BMC Roadmachine - erfaringstråden!
|
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden!
[Re: Peters]
28/09/2017 12:51
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Da har jeg bestilt drømmesykkelen for meg; BMC Roadmachine One, rød ramme, DT Swiss ERC 1400 SPLINE db 47 Carbon, eTap gruppesett hos Unaas gutta.
Pen sykkel i mine øyne, aero, bra hjulsett og gruppesett, komfortabel og kan settes i opp i "endurance" sittestilling til en voksen kar. Ticker av alle kravene på min liste.
Flott service hos Unaas som har fått til løsningene som jeg ønsket meg. Da er det bare å trene i vinter for holde watt verdiene i nærheten av det sykkelen fortjener.
Litt skjelven av å bruke så mye penger på sykkel. Men samtidig morro å gå all in i det jeg vil kalle ett entusiast og gledes prosjekt :-).
Redigert av Peters; 28/09/2017 12:57.
|
|
|
28/09/2017 13:06
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Da har jeg bestilt drømmesykkelen for meg; BMC Roadmachine One, rød ramme, DT Swiss ERC 1400 SPLINE db 47 Carbon, eTap gruppesett... Gratulerer! Dette blir über-lekkert i klassisk Team Red.
|
|
|
28/09/2017 13:47
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Da har jeg bestilt drømmesykkelen for meg; BMC Roadmachine One, rød ramme, DT Swiss ERC 1400 SPLINE db 47 Carbon, eTap gruppesett hos Unaas gutta.
Pen sykkel i mine øyne, aero, bra hjulsett og gruppesett, komfortabel og kan settes i opp i "endurance" sittestilling til en voksen kar. Ticker av alle kravene på min liste.
Flott service hos Unaas som har fått til løsningene som jeg ønsket meg. Da er det bare å trene i vinter for holde watt verdiene i nærheten av det sykkelen fortjener.
Litt skjelven av å bruke så mye penger på sykkel. Men samtidig morro å gå all in i det jeg vil kalle ett entusiast og gledes prosjekt :-). Gratulerer!  Dette er jo helt rått, men den er sikkert ikke billig  Men har du råd så bør du ikke ha dårlig samvittighet.  Hvor mye rabatt kan man få hos Unaas ved forhåndsbestilling?
|
|
|
[Re: Red Devils]
28/09/2017 17:00
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Unaas er konkurransedyktig på pris, og jeg fikk gode forhåndsbestillingsrabatter som er på nivå med det som er vanlig i bransjen på sykkel i denne prisklassen.
Utover det så opplevde jeg at Unaas gutta er fleksible med å sette sammen den sykkelen du vil ha med hensyn til ustyr, ramme og hjulesett til en liten merpris.
|
|
|
29/09/2017 14:35
|
Vassb81
Fersking
|
Fersking
Litt skjelven av å bruke så mye penger på sykkel. Men samtidig morro å gå all in i det jeg vil kalle ett entusiast og gledes prosjekt :-). Gratulerer med ny sykkel! Du kommer ikke til å bli skuffet. Jeg kjøpte for litt siden RM 01 ONE hos dem. Standard oppsett med DA Di2 9170. Kjente ikke igjen hjulene i beskrivelsen din. Er det noen nye eller? Uansett kommer du til å bli sykt fornøyd! Det er iallefall jeg.
|
|
|
[Re: Vassb81]
30/09/2017 06:48
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Hei, nei jeg som har vært litt upresis. Sorry for det. Min sykkel er utstyrt som en Roadmachine 01 TWO, den som leveres i Fisher Green som standard. Hjulsettet som kommer på den, har ikke kermiske hjullagre etc.
|
|
|
[Re: Sepeda]
02/10/2017 15:59
|
gnosegnatten
Medlem
|
Medlem
Jeg har også nettopp bestilt ny BMC Roadmachine. Valget ble en RM01 three med DI2 gruppe. Gleder meg som en unge til den kommer.
|
|
|
[Re: gnosegnatten]
02/10/2017 17:01
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Gratulerer! Barsk i svart og rød - og med nye Ultegra Di2 får du funksjon fullt på høyde med Dura-Ace 
|
|
|
[Re: gnosegnatten]
12/11/2017 19:00
|
AndersD
Fersking
|
Fersking
Gratulerer med godt valg. Fantastisk sykkel😀
|
|
|
12/11/2017 19:07
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis med nye leker. Burde være god motivasjon å ha noe slikt foran rulla i vinter ;-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/12/2017 09:17
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Rene linjer: Torgny Fjeldskaar er designsjefen som gir BMCs landeveissykler markedets reneste linjer og mest avanserte design......lyder det i siste utgave av Landevei, med intervju av vår landsmann som har siste hånd på nye modeller fra det sveitsiske merket. Også omtalt i Terrengsykkel i 2014: Fjeldskaar til BMC Med erfaring fra bl.a. Cannondale og BMW, står Torgny bak en imponerende fornyelse av BMCs linjer og farger. Det tør være kjent at jeg synes Roadmachine er en elegant skapning, men jeg må innrømme at nye Teammachine er enda et hakk mer stilfullendt - markedets peneste sykkel med skiver, etter min smak. Og sykkelen er enda flottere i virkeligheten enn det fremkommer på bilder. Som Landevei skriver: Siste utgave av toppmodellen har et design som gjør at du snur deg etter sykkelen, men en må tenke godt etter hvorfor. Selv synes jeg det er linjene og balansen, mens Torgny fremhever integrasjon: - For produkter som koster 70.000 kroner, har det altfor lenge vært et altfor lavt nivå på en del designløsninger innenfor sykkelindustrien, påpeker han. Jeg er fristet til å gjengi mer av det lesverdige intervjuet, men får nøye meg med å minne om at både denne og tidligere utgaver av Landevei kan leses digitalt om du tegner abonnement
|
|
|
08/12/2017 09:47
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Vi får tro at BMC har oppgradert byggekvaliteten på karbonrammene sine siden dette eksemplaret forlot støpeformen. https://youtu.be/3_7yQSRIGSo
|
|
|
[Re: sun flyer]
08/12/2017 12:38
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
+1
Håper og tror også det. Luescher kommenterte i fjor på Instagram ang. samme ramme at nyere rammer har færre rynker og variasjoner enn eldre. Dette er en Racemachine fra 2011/12.
Så må det sies at BMC er ikke alene om å få gjennomgå av Luescher. Godt at det er slike vaktbikkjer som sier fra. De fleste merker sliter dessverre med varierende kvalitet i produksjonen og de uheldige blant oss forbrukere får lide under det. En gjenganger på forumet er f.eks. sprekk i seterøret.
Nå vet jeg ikke om det er rammer man i utgangspunktet har hatt problemer med som ender opp med å bli kuttet opp av Luescher eller om det er velfungerende eksemplarer. Man bør selvsagt kunne forvente gjennomført kvalitet i alle eksemplarer, men det kan dessverre ikke utelukkes at det finnes mandagseksemplarer også av anerkjente rammer. Om det er rammer som er blitt kassert Luescher kutter opp, kan det gi et skjevt inntrykk.
BMC er blant de få merkene (utenom giganter som Giant og Merida) som ikke bare disponerer velodrom, men også har egen, liten karbonfabrikk vegg i vegg der man lager prototyper som del av utviklingen. Det burde motivere for å holde høy kvalitet også ved masseproduksjon.
|
|
|
08/12/2017 12:52
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Forskjellen i tykkelse nede ved bottom bracket var litt skummel. Sånt man er redd for å risikere ved å kjøpe ukjent "kinakarbon".
|
|
|
08/12/2017 14:04
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke hvor han får rammene fra. Men han blir sikkert brukt som takstmann og skanner rammene med ultralyd for å avgjøre om det er noe å reparere etter uhell. Neida, husker en eldre Bianchi fikk slakt for noen måneder tilbake. Sånne svakheter merkes jo ikke hos de som skifter sykkel annethvert år uansett. Siden hver ramme ikke blir kontrollert er man prisgitt at de som gjør jobben tar seg tid til å være nøye. Så det er sikkert tryggere å kjøpe rammer andre steder enn på aliexpress  Men det er litt irriterende om man kjøper et premiumprodukt og så ser det ut som alibaba på innsiden.
|
|
|
08/12/2017 17:23
|
JernJoffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vurderer en Roadmachine Disc 02 Di2 til 2018 sesongen. For å kunne rettferdiggjøre å handle inn så må nok Cervelo P3en ut. Er jeg helt ute å kjøre med en Roadmachine og tempobøyler til IM (både hel og halv)? Burde jeg umiddelbart gi meg selv buksevann og sette meg i skammekroken eller kan jeg faktisk komme fra noe slikt med noe ære i behold?
|
|
|
[Re: JernJoffen]
08/12/2017 18:41
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Nå er jeg ikke blant dem som er kvalifisert til å dele ut buksevann, men jeg prøver meg på noen kommentarer: Roadmachine er ikke en temposykkel, ser ikke ut som en temposykkel og oppfører seg ikke som en temposykkel. Følgelig er den åpenbart ikke en erstatning for Cervelo P3  Samtidig er den ingen tradisjonell komfortracer. Den ligger på flere vis nærmere en Teammachine enn en Granfondo og har arvet enkelte aeroelementer fra Timemachine. Derav "The One Bike Collection". Den er bygget for å kunne brukes også i ritt og var tenkt brukt i Tour de Suisse, om ikke UCIs regler om skiver hadde kommet i veien. Med dual stack får du i laveste posisjon omtrent samme forhold mellom stack og reach som på en Canyon Ultimate, om enn noe høyere enn Teammachine. Vil selvsagt være andre forskjeller mellom Roadmachine og rene rittsykler. Min ukvalifiserte konklusjon er likevel at dersom du er bekvem med å sette tempobøyler på en sykkel som f.eks. Ultimate, kan du gjøre det samme på Roadmachine. Også i ritt. Gran Fondo Cycling Magazine: BMC Roadmachine – The One-Bike-Collection
|
|
|
09/12/2017 12:54
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Ligger flere videoer ute fra han. Jeg har mistet alle illusjoner om at premium merkene har bedre byggkvalitet enn andre. Både Pinarello , Bmc og Bianchi kommer dårlig ut.
Det er vel slik at alt lages hos noen få store aktører i Kina og Taiwan. Noen produsenter er tilstede og følger med, andre ikke. Canyon gjør vel en slags ultralyd undersøkelse av gaffel og ramme. Men ellers ser det ut til at kvaliteten er litt Bingo rett og slett. Bra og lærerike videoer fra en kunnskapsrik kar.
Redigert av Peters; 09/12/2017 12:55.
|
|
|
10/12/2017 06:52
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Må korrigere meg selv. Pinarello kommer ikke så dårlig ut som BMC og Bianchi rammen.
|
|
|
10/12/2017 09:23
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
"Premium" merkene har vel ofte samme opprinnelse, har de ikke? Mener bestemt at Giant i Taiwan lager rammer for flere andre, deriblant Trek og Specialized?
// Too many roads, too little time
|
|
|
10/12/2017 10:18
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Minner om tema for denne smale tråden - erfaringer med BMC Roadmachine  Diskusjonen omkring rammeproduksjon og -kvalitet er interessant, men fortjener så absolutt en egen tråd. Minner om at Luescher selv viser at på det nivået han arbeider er hver ramme unik. Se f.eks. Cutting Up Expensive Carbon Bikes. Luescher er bl.a. sitert på: You can have the same ingredients every time, but the cake can taste different. It is the same with composites; every individual part is the result of the hand layup combined with the pressure and heat cycle. It is a hard process to control - there are lots of variables.Han peker også på at teknologien utvikler seg fortløpende og at eldre rammer derfor har flere rynker og problemområder enn nyere. Det blir dermed ikke helt riktig å generalisere om Bianchi, Willier, Trek, Specialized, Pinarello eller BMC ut fra en eller to (som regel eldre) enkeltrammer Luescher har kuttet opp. Han har f.eks.kuttet opp både en god ramme og en ramme med flere problemer fra Trek. Det forhold at enkelte av rammene Luescher kutter opp i utgangspunktet har sviktet og gjerne har brudd/sprekker, gjør det også vanskelig å generalisere. De fleste merker har kvalitetskontroll på plass hos produsentene, men det forhindrer ikke problemer med enkeltrammer. Derav garantiordninger. Som nevnt, er BMC blant de få merkene, utover giganter som Giant og Merida, som har utviklet egen teknologi for produksjon av rammesett i karbon. I BMCs automatiserte fabrikk i Grenchen, Sveits, lages kun prototyper og enkelte kostbare Impec-rammesett, men det sier noe om at BMC er klar over og arbeider for å unngå svakhetene i tradisjonell karbonproduksjon. Som CompositesWorld skriver i artikkelen An impec-able bike frame - handmade by machine: The frame is the result of Rihs’ conviction that the industry practice of building frames in Asia using hand-layed prepreg permits neither full exploitation of carbon fiber’s benefits nor sufficient process control and precision. Det betyr altså dessverre ikke at alle BMC-rammesett er Impec fra Grenchen, men viser at BMC er rede til omfattende investeringer i selve produksjonen og har et genuint ønske om å produsere kvalitet. Så får man håpe at de lykkes med det, også i masseproduksjonen i Østen. Selv skulle jeg ønske at fabrikken til Masters of Carbon - Giant produserte rammene til alle mine sykler  BMCs rammer lages så vidt jeg vet av G&M Carbon Components, som omtales å være i samme klasse som Giant. Se også Cream, competent or cowboy - which factories are faking it?Avviser på ingen måte at diskusjonen er relevant og interessant, men mitt ønske er at vi ikke fordyper oss videre i generelle spørsmål om rammeproduksjon og -kvalitet i akkurat denne tråden før noen eventuelt kutter opp en Roadmachine Oppdatering: Falt for fristelsen til å lage egen tråd: Hvem lager sykkelen din?
|
|
|
10/12/2017 22:51
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
For sent å redigere forrige innlegg, så spesifiserer for ordens skyld at BMCs produksjonsanlegg i Grenchen nå brukes utelukkende til utvikling, ikke serieproduksjon: The Impec Lab. Sånn går det når jeg skriver om ting jeg ikke har greie på!
|
|
|
11/12/2017 08:03
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
For sent å redigere forrige innlegg, så spesifiserer for ordens skyld at BMCs produksjonsanlegg i Grenchen nå brukes utelukkende til utvikling, ikke serieproduksjon: The Impec Lab. Sånn går det når jeg skriver om ting jeg ikke har greie på! Men det ble i sin tid produsert rammer i Grenchen også. Jeg var på fabrikken en gang - da produserte den rør til disse mufferammene som Evans og Thor og andre syklet på ved spesielle anledninger. Stort maskineri som visstnok hadde litt problemer med kapasitet og driftsikkerhet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/12/2017 18:19
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor har RM 01 med DA Di2(ONE og LTD) junction box under styret, mens THREE med Ultegra Di2 har integrert junction box i underrøret?
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
13/12/2017 10:24
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Snakket med Unaas om dette, og jeg fikk inntrykk av 2018 modeller har junction box i underrøret. Mulig at de ikke har tatt seg bryet med å oppdatere bildene ?
Uansett så synes jeg junction box i underrøret er ett stort pluss, så jeg skjønner ikke helt at de evnt ikke bytter bilder. Er du på kjøper'n så vil en mail til Unaas fjerne all spekulasjon. Sepada har vel kontroll på dette også, vil jeg tro :-).
Redigert av Peters; 13/12/2017 10:24.
|
|
|
13/12/2017 17:23
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Hei! Ja, bildene av syklene ble tatt før Ultegra Di2 kom, og junction-boksen kom samtidig med Ultegra Di2. Så alle sykler med Di2 kommer med junctiion-boksen i underrøret 
|
|
|
07/01/2018 20:13
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Var ute på en luftetur langs brøytede veier i Marka på vintersykkel GT Grade i dag og kom i prat med en hyggelig kar på Roadmachine 02 satt opp med 30mm piggdekk 45nrth Xerxes. Han holdt godt følge med kamerater på terrengsykler. Viser at Roadmachine virkelig er én sykkel for alt  Hm. Får jaggu meg lyst til å prøve det samme.
|
|
|
08/01/2018 12:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Viser at Roadmachine virkelig er én sykkel for alt Enig i at Roadmachine fremstår som veldig allsidig, men å si at den er for alt, da driver man nok med en veldig enkel form for terrengsykling i hvert fall. ;-)
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/01/2018 12:27
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Enig i at Roadmachine fremstår som veldig allsidig, men å si at den er for alt, da driver man nok med en veldig enkel form for terrengsykling i hvert fall. ;-)
Absolutt! Det var en referanse til BMCs slagord "The One-bike Collecton"  Tenkte innen den brede definisjonen av landeveissykling - som feltet Landevei dekker Tror attpåtil man kan lure på cx-dekk - og overrøret er ikke så verst å bære sykkelen på Roadmachine er selvsagt ikke alene om dette. Gjelder også Canyon Endurace, Focus Paralane, Trek Domane, siste versjon av Cannondale Synapse m.fl.
|
|
|
08/04/2018 12:16
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Det er vår! Gjorde et lite eksperiment i anledning vårpussen. Vil Roadmachine 02 med oppgitt maksbredde 30 mm takle 35 mm dekk? Satte opp med Schwalbe G-One Allround 35 mm som måler ganske nøyaktig 35 mm på mine felger med innvendig bredde 19 mm. Svaret er rimelig klart: Nei, 35 mm gir for liten klaring  Men 32 mm burde gå fint, om man skulle ønske det. Alu-versjonen Roadmachine 03 har som kjent 2 mm større dekklaring, ifølge BMC. Vender tilbake til 30 mm og gleder meg til vårens første tur!
|
|
|
|
|