Trådløst termometer av god kvalitet ??
|
Trådløst termometer av god kvalitet ??
02/01/2018 08:41
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå har sett nr. 2 med trådløst termometer (som måler temp ute og inne) fra Clahs Olson tatt kvelden og jeg lurte på om noen har et tips på noen som lager noe bedre. Altså kvalitetsprodukt der forbindelsen mellom føler og display er stabil og som ellers funker i mange år. Regner med at jeg får igjen pengene på Clahs, men gidder ikke å dra frem og tilbake der og bytte varer. Som nordmenn flest er temperatur og vær et viktig tema i hverdagen så et godt termometer som varer kan jeg betale litt for  Jeg kunne til og med vurdert en med info om lufttrykk og fuktighet dersom noen har et tips på noe som virkelig funker og måler tilstrekkelig riktig. Jeg ønsker meg altså noe med en føler for montering utendørs og display jeg kan lese av inne. Ikke noe alt for voldsomt. Den vi hadde var fin helt til den "låste" seg på - 15 C: https://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8st-termometer-med-magnetfeste/36-6721 
|
|
|
Re: Trådløst termometer av god kvalitet ??
[Re: erikskon]
02/01/2018 18:42
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Har hatt værstasjon fra co i 5 år nå. Byttet batteri 2 ganger inne og 1 gang ute. Fungerer utmerket.
|
|
|
03/01/2018 12:32
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har lest litt om tema nå og det kan jo se ut til at Oregon og La Crosse er to merker som er ganske store på dette feltet internasjonalt. Dessverre finner jeg lite fra dem her i byen (Trondheim). Så får se om det blir ebay/amazon bestilling.
|
|
|
03/01/2018 13:08
|
krisosn
Medlem
|
Medlem
Har sittet og fundert på det samme selv. Mye dårlige og ikke så pene produkt i markedet. Så si gjerne i fra om du finner en god løsning. Har selv sett litt på denne: https://www.komplett.no/product/607113#Men finner den ikke tilgjengelig for salg.
|
|
|
[Re: Storfe]
03/01/2018 13:29
|
zabel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Netatmo her også. Godt fornøyd. Hatt i to år. Ikke byttet batteri på utedel ennå.
|
|
|
03/01/2018 13:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har en Oregon-stasjon, der det er litt høydeforskjell mellom inne-enhet og ute-enhet. Jeg får opp uteenheten i hjemmeautomasjonssystemet, men får ustabil oppkobling mot inneenheten. Dette har vært ustabilt siden før jeg fikk hjemmeautomasjon. Forskjellen ligger nok i bedre antenne og nærmere plassering av hjemmeautomasjonsentral.
|
|
|
03/01/2018 14:54
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis du tilfeldigvis går og tenker på å bytte strømleverandør, så vit at Tibber funker sammen med Netatmo. Da kan du koble Tibber med Netatmo og en termostat, og bruke det til smartere strømstyring. Det sier i hvert fall reklamen. Jeg har ikke Netatmo, og aner ikke om det funker. Jeg har byttet panelovner til smarte Nobø-ovner som styres via en app, og jeg har varmekabler som i teorien kan styres med en app, og jeg har Tibber. Det jeg ikke har, er evnen til å tenke fremover og se alt dette i sammenheng. Resultatet er ørten apper og bokser som fungerer fint hver for seg, men som ikke snakker sammen. Hvis du faktisk er ute etter kun et trådløst termometer, så trenger du ikke bry deg så hardt med mitt innlegg 
|
|
|
[Re: krisosn]
03/01/2018 14:56
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Har sittet og fundert på det samme selv. Mye dårlige og ikke så pene produkt i markedet. Så si gjerne i fra om du finner en god løsning. Har selv sett litt på denne: https://www.komplett.no/product/607113#Men finner den ikke tilgjengelig for salg. Har hatt noe sånt fra Jacob Jensen for noen år siden. Ser bra ut, men alt annet var dårlig (plastic fantastic...). For meg virket det som om de utnytter merkevaren "dansk design" og en annen god designer ved navn Jensen. Mulig de har blitt bedre.
Stig
|
|
|
03/01/2018 15:31
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Kjøpte denne billige fra clas ohlson. Har funket tilfredstillende for meg.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
03/01/2018 15:54
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Redigert av TrondAM; 03/01/2018 15:55.
|
|
|
03/01/2018 18:33
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har NetAtmo og er veldig fornøyd. Utedelen gikk i stykker på et tidspunkt (brukte uforholdsmessig mye strøm) og måtte byttes på garanti. Etter det har det fungert upåklagelig.
Den oppfyller ikke kravet ditt til innendørs display - da må du enten bygge på med noe ekstra, en egen pad på veggen f.eks. Eller bare bruke mobilappen/nettsiden.
Jeg pludrer med å koble min (og de andre i området lokalt) mot et "smartspeil" i gangen, som vil tjene som dynamisk værvarsel, trafikkinfo++ før jeg går ut døra om morgenen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
03/01/2018 19:50
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Netatmo her og. Godt fornøyd. Har regn og vindsensor i tillegg; Det er mest gimmick for meg som bor i byen, men har du litt luft mellom deg og naboen er det nok kulere. Har ikke hatt problemer i huset mitt. Men fattern opplevde dårlig rekkevidde på sin uteenhet og måtte plassere inneenheten litt suboptimalt for å få kontakt.
|
|
|
[Re: TrondAM]
03/01/2018 21:01
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, det stemmer. Bare jeg som ikke likte akkurat den der. Har ikke interesse for å måle innendørs luftfuktighet. Men det blir nok fort en sånn en likevel. Og så ønsker jeg meg egentlig bare noe som viser eventuell endring i lufttrykk og ikke "værmelding".
Redigert av erikskon; 03/01/2018 21:06.
|
|
|
04/01/2018 10:12
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du har Iphone eller Ipad, og du får plassert den nær nok til at blåtann funker, så er Eve Weather også en mulighet: https://eplehuset.no/elgato-eve-weather-tradlos-vaersensor-for-utendorsbrukDu har da ikke et eget display, men bruker en app på iphone/ipad Jeg er rimelig fornøyd med min, enkelt ganger kan det ta litt tid før man får forbindelse på blåtann, ellers funker den ok (du finner den nok billigere enn på linken over)
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/01/2018 11:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg husker i gamle dager da vi hadde en såkalt gradestokk i vinduet. Fordelen med den var at den alltid virket,og trengte verken strøm eller nett. Fikk et sånt Netatmo-sett til jul i fjor og tenkte -jaha? Men det har jeg fått mye glede av viste det seg. Eneste jeg savner er et enkelt display som viser temperaturene inne og ute, slik at man kan lese av uten å fiske frem iPhonen. Netatmo burde jo lage noe slikt, men jeg ser det ikke på deres sider. Lurte faktisk på å skrive til dem og foreslå. Jeg pludrer med å koble min (og de andre i området lokalt) mot et "smartspeil" i gangen, som vil tjene som dynamisk værvarsel, trafikkinfo++ før jeg går ut døra om morgenen.
Dette er jeg interessert i. Lenke?
|
|
|
04/01/2018 11:37
|
krisosn
Medlem
|
Medlem
Vedrørende Netatmo tenker at jeg ikke trenger flere grunner til å fiske frem telefonen, og ønsker et ryddig og lite glorete display til å ha på veggen. Analogt termometre ute tiltaler meg i grunnen, men erfaringen er at det kan bli dårlige lysforhold, og mye mysing før en klarer å avgjøre om det faktisk er minusgrader nå på vinteren. Dersom løsningen under skulle komme på markedet ville Netatmo kunne bli et veldig godt alternativ. https://community.hom.ee/t/epaper-display-fuer-netatmo-und-mehr/3451
|
|
|
04/01/2018 12:41
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vedrørende Netatmo tenker at jeg ikke trenger flere grunner til å fiske frem telefonen, og ønsker et ryddig og lite glorete display til å ha på veggen. Analogt termometre ute tiltaler meg i grunnen, men erfaringen er at det kan bli dårlige lysforhold, og mye mysing før en klarer å avgjøre om det faktisk er minusgrader nå på vinteren. Dersom løsningen under skulle komme på markedet ville Netatmo kunne bli et veldig godt alternativ. https://community.hom.ee/t/epaper-display-fuer-netatmo-und-mehr/3451 Dette oppsummerer mine tanker om Netamo. Vil ikke være avhengig av å dra opp telefonen. Dersom jeg hadde et lite nettbrett til overs så kunne jeg jo gjort slik som foreslått ovenfor, men det har jeg ikke. Og kommer de med et sånt lite display som jeg kan konfigurere selv så er jeg all inn.
|
|
|
04/01/2018 12:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Et spørsmål. Uansett eget display eller ikke så tilbyr flere av værestasjonene (også Netamo?) en sånn værmelding. Er disse til å stole på eller til noen nytte? Eller sjekker du uansett Yr? Jeg bare antar at det de baserer "værmeldingen" på er endring i lufttrykk og luftfuktighet, men er det tilstrekkelig avansert til at det er presist? Jeg har inntrykk av at enkel/billig måling av luftfuktighet er lite presisit og at det eneste som er sikkert når trykket endrer seg er at det kommer en endring (men at det er vanskeligere å si noe om hva det endres til). Jeg er ikke meteorolog...
|
|
|
04/01/2018 12:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og kommer de med et sånt lite display som jeg kan konfigurere selv så er jeg all inn. Du beveger deg inn i farlig farvann nå. Du trenger følgende: Raspberry Pi 3 model B Raspberry Pi Touch Screen Kabinett til ovenstående hass.io installasjonskit ( www.home-assistant.io) Netatmo-sett Så legger du inn AppDaemon med HADashboard som add-on til Hass.io Så lager du dashbord til skjermen. Så finner du ut alt annet du kan få inn på den skjermen. Så trenger du: - Aeotec Z-Stick - Fibaro Dimmere - Fibaro Reléer - Aeotec/Fibaro multisensorer - Timer vekk fra familie - Ny dørlås (Danalock V3, f.eks.) - Motor til rullgardiner - Nye lysbrytere - Nye panelovner - Ny termostat til varmekabler - IKEA Trådfri eller Philips Hue - Magnetsensorer på dører til sykkelbod Når du har kjøpt inn en del, finner du ut at å bruke multisensorer på Z-wave til temperaturer blir fryktelig dyrt, så du finner en Telldus Tellstick Duo til 400 spenn på Dustin.no, så du kan bruke billige sensorer på 433MHz til å måle temperatur. Sånn ca. slik skjedde det hos meg, men utløsende effekt var varmestyring for fem rom. Det gir forresten også ENOVA-støtte på 20% av inntil 20000.
|
|
|
04/01/2018 13:15
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vedrørende Netatmo tenker at jeg ikke trenger flere grunner til å fiske frem telefonen, og ønsker et ryddig og lite glorete display til å ha på veggen. Jeg fikk Netatmo værstasjon til jul. Fant frem et gammelt android-nettbrett, slo av timeout på skjermen og hang den opp på veggen (med strøm tilkoblet) med Netatmo-appen åpen. Dermed slipper vi å fiske opp telefonen av lomma for å se på været så lenge vi er i stua hjemme.
|
|
|
[Re: Tex]
04/01/2018 14:04
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg pludrer med å koble min (og de andre i området lokalt) mot et "smartspeil" i gangen, som vil tjene som dynamisk værvarsel, trafikkinfo++ før jeg går ut døra om morgenen.
Dette er jeg interessert i. Lenke? Dette er DIY altså, så usikker på om det egner seg for de som oppbevarer små klosser på en hylle i gangen. Eller, det er vel kanskje nettopp for de det egner seg...  Du trenger en ramme og et glass, enten argusglass (slik som butikker/avhørsrom har) eller akryl/glass med en rimeligere film på. Begge deler funker, men glass er bedre og dyrere. Beregn ca 7000kr/m2 for glasset fra glassmester. Jeg har et på 100x60cm. Dyrt, men gøy. Kjører for øyeblikket Android 7 på en Pine64, med et 22" display bak. Fikler med å få stemmestyring på det også, enten Alexa eller Cortana. NRK Beta lagde et slikt for en tid tilbake. https://nrkbeta.no/2017/02/08/slik-bygde-vi-et-magisk-smart-speil/
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/01/2018 14:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hmm. Har en 10 år gammel 24" HP-skjerm jeg ikke klarer å kaste, som bare står der. Har jo egentlig ikke tid til noe slikt som dette, menneeee..
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/01/2018 14:57
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Dette er DIY altså, så usikker på om det egner seg for de som oppbevarer små klosser på en hylle i gangen. Eller, det er vel kanskje nettopp for de det egner seg... Takk! Du har dessverre rett i at dette blir for komplisert for meg som bare samler på klosser*, men for en fantastisk ide! Håper noen tar opp dette så det blir handelsvare om noen år. * Den omtalte klossen er for å kunne jekke opp min BMW i3 uten å skade karbonfiberrammen, så jeg synes den burde gi bittelitt cred ...  Det er forresten veldig godt utetermometer i en BMW i3, så et alternativ for trådstarter er kjøpe en slik, parkere den utendørs, og overvåke temperaturen via iDrive-appen. Litt dyrt, kanskje, men da får man også en bil på kjøpet .
|
|
|
04/01/2018 17:35
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruker Netatmo med LaMetric til å vise temperaturen: https://lametric.com
|
|
|
[Re: lancepants]
04/01/2018 17:49
|
Raskall
More than words
|
More than words
Elegant løsning. Men 200 dollar for et display? Litt for stivt.
|
|
|
[Re: Tex]
04/01/2018 19:45
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Dette er DIY altså, så usikker på om det egner seg for de som oppbevarer små klosser på en hylle i gangen. Eller, det er vel kanskje nettopp for de det egner seg... Takk! Du har dessverre rett i at dette blir for komplisert for meg som bare samler på klosser*, men for en fantastisk ide! Håper noen tar opp dette så det blir handelsvare om noen år. * Den omtalte klossen er for å kunne jekke opp min BMW i3 uten å skade karbonfiberrammen, så jeg synes den burde gi bittelitt cred ...  Det er forresten veldig godt utetermometer i en BMW i3, så et alternativ for trådstarter er kjøpe en slik, parkere den utendørs, og overvåke temperaturen via iDrive-appen. Litt dyrt, kanskje, men da får man også en bil på kjøpet . Jeg forsøkte meg på en billigvariant av denne. Har noen analoge termometer som er vanskelig å lese av om morgenen i dårlig lys. Kjøpte derfor en bil med app for å parkere denne på utsiden for å få termometer på telefonen. Problemet er bare at den jævla e-uppen ikke vil vise temperatur i appen!! Styr unna! Frustrert...
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Raskall]
04/01/2018 20:39
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Elegant løsning. Men 200 dollar for et display? Litt for stivt. Ja, dyrt. Men særs bra kvalitet på displayet og bruker den til mer enn Netatmo.
|
|
|
[Re: lancepants]
05/01/2018 08:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Elegant løsning. Men 200 dollar for et display? Litt for stivt. Ja, dyrt. Men særs bra kvalitet på displayet og bruker den til mer enn Netatmo. Billigere enn i3. Supermann: Nyere firmware i VW viser visstnok mye mer i CarNet. Bare det at CarNet er ustabil som fy. Og så er vi så heldige at gamle biler ikke kan oppdateres med ny funksjonalitet. Men LaMetric var jo bare helt genial. Og er støttet i Home Assistant. Får skrive en sånn inn i "planen".
|
|
|
|
|