Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 27 1 2 17 18 19 20 21 26 27

NCF konkurs?

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2463424 03/02/2018 13:06
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det vil jeg absolutt si at den er, men de dekker heller ikke nyheter for «syklister». Om NCF klarer seg med eller uten forsikring tror jeg ikke er av vesensart. Hovedproblemet er en manglene økonomisk kontroll, i tillegg til at de har for få inntekter - og de inntektene som var svært viktig for dem, altså lisenser fra mosjonister, forvaltet de helt feil.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: NCF konkurs? [Re: Alpers] #2465600 15/02/2018 13:52
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og derr - var vi i gang: Begjærer sykkel-VM konkurs

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: NCF konkurs? [Re: Alpers] #2465601 15/02/2018 13:56
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Alpers
Og derr, var den første konkursen et faktum som følge av VM:

https://www.nrk.no/hordaland/sykkel-vms-hovedkreditor-slar-seg-selv-konkurs-1.13897725

Det ville vært interessant å se hvor mange kreditorer til Possibility AS som går konkurs, for å se ringvirkningene.

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465611 15/02/2018 15:04
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Og der dumpa faktura for klubbavgift ned i epostkassa. Jeg kjenner at jeg får skikkelig vond smak i munnen av å betale lisens og klubbavgift i år, når store deler av dette sannsynligvis går til å dekke inn vanstyrets pengebruk, både sentralt i NIF og NCF / Sykkel VM.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465614 15/02/2018 15:15
Panda Offline
Besatt
Besatt
Og da har NCF for øvrig gått i på utkikk etter eksterne investorer for bygging av velodromen.
Jeg tolker det slik at banken har sagt nei.
I øvrigt er den fine plakaten de har satt opp ved byggetomten ramlet sammen.
Et hint fra oven? ICON_SMILE

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465615 15/02/2018 15:18
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er et vedtak på Sykkeltinget i mars som avgjør hvorvidt NCF skal søke om et ekstraordinært lån til å bygge velodromen. Men NCF har vel skjønt at det ikke kommer til å bli noe av, og om så blir sier banken uansett nei.

Et forbund skal jo være en administrativ enhet, ikke drifte idrettshaller og leke byggherre.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: NCF konkurs? [Re: helomoto] #2465623 15/02/2018 16:32
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: helomoto
Og der dumpa faktura for klubbavgift ned i epostkassa. Jeg kjenner at jeg får skikkelig vond smak i munnen av å betale lisens og klubbavgift i år, når store deler av dette sannsynligvis går til å dekke inn vanstyrets pengebruk, både sentralt i NIF og NCF / Sykkel VM.
Hvor store deler av klubbkontigenten går videre til NCF/NIF? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Kudos til BT for uvitende overskrift, forresten. Interspons kan ikke slå Bergen 2017 konkurs.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2465625 15/02/2018 17:08
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Hvor store deler av klubbkontigenten går videre til NCF/NIF? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Ikkeno'
I alle fall ikke direkte. Klubben betaler en beskjeden årskontingent til Region (den går primært til ungdomssamlinger, intet sendes videre), og tilsvarende til NCF (den siste går nok i det store sluket)

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465626 15/02/2018 17:14
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er det som er feil med BTs overskrift?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: NCF konkurs? [Re: Alpers] #2465627 15/02/2018 17:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Antar hr. Valentino mener at en kreditor kun kan begjære B2017 konkurs, slå dem konkurs må vel tingretten gjøre?
(BT har endret underveis, så det ser mer fornuftig ut nå)

Redigert av Oystein L; 15/02/2018 17:22.
Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2465630 15/02/2018 17:28
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Antar hr. Valentino mener at en kreditor kun kan begjære B2017 konkurs, slå dem konkurs må vel tingretten gjøre?
(BT har endret underveis, så det ser mer fornuftig ut nå)

Aha got it. Vil si det er to forskjellige ting.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2465638 15/02/2018 18:59
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H

Ikkeno'
I alle fall ikke direkte. Klubben betaler en beskjeden årskontingent til Region (den går primært til ungdomssamlinger, intet sendes videre), og tilsvarende til NCF (den siste går nok i det store sluket)
Det var godt å høre at det ikke går direkte inn på kontoen til First House, men er det virkelig slik at budsjettene og bruken av midler sentralt/på toppen ikke i det hele tatt påvirker hvilke midler som kan overføres nedover i systemet? Jeg spør også fordi jeg ikke vet.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: NCF konkurs? [Re: helomoto] #2465651 15/02/2018 20:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ikkeno'
Det var godt å høre at det ikke går direkte inn på kontoen til First House, men er det virkelig slik at budsjettene og bruken av midler sentralt/på toppen ikke i det hele tatt påvirker hvilke midler som kan overføres nedover i systemet? Jeg spør også fordi jeg ikke vet.

Tinget kan selvfølgelig bestemme at klubber og regioner skal betale mer inn til NCF, men her det jo klubbene og regionene som har stemmemakten så jeg tviler på at det er så aktuelt

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465710 16/02/2018 09:46
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er vel ganske lite penger som går oppover og ganske lite som går nedover mellom organisasjonsnivåene. Men man kan kanskje kalle noe for "sideveis", som satsinger, nasjonale samlinger for det ene og andre, forskjellig kursing, noe reisestøtte osv.

Så det meste av krisen treffer ikke breddeidretten i klubbene direkte, men det vil være tyngre å dra i gang og dra i land over hele fjøla når det er hunger og ulvetider for alt som ligger over bredden. Enten det er over i prestasjon eller over i organisasjonen.

Vel å merke, det er ingen grunn til å bagatellisere bare fordi klubbene direkte går relativt fri. Det foregår mye usynlig administrativt og annet arbeid på NCF-nivå som er nødvendig for å holde sporten i gang. Det arbeidet vil presses. Man kan argumentere for at prosjekter som velodrom er like mye bredde som topp. Osv. Og på forskjellige måter vil vi alle møte omdømmetapet vi har fått.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465751 16/02/2018 14:16
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da har valgkomiteen i NCF gitt sin innstilling til nytt styre og kontrollkomité:
http://sykling.no/article/innstilling-til-nytt-forbundsstyre-og-kontrollkomite

Men det kan ligge an til kampvotering:
https://www.budstikka.no/sport/asker/velodrom/jeg-grugleder-meg/s/5-55-622042

Pesonlig er jeg svært glad for at tinget er lagt til helgen mellom Strade Bianche og Milano-Sanremo.

Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2465753 16/02/2018 14:28
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Da har valgkomiteen i NCF gitt sin innstilling til nytt styre og kontrollkomité:
http://sykling.no/article/innstilling-til-nytt-forbundsstyre-og-kontrollkomite

https://www.budstikka.no/sport/asker/velodrom/jeg-grugleder-meg/s/5-55-622042

Pesonlig er jeg svært glad for at tinget er lagt til helgen mellom Strade Bianche og Milano-Sanremo.

Heia Stig!

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2465755 16/02/2018 14:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dersom en slik kampvotering gjør at utfallet endres vil det fort bli flere "følge-endringer", og vi kan ende opp med et tilfeldig sammensatt styre.

Et tenkt eksempel (fra virkeligheten); om en fra øst erstatter en fra nord, så vil kanskje nord og midt mobilisere, og benke inn en kandidat som erstatter en annen fra øst. Det kan igjen medføre at en gren faller ut eller at andre kandidater trekker seg på grunn av dette utfallet. Mao utfallet kan bli fullstendig lotteri (merk: KAN)...

Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2465757 16/02/2018 15:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Dersom en slik kampvotering gjør at utfallet endres vil det fort bli flere "følge-endringer", og vi kan ende opp med et tilfeldig sammensatt styre.

Et tenkt eksempel (fra virkeligheten); om en fra øst erstatter en fra nord, så vil kanskje nord og midt mobilisere, og benke inn en kandidat som erstatter en annen fra øst. Det kan igjen medføre at en gren faller ut eller at andre kandidater trekker seg på grunn av dette utfallet. Mao utfallet kan bli fullstendig lotteri (merk: KAN)...

Av ren nysgjerrighet (og uvitenhet). Hva er greia med at man skal velge folk på bakgrunn av hvor de bor? Det er tross alt snakk om å redde et forbund som har havnet i grøfta.

For min del må gjerne hele styret ha postadresse på Nordkapp om man ender opp med den gjengen som er best egnet for å skuta på rett kjøl igjen.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2465775 16/02/2018 17:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Merkelig og udemokratisk holdning. Benkeforslag og kampvoteringer er en naturlig del av et sunt organisasjonsliv.

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2465776 16/02/2018 17:36
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er vel mer eller mindre valgkomiteens eneste oppdrag nettopp å mene noe om sammensetningen og hensyn som må eller bør ivaretas. Så kan forsamlingen på sin side velge en annen løsning hvis de vil ha en annen retning. NB: Jeg har ikke mening om de konkrete personene, jeg kjenner dem ikke.

Det nye styret må sånn jeg ser det settes sammen etter to hensyn som kan dra litt i hver sin retning.

Ryddejobben

Vi trenger først et kompetent ryddeteam, og det krever mye men ikke egentlig erfaring fra klubbdrift eller tilsvarende. Det behøver ikke være representativt. De må rive av plasteret, feie ut skjelettene, få fakta på bordet og nullstille så langt det går på en troverdig måte, kall det hva du vil, men det er en prosess som vil gjøre vondt og vil koste og må gjøres pronto. I noen grad MÅ koste, ellers har den ikke troverdighet.

Dette krever tilstrekkelig avstand til alle involverte personer og til hva som har skjedd. (Her har kommunikasjonsstrategien til sittende styre feilet, de har bygd på "dere må tro oss på at vi vil få alle fakta på bordet" men svaret har jo vært "nei, det må vi ikke".)

Rekonstruksjonen

Men deretter er oppgaven å bygge opp igjen, på det som står igjen. Her har representativ fordeling en annen plass. Jobben krever tillit i regionene og klubbene, og kunnskap om virksomheten og også om personer.

Det er ikke enkel oppgave å rette opp økonomien med kostnadskutt og inntekter, reparere relasjoner internt og eksternt, se fremover, reprioritere hva det beste å bygge fremtiden på gitt den situasjonen vi er i, begynne den lange prosessen med å rette opp omdømme, og så videre, Men den oppgaven er også viktig.

Med andre ord, et styre må ikke bare være skrudd sammen for å rydde opp det som er galt, men også for deretter å bygge opp det som er riktig. Jeg vet som sagt ingenting om personene i forslaget eller eventuelle benkeforslag, så jeg mener ingenting om dem. Har rett og slett ikke peiling.

Men jeg er på generell basis sånn middels dyster. Den infightingen jeg har sett i sykkelsporten i alle år jeg har vært med, gir en viss presedens for at det er viktigere å vinne kampen, enn saken. I tilfelle vil vel gjerne både rydding og bygging bli halvgodt utført. Men, jeg krysser fingre.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: NCF konkurs? [Re: larsdx] #2465781 16/02/2018 18:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx

Merkelig og udemokratisk holdning. Benkeforslag og kampvoteringer er en naturlig del av et sunt organisasjonsliv.

Javisst, og ser nå at det var en utrolig dårlig formulering fra min side. Benkeforslag og voteringer er det hver gang, og det er bra. Det er imidlertid vanligvis slik at utskiftninger grunnet benkeforslag gjene får med seg noen "utilsiktede følgeutskiftninger"

Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2465842 17/02/2018 15:22
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ikkeno'
4000,- til NCF, og til Region Innlandet forblir den 1500,- etter regionstinget i dag.

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2468963 07/03/2018 18:53
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, dette bare fortsetter...
Ifølge NRK: -Styret var ikke kjent med avtalen
Noen gullkorn fra artikkelen:
"Sykkelpresidenten avtalte bort forbundets penger uten at styret visste om det, ifølge visepresidenten i forbundet. Nå frykter de at nesten 5 millioner kroner er tapt"

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2468965 07/03/2018 19:08
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Hvordan har det gått med konkursbegjæringen?

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2469134 08/03/2018 18:15
olechr Offline
More than words
More than words
Det som er trist er at mye av det som nå kommer frem er det lenge siden det gikk rykter om i miljøet. Hvis de som sitter i styret ikke har fått med seg mer enn det som kommer frem skjønner jeg ingen ting.

Og at NCF hadde omtrent null risiko ved å arrangere VM var jo selvsagt bare sprøyt hele tiden. I fremtiden for NCF konsentrere seg om å drive forbund og ikke noe annet. Ser det snakkes om velodrom i Asker og da blir jeg bare trist. Ja til Velodrom så lenge NCF ikke har noe som helst med det å gjøre økonomisk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2469325 09/03/2018 18:41
Panda Offline
Besatt
Besatt
Om den velodrom skal bli realisert må næringsliv og kommune investere.
Det var også slik man bygget velodrom i København i 2005.
Siemens sponset meste parten av den.
Siden overtok kommunen den.
Det må være en slik modell msn bør benytte for Asker velodromen

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2469328 09/03/2018 20:06
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Som representant for en kanal som på annethvert spørsmål til en hvilkensomhelst rytter spør hva de synes om de norske rytterne og deres deltakelse i tide og i utide, er det virkelig merkelig å høre Christian Paasche snakke på twitter om "barnslig" og "usaklig" nivå fra folk på sosme om NCF-rotet.

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2469371 10/03/2018 10:54
olechr Offline
More than words
More than words
Da er tinget i gang. Så får vi håpe at alle klarer å puste, prate og tenke samtidig slik at man kan komme ut av helgens ting mer samlet. Er jo veldig mye bra som skjer i sykkelnorge så blir bra når de kan legge Bergen bak seg. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2469415 10/03/2018 18:04
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast
Det kan fort ta en del år å legge VM i Bergen bak seg, mer enn 35 mill. i underskudd i 2017 for NCF er vel neppe noe man kan riste av seg over natten. "Ting kan løse seg" sier den virkelighetsbenektende nissen HTH, som tydeligvis har tatt det for gitt at offentlige kreditorer uten videre skal frafalle sine krav: https://www.nrk.no/sport/sykkelforbundet-gikk-over-35-millioner-i-underskudd-1.13954735

Bjørn
Re: NCF konkurs? [Re: bjorn] #2469419 10/03/2018 18:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Merkelig sammenblanding i artikkelen, det er i såfall B2017 som får de ekstra millionene i sekken, ikke NCF.
Minuset i NCF blir stooort, men driften av selve forbundet er sunn så selv om det blir noen magre år tror det er mulig å komme gjennom dette uten at det sportstlige vil lide alt for mye.

For øvrig går tinget langt roligere for seg enn det jeg personlig hadde fryktet.
Målet er felles for alle, veivalget varierer noe.

Side 19 av 27 1 2 17 18 19 20 21 26 27

Moderator  support, Valentino