Stemmer det at Japanther ikke egner seg for lavere enn 7 minus?
Spørsmålet ditt er om XXL har rett når de har misforstått informasjonen fra 45NRTH?
Skoen er som nevnt anbefalt av 45NRTH for temperaturer fra pluss 7 °C ned til minus 3 °C. Det samme oppgis av oppegående forhandlere som Sykkelkomponenter, Oslo Sportslager og Milslukern. 45NRTH spesifiserer at den er laget for
cool transition season conditions.
Spørsmålet er da altså om Japanther fungerer i lavere temperaturer enn anbefalt. Mange vil si ja. Hva man trenger av varme avhenger av en mengde variabler, som personlige preferanser, egen varmeproduksjon, intensitet, lengde og høydemeter man skal tibakelegge, luftfuktighet osv. Og valg av sokker vil selvsagt spille inn. Og så kan man bruke elektriske oppvarmede såler eller sokker. Eller skotrekk!
Jeg har kun erfaring fra forgjengeren Fasterkatt, som jeg innbiller meg er omtrent like varm som Japanther. Alt etter intensitet og lengde på tur, synes jeg den fungerer fint ned til rundt minus 5 °C. Når jeg bruker 45NRTHs isolerende Jaztronaut-såler, fungerer skoen for meg ned til rundt minus 10 °C, men den sålen følger ikke med originalt.
Bor i Oslo, sykler daglig og tar hyppig turer i Marka - og har klart meg fint med Fasterkatt/Japanther så langt i år. Wölvhammer får vente til det blir skikkelig kaldt.
Er 45nrth-størrelsene samsvarende på tvers av modeller?
Min erfaring er ja. Har samme størrelse i begge sko. Om du allerede har en 45NRTH-sko, vet du at den er forholdsvis liten i størrelsen og det lønner seg å gå opp 1-2 størrelser i forhold til det man ellers bruker. En annen ting er at passformen på Japanther og Wölvhammer er forskjellig, f.eks. over vristen. Så om du kjøper på nett, er det likevel greit å velge en forhandler som har gode rutiner og garantier for bytte eller retur.