Du er på Slate, stemmer? Det er dessverre kun ett piggdekk tilgjengelig i 27,5" under 42mm, nemlig Suomi A10. Det er 40mm og har kun 72 pigger. Det gir dessverre begrenset grep.
Xerxes 30mm er et perfekt landeveisdekk. Veier under 450 gram og har 140 pigger, men kun på sidene, noe som gir lite grep på blandet føre med is og snø. Ikke førstevalget for brøytede skogsveier. Alternativer på 30mm er de tyngre Schwalbe Winter med 118 pigger kun i kjørebanen og ikke på sidene - eller Suomi Skinny Freddie med grovt mønster og 104 pigger.
Disse dekkene på 30mm er rimelig forskjellige og er, etter mønster og plassering av pigger å dømme, egnet til hvert sitt bruk. Xerxes er uovertruffen på landeveien mens Skinny Freddie trolig er tungrullende og ustabil på asfalt, men med bedre grep på skogsveier Mulig at Schwalbe Winter fungere som et greit kompromiss, men mangel på pigger på sidene gir ikke det beste grep i svinger eller ved isholker.
Jeg er på Slate ja, må sjekke dekklaringen. Mulig jeg får klemt inn Maraton Winter på 35 mm, men er litt skeptisk.
Nå ga du meg jo gode alternativer - takk! Suomi-dekket virket som et greit kompromiss til tiltenkt bruk (ikke asfalt).
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?)
[Re: kjasmas]
#245887109/01/201813:11
Mulig jeg får klemt inn Maraton Winter på 35 mm (...) tiltenkt bruk (ikke asfalt).
Ikke utelukket at gode, gamle Hakka på 32mm med 240 pigger da også er et alternativ. Det er et dekk som står bedre til Slate, synes jeg. I sin tid likte jeg det hakket bedre på snø enn Marathon Winter, som har lavere mønster som klabber seg litt lettere. Synes Schwalbes dekk er bedre egnet for pendling enn eventyr.
Venter for øvrig utålmodig på at Schwalbe skal følge opp sin strålende slangeløse One-serie (One, Pro One, G-One, X-One) med The Studded One
[Re: quattro]
#245889409/01/201815:04
Fin sykkel! Liker godt den dype blåfargen. Har selv begynt å vurdere 1x11, spesielt for vintersykling. Skjønner hvorfor du kjører uten pigg bak, men det begrenser jo hvor bratte, islagte bakker man kan forsere
Kjapt om hvordan du viser et bilde i tråden:
...
Takk. Håper det funker nå. Jeg synes 1x11 er ganske perfekt til sitt formål. Som for meg er:
* Pendling sommer, de dagene været er dårlig og jeg ikke har hjerte til å bruke "god-raceren". * Pendling sommer, hvis jeg tar en omvei gjennom marka * Pendling vinter * Sykling med barnesete * Treningssykkel i drittvær
Når det gjelder piggfritt bak, så er det ett kompromiss. 1/10 dager angrer man, 7/10 dager er det perfekt, 2/10 dager angrer man på at man ikke er piggfri foran også. Derfor har jeg ett ekstra framhjul stående med tubeless G-one, så hvis vær/værmelding tilsier at piggfri er trygt, så kjører jeg helt piggfri. De fleste bakker på pendleveien min er saltet, så bare enkelte gangveipartier som kan forårsake litt spinning. Men så langt, ingen bakke jeg ikke har kommet opp i vinter. Det vanligste problemet er faktisk nysnø. Men da mistenker jeg at piggdekk heller ikke hjelper stort, med mindre man går for knaster.
Vinter og mer eller mindre helårs jobb sykkel, fremstår her litt småskitten som den vanligvis er da det sjelden er tørr asfalt i distriktet. Ridley X-Night som er noen år, harry oppsett med rød sal og gul styretape (var på salg).
Redigert av OGA; 10/01/201809:21. Rediger grunn: Bilde
[Re: Sepeda]
#245925611/01/201811:06
Endelig er den klar, erstatningen til min Diverge Comp Carbon som jeg har kost meg masse på siden Festive 500 '16. Erstatningen ble et beist, og jeg tester ut masse som er nytt for meg. 1x11 er spennende på gravel, men skeptisk til 42T foran som kanskje ikke blir høyt nok når det går unna. Fant ikke noe større ovalt som passet (utenom Rotor, men det tok for lang tid å få tak i) så da prøver vi det først. Uansett er det nok prima med 42/42 som letteste når jeg skal opp et fjell med dobbel barnevogn og bagasje hver morgen for å levere i barnehagen. Totalvekt er ofte over 160 kg da. Budsjettløsning på hjulfronten - hadde et stihjulsett i 27,5" liggende så da får en testa road plus også med WTB Horizon 650x47c. Måtte køståmm-produsere en hylse-adapter-løsning for å shimme ned fra 15mm til 12mm, men det ser ut til å fungere helt prima.
[Re: Rene]
#246228626/01/201815:43
Kunne bare ikke la være å oppgradere da jeg så denne ramma. Og ramma tåler fint salt og drit, verre med drivverket. Ser ut til å fungere veldig bra med XTR Di2 bakgir og Dura-Ace R9170-hendler.
SWAT-boksen kommer nok, liker hvordan den fyller ut nedre del av triangelet samtidig som den gjør at du alltid har med deg vesentlige ting som jeg vanligvis har i en baklomme, men av og til glemmer.
#246231526/01/201820:55
Her er min doning med bukkestyre og piggdekk. Litt om komponentene; Rammen er fra montaguebikes.com Drivverk og girsystem er Shimano 105, bremsene er 2 år gamle hydrauliske hendler og postmount kalipere. Felger, 45mm disc only, kinakarbon, type "speedsafe". Skal være mulig å sette opp slangeløst. Bak har jeg sram 900 nav og foran er det et dynamonav fra aliexpress DT Swiss competition eiker, bygget av flink hjulbygger her i bergen. Dekk er 45north xerxes i 30mm 120 tpi Styre og stem, kinakarbon m aerofasong. Gaffel er en kinagaffel for 26`hjul. Ville egentlig ha en gravel eller cx-gaffel men fant ikke en i fullkarbon for rett styrerør, disc og QR. (tips ønskes) Uansett så er det veldig god plass i gaffelen, så jeg kunne sikkert hatt 40mm dekk framme. Skjermene er biltemas standardskjermer for hybridsykkel. Det mangler hull til skjermen nede på gaffelen, så der er det strips med teip over Bak ble det for trangt for dekket med skjermen riktig montert, så jeg trykket den gjennom på oversiden av staget (se bildet). Da blir det faktisk plass til 35mm dekk, tror jeg. Bagasjebrettet er montaguebikes`prisvinnende rackstand https://www.montaguebikes.com/rackstand/. Usikker på om det får bli med videre. Lykta foran er fra AXA. Den har to veldig greie funksjoner nemlig auto og usb lading. Auto skrur av og på lyset etter hvor mørkt det er. Hver gang lyset er av kan man lade tlf eller garmin fra usb porten. Baklykta kobles på forlykta og følger styringen derfra. Lyktene lyseer i 5 minutt etter at sykkelen stopper.
Redigert av sun flyer; 26/01/201820:59.
[Re: sun flyer]
#246234827/01/201810:01
Endelig er den klar, erstatningen til min Diverge Comp Carbon som jeg har kost meg masse på siden Festive 500 '16. Erstatningen ble et beist, og jeg tester ut masse som er nytt for meg. 1x11 er spennende på gravel, men skeptisk til 42T foran som kanskje ikke blir høyt nok når det går unna. Fant ikke noe større ovalt som passet (utenom Rotor, men det tok for lang tid å få tak i) så da prøver vi det først. Uansett er det nok prima med 42/42 som letteste når jeg skal opp et fjell med dobbel barnevogn og bagasje hver morgen for å levere i barnehagen. Totalvekt er ofte over 160 kg da. Budsjettløsning på hjulfronten - hadde et stihjulsett i 27,5" liggende så da får en testa road plus også med WTB Horizon 650x47c. Måtte køståmm-produsere en hylse-adapter-løsning for å shimme ned fra 15mm til 12mm, men det ser ut til å fungere helt prima.
Dæven!
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
#246237727/01/201815:02
Husker jeg riktig at du syklet Bergen-Oslo over Hardangervidda på denne?
Tja, det var med forgjengeren "det grønne lynet". Den ble dessverre stjålet i mai. Forrige generasjon har hurtigkobling på overrøret og litt mindre dekklaring. Så det jeg ville med den nye var først og fremst få helhydrauliske bremser og dekklaring til 35++mm. Erfaringen fra sykkelturen til oslo gjorde at jeg fikk bygget dette hjulet med dynamonav. Har et hjul til uten dynamo til turritt. Her er et bilde av forgjengeren tatt fra flytebryggen på aker brygge der jeg bodde fra 2014-2016.
Redigert av sun flyer; 27/01/201820:03.
[Re: sun flyer]
#246241527/01/201820:44
Nå oppgradert med nye skjermer og nytt bakhjul. Ventilhettene er på fordi det er praktisk og har en utmerket funksjon for å holde salt, og annet dritt vekk fra ventilen. Så da kan jo stilpolitiet bare gremme seg...
Redigert av tregil; 04/02/201810:14.
[Re: mabba]
#251187822/09/201809:25
Rondo Ruut AL. Etter et mislykka forsøk på å få plass til Schwalbe Ice Spiker Pro på 27,5", måtte jeg "krype til korset" og gå for 40mm Marathon Winter på originalhjul.
Hvis du fortsatt er på forumet: Det var ved krank/kjedestagene at du ikke fikk plass til ISP? Gikk greit i gaffel?
[Re: EmilZipp]
#251188822/09/201810:44
Haha, det «oppsto» et behov likevel, Topstone er satt i bestilling :-)
Gratulerer! Den herligheten må vises med fullt bilde og spesifikasjoner her i "vis oss din vintersykkel", i "vis oss din racer", i "vis oss din cyclocross" (joda, eventyrsykler også), og selvsagt i tråden om Topstone. Og i tråden om lett ekspedisjonssykling når veskene er kommet på. Du får det travelt.