Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Toppturski, støvler og bindinger til fersking

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Henrik.] #2459251 11/01/2018 10:47
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Henrik.
Sitat: erling
Noen som kan anbefale en lett toppturski for de lange turene under harde snøforhold? Tenker ca. 90 mm bredde under foten.

Blizzard Zero G 85 eller 95

Gikk fjorårssesongen på Zero G 85, kjempeski. Enkel å få på skjær og holder skjæret godt, lette å gå med, har nok stivhet til å klare seg på litt rufseføre til tross for den lave vekten. De formskjærte fellene som følger med fra Pomoca har super glid og bra feste, vet disse følger med om du kjøper hos Jesting sport (min foretrukne ski-butikk forøvrig).

Denne støttes fullt ut. Zero G serien til Blizzard er, etter min mening, blant ytterst få lettvektere som faktisk klarer å stå i mot litt hardt og rufsete underlag. Samme med G3 Findr, også en knallski!
Generelt synes jeg lette randoski blir spinkle og nervøse på underlag som er hardt/rufsete/ujevnt, mye pga all denne karbonen som trykkes inn i dem. Til det foremålet ville jeg heller hatt en ski bygget opp rundt en tre- og glassfiberkjerne. Siden slike ski ofte er litt kortere og smalere, blir de vel så lette å gå med likevel.
Husk at de vi kaller lette ski i dag, kalte vi superlette for bare et par år siden!
Ha lette ski jeg bruker selv, men de sperres inne i boden til vårsløshen kommer for fullt. Ellers bruker jeg heller litt mer krefter opp, og mindre krefter ned, pga mer demping og støtte i skia.
Selvfølgelig helt subjektivt sett, og med unntak ICON_SMILE

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Kjartandaddy] #2459253 11/01/2018 10:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg foretrekker Palau. De har riktig nok skrudd opp prisene i år, men likevel får du mer for pengene der synes jeg. Men begge produsenter har bra produkter.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459285 11/01/2018 12:42
E
Exo Offline
Fersking
Fersking
E
Til de som ser etter støvler bør dere ta en kikk på nye Scarpa Maestrale RS2. Den ser meget lovende ut. Skal selv teste ut disse som erstatning for TLT7.

Jeg har også sett litt på Maestrale RS2, og virker jo som en veldig god sko til både lengre turer og de med mye klatring/røff nedkjøring.
Men... i anmeldelsen hos Blister, og i testens kommentarfelt, virker det som at det er noe problemer med skoen hvor skallet sprekker opp i diverse festepunkter. Forhåpentligvis er dette begrenset til noen tidlige produksjonsrun, så skoen er enn så lenge fremdeles på min short-list for å prøve i butikk (sammen med blant annet Atomic Hawx XTD 130 og Dynafit Beast).
Er det noen som har hatt noe nevneverdig tid i årets modell og har noen erfaring å dele?

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: chili] #2459295 11/01/2018 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: chili

Ha lette ski jeg bruker selv, men de sperres inne i boden til vårsløshen kommer for fullt. Ellers bruker jeg heller litt mer krefter opp, og mindre krefter ned, pga mer demping og støtte i skia.

Sånn tenker jeg også, men jeg har også lette pudderski. Etter min mening er det bare allroundskia som må ha litt tyngde - sløsj og pudder trenger ikke det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459306 11/01/2018 13:55
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har lette allroundski for lange turer med pudder. Jeg har også et par tyngre pudderski for heisbasert og korte toppturer. Jeg trenger et par ski for de lange turene med harde faste forhold. Zero G 85 ser veldig lovende ut. Tror kanskje jeg går for disse med et par Skitrab Gara Titan.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459308 11/01/2018 13:57
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har bare ski med skistoppere. Er det noe herk med stropper i stedet? Ser for meg at ved tryning så kan det være greit at skiene ikke henger fast i støvelen.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459309 11/01/2018 14:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har bare ski med skistoppere. Er det noe herk med stropper i stedet? Ser for meg at ved tryning så kan det være greit at skiene ikke henger fast i støvelen.

Det er helt uproblematisk så lenge man ikke går ragdoll ned en fjellside. Jeg har to par uten stoppere og har tryna flere ganger med begge.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: terjelo] #2459346 11/01/2018 18:35
trygvecowboy Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: terjelo
Sitat: trygvecowboy
Så fikk jeg en ide: Ifra glansdagene på slutten av 90-tallet har jeg et par Dynastar Arno Adam, pro model (den med de lekre blomstene og frosken...) som er 194 cm. Hvordan vil det funke å montere på et par Kingpin på de og bruke de som rando ski? Planlagt bruk er type høgruta Jotunheimen og tilsvarende. (Har andre planker og alpinsko til anleggsbruk) Arno`ene er vel 85mm på midten og ganske stive, men jeg er 110kg så det går greit.

Rundt tusenårsskiftet tok jeg med meg hjem et par Fritschi Freeride fra Chamonix og smalt på akkurat disse skiene. Her skulle det gås topptur, og dette var det jeg hadde råd til, skiene hadde jeg fra før. Først med alpinstøvler, og etterhvert med Scarpa Denali TT. Er jo en hinsides håpløs kombo - fartsgale spett av noen ski med bindinger og støvler som minner mest om halvkokt spaghetti. Uansett, de tok meg opp og ned fjellet, og flere turer i jotunheimen med 2500+ høydemeter på en dag. Mange fine dager, og noen litt skumlere når føret ikke spilte på lag i bratt lende.

Kingpin på disse, med noen moderne gode kjørestøvler på rundt halvannen kilo, blir jo helt kanon i forhold. Vel er dette gammeldagse ski, men de funker enda. Jeg veier rundt 80kg, så med 30kg mer trenger du noe som tåler litt krefter. Stabiliteten på typisk norsk vindpakket blandingsføre blir også noe helt annet på 194cm racingroom med metall (og en enorm skitupp!) enn nymotens lettvektsski i sprø karbon som ikke gir deg noenting gratis.

Så jeg stemmer for - med denne riggen blir du den kuleste karen på fjellet. Litt sterkere bein enn de andre får du også etterhvert....

Lar arnoene forbli bakkeski med alpinbindinger inntil videre (noe jeg forøvrig synes de funker veldig bra til...)

Endte opp med Black Crows Atris/Radical FT2/BD Quadrant, og tror det skal funke bra. Ikke akkurat noe lettvektsoppsett det heller, men er man tjukkas må man ha noe solid...

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: GeirK] #2464121 07/02/2018 15:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Denne er er kanskje verd å vente på ...

https://www.dynafit.com/hoji-pro-tour

Det virker som de ikke er kompatible med Vipec/Tecton/Kingpin, da er de uaktuelle for meg.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå