Re: Merida cx600
[Re: offroadlars]
23/10/2016 08:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Linken virker ikke, men jeg antar det er denne, som bl.a. selges på XXL? Jeg er ingen ekspert, men har noen raske kommentarer: Dette er en sykkel som utvilsomt egner seg til bruken du beskriver. Meridas kross-serie har fått mye skryt for anvendelighet og prisvennlighet. Liker at den har hydrauliske bremser og gjennomgående aksling i gaffel. Om spørsmålet er hvorvidt den er ideell til bruken, må svaret bli litt mer nyansert. Du spør om geometri og utveksling. Dette er en krossramme, noe som er synlig bl.a. ved forholdsvis kort krankdrop. M.a.o. forholdsvis høy krank, som er en fordel i krossritt, men som isolert sett kan gjøre sykkelen hakket mer ustabil enn med lengre krankdrop. Samtidig ser man av stack/reach-forholdet at geometrien er forholdsvis avslappet og dermed egnet til variert bruk. 1,48 er på grensen mellom krossmodeller og grus/eventyrsykler, som man kan se av Gekkis gode fremstilling. Hva gjelder utveksling, er 1x11 en fordel i krossritt og i terrenget, akkurat som på terrengsykler. Men om du er vant med landeveissykkel, vil du savne både bredde i giringen og tetthet mellom girene. Særlig på landevei, men også på grus. Om du kommer fra terrengsykling, vil du gjerne ikke oppleve noe savn. Selv foretrekker jeg krank 50/34 eller 52/36 kombinert med kassett 11-28 eller 11-32 til variert bruk. Sykkelen er originalt satt opp med Maxxis Mudwrestler. Dekk er selvsagt enkelt å bytte, men Meridas valg vitner om at modellen er tiltenkt kross. Alt i alt tror jeg dette er en utmerket sykkel som du kan trives godt med. Men om du kommer fra landeveissykling, ikke sykler kross og vil ha en optimal sykkel til bruken, ville jeg sett etter annen utveksling og vurdert å ta steget over til grus/eventyrsykkel eller komfortracer. For forklaring av geometri, se Geometrisk vekkelse.
|
|
|
[Re: Sepeda]
23/10/2016 11:03
|
offroadlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar, dette var en ekspertuttalelse! Har redigert til riktig link. Valget står mellom denne og gavia cx comp, gaviaen er billigere men jeg redd Gavia har for aggressiv geometri.
Redigert av offroadlars; 23/10/2016 11:04.
|
|
|
23/10/2016 11:26
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Valget står mellom denne og gavia cx comp, gaviaen er billigere men jeg redd Gavia har for aggressiv geometri.
Geometrien bør du nesten teste ut før du forkaster den som for aggressiv. Gavia CX Comp ser jo ut som utrolig mye sykkel for pengene, bare slått av CaadX på tilbud (kommer ned på latterlige 9.999,- på det aller billigste). Når det gjelder 1x11 tror jeg det vil være frustrerende til jobbsykling, som ofte foregår i 35-40km/t Selv på fatbiken er jeg glad for å ha mer enn 1x11 når jeg sykler transportetapper på asfalt eller grus.
Redigert av tparsli; 23/10/2016 11:31.
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
23/10/2016 12:28
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Enig at Gavia CX Comp ser ut til å være et uvanlig godt kjøp. Velutstyrt sykkel. Er vel fortsatt rimeligst på markedet med fullhydrauliske bremser? Stack og reach oppgis dessverre ikke, men geometrien ser mer avslappet ut enn Pro og Ultimate. Utvekslingen er klassisk kross, altså krank 46/36 og kassett 11-28. Krossutveksling er valgt for enkel tempoendring og lett kuperte løyper, men landeveissyklister vil gjerne oppleve at giringen er akkurat for lett til å kunne bruke full kraft i tråkket nedover på landevei og akkurat for tung for de bratteste og lengste bakkene i Marka. Det er en av flere ulemper man må godta når man velger krossykkel til annen bruk enn kross. Heldigvis er det rimelig enkelt å bytte krank/krankdrev og/eller kassett og evt. girarm bak, om man skulle føle behov for det. CaadX er en topp krossramme, men årets modeller rekker ikke opp p.g.a. de mekaniske bremsene. Har også merket meg at geometrien er modernisert på 2017-modellene av både CaadX og SuperX.
|
|
|
26/10/2016 17:53
|
Johsva
Fersking
|
Fersking
Jeg kjøpte den for noen måneder siden, og er utrolig fornøyd. Utvekslingen var noe uvant, og man føler noen ganger at man har litt for høy eller litt for lav kadens, men jeg ble fort vandt til det.
Geometri er jo tidvis individuelt, men jeg føler ikke akkurat at sykkelen er aggressiv. Jeg bruker kanskje 2-4 minutter lengre tid på denne, kontra raceren med konkurransehjulene. Så den ruller godt!
Husk at dekkene ikke skal ha mer enn 70psi. (eller var det 75?) Mer enn god nok til jobbsykling, helgeturer og et og annet grusritt. Jeg kjørte hellersdalen classic, turritt på grus med den tidligere i år. Gikk veldig fint!
|
|
|
26/10/2016 17:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så nettopp en fornøyd kar som plukket med seg sykkelen til XXLs vennepris  Fin er den!
|
|
|
02/01/2018 22:08
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Du har kanskje skaffet deg en sykkel (denne eller annen) allerede, men jeg kjøpte denne i fjor sommer (10.000,- hos XXL). Bakgrunnen for kjøpet var en "drittværsykkel" jeg hadde hjerte til å ikke vaske hver gang den var syklet i regn, samt ett håp om å vintersykle.
Nå er vi godt inn i vinteren, og her er min erfaring med denne så langt.
Jeg er 175cm høy og har en small ramme. DVS at rammen er helt i nederste størrelse av hva som anbefales til meg, av Merida. Dette er ett ytterpunkt, da landeveisykkelen min har en ramme som er helt i øverste (motsatte) enden av skalaen ift. min høyde. Så på landeveisykkelen blir jeg "dratt" over sykkelen på en helt annen måte. Siden rammene er så forskjellige i størrelse, er det litt vanskelig for meg å sammenligne geometri mot landeveissykkelen direkte. Men må si jeg liker å ha en "litt for liten" ramme bedre enn en "litt for stor ramme". Denne sykkelen føles veldig "leken", til tross for at den veier sikkert 1.5kg mer enn landeveisykkelen min. Dette er dog sikkert smag og behag.
På "sommerføre" har jeg originale felger (de er slangeløs-kompatible) med Schwalbe G-One, slangeløse grusdekk i 38mm. Jeg bruker dette for pendling, da jeg pendler vekselvis på asfalt gjennom byen, eller grusveier gjennom marka. De originale mudwrestler-dekkene satt bedre på grusen i marka, men de rullet forferdelig dårlig på asfalten.
Nå på vinteren har jeg kjøpt ett Mavic Crossride framdekk av Sørensen, som jeg har montert ett Schwalbe Marathon piggdekk på. Så avhengig av føre, veksler jeg framdekket mellom piggdekk eller G-one dekket. På bakdekket kjører jeg slangeløs G-one også nå på vinteren. Det fungerer helt greit synes jeg, men nå på vinteren pendler jeg kun på asfalt-veier.
Jeg elsker 1x'en. Kassetten er dog over 500g, og har man ett hjul med XD-hub på, så får man vel dette ned i rundt 300g om man er villig til å betale. Jeg kjører med original-kassetten.
På ett av mine lokale favoritt-segmenter har jeg en raskere tid (ett par sekunders margin) med denne sykkelen (satt i pøsende regnvær, originale hjul med G-one grusdekk, med skikkelig billige og myke MTB-sko) enn jeg har med CF-raceren min som har vesentlig lavere totalvekt, vesentlig lavere hjulvekt, og vesenelig stivere karbonsåler. Dette er ett 2-3 minutters segment, og tidene var satt med få dagers mellomrom, og med raceren var bestetiden satt en god og varm sommermorgen.
Alt i alt er jeg strålende fornøyd med denne sykkelen. Både sommer som vinter. Jeg er helt sikker på at sommeren 2018, kommer denne til å stjele tid fra raceren min.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
|
|