|
|
Gitarist i salen. El-gitar-problem
|
Re: Gitarist i salen. El-gitar-problem
[Re: Gulesider]
08/01/2018 07:54
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Så, yngstemann har begynt å spille gitar. Gitarlæreren anbefalte en rimelig el-gitar og poden har spilt i et par måneder og det går fremover.
Det funker litt slik at jeg må lære meg først og så lære ham. Jeg har aldri spilt gitar selv, men jeg er en person som tar ting kjapt og jeg skjønner jo all teorien bak og da går ting ganske greit.
Så en kveld ble plutselig noen av kordene dritsure. Jeg skjekket stemmingen med åpne strenger og den var helt fin, men den tjukke E-strengen pluss G-strengen var sure nedover i båndene. Kjapp googling forteller meg at her må intonasjonen justeres, og heisann - der nede på stolen er det noe å skru på ja. Det er lett å resonnere seg frem til at dersom tonene nedover i båndene er for lave, så må justeringene skrus mot halsen slik at strengen når du trykker ned, blir kortere og tonen høyere.
Jeg sjekker en A (5. bånd på tjukk E-streng) mot gitartuneren og ser at den er alt for høy. Det er også lett å høre at 12.båndsnoten er langt høyere enn en oktav. Faktisk kommer jeg ganske nær en A i 4. båndet, så her er alt nesten en halvtone ute av stemming! Og nå kommer det som jeg ikke skjønner - uansett hvor mye jeg justerer nede på stolen, holder det seg slik. Gitarlæreren skjønne ikke hva som skjer. Min bror, som har spilt el-gitar i 30 år, skjønne ingen ting, og nettbutikken, som gir meg veldig god support på telefon skjønner ingen ting heller. De foreslår at jeg justerer buen på halsen og det gjør jeg, men den E-strengen vil ikke dit den skal. Ikke G-strengen heller, selv om den ikke er like mye off. Stemmer jeg E-strengen til A, blir den helt fin.
Dette skal jo ikke gå an i teorien. Hvem har gode forslag her? Gitaren du linker til er i tre kvart størrelse. Hvis det er akkurat den gitaren du har er det ikke naturlig å stemme den som vanlig (eadghe) , den skal stemmes fra A og oppover. Alle strengene skal være 5 halvtoner høyere enn vanlig . Adgcea Dette hadde jeg ikke fått med meg. Tusen takk for tips. Det er definitivt en 3/4 gitar, ja. Skal hjem og stemme om nå!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/01/2018 12:36
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Så, yngstemann har begynt å spille gitar. Gitarlæreren anbefalte en rimelig el-gitar og poden har spilt i et par måneder og det går fremover.
Det funker litt slik at jeg må lære meg først og så lære ham. Jeg har aldri spilt gitar selv, men jeg er en person som tar ting kjapt og jeg skjønner jo all teorien bak og da går ting ganske greit.
Så en kveld ble plutselig noen av kordene dritsure. Jeg skjekket stemmingen med åpne strenger og den var helt fin, men den tjukke E-strengen pluss G-strengen var sure nedover i båndene. Kjapp googling forteller meg at her må intonasjonen justeres, og heisann - der nede på stolen er det noe å skru på ja. Det er lett å resonnere seg frem til at dersom tonene nedover i båndene er for lave, så må justeringene skrus mot halsen slik at strengen når du trykker ned, blir kortere og tonen høyere.
Jeg sjekker en A (5. bånd på tjukk E-streng) mot gitartuneren og ser at den er alt for høy. Det er også lett å høre at 12.båndsnoten er langt høyere enn en oktav. Faktisk kommer jeg ganske nær en A i 4. båndet, så her er alt nesten en halvtone ute av stemming! Og nå kommer det som jeg ikke skjønner - uansett hvor mye jeg justerer nede på stolen, holder det seg slik. Gitarlæreren skjønne ikke hva som skjer. Min bror, som har spilt el-gitar i 30 år, skjønne ingen ting, og nettbutikken, som gir meg veldig god support på telefon skjønner ingen ting heller. De foreslår at jeg justerer buen på halsen og det gjør jeg, men den E-strengen vil ikke dit den skal. Ikke G-strengen heller, selv om den ikke er like mye off. Stemmer jeg E-strengen til A, blir den helt fin.
Dette skal jo ikke gå an i teorien. Hvem har gode forslag her? Gitaren du linker til er i tre kvart størrelse. Hvis det er akkurat den gitaren du har er det ikke naturlig å stemme den som vanlig (eadghe) , den skal stemmes fra A og oppover. Alle strengene skal være 5 halvtoner høyere enn vanlig . Adgcea Dette hadde jeg ikke fått med meg. Tusen takk for tips. Det er definitivt en 3/4 gitar, ja. Skal hjem og stemme om nå! Evt kan du prøve strenger tilpasset kort skala gitar. Problemet med kortskala gitarer er at det er enda høyere krav til presisjon fra gitaristen, og den krever dønn presist oppsett for at det ikke skal låte surt. Når det også er type billig vibsystem på den så hjelper ikke det på.
|
|
|
[Re: ]
08/01/2018 12:47
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette hadde jeg ikke fått med meg. Tusen takk for tips. Det er definitivt en 3/4 gitar, ja. Skal hjem og stemme om nå! Du må jo hatt veldig slakke strenger når du har holdt på kanskje eller? Ja - jeg undret meg litt over at den tjukke E-strengen var i slakkeste laget
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/01/2018 20:01
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Og takket være Gulesider fikk vi da gitaren helt rein. Når strengene er like tjukke som på en fullstørrelse gitar, er jo dette helt logisk.
|
|
|
08/01/2018 20:09
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Ro i sjelen her også nå. At det var en 3/4 gikk meg hus forbi. Snodig at ikke butikken tenkte på dette. Men bare å glede seg til å høre uendelig mengder med pentatonskalaer fra gutterommet da!
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
|
|