Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 18 1 2 3 4 5 6 17 18

#metoo

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456776 23/12/2017 08:41
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Nå er to kjente personer røket ut som følge av #metoo-kampanjen. Sitter igjen med følelsen av at verken Giske eller Wathne har gjort noe alvorlig galt, men begge har vært en del av en kultur som vi finner igjen overalt i samfunnet vårt. Dessverre.

Giskes framferd er i mine øyne enda mer usmakelig enn Wathnes "garderobehumor". Det å sjekke yngre damer i makt av sin posisjon i organisasjonen, er jo galt og moralsk forkastelig. Giske er sannsynlig ferdig som toppolitiker, men man vet jo aldri med historien til vår nåværende Olje- og energiministeren.

Nå får vi håpe at kampanjen fører til skikkelig utrensking, i mange bransjer, politikken og idretten, slik at det kommer nye og strengere regler som reduserer dette usmakelige tullet. Det har fått foregå i alt for mange år.

Trenere skal ikke bli kjærester med egne spillere, politikere skal ikke utnytte sin maktposisjon til sjekking, og det samme gjelder næringslivsledere overfor egne medarbeidere.

Gråsonene blir mange, men tydeligere regler er nødvendig. Håper virkelig #metoo fortsetter og fører til mer bevissthet rundt dette problemet.

Div. sportsremedier ...
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456783 23/12/2017 09:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det går bare ikke an å forsvare oppførselen til Giske. Han har bevisst/ubevisst (vanskelig å tro ubevisst) brukt sin posisjon i forbindelse med "jakt" på jenter... Giske er like glad i jenter som en vekkelsespredikant er i penger. Synes alle som sier at dette er normal oppførsel i samfunnet bør tenke på at det som kommer frem kun er det som kan dokumenteres; toppen av isfjellet!

Alle som har døtre kan jo spørre seg om de ville synes det var gøy om sjefen hennes ikke tok nei for et nei og "maste" av seksuell karakter i alle anledninger, og uten skrupler hadde gått hele veien om han fikk ja. Oppførselen er rett og slett usmakelig!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456786 23/12/2017 10:17
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Snart blir det som i USA, man må aldri finne på å gå inn i en heis dersom det står en enslig kvinne der når døren går opp, og hvis man er flere menn og en kvinne i et møte eller sosial sammenheng må man tenke på at kvinnen alltid skal ha en åpen fysisk fluktvei, hvis ikke kan det regnes som ´cornering´. Begge deler kan være grunnlag for påstand om sexual harassment.

Re: #metoo [Re: EspenS] #2456787 23/12/2017 10:25
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det sånn i USA?

Re: #metoo [Re: EspenS] #2456788 23/12/2017 10:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EspenS
Snart blir det som i USA, man må aldri finne på å gå inn i en heis dersom det står en enslig kvinne der når døren går opp, og hvis man er flere menn og en kvinne i et møte eller sosial sammenheng må man tenke på at kvinnen alltid skal ha en åpen fysisk fluktvei, hvis ikke kan det regnes som ´cornering´. Begge deler kan være grunnlag for påstand om sexual harassment og varslingssak.

Jeg jobber for et amerikansk firma og må forholde meg til deres "sexual harassment policy". Jeg tilbringer 5-6 uker der hvert år i jobbsammenheng. Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver. Hvor har du dette fra?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456789 23/12/2017 10:33
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
He he, ja, jeg har jobbet i et amerikansk selskap for 10-15 år siden og begge eksemplene er fra HR training videoer på temaet sexual harassment. Det oppleves veldig funny for en nordmann å se på disse videoene som tar utgangspunkt i amerikanske forhold, og selskapenes frykt for å bli saksøkt driver jo mye av denne typen training, men samtidig opplever jeg at avstanden til norske forhold blir mindre over tid.

Re: #metoo [Re: EspenS] #2456790 23/12/2017 10:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
He he, ja, jeg har jobbet i et amerikansk selskap for 10-15 år siden og begge eksemplene er fra HR training videoer på temaet sexual harassment. Det oppleves veldig funny for en nordmann å se på disse videoene som tar utgangspunkt i amerikanske forhold, og selskapenes frykt for å bli saksøkt driver jo mye av denne typen training, men samtidig opplever jeg at avstanden til norske forhold blir mindre over tid.

Hmm. Jeg har jobbet i fem ulike amerikanske selskaper gjennom de siste 25 årene og ikke hørt dette annet enn som en myte fortalt av nordmenn.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456791 23/12/2017 10:42
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ja, jeg sitter ikke her og gjenforteller myter hvis det er det du tror :-)

Re: #metoo [Re: EspenS] #2456793 23/12/2017 10:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Snart blir det som i USA, man må aldri finne på å gå inn i en heis dersom det står en enslig kvinne der når døren går opp, og hvis man er flere menn og en kvinne i et møte eller sosial sammenheng må man tenke på at kvinnen alltid skal ha en åpen fysisk fluktvei, hvis ikke kan det regnes som ´cornering´. Begge deler kan være grunnlag for påstand om sexual harassment.

Dette har lite med saken å gjøre. Håper du skjønner at det er stor forskjell på å gå inn i en heis sammen med en kvinne uten å veksle et ord, og å gå inn i en heis sammen med en jente/kvinne for så å spørre 3 ganger om hun vil være med på rommet etter at hun sa nei første gangen. Spesielt om man er i en maktposisjon/sjefsrolle ovenfor henne?

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456794 23/12/2017 10:55
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ja, og det var heller ikke ment som et debattinnlegg for eller mot den ene eller andre siden.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456796 23/12/2017 11:07
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hele Giske-saken lukter litt vondt.

OK. Mannen er en dust, og kanskje også en lovbryter.

Samtidig er det ikke noen hemmelighet at han også er kåt på makt, og at han har vært sett på som rival av både Tajik som nestleder, og av Støre som leder.

Hvilke interesser er det som står bak at han nå blir presset så hardt?

Det som spesielt undrer meg, er når Støre kan si at dette er rykter som har vært i mange år, og at nå må Giske svare for dem. Hvor er (andre enn DN) pressen som går etter Støre, som leder, og spør: "Hvordan i h** kan du si at du har visst om ryktene uten å ha gjort noe?" Jeg kan ikke forstå at det er mulig for en leder å bli sittende dersom det har vært kjente anklager mot nestleder uten at det har blitt gjort noe.

Re: #metoo [Re: EspenS] #2456797 23/12/2017 11:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Når #metoo saker beveger seg mot det som kan være ulovlig jf. straffeloven så er det ikke bra. Når man har en posisjon i politikken, media, filmbransjen eller andre steder så kan man bare ikke ta for seg av alle livets gleder som om det var ens rett.

Re: #metoo [Re: universalis] #2456798 23/12/2017 11:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: universalis
Nå er to kjente personer røket ut som følge av #metoo-kampanjen. Sitter igjen med følelsen av at verken Giske eller Wathne har gjort noe alvorlig galt, men begge har vært en del av en kultur som vi finner igjen overalt i samfunnet vårt. Dessverre.

Giskes framferd er i mine øyne enda mer usmakelig enn Wathnes "garderobehumor". Det å sjekke yngre damer i makt av sin posisjon i organisasjonen, er jo galt og moralsk forkastelig. Giske er sannsynlig ferdig som toppolitiker, men man vet jo aldri med historien til vår nåværende Olje- og energiministeren.

Nå får vi håpe at kampanjen fører til skikkelig utrensking, i mange bransjer, politikken og idretten, slik at det kommer nye og strengere regler som reduserer dette usmakelige tullet. Det har fått foregå i alt for mange år.

Trenere skal ikke bli kjærester med egne spillere, politikere skal ikke utnytte sin maktposisjon til sjekking, og det samme gjelder næringslivsledere overfor egne medarbeidere.

Gråsonene blir mange, men tydeligere regler er nødvendig. Håper virkelig #metoo fortsetter og fører til mer bevissthet rundt dette problemet.

Enn så lenge så har verken G eller W gjort noe 'alvorlig' galt (og jeg håper at det heller ikke kommer opp noe grums i den duren) men de representerer noe som vi ikke ønsker i samfunnet (lenger).
Jeg trur dog at dette fortsatt opprettholdes av mange andre ting/holdninger i samfunnet.
Som noen sier "it only takes one generation" (begge veier) så er det på tide at de som ikke klarer å tilpasse seg viker og gir plass til neste generasjon. Og så får vi håpe at denne generasjonen lever opp til forventningene etter #metoo.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456799 23/12/2017 11:11
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Om ikke Støre kaster Giske av Ap-skuta nå, så kommer han til å dolke Støre i ryggen, på et senere tidspunkt.

Re: #metoo [Re: Gråstein] #2456801 23/12/2017 11:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gråstein

Samtidig er det ikke noen hemmelighet at han også er kåt på makt, og at han har vært sett på som rival av både Tajik som nestleder, og av Støre som leder.

Det som spesielt undrer meg, er når Støre kan si at dette er rykter som har vært i mange år, og at nå må Giske svare for dem. Hvor er (andre enn DN) pressen som går etter Støre, som leder, og spør: "Hvordan i h** kan du si at du har visst om ryktene uten å ha gjort noe?" Jeg kan ikke forstå at det er mulig for en leder å bli sittende dersom det har vært kjente anklager mot nestleder uten at det har blitt gjort noe.

Fordi de mer eller mindre alle sammen er med på samme spill (og her mener jeg ikke at alle er med på trakassering osv.) og trenger hverandre for å oppretteholde ledelsen i spillet? Ie. de gjør det de kan for å beholde makten (sin maktsposisjon) for den er viktigere enn enkeltpersoner eller samfunnet?

Re: #metoo [Re: Gråstein] #2456802 23/12/2017 11:15
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ryktene om Giske har gått i mange år. Det andre du nevner vil jeg påstå kommer med bakgrunn i en enorm intern maktkamp. For selv i lille Norge er allianse bygging viktig ICON_WINK
AP sin håndtering er håpløs. Weinstein kommer jo bra ut i forhold. Han ble i alle fall tvunget til å trekke seg, og ikke indirekte unnskyldt av folk i hans allianse...

Re: #metoo [Re: Tange] #2456803 23/12/2017 11:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Fordi de mer eller mindre alle sammen er med på samme spill (og her mener jeg ikke at alle er med på trakassering osv.) og trenger hverandre for å oppretteholde ledelsen i spillet? Ie. de gjør det de kan for å beholde makten (sin maktsposisjon) for den er viktigere enn enkeltpersoner eller samfunnet?

+1

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456805 23/12/2017 11:23
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
En sak om Giske fra et "offer" sitt synspunkt. Kan ikke si dette er den hele og fulle sannhet, men normalt er sannheten noe imellom ytterpunktene.

https://www.nordlys.no/trond-giske/arbei...e/s/5-34-756904

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456809 23/12/2017 11:48
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Etter valget sitter Støre fremdeles som leder på nåde fra maktbasen til Giske. Han er livredd for å komme på kant med denne maktbasen, og vil se om maktbasen selv vender seg mot Giske før han eventuelt gjør noe mer selv. Dersom en objektiv gjennomgang av fakta i saken, med begge sider av saken representert, gir grunn for Giske til å avtre (slik mange nå hevder fakta er), så vil Støre gå med i dragsuget. Han vil bli tatt for å ikke gjøre nok. Støre er maktmessig på mange måter i en tap-tap-situasjon, fordi han alene ikke har nok forankring i partiet etter høstens valg.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456813 23/12/2017 13:10
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Bye & Rønning på ballen i 2009: https://www.youtube.com/watch?v=MaYAQkwGvf4

Re: #metoo [Re: LarsThomas] #2456823 23/12/2017 14:49
Tex Offline
Besatt
Besatt
Og Thomas Giertsen:
https://youtu.be/rE-xhOP7ymU

Re: #metoo [Re: Dexter] #2456859 23/12/2017 22:07
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Dexter
Sitat: Tex
Det er noe spesielt med Giske.
For 4-5 år siden var jeg ute med noen kollegaer på et utested i Oslo. En av mine kollegaer var en usedvanlig pen ung dame (hun var fotomodell da hun var yngre). Hun er rett og slett veldig pen.
Giske sto i baren med et par kamerater. Straks vi hadde satt oss, kom han bort og ville kjøpe C en øl. Hun takket nei.
Etter et kvarter kom Giske bort og ville danse med C. Fortsatt nei.
Så kom han en tredje gang og ville ha telefonnummeret. C avviste. Men han ga seg bare ikke. Ville C bli med ham et annet sted? Nei.
Og så videre. Det hele ble etter hvert så plagsomt og masete at vi til slutt bare måtte gå. Det var latterlig. Som en parodi på en eldre fyr som prøver å sjekke en ung dame.

Det er lov å være glad i damer og det er lov å prøve seg, men dette var merkelig oppførsel. Og et nei er et nei. Ta et hint, mann.

Enig at han er dust, men føler at ingen ting av det jeg har lest er så ille. Forskjell på å være en dust og overgriper.

Så har jo ikke alt kommet frem heller. På Støre virker det som det er mer alvorlig enn sms'r og koseflørting.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456873 24/12/2017 11:07
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Det er vel absolutt ingenting av det som har kommet frem så langt som tyder på at Giske er en overgriper. Det er akkurat dette som er #meetoo-kampanjens svakhet, å dytte f.eks. Giske i samme bås som både Søviknes og voldtektsforbrytere er langt over grensen for injurierende. IMHO.

Re: #metoo [Re: EspenS] #2456875 24/12/2017 12:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er vel absolutt ingenting av det som har kommet frem så langt som tyder på at Giske er en overgriper. Det er akkurat dette som er #meetoo-kampanjens svakhet, å dytte f.eks. Giske i samme bås som både Søviknes og voldtektsforbrytere er langt over grensen for injurierende. IMHO.

Nå må du slutte. Det er jo akkurat saker som denne med Giske som aktualiserer #metoo. Forstår at det er trist for deg at illusjonen om at sånt som dette kun gjelder «de andre» svinner bort som isbiter i en pisslunka drink, men nå viser det seg at toppene i AP er like som i alle andre partier. Spørsmålet blir vel heller om det ikke viser seg at de er værre ICON_WINK

Solidaritet er jo greit så lenge det gjelder de andre, og man slipper selv...

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2456879 24/12/2017 13:12
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
´Nå må du slutte´. Slutte med hva??? Jeg er da selvsagt enig i at Giske har oppført seg som en idiot og har fremvist uønsket atferd som overhodet ikke er forenlig med å inneha et tillitsverv. Trist at det ikke er mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg synes du skal roe deg ned med å tillegge andre meninger.

Re: #metoo [Re: Gråstein] #2456880 24/12/2017 13:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Giske-saken lukter vondt av maktspillet i Ap

Alle har vist at Giske har løpt etter alt i skjørt og plutselig så er det så viktig å få tatt ham i passe tid før neste valg.
Giske blir disket for ufin kølleføring, Støre ryker etterhvert ut i skyggene etter at han har klart å føre Ap ut i skyggenes dal.
Så får man se hvor hardt Hadia Tajik rævkjører Giske, i hvilken posisjon hun havner i føre neste valg og hvor Ap skal hente stemmene sine

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: #metoo [Re: EspenS] #2456899 24/12/2017 22:22
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det å sette Søviknes i samme bås som voldtektsforbrytere er vel også over streken. Han hadde vel frivillig sex med en jente så vidt over lavalder. Dårlig stil og vurderingsevne men ikke ulovlig.

Re: #metoo [Re: Dexter] #2456907 25/12/2017 07:30
Arnebv Offline
Besatt
Besatt

Det å sette Søviknes i samme bås som voldtektsforbrytere er vel også over streken. Han hadde vel frivillig sex med en jente så vidt over lavalder. Dårlig stil og vurderingsevne men ikke ulovlig.

Kunne fort komme an på korleis ein ser det:
Sitat: straffelov(1902)

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

Tilsvarande i den nye straffelova.

Vart av ein eller annan grunn ikkje anvendt i den saka

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: #metoo [Re: Dexter] #2456908 25/12/2017 07:49
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E

Ja,beklager det, jeg husket innholdet i Søviknes-saken feil. Men den saken måtte jo helt opp til statsadvokaten før den ble henlagt, og jenta selv var veldig skuffa når den ble henlagt. Med den nye 'tydelig samtykke' paragrafen som vurderes innført i flere nordiske land ville utfallet av den saken kanskje sett annerledes ut.

Re: #metoo [Re: Arnebv] #2456910 25/12/2017 07:57
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det skal mye til for at den paragrafen skal kunne benyttes. Det holder ikke at en maktperson har elget seg inn på ungjenter/damer og klart å presse seg til sex hos disse ved hjelp av manipulering. Denne paragrafen slår inn dersom f.eks Giske har sagt at "for å få posisjon x i partiet, må du gjøre y med meg". Noe som jeg slettes ikke tror er tilfellet. At noen jenter likevel har følt et press, ja det er jeg heller ikke i tvil om. Men er du over 18 må du nok forholde seg til virkeligheten og det er at det er flere Gisker der ute. Og det kommer det til å være uavhengig metoo.

Sitat: Arnebv

Kunne fort komme an på korleis ein ser det:
Sitat: straffelov(1902)

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

Tilsvarande i den nye straffelova.

Vart av ein eller annan grunn ikkje anvendt i den saka

Redigert av Marøder; 25/12/2017 07:58.
Side 4 av 18 1 2 3 4 5 6 17 18

Moderator  support