Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Toppturski, støvler og bindinger til fersking

Toppturski, støvler og bindinger til fersking #2361506 06/11/2016 18:40
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er sugen på å teste ut toppturer på ski. Ser for meg lange turer i pudder. Er i god form og tåler en trøkk oppover. Nedover er jeg ingen råtass, og trenger litt trygghet tror jeg. Men elsker fart og moro. 185 cm og 85 kilo.

Jeg ser for meg ett utstyr til all slags bruk. Blir nok mest pudderturer, men også turer på våren.

Hva kan dere anbefale? Jeg får helt noja hvor ting er for tungt. Men det må likevel være solid nok. Liker å svette og slite.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361521 06/11/2016 19:18
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Har du noen eksempler på ski/utstyr du liker/ikke liker?

Greit at man liker å svette og slite, men smart å ikke ha mye tyngre utstyr og dårligere kondis enn turkameratene f.eks ICON_WINK

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361522 06/11/2016 19:21
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ingen preferanser. Utsyret må være lett og solid. Pris ikke viktig.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361531 06/11/2016 20:10
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med skigeometri og sånt. Men mine erfaringer er at du bør gå for litt tyngre ski hvis du vil ha noe som er litt tryggere nedover. Dette gjelder ikke hvis du kun skal på tur de gangene det er 20cm pudder og verdensmesterføre. Om du kommer til å kjøre litt vindpakka snø og roter deg borti litt skare kommer lette ski til å kreve mer av deg. Spesielt på lette ski med mye/full rocker.

Her kan sikkert mange komme med mye bedre innspill enn meg, men det er i alle fall mine erfaringer.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361551 06/11/2016 21:09
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Ingen trådstjeling dette
Skal ts i preppa løyper med utstyret? Hvor mye må dette evt hensyntas? Snakker sporadisk, evt kjøre med kids, påske osv.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361555 06/11/2016 21:52
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Salomon Mtn Lab festet til et par Black Diamond Helio 105 med Marker KingPin skulle gjøre en god jobb for deg, vil jeg tro. Ta også med skredsøker og annet sikringsutstyr, samt en og annen skredbok/kurs.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: runermm] #2361557 06/11/2016 21:59
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: runermm
Salomon Mtn Lab festet til et par Black Diamond Helio 105 med Marker KingPin skulle gjøre en god jobb for deg, vil jeg tro. Ta også med skredsøker og annet sikringsutstyr, samt en og annen skredbok/kurs.
Dette er faktisk akkurat det jeg kjører på, bare at jeg har fjorårets Carbon Convert. Bunnsolid pakke, og MTN lab er ihvertfall noe av det beste du kan ha på beina hva angår kjørerettede støvler. Om den passer foten til trådstarter er dog umulig å si noe om. Kingpin er også en veldig bra binding men man må passe på å ikke bruke for mye makt når den skal settes i gåmodus dersom det har fryst til litt i bindingen, da risikerer man å knekke karbonstringeren som skyver hælen bakover. Dette er dog ikke et like stort problem så lenge man er klar over det, og jeg har ellers ingenting å utsette på bindingen.

Helio 105 vant Friflyt sin test av bredere toppturski i år, så virker som det er et trygt valg.

Redigert av Jacobsen; 06/11/2016 22:03.
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361731 07/11/2016 14:15
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er Salaomon Mtn Lab gode å gå med også? Nok gåvinkel?

Blir ikke 105 litt brede og tunge å gå med?

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361738 07/11/2016 14:30
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Mtn Lab er helt fine å gå med. Jeg har ingen problemer med utslagsvinkel, men så har jeg aldri prøvd lettvektssko med ekstremutslag heller. (Min forrige sko var Dynafit Titan...)

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361739 07/11/2016 14:32
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Angående bredde på ski - ja 105 mm er i grenseland bredt for allroundbruk. Jeg går på 106mm og det går helt greit. Et tips er å kjøpe skarejern, da er det ikke noe stress å traversere på hardt føre.

Helge
Strava
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2361741 07/11/2016 14:38
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Men man takler 105 i f.eks preppaløyper hvis man har kjørt en del slalom som barn?
For min del blir bakker evt litt kjøring med kidsa på påskeføre-ish. Heiskort er dyrt, og ungene ser helst at jeg ikke er med.. ICON_SMILE

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: DesmoSkier] #2361764 07/11/2016 16:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: DesmoSkier
Angående bredde på ski - ja 105 mm er i grenseland bredt for allroundbruk. Jeg går på 106mm og det går helt greit. Et tips er å kjøpe skarejern, da er det ikke noe stress å traversere på hardt føre.

Selv med skarejern er det ganske mye moment som skal tas opp i ankelen. Det er det også om en skal sette kant på hardt føre nedover. Etter min mening trenger man ikke så brede ski for gjennomsnittlig toppturforhold i Norge, men det er selvsagt individuelt og det er ikke sikkert at det jeg opplever i Midt-Norge/Sverige er representativt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: GeirK] #2361801 07/11/2016 19:05
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Selv med skarejern er det ganske mye moment som skal tas opp i ankelen. Det er det også om en skal sette kant på hardt føre nedover. Etter min mening trenger man ikke så brede ski for gjennomsnittlig toppturforhold i Norge, men det er selvsagt individuelt og det er ikke sikkert at det jeg opplever i Midt-Norge/Sverige er representativt.

Har klart meg fint med 115 mm midtbredde på BD Amperage her i Midt-Norge - uten skarejern. Men hvis føret er så hardt at jeg blir redd for å skli ut pleier jeg å ta skiene på sekken...
På skikkelig djupt pudderføre hender det jeg tenker at jeg burde hatt litt bredere ski, og på hardt føre eller i preppaløype (har skjedd kun én gang) tenker jeg at det sikkert hadde vært OK med bittelitt smalere ski, men jeg har altså endt på 115 mm midtbredde for "allroundski" til toppturer i Midt-Norge.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: anderfo] #2361816 07/11/2016 19:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
He he - der ser du hvor forskjellige vi er. Jeg veksler mellom 102mm og 88 avhenig av føre. De eneste gangene 102 blir for smalt for meg, er i trøndersk nestenpudder med høyt vanninnhold.

Skia på sekken er mye tyngre enn traversering så lenge terrenget heller mindre enn 35-37 grader imho - spesielt hvis du må sparke trinn i panserskare.

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2362027 08/11/2016 13:42
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Skibredde er individuelt, ikke noe tvil om det. Den eneste gangen jeg har følt at skiene mine var for smale til å kjøres var en dag jeg kjørte på sl racing ski i 1m pudder i Zermatt. Gikk bra helt til jeg kom ut på flatten og farten forsvant....da måtte jeg grave meg ut. Man får mye flyt gjennom fart. Nå er det selvsagt noen forhold er man ikke ønsker fart (f.eks. gjennomslag), da er det greit med litt bredde, Har et par på 135mm under foten - de opplever jeg som kjedelige. Synes de er bra når det er skikkelig våt og råtten snø...ellers er det mye morsommere å synke litt ned i snøen.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2362436 09/11/2016 18:06
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2363973 16/11/2016 16:35
Laban Offline
Veteran
Veteran
Kan anbefale K2 wayback som en god allround ski. Lette nok til de lange turene, uten at de blir "for lette". Har kjørt disse de siste 2 sesongene her på Sunnmøre og har sjeldent savnet noe mer. Det er de 4-5 dagene etter store dump. Da trøster jeg meg med at jeg kan kjøre 4-5 runder i skogen, mens de med tynge utstyr får seg 2 turer. Ski i samme klasse kan være Salomon MTN Explore 88 eller de lettere Dynafit Cho Oyo/Carbonio 88
Ellers er folk uhørt positive til Volkl BTM-94. Skal etter sigende ikke ha noen store svakheter. Gode til alt. Har også klokketro på Dynafit Dhaulagiri. Om de kjører like bra eller bedre en Dynafit Denali og at den økte vekten fører til økt holdbarhet, er dette en vinner.
På bindingsiden er Dynafit sikkert stikk. Radical ST2 er bindinger som kjører bra og ikke veier for mye. Superlite 2.0 er gode bindinger som knapt veier noe som helst og itillegg har DIN 12 og stoppere.
Har gode erfaringer med Dynafit sine TLT sko. Kjører TLT6 nå. Eneste negative er den løse tungen som tar litt tid når man endrer til kjøremodus. Dette er ikke et problem på TLT7.
Skulle jeg kjøpt meg nytt oppsett i år hadde jeg personlig gått for Dynafit Carbonio 88, Dynafit Superlite 2.0 12 og Dynafit TLT7 (med Procline som utfordrer). Et oppsett som er lett, men som funker til alle forhold.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2373457 05/01/2017 12:11
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg tror jeg havner på følgende pakke:

Dynafit Denali
Dynafit TLT 2.0 superlite
Dynafit TLT7 Carbonio
Vekt 2550 gram per fot.

Alternativer er litt mer kjørerettet utstyr:

BD Helio 105
King Pin 13
Salomon MTN Lab
Vekt 3860 gram per fot

1,3 kg mindre per fot tror jeg vil være godt merkbart på lange toppturer med lang anmarsj. Det er hovedsakelig slike turer jeg kommer til å gå. Så får jeg heller kjøpe litt mer kjøreorientert utstyr i tillegg neste gang. Skjønt jeg er fortsatt litt usikker.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Laban] #2373474 05/01/2017 13:02
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Laban
På bindingsiden er Dynafit sikkert stikk. Radical ST2 er bindinger som kjører bra og ikke veier for mye.

Uenig. Jeg fikk betraktelig økt skikjøreglede da jeg fikk fra Dynafit Radical FT til Marker Kingpin 13. Med Dynafit hadde jeg følelsen av å ikke ha kontakt med skiene, og omsteget mellom hver sving var en prøvelse. Kingpin gir meg (nesten) følelsen av å kjøre med skikkelige alpinbindinger.

Helge
Strava
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Laban] #2373480 05/01/2017 13:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis de på tungt utstyr får til to turer samtidig som du klarer fem, er det mer enn utstyret som er forskjellig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: DesmoSkier] #2373722 06/01/2017 11:30
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Laban
På bindingsiden er Dynafit sikkert stikk. Radical ST2 er bindinger som kjører bra og ikke veier for mye.

Uenig. Jeg fikk betraktelig økt skikjøreglede da jeg fikk fra Dynafit Radical FT til Marker Kingpin 13. Med Dynafit hadde jeg følelsen av å ikke ha kontakt med skiene, og omsteget mellom hver sving var en prøvelse. Kingpin gir meg (nesten) følelsen av å kjøre med skikkelige alpinbindinger.

Hvordan er det med vekt, er det slik at beast vs kingpin er en mer relevant sammenligning enn kingpin vs radical? Jeg trodde det, men har ikke tatt meg bryet med å slå opp tallene ICON_SMILE Jeg er ganske dårlig på ski og har aldri klart å spore problemene til bakbindingen på dynafit, men en med mer finslepen teknikk kan man kanskje det.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2373725 06/01/2017 11:37
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Kingpin veier nok mer enn Radical, og jeg sier ikke at ingen skal kjøre Dynafit med pinner i bakbindingen. Jeg sier bare at jeg mener det er feil å si at Radical-bindinger "kjører bra". En Rando-rigg er full av kompromisser og en hver får prioritere selv.

Helge
Strava
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2457991 03/01/2018 23:10
trygvecowboy Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kikker også på en et oppsett i retning Dynafit Denali/Marker Kingpin/Scarpa Maestrale, og ser at man raskt havner på mellom 12 og 16000 kr.

Så fikk jeg en ide: Ifra glansdagene på slutten av 90-tallet har jeg et par Dynastar Arno Adam, pro model (den med de lekre blomstene og frosken...) som er 194 cm. Hvordan vil det funke å montere på et par Kingpin på de og bruke de som rando ski? Planlagt bruk er type høgruta Jotunheimen og tilsvarende. (Har andre planker og alpinsko til anleggsbruk) Arno`ene er vel 85mm på midten og ganske stive, men jeg er 110kg så det går greit.

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2458333 05/01/2018 18:31
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilken erfaring har dere med Dynafit støvlene TLT 6 og 7 som oppgis å være 103 m.m vrist bredde, mot den smalere "førstefødte" TLT 5 som jeg hadde for noen år siden. Den var vel 98 midje og passet helt perfekt. Men mener å lest at de "nye" oppleves smalere en hva en tenker 103 mmm er.

Og noen som har prøvd både 6 og 7 og som kan si noen ting om fordeler/bakdeler evt med sistnevnte ? Slipper vel tunge av/på. Annet ?

Og er det Radical som er bindingen til disse, blir Kingpin litt overkill ? Og tenkte ski er Blizzard Zero G 95. Men langt fra bestemt meg for å ha noe nytt.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Oddefa] #2458345 05/01/2018 19:39
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Oddefa
Hvilken erfaring har dere med Dynafit støvlene TLT 6 og 7 som oppgis å være 103 m.m vrist bredde, mot den smalere "førstefødte" TLT 5 som jeg hadde for noen år siden. Den var vel 98 midje og passet helt perfekt. Men mener å lest at de "nye" oppleves smalere en hva en tenker 103 mmm er.

Og noen som har prøvd både 6 og 7 og som kan si noen ting om fordeler/bakdeler evt med sistnevnte ? Slipper vel tunge av/på. Annet ?

Og er det Radical som er bindingen til disse, blir Kingpin litt overkill ? Og tenkte ski er Blizzard Zero G 95. Men langt fra bestemt meg for å ha noe nytt.

TLT6 er mye breiere enn TLT5. Hadde aldri TLT5 da den var alt for trang for min 109mm breie fot. TLT6 passer perfekt. TLT7 er litt breiere enn TLT6 igjen, men det er mest merkbart bak på skoen samt i tåvolumet. TLT6 har en mye bedre hællomme enn TLT7.

Sammenligningen under er mellom TLT6p første gen og TLT7p

Fordeler med TLT7 er at du slipper å bruke tunge, det er kjapt å bytte fra gå til kjøremodus, og forsåvidt andre veien og. Det er lettere å komme seg inn og ut av TLT7 vs TLT6. TLT7 er vel mikroskopisk lettere enn TLT6 med alt utstyr. Den har litt kortere tå som i teorien skal gjøre den bedre å gå med. Den er mindre slark i skoen og den er ca like stiv som TLT6 med sort tunge. Den er veldig romslig, og for noen som kjøper sko første gang vil nok mange finne den veldig behagelig.

Ulemper med TLT7 vs TLT6 er at den er ikke like god å kjøre på. Den er dårligere å gå med i "walk mode" men ca like god som TLT6 hvis du har spennene helt åpne. Den har dårlige justeringsmuligheter med spennene. Den kan ikke bruke tunge. Innerstøvelen er dårligere enn den grønne TLT6 hadde. Den har ikke festemulighet for C3 stepin stegjern. Vaieren som strammer den nederste spenna er en svakhet i systemet, og kan gjøre skoen ubrukelig hvis den blir ødelagt. Som toppen på kransekaka så har den og en fryktelig glatt såle.

Til ZeroG95 ville jeg brukt en ATK SLR release eller lignende, med mindre du bare skal bruke den i bakken.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: trygvecowboy] #2458361 05/01/2018 22:16
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: trygvecowboy
Så fikk jeg en ide: Ifra glansdagene på slutten av 90-tallet har jeg et par Dynastar Arno Adam, pro model (den med de lekre blomstene og frosken...) som er 194 cm. Hvordan vil det funke å montere på et par Kingpin på de og bruke de som rando ski? Planlagt bruk er type høgruta Jotunheimen og tilsvarende. (Har andre planker og alpinsko til anleggsbruk) Arno`ene er vel 85mm på midten og ganske stive, men jeg er 110kg så det går greit.

Rundt tusenårsskiftet tok jeg med meg hjem et par Fritschi Freeride fra Chamonix og smalt på akkurat disse skiene. Her skulle det gås topptur, og dette var det jeg hadde råd til, skiene hadde jeg fra før. Først med alpinstøvler, og etterhvert med Scarpa Denali TT. Er jo en hinsides håpløs kombo - fartsgale spett av noen ski med bindinger og støvler som minner mest om halvkokt spaghetti. Uansett, de tok meg opp og ned fjellet, og flere turer i jotunheimen med 2500+ høydemeter på en dag. Mange fine dager, og noen litt skumlere når føret ikke spilte på lag i bratt lende.

Kingpin på disse, med noen moderne gode kjørestøvler på rundt halvannen kilo, blir jo helt kanon i forhold. Vel er dette gammeldagse ski, men de funker enda. Jeg veier rundt 80kg, så med 30kg mer trenger du noe som tåler litt krefter. Stabiliteten på typisk norsk vindpakket blandingsføre blir også noe helt annet på 194cm racingroom med metall (og en enorm skitupp!) enn nymotens lettvektsski i sprø karbon som ikke gir deg noenting gratis.

Så jeg stemmer for - med denne riggen blir du den kuleste karen på fjellet. Litt sterkere bein enn de andre får du også etterhvert....

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Paulus] #2458635 08/01/2018 09:41
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Sitat: Oddefa

TLT6 er mye breiere enn TLT5. Hadde aldri TLT5 da den var alt for trang for min 109mm breie fot. TLT6 passer perfekt. TLT7 er litt breiere enn TLT6 igjen, men det er mest merkbart bak på skoen samt i tåvolumet. TLT6 har en mye bedre hællomme enn TLT7.

Sammenligningen under er mellom TLT6p første gen og TLT7p

Fordeler med TLT7 er at du slipper å bruke tunge, det er kjapt å bytte fra gå til kjøremodus, og forsåvidt andre veien og. Det er lettere å komme seg inn og ut av TLT7 vs TLT6. TLT7 er vel mikroskopisk lettere enn TLT6 med alt utstyr. Den har litt kortere tå som i teorien skal gjøre den bedre å gå med. Den er mindre slark i skoen og den er ca like stiv som TLT6 med sort tunge. Den er veldig romslig, og for noen som kjøper sko første gang vil nok mange finne den veldig behagelig.

Ulemper med TLT7 vs TLT6 er at den er ikke like god å kjøre på. Den er dårligere å gå med i "walk mode" men ca like god som TLT6 hvis du har spennene helt åpne. Den har dårlige justeringsmuligheter med spennene. Den kan ikke bruke tunge. Innerstøvelen er dårligere enn den grønne TLT6 hadde. Den har ikke festemulighet for C3 stepin stegjern. Vaieren som strammer den nederste spenna er en svakhet i systemet, og kan gjøre skoen ubrukelig hvis den blir ødelagt. Som toppen på kransekaka så har den og en fryktelig glatt såle.

Til ZeroG95 ville jeg brukt en ATK SLR release eller lignende, med mindre du bare skal bruke den i bakken.

Takk for særdeles godt svar. Spørs om ikke ny dynafit ikke helt passer meg da, men har Vulcan nå og den passer ok selv om den også er litt bredere en den TLT 5 som jeg hadde. Ikke bestemt meg for om jeg skal beholde det jeg har (Vulcan/Dynafit Huascuran) eller gå for noe smalere/lettere. Liker skiene godt men tenker også at det hadde vært digg med noe smalere som er halvkiloen lettere på hver fot..ja enda mer hvis lettere sko.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Oddefa] #2458641 08/01/2018 10:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har oppgradert mine Dynafit Mercury med Intuition Pro Tour innerstøvler. Da blir de så stive at den ytre tungen må av - hvilket gjør støblene langt mer brukervennlige.

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2458644 08/01/2018 10:35
Arne_And Offline
More than words
More than words
Finnes det gode toppturstøvler med ekte progressiv fleks (ikke hønnstive), som er relativt lette, godt gåutslag, ikke mikkmakk a la løs tunge, og har noenlunde samme lest som f.eks. Dynafit Mercury?

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2458647 08/01/2018 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis du setter inn Intuition Pro Tour i de Mercury-ene du allerede har, får du det du etterlyser. Jeg kjørte ultrakupert terreng i Åre i helga og hadde glemt igjen de sorte tungene hjemme. Det fungerte veldig bra.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support