Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Terrengsykkel" sliter med temperaturen

"Terrengsykkel" sliter med temperaturen #2459387 11/01/2018 21:12
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Siden Terrengsykkel er et solid og etterrettelig magasin, håper jeg redaksjonen tilgir oss om vi har det litt moro på deres bekostning - i anledning siste utgave ICON_SMILE

Den amerikanske (hint, hint!) sykkelskoen 45NRTH Japanther skal altså egne seg til bruk fra minus 3 til minus 45 grader - et spenn på 42 grader, attpåtil i arktiske temperaturer! Det må være tidenes vintersko.

Til redaksjonens forsvar er de ikke de eneste som sliter. XXL mener at skoen er egnet til bruk fra minus 3 til minus 7, altså et spenn på kun beskjedne 4 grader. Det må jo være tidenes bomkjøp.

Så hva er det egentlig 45NRTH sier om skoen? Her gjelder det å holde tungen rett i munnen: 25° to 45°F / -3°to 7°C Comfort.

Altså egnet for temperaturer fra pluss 7 til minus 3 grader Celsius. Det stemmer ganske bra med min egen erfaring.

Så hverken tidenes vintersko eller tidenes bomkjøp, men en god høst/vintersko...

Konklusjonen er at alt er større i Amerika - også temperaturer oppgitt i Fahrenheit ICON_SMILE

Re: "Terrengsykkel" sliter med temperaturen [Re: Sepeda] #2459603 12/01/2018 18:51
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hehe

Re: "Terrengsykkel" sliter med temperaturen [Re: Sepeda] #2459727 13/01/2018 20:10
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
To oppfølgingsspørsmål:
- stemmer det at Japanther ikke egner seg for lavere enn 7 minus?
- er 45nrth-størrelsene samsvarende på tvers av modeller? Dvs hvis japanther str 44 passer, vil da også wolvhammer str 44 passe? (Kort forklart: Må bestille på nett, og hater å styre med returer)

Re: "Terrengsykkel" sliter med temperaturen [Re: simson] #2459729 13/01/2018 20:29
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: simson
Stemmer det at Japanther ikke egner seg for lavere enn 7 minus?

Spørsmålet ditt er om XXL har rett når de har misforstått informasjonen fra 45NRTH? ICON_SMILE

Skoen er som nevnt anbefalt av 45NRTH for temperaturer fra pluss 7 °C ned til minus 3 °C. Det samme oppgis av oppegående forhandlere som Sykkelkomponenter, Oslo Sportslager og Milslukern. 45NRTH spesifiserer at den er laget for cool transition season conditions.

Spørsmålet er da altså om Japanther fungerer i lavere temperaturer enn anbefalt. Mange vil si ja. Hva man trenger av varme avhenger av en mengde variabler, som personlige preferanser, egen varmeproduksjon, intensitet, lengde og høydemeter man skal tibakelegge, luftfuktighet osv. Og valg av sokker vil selvsagt spille inn. Og så kan man bruke elektriske oppvarmede såler eller sokker. Eller skotrekk!

Jeg har kun erfaring fra forgjengeren Fasterkatt, som jeg innbiller meg er omtrent like varm som Japanther. Alt etter intensitet og lengde på tur, synes jeg den fungerer fint ned til rundt minus 5 °C. Når jeg bruker 45NRTHs isolerende Jaztronaut-såler, fungerer skoen for meg ned til rundt minus 10 °C, men den sålen følger ikke med originalt.

Bor i Oslo, sykler daglig og tar hyppig turer i Marka - og har klart meg fint med Fasterkatt/Japanther så langt i år. Wölvhammer får vente til det blir skikkelig kaldt.

Sitat: simson
Er 45nrth-størrelsene samsvarende på tvers av modeller?

Min erfaring er ja. Har samme størrelse i begge sko. Om du allerede har en 45NRTH-sko, vet du at den er forholdsvis liten i størrelsen og det lønner seg å gå opp 1-2 størrelser i forhold til det man ellers bruker. En annen ting er at passformen på Japanther og Wölvhammer er forskjellig, f.eks. over vristen. Så om du kjøper på nett, er det likevel greit å velge en forhandler som har gode rutiner og garantier for bytte eller retur.

Moderator  support