de har ikke mulighet til å trekke seg fra det. Hvis de ikke selv kan skaffe hjulsettet kan du kjøpe det hos en konkurrent og de på dekke prisdifferansen (dekningskjøp). Forburkerrådet kan hjelpe: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459565
12/01/2018 15:05
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 754
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 754 |
Det hørtes uryddig ut. Jeg så et slikt tilbud på Black Friday. Det var på Bikeshop. Naturligvis ekstra kjipt når du tror du har gjort et godt kjøp. Håper det løser seg.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459571
12/01/2018 15:58
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Så lenge kompisen din, og andre, fikk kjøpet til den prisen, kan de ikke gjemme seg bak at det var et urimelig tilbud. Jeg mener også at Bikeshop var ganske tydelige på at dette var et supertilbud.
(Selv var jeg ikke rask nok, men så at det var et par som solgte ubrukte hjul på Finn samme dag..)
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459612
12/01/2018 19:19
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Hvis du har fått en ordrebekreftelse og ikke en bestillingsbekreftelse så har du krav på varen, du kan google lignende saker om skjermkort fra cdon i 2017. Som andre har nevnt kan de ikke gjemme seg bak at det var et urimelig tilbud om andre som har bestilt samme vare til samme pris har fått denne.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459621
12/01/2018 20:18
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Skal ta det videre. Det er vel ordrebrekreftelse jeg har lagt inn bilde av? Er vel det første som står. Står også bekrefter levering. Skulle tro det var done deal da.
Takk for tips alle! Kan det være lurt å sende de linken til denne tråden, eller burde jeg argumentere selv?
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459626
12/01/2018 20:39
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Gikk tilbake i nyhetsbrev arkivet da jeg husket denne. Her har de bomma helt, og kjenner opplagt ikke hvilke rettigheter du som forbruker har.
IKKE henvis til tråden. Vær heller saklig, da du møter så mye mer velvilje (selv om de egentlig ikke ønsker).
Dette gjør du, så tipper jeg det løser seg kjapt i din favør: 1 - Ring forbrukerrådet og forklar saken. Kort oppsummert: De forteller deg at butikken har gjort feil og du har rett. 2 - Send mail til BS (som du følger opp med telefon), hvor du påpeker at du har vært i dialog med forbrukerrådet, og at du er villig til å følge denne saken så langt du ser det nødvendig før du får hva du har krav på. 3 - Om butikken er så trangsynte at de enda ikke gjør opp for seg, kontakter du forbrukerrådet på ny for assistanse - De fikser biffen!
Da tipper jeg du kommer raskt i mål etter punkt 2, enten med nytt hjulsett eller 6000 kroner i kreditt som er ditt "tap" i denne saken!
Lykke til!
Mvh. Thomas
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459644
13/01/2018 07:58
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,034
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,034 |
Opplevde nøyaktig det samme hos Birksport, bestilte en CX og hørte ikke noe mer. Ringte de og da sa de at de skulle se etter den. Hørte fortsatt ikke noe mer, ga opp. Elendig kundebehandling, kjøper aldri derfra igjen. Jeg tenker at de har solgt sykkelen til noen som har troppet opp i butikken, da slapp de jobben med å sende og å betale portoen.
Redigert av Hekta-MTB; 13/01/2018 07:59.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459666
13/01/2018 12:02
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Nettbutikker har ofte veldig gode tilbud, noen ganger er det skrive feil andre ganger er det et faktisk tilbud. Det er også begrenset på antall. I og med at du tipset en bekjent og han fikk levert, kan man ikke si det er skrive feil. MEN du kontaktet dem på telefon, det kan ha ført til saksbehandling som førte til at din ordre fikk et senere lagringstidspunkt i saksbehandlings systemet eller på annan måte kom bak i køen. Det er slik som skjer og antagelig er det datasystemet, eller rutinene som gjorde at du ikke fikk noe vare. Om butikken kan lastes da, er jeg usikker på. Moralen er, skal du kjøpe, kjøp ikke spør. (When you have to shoot...Shoot! Don't talk : https://youtu.be/sTcBgs2huRo)
Redigert av eldo472; 13/01/2018 12:04.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459668
13/01/2018 12:35
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Gi butikken en rimelig frist for å løse saken og si at hvis butikken ikke leverer varen innen fristen vil saken bli klaget inn til forbrukerrådet. Men de har i utgangspunktet hatt god nok tid på seg.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459757
14/01/2018 08:54
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Hvis det er slik at du har et ordrenr som ligger tidligere i nummerserien enn en som har fått er jo dette en svært dårlig sak for butikken. Du får jo ikke ordrenr før du har bestilt, at du har ringt i etterkant endrer ingenting på det.
Siden andre har fått varen til superprisen kan jo ikke butikken dra "hendig uhell"-kortet på prisingen, så her tenker jeg det bare er å stå på kravene.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459956
15/01/2018 09:43
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Butikken har iallefall ingen ønsker om å ordre opp, og står på sitt om at det alternative hjulsettet med en dårlig rabatt er bra nok. Sendte følgende epost til dem: Hei igjen,
Det ble stilt ang denne saken? Jeg fikk tilsent en ordrebereftelse i fra dere, hvor det står levering bekreftet. Dette er en bindende kontrakt mellom dere og meg. Hadde det vært en bestillingsbekreftelse kunne dere trukket denne, men ordrebekreftelser med bekreftet levering er en bindende kontrakt. Håper vi kan løse saken så jeg slipper å bruke mer energi på dette.
Ha en fin dag Med vennlig hilsenDette kom som svar nå: 
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459957
15/01/2018 09:45
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Har du vert i kontakt med Forbrukerrådet? Det er der du må ta opp saken din. Her inne løses ingenting.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459963
15/01/2018 10:06
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Har ikke, men skal sende en henvendelse til dem nå. Lot butikken få en sjanse til for å fikse opp, men når de avfeier den, så tar jeg det videre 
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: anonym]
#2459967
15/01/2018 10:15
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Hvis butikken er vrang så er det en mulighet å ta runden med formell klage til Forbrukerrådet og la dem forsøke å finne en løsning. Er de fortsatt vrange blir det sak i Forbrukertvistutvalget, som så skal prøve å finne en løsning. Dette tar l-a-n-g t-i-d.
Sørg for dokumentasjon, ta også med ordrenr. fra han kompisen som faktisk fikk hjulsettet. Send klage direkte til Forliksrådet. Det er litt mer pondus bak brevet som kommer derfra enn fra Forbrukerrådet.
Hvis butikken da godtar kravet, er alt ok. Svarer ikke butikken, avsier Forliksrådet uteblivelsesdom som er i tråd med kravet i klagen. Hvis så skjer, og butikken ikke godtar dommen, må de anke til tingretten. Og da begynner det antakelig å smerte så mye at de innser at det beste bare er å innfri kravet først som sist.
Redigert av Øyvind V; 15/01/2018 10:17.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459968
15/01/2018 10:20
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Takk for tips.
Har nå sendt inn klage til forbrukerrådet. Burde jeg sende butikken en kopi av klagesjemaet? Slik at de vet at det er sendt inn, eller skal jeg bare vente de 8-10 ukene det tar før forbrukerrådet tar kontakt med de?
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459972
15/01/2018 10:28
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Jeg ville sendt butikken en kopi. Da skjønner de at du mener alvor, og at de har noen uker med brevskriving foran seg. Forhåpentligvis innser de at de har en dårlig sak, som kan løses med en gang. Alternativet er uker att og fram med brev mellom Forbrukerråd, Forbrukertvistutvalg og kanskje Forliksråd.
Har jobbet i Forbrukerrådet tidligere, og i saker hvor forbrukeren helt opplagt hadde retten på sin side var det ofte at butikken ga seg tvert da vi slo på tråden.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459973
15/01/2018 10:29
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Nå ble dette litt spennende faktisk!
Jeg sendte de en epost, og la ved klagesjemaet.
Hei
Deres forslag med et dårligere hjulsett til en mye høyere pris er ikke tilstrekkelig. Siden dere ikke er villige til å kompansere tilstrekkelig, eller skaffe den akutelle varen til forventet pris, har jeg sendt meg nødt til og sende en klage til forbrukerrådet.
Se vedlagt.
Ha en fin dag Med vennlig hilsen Marius
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459977
15/01/2018 11:05
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
åååh, snakk om arroganse.
Hei.
Da hører vi ifra Forbruker rådet angående denne saken.
Ha en fin dag
Jaja, får håpe forbrukerrådet er enig i meg, for nå kjenner jeg at jeg blir irritert.
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459980
15/01/2018 11:06
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
åååh, snakk om arroganse.
Hei.
Da hører vi ifra Forbruker rådet angående denne saken.
Ha en fin dag
Jaja, får håpe forbrukerrådet er enig i meg, for nå kjenner jeg at jeg blir irritert. Wow, den er fin... :-D For et svar, serviceinnstilling på sitt beste.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: RazeFaze]
#2459982
15/01/2018 11:09
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996 |
Wow, den er fin... :-D For et svar, serviceinnstilling på sitt beste.
Ja, har faktisk ikke vært bortig værre service enn dette. Nei, min siste ordre er lagt der, nå skal jeg konsekvent handle i fra sykkelkomponenter. Natt og dag hva angår service...
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459983
15/01/2018 11:15
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Fy flate. Jeg hadde lagt den der på Facebook-sida deres og sagt takk for følget. Dette er bedriten kundebehandling!
|
|
|
Re: Kjip opplevelse med butikk XXX
[Re: MAN]
#2459984
15/01/2018 11:16
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Hjelpes. Har jo brukt nevnte nettbutikk flere ganger årlig men dette er jo bare helt bak mål.
For å si det slik: jeg tipper de taper mer enn prisen av det hjulsettet på at jeg ikke shopper der lengre.
|
|
|
|
|