NOTS trenger styremedlemmer
|
Re: NOTS trenger styremedlemmer
[Re: hvittsort]
31/01/2017 09:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er på en måte trist, men jeg er faktisk ikke sjokkert. Det har gått mer eller mindre slik jeg trodde (håpet lenge jeg hadde feil.).
For et par år siden i samme tråd fikk jeg direkte/eller indirekte beskjed om at statuettene lå til grunn for den organisasjonen jeg hadde meldt meg inn i. Litt kritisk må jeg da spørre hvorfor NOTS ønsker å fremstå som en organisasjon for stisyklister (som ikke gidder å være medlem) når NOTS med hjemmel i statuttene kunne vært en organisasjon for terrengsyklister (også de som sykler Birken.).
Jeg håper inderlig at noen av de som synes NOTS har gjort de riktige valgene med tanke på lokallag, deltagelse i byggeprosjekter etc. orker å stille.
Redigert av sveinaa; 31/01/2017 12:44.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
31/01/2017 10:54
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tromsø blir mitt nærmeste lokallag, er det de jeg skal velge når jeg melder meg inn?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sveinaa]
31/01/2017 12:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dette er på en måte trist, men jeg er faktisk ikke sjokkert. Det har gått mer eller mindre slik jeg trodde (håpet lenge jeg hadde feil.).
For et par år siden i samme tråd fikk jeg direkte/eller indirekte beskjed om at statuettene lå til grunn for den organisasjonen jeg hadde meldt meg inn i. Litt kritisk må jeg da spørre hvorfor NOTS ønsker å fremstå som en organisasjon for stisyklister (som ikke gidder å være medlem) når NOTS med hjemmel i statuettene kunne vært en organisasjon for terrengsyklister (også de som sykler Birken.).
Jeg håper inderlig at noen av de som synes NOTS har gjort de riktige valgene med tanke på lokallag, deltagelse i byggeprosjekter etc. orker å stille.
Oscar-statuetter eller mindre ekslusive statuetter? (eller statutter?) NOTS er for alle terrengsyklister, men siden det er mye motarbeiding mot sykling på sti, så er det jo der hovedjobben må legges for å få tilgang etc. NOTS er i Oslo engasjert i Sykle med huet-kampanjen i forkant av Det store GRUSomme rittet hvert år.
|
|
|
[Re: baronKanon]
31/01/2017 12:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For et par år siden i samme tråd fikk jeg direkte/eller indirekte beskjed om at statuettene lå til grunn for den organisasjonen jeg hadde meldt meg inn i. Litt kritisk må jeg da spørre hvorfor NOTS ønsker å fremstå som en organisasjon for stisyklister (som ikke gidder å være medlem) når NOTS med hjemmel i statuettene kunne vært en organisasjon for terrengsyklister (også de som sykler Birken.).
Oscar-statuetter eller mindre ekslusive statuetter? (eller statutter?) NOTS er for alle terrengsyklister, men siden det er mye motarbeiding mot sykling på sti, så er det jo der hovedjobben må legges for å få tilgang etc. NOTS er i Oslo engasjert i Sykle med huet-kampanjen i forkant av Det store GRUSomme rittet hvert år. Huff. Den skrivefeilen må jeg rette opp  Dette er komplekst. Det er forsåvidt og en mulighet at jeg tar feil (selv om jeg ikke tror det.). Tiden får vise. Noe har i alle fall skjedd. Engasjementet er nå helt på bunn (tilsynelatende i alle fall.). Kortanalysen (synsingen) som tre punkter: 1) fokus på for mange områder. 2) man har ønsket mer en man har evne til å utføre. 3) laget en profil som er vanskelig å identifisere seg med.
|
|
|
31/01/2017 14:24
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva trengs for å få startet opp et lokallag? Alta er jo et terrengeldorado, liker jeg å tro, og det er uhørt at nærmeste lokallag er 45mil unna.
|
|
|
[Re: Hoaas]
31/01/2017 14:41
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
31/01/2017 14:54
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk 
|
|
|
[Re: KKippernes]
27/04/2017 10:46
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Anbefaler alle å lese gjennom det norske bidraget. Selv om det kanskje var få deltakere, er det likevel interessant lesning, og såvidt jeg kan se er det fortsatt "naturlige" stier norske stisyklister helst vil ha, og som de ønsker interesseorganisasjonen skal jobbe for tilgang til. PDF av det norske bidraget her https://www.terrengsykkel.no/Telex/Sykkelsatsing-skaper-arbeidsplasserIkke ofte jeg gidder å gni ting inn (en gang til), men her er fasit i din egen blekke. Den undersøkelsen med 12 deltakere fra Norge viste seg såklart å være helt uten verdi. Hvordan ledende figurer i miljøet har nektet å se det åpenbare hvis man hadde giddet å løfte blikket bort fra røttene på sine egne stier er bare helt merkelig. Heldigvis fikk vi Trysil som nå kun 2 1/2 år etterpå legger debatten død og et NOTS som (kanskje) har forstått sin rolle. Takket være Trysils satsning så har Utflukt gått fra å være lenge en uhøytidelig samling med stinisser uten noe særlig kommers interesse til å bli potensielt en sykkelfestival med apell og innhold langt utover et knøttlite miljø for spesielt interesserte. Tenk også på hva jeg har sagt tidligere om hva et slikt anlegg feks i Tryvannsområdet hadde gjort med tanke på nærheten til markedene/brukerne. I helgene hadde det blitt et samlingspunkt av dimensjoner for sykkelinteresserte fra hele det sentrale østland hvor 1/3 av landets befolkning holder til. På tide å våkne opp og se utover sin egen begrensede horisont kanskje.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
27/04/2017 11:15
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"...en uhøytidelig samling med stinisser uten noe særlig kommers interesse til å bli potensielt en sykkelfestival med apell og innhold langt utover et knøttlite miljø for spesielt interesserte. "
Foretrekker personleg meir noko uten særleg kommers interesse, og lite og intimt for et lite miljø av spesielt interesse der tilrettelegginga er begrensa... (Dvs, kommersielle interesser får fikse ting sjølv, slik som Trysil.)
Redigert av TrondAM; 27/04/2017 11:21.
|
|
|
[Re: sanouka]
27/04/2017 11:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Anbefaler alle å lese gjennom det norske bidraget. Selv om det kanskje var få deltakere, er det likevel interessant lesning, og såvidt jeg kan se er det fortsatt "naturlige" stier norske stisyklister helst vil ha, og som de ønsker interesseorganisasjonen skal jobbe for tilgang til. PDF av det norske bidraget her https://www.terrengsykkel.no/Telex/Sykkelsatsing-skaper-arbeidsplasserIkke ofte jeg gidder å gni ting inn (en gang til), men her er fasit i din egen blekke. Den undersøkelsen med 12 deltakere fra Norge viste seg såklart å være helt uten verdi. Hvordan ledende figurer i miljøet har nektet å se det åpenbare hvis man hadde giddet å løfte blikket bort fra røttene på sine egne stier er bare helt merkelig. Heldigvis fikk vi Trysil som nå kun 2 1/2 år etterpå legger debatten død og et NOTS som (kanskje) har forstått sin rolle. Takket være Trysils satsning så har Utflukt gått fra å være lenge en uhøytidelig samling med stinisser uten noe særlig kommers interesse til å bli potensielt en sykkelfestival med apell og innhold langt utover et knøttlite miljø for spesielt interesserte. Tenk også på hva jeg har sagt tidligere om hva et slikt anlegg feks i Tryvannsområdet hadde gjort med tanke på nærheten til markedene/brukerne. I helgene hadde det blitt et samlingspunkt av dimensjoner for sykkelinteresserte fra hele det sentrale østland hvor 1/3 av landets befolkning holder til. På tide å våkne opp og se utover sin egen begrensede horisont kanskje. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor du er så hissig og frekk i innleggene dine her. Det er jo ikke rakettforskning du snakker om. Det er ikke noen som uenig i det du sier om anlegg. Det som er greia er at NOTS ikke skal, eller ønsker å ha det å bygge anlegg som rolle. Å bygge anlegg er derimot reiselivets rolle. Det er kommuners rolle. Det er idrittsforeningers rolle. NOTS' rolle er å sørge for at terrengsykling kan bedrives også utenfor egne anlegg.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: TrondAM]
27/04/2017 11:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"...en uhøytidelig samling med stinisser uten noe særlig kommers interesse til å bli potensielt en sykkelfestival med apell og innhold langt utover et knøttlite miljø for spesielt interesserte. "
Foretrekker personleg meir noko uten særleg kommers interesse, og lite og intimt for et lite miljø av spesielt interesse der tilrettelegginga er begrensa... (Dvs, kommersielle interesser får fikse ting sjølv) Det forstår jeg godt og er såklart helt legit standpunkt det. Tråden har gått over noen år så poenget var argumentasjonen til ledende "offentlige" personer som har en interesse i dette utover bare å sykle selv. Og nå på sinnsykt kort tid har vi altså fått fasit. Har blitt hengt og dengt av et samlet forum på diverse tråder oppover åra når jeg har hevdet at det er tilrettelegging som må til for å få en vekst å snakke om og ja du veit Er jo alltid deilig å få rett. Spesielt når det har vært en unison slakt av det man har ment ...haha Er stinisse selv btw og har ikke behov for tilrettelegging. Er såpass folkesky at selv Utflukt på Skeikampen aldri ble noe av 
|
|
|
27/04/2017 11:37
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
I helgene hadde det blitt et samlingspunkt av dimensjoner for sykkelinteresserte fra hele det sentrale østland hvor 1/3 av landets befolkning holder til. På tide å våkne opp og se utover sin egen begrensede horisont kanskje. Njaaaei. Jeg bor en snau time unna Oslogryta. 99.99% av syklinga jeg (og de jeg sykler med) foregår på stier mer eller mindre rett utenfor døra. Hadde det ikke vært slik, hadde jeg aldri drevet med stisykling. Mye av poenget for meg er nettopp dette - å kunne hive seg på sykkelen og vingle avgårde rett ut i skauen. 15 min unna med bil, eller 30 asfaltminutter på sykkel, har vi DH-anlegg som rocker. Der har jeg vært 3 ganger i løpet av de siste årene, og igjen - de jeg sykler mest sammen med, drar heller ikke dit ofte. Dette mest pga at tiden vi har til rådighet til å bedrive hobby er nøye tilmålt. (nå har jeg tenkt å frekventere Kjerringåsen oftere, da jeg fikk en tur ned en av løypene i går på utvidet stitur hjemmefra, og det var blitt vanvittig lekne løyper der). Nerroversykling er gøy, men ikke noe min lokale gjeng ville ha som erstatning for All-Forrest-Biking(TM). Jeg har ikke vært i Trysil enda, men ha planer om å ta med ungene dit. Selv om det er fett, er det ikke sannsynlig at vi kommer til å dra dit ofte. 4 timer+ i bil lokker ikke. Har ikke engang dratt meg selv inn til Pioneren, utenom det jeg har prøvd under TSR. Selv om jeg vet det er gromt. Så for meg er det viktig å ha NOTS til å ta tak i krøll - som f.eks den lille stien i nabomarka som uten grunn plutselig skal være forbudt for syklister. Om vi ønsker å pynte og fikse noen lokale stier, eller få løst noen konflikter, så finnes det hjelp å få.
|
|
|
27/04/2017 11:51
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja. Det er veldig vanskelig å si hva som hadde skjedd om det dukket opp et slikt Trail Center som Sanouka skisserer i Osloområdet.
Downhill er ikke for alle og har høyere terskel for å begynne med. Oslomarka og omegn er for teknisk for mange nybegynnere og i begynnelsen kan læringskurven være ganske så bratt.
Stiene i Trysil er langt enklere og mindre tekniske. Det blir en aktivitet du kan dra med hele familien på. Jeg føler meg ganske sikker på at et trail center i Osloområdet ville fått mye besøk. Om det er kommersielt grunnlag for det er jeg mer tvilende til (oppsiden for Trysil er jo nettopp at det er langt vekk og at de fleste velger å overnatte om man kommer fra Oslo).
|
|
|
27/04/2017 11:57
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har i hvert fall snakket om at et sti/xc-senter ala Skottland kunne vært en god ting for syklister i Oslo siden jeg var i Skottland i 2008.
Men det frembringer også argumentene om at vi ikke bør sykle på stiene siden vi har det anlegget bortpå Grorud/Tryvann/Langsetløkka/Grønmo/Skullerud eller hvor det måtte være. Et argument jeg har fått slengt til meg om Pioneren et par ganger det siste året. Villsykling, som de kaller sykling i terrenget utenfor anlegg i Skottland er viktigst for lokale syklister. Men egnet anlegg vil være et fint tilskudd, samt være bra for turister, klubber, nybegynnere osv.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: knutspeed]
27/04/2017 13:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I helgene hadde det blitt et samlingspunkt av dimensjoner for sykkelinteresserte fra hele det sentrale østland hvor 1/3 av landets befolkning holder til. På tide å våkne opp og se utover sin egen begrensede horisont kanskje. Njaaaei. Jeg bor en snau time unna Oslogryta. 99.99% av syklinga jeg (og de jeg sykler med) foregår på stier mer eller mindre rett utenfor døra. Hadde det ikke vært slik, hadde jeg aldri drevet med stisykling. Mye av poenget for meg er nettopp dette - å kunne hive seg på sykkelen og vingle avgårde rett ut i skauen. 15 min unna med bil, eller 30 asfaltminutter på sykkel, har vi DH-anlegg som rocker. Der har jeg vært 3 ganger i løpet av de siste årene, og igjen - de jeg sykler mest sammen med, drar heller ikke dit ofte. Dette mest pga at tiden vi har til rådighet til å bedrive hobby er nøye tilmålt. (nå har jeg tenkt å frekventere Kjerringåsen oftere, da jeg fikk en tur ned en av løypene i går på utvidet stitur hjemmefra, og det var blitt vanvittig lekne løyper der). Nerroversykling er gøy, men ikke noe min lokale gjeng ville ha som erstatning for All-Forrest-Biking(TM). Jeg har ikke vært i Trysil enda, men ha planer om å ta med ungene dit. Selv om det er fett, er det ikke sannsynlig at vi kommer til å dra dit ofte. 4 timer+ i bil lokker ikke. Har ikke engang dratt meg selv inn til Pioneren, utenom det jeg har prøvd under TSR. Selv om jeg vet det er gromt. Så for meg er det viktig å ha NOTS til å ta tak i krøll - som f.eks den lille stien i nabomarka som uten grunn plutselig skal være forbudt for syklister. Om vi ønsker å pynte og fikse noen lokale stier, eller få løst noen konflikter, så finnes det hjelp å få. ' Sorry ass Knut, men det er noen som aldri vil ta poenget uansett hvor mange sider og tråder man har vært på og laget . Veksten man ser i Trysil (og på Utflukt) kommer i stor grad fra folk utenfra som tidligere ikke vurderte å "sti" sykle. Sånne som deg og meg er spesielt interesserte og ville ha kastet seg på uansett. At man ikke ønsker vekst eller av andre grunner ikke vil ha tilrettelegging er ikke poenget. Poenget mitt er at argumentasjonen fra motstanderne har hele tiden vært at det tilrettelegging ikke ville komme til å funke og at stiene vi tråkker på er så flowwy og fine så det er bare å slenge seg på sykkelen og la seg rive med. Saaakte men sikkert så har det etterhvert sneket seg inn en erkjennelse, men jeg tar ikke i når jeg sier jeg stort sett har blitt sittende ganske alene (andre som har ment det samme har vel klokelig holdt seg unna) i dette (lukkede) forumet og blitt hengt og dengt av redaksjonsmedlemmer i blekka som styrer disse sidene, folk som har vært engasjert i lavterskel/rekrutteringsaktiviteter, og NOTS representanter oppnevnte som selvoppnevnte. Alle med en interresse utover det å sykle selv og ikke minst innehar posisjoner i miljøet som opnionsledere/yppersteprester. Step by step har NOTS tatt til seg noe og startet med å lage en Trial (ikke Trail) løype i Østmarka. Fint det, men det er et godt stykke igjen til lavterskel og det tror jeg "nye" NOTS (ref intervjuet som er linket til lengre oppi tråden) er klar over. NOTS kan såklart gjøre flere ting samtidig evt bare bygge Trial løyper for min del, men å sette merkelapp "lavterskel" på sånne greier er bare tull. Tilbake til Trail senter (Ikke Bike Park .....det er DH.....viktig begrepsspesifisering....DH er en helt egen greie. Akkurat som Trial er det) sentralt på østlandet. Undersøkelser fra det store utland viser at (ihuga) syklister flest sykler stort sett i lokale områder, akkurat som deg. Men erfaringene vi har fra feks Glentress (storbynært) og nå Trysil (Langt å kjøre) pluss sikkert en hel del andre steder sier oss noe annet. Finansiering skal gå over skatteseddelen via folkehelse (kommune/stat) /næringsutvikling (Innovasjon Norge) og bidrag gjennom idretten for "ikke organiserte aktiviteter" akkurat som feks den nye skatehallen. De får det jo til andre steder så hvorfor ikke i nærheten av verdens kanskje ledende friluftshovedstad Oslo. Frykten for utestengelse fra andre områder er en seiglivet overdrevet sannhet som i alt for stor grad har fått være det sentrale i diskusjonen og har sånn jeg ser det lagt en klam hånd over utviklinga alt for lenge. Det er kanskje ikke heller sånn at vi burde være overalt og denge grunneiere og fotfolk i hue med Allemannsretten og slitasjerapporter ikledd combat kit på noe som likner mer og mer på motorsykler.
Redigert av sanouka; 27/04/2017 13:38.
|
|
|
27/04/2017 13:35
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
De får det jo til andre steder så hvorfor ikke i nærheten av verdens kanskje ledende friluftshovedstad Oslo. *klippet* Mulig jeg tar feil her, men er ikke dette med allemansretten noe som er litt unikt for norge, og dermed så har man vært "nødt" til å bygge sykkelparker andre steder? For å ha et sted det er lov til å sykle? Når det er sagt - jeg sykler mest sti, men mye annet også (grus, asfalt, CX, pendler). Jeg har unger, har vært oppmann i sykkelklubb, trener i klubb - og er det til en viss grad enda. Du skal vite at jeg virkelig har prøvd å få igang kommune etc på å kunne bygge "baner" eller sykkelområder som er for de ferske og ikke minst barn - men møtt en vegg av byråkrati. Til slutt står man der med saga og en kompis, og bygger litt "ulovlig". Etter å ha tatt to skritt tilbake, så ser jeg at det (her i byen) er ganske så meningsløst uansett, da de som sykler stort sett er 45+, og helst vil trille rolige langturer på grus og asfalt. Vi har et kjempeflott skogsområde like ved, med endeløse grusveier/lysløype/ og potensielt sti, DH-anlegg, skihytter, asfaltert rulleskibane etc. Ja, her burde det ha blitt bygget flotte stier og løyper som passet selv nybegynnere, hytta burde ha vært åpen sommerstid, men å gjøre det uten å ha noe kommerst i ryggen mener jeg ikke vil funke. Hvis grunneier hadde gitt oss tillatelse, hadde jeg klart å få med 2-3 kæll, kanskje fler, og snekra flytstier og morsomme grusløyper, sikkert skaffet masse penger fra div stiftelser ganske greit, men etter at jobben var gjort, hadde det blitt de samme 3 kæll som hadde syklet innom en gang i uka. Det skal så mye mer til for å få noe sånt til å gå rundt - det er nå det jeg tror. P.S jeg heter ikke Knut 
|
|
|
27/04/2017 13:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det ville vært mye bedre for folkehelsa om det var skattefritak på alt av kostnader forbundet med trening. Jeg er litt lei av at folkehelse dyttes frem som en av de store grunnene til å gjøre ditt og datt for syklister over skatteseddelen.
Ellers tror jeg knutspeed treffer spikeren godt. Allemannsretten gir oss tilgang til mange fine plasser å sykle.
Om Oslo virkelig er en sykkeldestinasjon så trenger man en nettside (godt indeksert), stor henger og et antall utleie sykler sånn at man kan ha en portabel base rett i nærheten av fet sykling.
Er jo bare å teste dette med Pioneren/Skullerud som utgangspunkt...
|
|
|
27/04/2017 14:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sånne anlegg går ikke "rundt". Hoppbakken i Vikersund gjør ikke det feks I Trysil så er det utvikling av turisme finansiert til en stor grad via det offentlige som legger grunnlaget for at Trysil ikke får enda fler som flytter og endatil kanskje det motsatte at folk flytter til.....distriktspolitikk altså. Anlegget driftes av aktørene som nyter godt av investeringen. En kostnad som er overkommelig all den tid det er spleiselag og at aktørene føler at det har noe for seg. Et TC på østlandet mangler den største alpindestinasjonen i landet og vil måtte tenke litt annerledes. Nå veit ikke jeg hvor du bor og det stemmer sikkert at det finnes flotte områder som kunne ha egnet seg, men jeg tror (stor) Oslo må være et utgpkt all den tid det vil være en relativt høy sum offentlige midler man ber (lobber) om. Det er ikke helt uvanlig å bevilge penger til aktiviteter som innbyggerne kunne tenkes å nyte godt av både for trivsel og helse. Oslo har i tillegg et turistfokus så det kan tenkes at et slikt opplegg ville ha kunnet mobilisere den delen av de offentlige midlene også. Oslo ligger også ganske midt i en passersirkel hvor store deler av den delen av Norge det bor mest folk kan komme til på en drøy time Ø/V/N Tryvann står hele sommeren og det trengs ikke store fantasien til å se hva T bane opp til et tenkt senter på den ene siden og stolheis opp fra wyller ville ha åpnet opp for av muligheter både som (Lavterskel)Bike Park og (fullblods) Trail Center....også for oss som ikke er så opptatt av tilrettelegging. Tilfeldigvis så er skauen i området rundt eid av Oslo kommune også. En link oppigjen fra sørkedalen hadde åpnet opp Sørkedalens sørside siden det etterpå bare hadde vært å slenge seg på heisen. Det samme gjelder for vandrere. Med økt trafikk så hadde kanskje Tryvann kunnet drive helårskafe i det nye flotte bygget og tilbudt et par tre heiskjørere helårsstilling etc etc Å tilrettelegge stier i marka blir ikke billig, men sett i lys av hva som brukes på andre greier finnes det kanskje nok argument og potensielle samarbeidspartnere til å gitt det en sjans.
|
|
|
27/04/2017 14:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du nevner det selv. Trysil er distriktspolitikk. Lite sannsynlig at noen klarer å lobbe så godt at Oslo en dag går som distrikt...
|
|
|
27/04/2017 14:38
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sanouka, jeg forstår liksom ikke hva det er du mener at NOTS skal være. En destinasjonsutvikler? Til det har vi allerede en mastodont kallt Innovasjon Norge.
Synes Knut har sagt veldig mye fornuftig her.
(så fikk jeg oppleve det også)
😂 hahaha....
|
|
|
27/04/2017 18:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nots er en interesseorganisasjon. Ikke en entreprenør eller en bedrift som skal utvikle sykkelanlegg. Det kan andre gjøre. Den dagen Nots begynner med slik næringsvirksomhet vet jeg ikke om medlemskapet holder så lenge. ;!
|
|
|
27/04/2017 20:10
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg må ha utrolig lite å gjøre når jeg nedverdiger meg til å svare det jeg mener er et nettroll som har spydd samme mantra i årevis. Ikke er han NOTS-medlem en gang. Så det enkle svaret er at de som mener noe om hva NOTS skal gjøre, får melde seg inn og møte opp på årsmøtet.
NOTS er, som det er påpekt av medlemmer som faktisk følger med, en interesseorganisasjon. Vi skal jobbe for at terrengsyklister har tilgang etter allemannsretten og vi skal jobbe for gode holdninger blant terrengsyklister. Vi må da gjøre noe riktig når alle piler peker oppover, eller? Men så har vi da heller ikke noen mål om å bli en turistoperatør, som også oppvakte medlemmer har påpekt i denne tråden.
Jeg må også korrigere en faktafeil: Oslo kommune eier ikke all skog rundt Wyller. Det er et lappeteppe av eiere. Noen av dem vil ikke ha sykler på sine eiendommer, og er helt imot dialog. Dette var en av grunnene til at OsloEnduro ikke kunne arrangeres i fjor. Men det er vel ikke annet enn å forvente at troll ikke vet hva de snakker om.
Jeg vet ikke hva vi i NOTS har gjort for at vedkommende har fått oss så til de grader i vrangstrupen. Nå er jeg riktignok ikke helt objektiv, men jeg synes faktisk vi gjør en ganske god jobb.
Stian, NOTS
|
|
|
[Re: erikskon]
28/04/2017 06:16
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Synes Knut har sagt veldig mye fornuftig her. (så fikk jeg oppleve det også) 😂 hahaha....
Hva - har Knut bidratt med annet enn vrøvl & pølsevev?! Det vil jeg ikke ha på meg han!
|
|
|
[Re: knutspeed]
28/04/2017 08:39
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Synes Knut har sagt veldig mye fornuftig her. (så fikk jeg oppleve det også) 😂 hahaha....
Hva - har Knut bidratt med annet enn vrøvl & pølsevev?! Det vil jeg ikke ha på meg han! På vegne av oss som faktisk heter Knut, tar jeg i mot all ros jeg (vi) kan få :-)
|
|
|
[Re: knuthaug]
29/04/2017 16:49
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva - har Knut bidratt med annet enn vrøvl & pølsevev?! Det vil jeg ikke ha på meg han! På vegne av oss som faktisk heter Knut, tar jeg i mot all ros jeg (vi) kan få :-) Vel, jeg var edru, men tilsynelatende ikke på nett, for spøken min var rettet mot en Knut jeg har diskutert elsykkel med, og det var vel Knut77. Men uansett så holder jeg på påstanden om at det er mange Knuter som sier mye fornuftig.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/11/2017 20:47
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
NOTS er ikke IMBA. Vi har ikke behov for å bygge stier i Norge på samme måte som i Junaiten
NOTS er ikke IMBA. Vi har ikke behov for å bygge stier i Norge på samme måte som i Junaiten.
Og derr har du gått i pinkbikefella og tror at alt IMBA driver med er «flow trails». IMBA har høstet stor anerkjennelse i junaiten fordi de har arbeidet fram begrepet og prinsippene bak «sustainable trail design» på en måte som ingen andre interesseorganisasjoner har gjort. Mye av de «naturlige» stiene i Norge er for det første ikke «naturlige» men tilkom etter «den store merkedugnaden» på 20-30-tallet av fotfolket, les mer om dette i relevant turlagsliteratur. Tror du de drifta kveg og dro tømmer i halvannen meter synkemyr på 1800-tallet? For det andre er mange av de «naturlige» stiene ikke bærekraftige der de går uten effektiv drenasje. De har ofte et «ikke-bærekraftig» løp fordi det var lettest å merke opp der det var klaring i skogen, altså over myrhøla. Akkurat som IMBA må NOTS løfte fram og drive propaganda for prinsippene bak bærekraftig sti både i vedlikehold av bestående sti, nyoppmerking og tilrettelegging for sykkel, og også bistå med teorikunnskap overfor de som vil bygge enklere stier i anlegg. Det dreier seg ikke nødvendigvis om å få flere til å sykle, men å få faglig anerkjennelse/ry, og derigjennom vinne fram med våre saker. Poenget bak skullerudprosjektet var å vise at det er mulig å få en «naturlig sti» til å tåle mye bruk i et område med moderat nedbør. Alternativet med fortsatt oppbarking eller oppgrusing av 3m+ breie traseer overslt i bynær mark er svært dårlig, men har svært stor aksept. Merkehåndboka til dnt er en skam når det gjelder å få til slitasjesterke stier, vi har et alternativ å tilby! T -tidl. styremedlem
|
|
|
[Re: Ynot]
14/12/2017 20:45
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merkehåndboka til dnt er en skam når det gjelder å få til slitasjesterke stier, vi har et alternativ å tilby! T -tidl. styremedlem Jeg har kuttet ned i velkjent "TL;DR"-stil :-) NOTS jobber videre med mye på dette feltet, men det tar tid før det blir synlig. Som eksempel har jeg de siste 3 månedene hatt langt mer ledig tid enn normalt, og har så langt produsert 18 nye A4 sider med innhold til revidert stibyggerhåndbok. Og arbeidsgruppa som har bidrattt tidligere har flere aktive sjeler som jobber med å teste og designe nye konsepter som kan være mer effektive og mer bærekraftige/holdbare etc. (Og da har jeg ikke engang begynt på jobben det er å omforme mye av IMBAs retningslinjer, som vi etterhvert har litt erfaringer med for norske forhold.) Så selv om "stibyggerhåndboka" etterhvert blir en tittel som er moden for revisjon, vil det innholdsmessige fra NOTS sin hånd bli svært bra i tiden fremover, og det vil kunne gi oss akkurat det momentumet som Ynot snakker om. NOTS sentralstyre trenger påfyll til neste år, og jeg håper det går fra å være noe man "tenker litt på" til å bli noe man gjør. Det er ingenting som skjer av seg selv.
Redigert av Anders A-R; 14/12/2017 20:46.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
30/12/2017 11:57
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bumper denne igjen - kanskje nyttårsforsettet skulle bli å engasjere seg mer i lokalt/nasjonalt arbeid?  Spøk til side; Valgkomiteen er som vanlig mer på hæla enn vi liker, men vi er veldig interessert i å diskutere med de som måtte gå svanger med tanker om hva NOTS skal gjøre de nærmeste årene. Send oss en PM eller mail!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
05/01/2018 15:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne henvendelsen gikk ut til alle lokallagene i går: Valgkomiteen til nytt sentralstyre her. Vi er godt i gang med prosessen frem mot årsmøtet. Men vi trenger deres hjelp! For å få et best mulig fungerende styre, er vi avhengig av å få på plass flest mulig styrekandidater (og særlig styreleder!) som kan ta NOTS videre med fornyet og forsterket kraft. Vi er inne i en veldig god periode, med mye positiv oppmerksomhet og bra fremdrift i organisasjonen. Men samtidig har vi flere som har sittet lenge i toppen, og det kreves litt utskifting av staben for å holdet trykket oppe videre. Oppdraget vi håper dere kan hjelpe oss å løse er derfor som følger: Vi ser etter folk med erfaring og kunnskap om NOTS sitt arbeid, som kan lede organisasjonens sentralstyre, og som ser potensialet i NOTS sitt videre arbeid. «– Vi trenger folk som har interesse for å bygge organisasjon og med hjerte for NOTS og terrengsykling. Vi trenger folk med visjon og ideer, noen som kan koordinere og folk med gjennomføringsevne. NOTS er et arbeidende styre, så det er viktig at de som sitter i styret er i stand til å ta en sak fra tankestadiet til slutt, og at de kan jobbe selvstendig, sier Bergeland.» https://www.terrengsykkel.no/Telex/Er-du-NOTS-nye-leder
Om verveneLeder – en ressurs med erfaring fra styrearbeid, et hjerte for terrengsykling og med et klart ønske om å drive NOTS videre i etablert retning, men med mulighet for nye ideer og innspill. Nestleder – en person med erfaring fra NOTS styrearbeid som kan ta på seg oppgaver og fylle inn for lederen ved behov. Et verv med stort vekstpotensiale. Kasserer – en person med et minimum av ordenssans og ellers stor entusiasme. Erfaring som kasserer er en fordel, men ikke et krav. Styremedlem - en entusiastisk person med erfaring fra styrearbeid og NOTS som har tid til å bidra for å utvikle NOTS videre. Status per 04.01Vi har så langt fått gode kandidater til nytt styre som kommer utenfra, men vi vil aller helst ha frem folk i leder/nestledervervet som har gjort en innsats lokalt, og som ønsker å ta nye oppgaver og nye utfordringer, og som kjenner organisasjonen og har stor entusiasme for terrengsykling. Vi tror og forventer at hvert lokallag kan komme opp med én kandidat hver. Å rekruttere mennesker med erfaring fra NOTS er den beste måten å holde kontinuitet og skape et effektivt styre. Hvis vi ikke lykkes med å få frem kandidater på denne måten, blir neste skritt å gå på enkeltpersoner utenfor NOTS. Dette er åpenbart en mindre bra og mer usikker metode. Vi håper derfor at dere kan sende denne eposten videre til alle i lokallaget, spesielt styret, og følge opp for å få inn minst en kandidat til sentralstyret innen fredag 26.01. Alle innspill mottas med takk! På forhånd takk! Det er fem i styret på valg på årsmøtet i 10. februar 2018: 1. Leder Stian Bergeland 2. Nestleder Ingrid Hokstad 3. Kasserer Sigurd Vestrheim 4. Styremedlem Esben Johansen 5. Styremedlem Ola Olsen Typiske oppgaver:- Kontakt med lokallag - Vernearbeid - Besvare henvendelser fra medlemmer og vedlikeholde medlemsregister - Synlighet i media, oppdatere hjemmeside og facebook - Delta på konferanser, i paneldebatter og i arbeidsgrupper som Merkehåndboka og OFT - Deltagelse på Utflukt - IMBA-kontakt/deltagelse - Skaffe midler til prosjekter fra donorer/Skaffe sponsorer til NOTS - Handlingsplan for NOTS - Kontakt med støttespillere og samarbeidspartnere (eks. Trailguide, Rekkje, Birk, Sweet, BC sport, osv.) - Planlegge og gjennomføre årsmøte, delta og gjennomføre styremøter - Betale regninger og føre regnskap - Videreføre prosesser som stibyggerkurs, Stibyggerhåndboka - Tenke visjonært om NOTS-framtida
Redigert av Anders A-R; 05/01/2018 15:55.
|
|
|
|
|