Oppvaskmaskin, hva er bra?
|
Oppvaskmaskin, hva er bra?
02/01/2018 12:16
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Heihå og godt nytt år! Oppvaskmaskina vår tok kveld i går for tredje gang på et halvt år, en Siemens maskin til 6500 riksdaler. Det er nok ene og alene vår feil, da den har en liten lekkasje i front etter at ungene har klatret inn og ut av maskina. Denne lekkasjen sørger for å fylle et lite rom som har et sikkerhetsrelè som slår ut ved fukt og låser maskina på tømming. Tar jeg ut maskina, tipper den på siden så den tømmer dette lille rommet for vann, så går den fint igjen i noen dager eller en uke. Men vi er nå lei av at den stopper og at det drypper på gulvet under fronten. Hva er brukbart i dag? Miele, ja..men vi hadde ikke tenkt å bruke mer enn rundt 5000kr (+/- 1000kr) på dette. Ser at Bosch er en slags testvinner av de rimelige maskinene i dette prissjiktet. Men er det holdbart? Vi har ikke så mange krav, det må bli rent og det må bråke mindre enn 45dB (dagens maskin har 48dB, og det oppleves som plagsomt mye). At den kan tørke plast eller spiller ventemusikk mens du tømmer er ikke så himla nøye..det må funke og være stillegående. Edit: har fått tilbud fra Elkjøp på en Asko maskin som skal være faaantastisk bra, men den scorer middelmådig i den siste store svenske testen av oppvaskmaskiner, og kundeanmeldelsene er mildt sagt splittet. Skulle få denne for 6000,- https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/D8437IW/asko-oppvaskmaskin-d8437iw
Redigert av Hoaas; 02/01/2018 12:19.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Oppvaskmaskin, hva er bra?
[Re: Hoaas]
02/01/2018 12:44
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter at jeg opplevde hvor stille en oppvaskmaskin faktisk _kan_ være når tekjøkkenet på kontoret fikk en Bosch Supersilence et eller annet, så ble jeg nesten glad når vår egen gamle maskin gikk i stykker, så jeg kunne dra ut og kjøpe en akkurat lik maskin.
Vi har hatt vår Bosch i snart fire år nå, og er fremdeles superfornøyd. Har åpen kjøkkenløsning, men tenker ikke over at maskinen står og går. Det kan riktignok ha noe å gjøre med en elendig Panasonic varmepumpe som overdøver alt, men jeg får lage min egen stillegående-varmepumpe-tråd når den tar kvelden.
Uansett, de fleste vil sikkert hive seg på og anbefale Miele allikevel, og skrive at kostnaden vil lønne seg i lengden, men siden du selv nevnte Bosch så tenkte jeg ihvertfall å nevne at vi er fornøyd og den er veldig stillegående. Fire år er nok ikke lenge nok til å kunne si om den er holdbar.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
02/01/2018 12:50
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Bosch og Siemens har søskenmodeller som er helt like på andre hvitevarer, sikkert også på oppvaskmaskiner. Vi hadde en middelklasse Siemens-maskin som var veldig stille i gamle leiligheten. Vi hadde en toppklasse Electrolux-maskin som var veldig stille før vi pusset opp kjøkkenet. Vi har nå en middelklasse Miele-maskin som er veldig stille. Electrolux-maskinen vasket/tørket best, med de andre to likt plassert like bak. Mine erfaringer tilsier at man får hva man betaler for. Jeg ville jaktet kampanjepris på gode maskiner og ikke hengt meg så veldig opp i merket.
Redigert av Stefan77; 02/01/2018 13:01.
- Stefan
|
|
|
02/01/2018 13:04
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser at denne er satt veldig ned: https://www.komplett.no/product/954625/h...6cx05e-oppvask#46dB er jo bedre enn vi har, vet at 3dB er dobling av lydtrykk. Hadde håpet å kommeu på 45 eller lavere. Men det er vel sikkert bare fjas fra min side. Vi har integrert i dag, men er ett fett om den nye er det eller ikke.
|
|
|
02/01/2018 13:09
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Siemens skal være bra.
Vi har hatt Siemens oppvaskmaskin med akkurat det samme problemet som deg. Barna klatret på døra når den var åpen.
Løsningen er å bytte henglser, da vil den stenges skikkelig. Samt sørge for at de ikke klartrer mer... Men det koster rett under 2.000 kroner ferdig byttet eller ca. 300 hvis du kjøper delene og bytter selv.
Tror ikke det er noen maskiner som tåler at barna bruker de som trapp...
|
|
|
[Re: Marøder]
02/01/2018 13:11
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvor får man kjøpt disse delene løst? Å bytte hengsler skal jeg vel alltids klare
|
|
|
02/01/2018 13:14
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
på whiteaway.no kan du sortere på lydnivå. Har handlet der flere ganger og de har bra service og leverer kjapt (om de har på lager). Har også hatt en reklamasjon som ble bra håndtert.
- Stefan
|
|
|
02/01/2018 13:15
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Der hvor jeg bor benyttet jeg samme aktør som kunne reparere. De kunne også bestille deler til meg. Søk på nettet etter Siemens reservedeler så kommer det opp flere aktører som du kan bestille hos online. Men du må være helt sikker på at du har riktig delenummer.
Du må av med dekslene på siden av maskinene, det er litt plunder men ikke rakettvitenskap.
Redigert av Marøder; 02/01/2018 13:16.
|
|
|
02/01/2018 13:26
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Der hvor jeg bor benyttet jeg samme aktør som kunne reparere. De kunne også bestille deler til meg. Søk på nettet etter Siemens reservedeler så kommer det opp flere aktører som du kan bestille hos online. Men du må være helt sikker på at du har riktig delenummer.
Du må av med dekslene på siden av maskinene, det er litt plunder men ikke rakettvitenskap. Japjap, fant delenr på siemens sine sider, men ser at disse ikke stemmer overens med det som står på f.eks quickpart.no, selv om det står der at hengslene skal passe på min maskin. Har sendt en epost til min lokale siemens-reparatør også. Da blir det i allefall riktig Edit: Delenr stemte likevel, måtte markere delen for å få riktig delenr
Redigert av Hoaas; 02/01/2018 13:28.
|
|
|
02/01/2018 13:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
[Da blir det i allefall riktig
Du kan altså også ringe direkte til BSH og bestille derfra, riktigere blir det neppe. Mulig quickpart er billigere, også på porto.
|
|
|
02/01/2018 13:39
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
BSH er litt rimeligere enn quickpart. Dog er jeg usikker på frakt. Et annet spørsmål er jo om jeg kun trenger hengslene, eller må jeg ha hengselplatene også, og da er vi jo fort oppe i 1000kr bare i deler, uten å være sikker på at det vil fikse problemet, selv om jeg har trua Må kanskje åpne den litt opp i dag for å se om jeg blir noe klokere, eller finner synlig skade på nevnte deler.
|
|
|
02/01/2018 13:51
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vårt problem var at døra ble "tung" og ikke ville lukkes skikkelig. Mener at bare hengslene ble byttet.
Da det skjedde for andre gang at barna trynet ned i oppvaskmaskinen med døra åpen, så benyttet vi idiot-forsikringen vi har. Faktisk så dekker forsikringen dette. Du får avkortning etter levetid og egenandel, men for oss så vi fikk vi et beløp som vi spyttet i ny oppvaskmaskin. Da var den 7 år gammel. Forventet levetid er vel 10+ år.
|
|
|
02/01/2018 13:51
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bosch sine Supersilence modeller er nede i 42dB.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
02/01/2018 13:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du kan vel demontere litt først, for å se om hengsleplatene er ødelagt? Frakt kr 75,- 2. Levering
Bestilte produkterleveres i original utførelse. BSH forbeholder seg retten til mindre tekniske endringer som ikke påvirker funksjonen. Forsendelse av bestilte produkter skjer vanligvis samme arbeidsdag, med leveringstid på 2 - 4 arbeidsdager på de produktersom finnes på lager i Sverige. Produkter som må bestilles fra fabrikken, leveres innen 7 - 9 arbeidsdager, forutsatt at produkteter på lager i Tyskland. Fraktkostnad inkl. postoppkravsgebyr er NOK 225,- inkl. mva . Betaling via postoppkrav innebærer at du betaler og henter varene dine på et av Postens lokale utleveringssteder. Ved betaling med kredittkort er fraktkostnaden på NOK 75,- inkl. mva.
http://www.siemens-home.bsh-group.com/no/eshop/leveringsvilkar
|
|
|
02/01/2018 14:03
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vårt problem var at døra ble "tung" og ikke ville lukkes skikkelig. Mener at bare hengslene ble byttet.
Da det skjedde for andre gang at barna trynet ned i oppvaskmaskinen med døra åpen, så benyttet vi idiot-forsikringen vi har. Faktisk så dekker forsikringen dette. Du får avkortning etter levetid og egenandel, men for oss så vi fikk vi et beløp som vi spyttet i ny oppvaskmaskin. Da var den 7 år gammel. Forventet levetid er vel 10+ år. Vi har coop kort, som vi har opptjent rundt 3000kr på i 2017, så vi tenkte å benytte disse pengene + spytte inn litt selv på ny maskin. Har ikke merka noe på døra vår, den er som den alltid har vært..det er ikke mye lekkasje, drypper jevnt gjennom hele vaskeprogrammet.
|
|
|
02/01/2018 18:50
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Dette skrev jeg i en tilsvarende tråd tidligere: Her må jeg gå mot strømmen når det gjelder anbefaling av Miele.
Jeg pusset opp kjøkkenet vinteren 2013 og kjøpte Miele over hele fjøla. Komfyr, kjøleskap, etc er jeg veldig fornøyd med, men oppvaskmaskinen er jeg veldig skuffet over. Den bråker mer og vasker ikke bedre enn den billige Whirlpool-maskinen vi har i kjøkkenkroken på jobb. Ikke er det tørt heller når programmet er ferdig. Jeg tror faktisk det er den dårligste oppvaskmaskinen jeg har hatt.
Nå har vi i tillegg hatt den tvilsomme gleden av å være i kontakt med Miele kundeservice. De sendte en servicemann som skulle sjekke da jeg ikke fikk det til å stemme at det skal være så mye lyd fra maskinen, siden det var oppgitt til å være 43-45 dB (husker ikke nøyaktig). Servicemannen kom og ante ikke hva oppdraget gikk ut på. Etterå ha hørt litt på den mens vi forklarte problemet konkluderte han med at det var noe støy, men han trodde det vr normalt. Han målte ikke noe som helst. Målte da selv til 49 dB med en mobilapp (ja, vet at det langt fra er nøyaktig), og snakker deretter med kundeservice igjen. De kunne informere om at lydtestene var gjort på en referansemodell, og at målinger jeg selv gjorde ikke kunne brukes i en klage. Jeg spurte så om det også gjaldt om jeg fikk målt med hjelp av profesjonelle folk med proffutstyr, noe de bekreftet. Lettere oppgitt spurte jeg da om jeg ville få medhold om jeg tok med maskinen til laben i Tyskland og de målte til for høyt lydnivå der, men det ville de ikke svare på. Mulig jeg bare har et mandagsprodukt, men hadde forventet bedre kundeservice. Sånn ellers kan jeg ikke si at de andre nye Miele-produktene er noe bedre en andre merker. Er heller ikke spesielt fornøyd med koketoppen, f.eks. Har dog positive erfaringer med Miele fra gamle dager, med produkter som bare holdt år etter år. Mistenker at Miele en gang i tiden faktisk var bedre, men at det ikke gjelder lenger. Det er bare dyrere. Jeg kommer neppe til å kjøpe Miele igjen.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
02/01/2018 21:07
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi var på nippet til å kjøpe en Miele på tilbud, satt ned fra 7000 til 4444 nå. Men vi har bestemt oss for enn Siemens IQ500. 4dB lavere støynivå enn vi har i dag, dvs at dagens maskin bråker mer enn dobbelt så mye. Satt ned fra 7000 til 4444 den også. Jeg var egentlig bestemt på å gjøre et forsøk med nye hengsler etc. Men etter å ha skrudd opp maskina i dag, tømt alt for vann osv så vil den fortsatt ikke komme på. Feilkodene blinker i fleng, så vi gidder ikke mer med den. Før i tiden var det nok større forskjell på produktene, i dag har man uansett 5 års reklamasjon, om maskina koster 3000 eller 15000. Både fattern og brodern har Siemens, og vi har Siemens på jobb. Jeg tror rett og slett bare vi var litt uheldig med de første feilene, en pumpe og diverse som tok kveld, dette fikk vi dekket på reklamasjon. Det at den nå lekker alle veier får vi vel ta på egen kappe ettersom minstemann har brukt den som klatrestativ og mora synes det bare er stas Vi velger også å gå bort fra innebygget og over til vanlig, vi har hvite fronter på kjøkkenet uansett, så det spiller ikke så stor rolle.
|
|
|
02/01/2018 21:24
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Vi har Bosch og vært veldig fornøyd i 4år sålangt. Hadde Asko før, men noen reparasjoner på garantien.
|
|
|
[Re: rogerha]
02/01/2018 21:27
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Dette skrev jeg i en tilsvarende tråd tidligere: Her må jeg gå mot strømmen når det gjelder anbefaling av Miele.
Jeg pusset opp kjøkkenet vinteren 2013 og kjøpte Miele over hele fjøla. Komfyr, kjøleskap, etc er jeg veldig fornøyd med, men oppvaskmaskinen er jeg veldig skuffet over. Den bråker mer og vasker ikke bedre enn den billige Whirlpool-maskinen vi har i kjøkkenkroken på jobb. Ikke er det tørt heller når programmet er ferdig. Jeg tror faktisk det er den dårligste oppvaskmaskinen jeg har hatt.
Nå har vi i tillegg hatt den tvilsomme gleden av å være i kontakt med Miele kundeservice. De sendte en servicemann som skulle sjekke da jeg ikke fikk det til å stemme at det skal være så mye lyd fra maskinen, siden det var oppgitt til å være 43-45 dB (husker ikke nøyaktig). Servicemannen kom og ante ikke hva oppdraget gikk ut på. Etterå ha hørt litt på den mens vi forklarte problemet konkluderte han med at det var noe støy, men han trodde det vr normalt. Han målte ikke noe som helst. Målte da selv til 49 dB med en mobilapp (ja, vet at det langt fra er nøyaktig), og snakker deretter med kundeservice igjen. De kunne informere om at lydtestene var gjort på en referansemodell, og at målinger jeg selv gjorde ikke kunne brukes i en klage. Jeg spurte så om det også gjaldt om jeg fikk målt med hjelp av profesjonelle folk med proffutstyr, noe de bekreftet. Lettere oppgitt spurte jeg da om jeg ville få medhold om jeg tok med maskinen til laben i Tyskland og de målte til for høyt lydnivå der, men det ville de ikke svare på. Mulig jeg bare har et mandagsprodukt, men hadde forventet bedre kundeservice. Sånn ellers kan jeg ikke si at de andre nye Miele-produktene er noe bedre en andre merker. Er heller ikke spesielt fornøyd med koketoppen, f.eks. Har dog positive erfaringer med Miele fra gamle dager, med produkter som bare holdt år etter år. Mistenker at Miele en gang i tiden faktisk var bedre, men at det ikke gjelder lenger. Det er bare dyrere. Jeg kommer neppe til å kjøpe Miele igjen. Mine foreldre hadde samme erfaring med kundeservice. De totalrenoverte et småbruk og kjøpte alle hvitevarer fra Miele. Kjøleskapet gikk i stykker etter 1 år, fryseren etter 3. Og det var en kamp for å få dekket dette på garantien. Miele var vel egentlig mest kjent for holdbarhet på vaskemaskiner og tørketromler, så en teori er jo at de har utvidet sortimentet uten at kvaliteten er like god. Vi er forøvrig superfornøyd med vaskemaskin og tørketrommel fra Miele 
|
|
|
02/01/2018 21:41
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har en vaskemaskin fra Zanussi til 3000kr. Den kjøpte vi for 8 år siden, og med 3 barn og 2 voksne kan dere jo tenke dere hvor mye den går. Den har altså fungert uten ett feilskjær siden vi fikk den.
Kan sies at vi har veldig god erfaring med Siemens sin kundeservice, svært behjelpelig og mye kan gjøres på nett også. Er det en reklamasjonssak så legger man også inn den på nett, så tar lokal reparatør kontakt og ordner alt med Siemens.
|
|
|
02/01/2018 23:11
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Siemens IQ500 tror jeg er et prima valg.
Vi har en Bosch-modell til 11k eller hva det var med denne Zeolith-tørkingen og superstille lydnivå, men tror ikke det er stor forskjell opp/ned til IQ500 (Bosch og Siemens er jo samme sjappa). Gå for IQ500!
|
|
|
03/01/2018 07:51
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Kan nevne at vår 2015 Ikea oppvaskmaskin bråker noe helt vanvittig - mye mer enn den utgamle Whirlpool-maskinen vi flyttet fra.
|
|
|
03/01/2018 08:02
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
De som leser tråden og tenker at de muligens kanskje skal prøve en stillegående oppvaskmaskin: Vær klar over at etter å ha prøvd det, er det ingen vei tilbake.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
03/01/2018 08:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De som leser tråden og tenker at de muligens kanskje skal prøve en stillegående oppvaskmaskin: Vær klar over at etter å ha prøvd det, er det ingen vei tilbake. Samme gjelder støvsuger.
|
|
|
03/01/2018 08:18
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Satser på at vi kan se på TV med oppvaskmaskina på denne gangen, vi har åpen løsning mellom kjøkken og stue på ca 60kvm. Med gamlemaskina var vi nødt til å skru opp lyden på TVen en del knepp når oppvaskmaskina gikk. Fikk for øvrig en Electrolux Ergorapido trådløs støvsuger i julegave i fjor. Høres ut som et jagerfly starter når du fyrer den opp. Også har den sånne handye børster rundt innsuget som snurrer for å koste inn støv og smuler. Ekstra gøy er det at børstene egentlig bare spruter smulene rundt i alle retninger og at det tar dobbelt så lang tid å støvsuge  Men jeg slipper kabel i allefall..
|
|
|
03/01/2018 08:31
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Støvsuging, der kommer robotstøvsugeren inn. Den kan bråke så mye den vil, den, så lenge det skjer mens jeg er ute av huset 
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
03/01/2018 09:29
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Feller en tåre hver gang jeg starter ikea maskinen i leiligheten jeg akkurat har kjøpt og savner min 7 år gamle siemens. Siemensen var så stille at det eneste man hørte var at den tappet vann. Den vasket også helt rent, det gjør ikke alltid ikea maskinen. Det er de vist kjent for ifølge teknikker jeg har snakket med.
Kanskje jeg burde stå litt på døra jeg også så den må byttes..
Redigert av AndreasLie; 03/01/2018 09:30.
|
|
|
03/01/2018 10:42
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Kjøpte toppmodellen til Siemens for 13 år siden. Går som et uvær fortsatt. Går i snitt 1,5 maskin om dagen. Veldig fornøyd. Stillegående og bra resultat. Hører noen ganger spylelyd når vi vasker serveringsbrett eller liknende...
|
|
|
[Re: AndreasLie]
03/01/2018 11:01
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Feller en tåre hver gang jeg starter ikea maskinen i leiligheten jeg akkurat har kjøpt og savner min 7 år gamle siemens. Siemensen var så stille at det eneste man hørte var at den tappet vann. Den vasket også helt rent, det gjør ikke alltid ikea maskinen. Det er de vist kjent for ifølge teknikker jeg har snakket med. Samme her. Vi flyttet fra Siemens til IKEA for snart 4 år siden. IKEA-maskinen (Hoover) har holdt, men jeg håper den ryker snart. Da er det rett på Siemens igjen.
Anonym5
|
|
|
|
|