Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Maskinvask av bil - med skiboks.....

Maskinvask av bil - med skiboks..... #2456702 22/12/2017 12:07
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
O allvitende forum......

I utgangspunktet vasker jeg ALDRI bilen i maskin, men nå vurderer jeg å ty til ekstreme tiltak, bryte med egne "regler" og bare få det gjort......

jeg kjører 100-150 mil pr uke, og har hvit bil......det sier seg selv at den ikke er særlig pen i disse dager... Normalt vasker jeg regelmessig for hånd utenfor hjemme, men det er ikke mulig nå, uten at det blir skøytebane i gata (igjen...) skull

Er det noen maskinvask varianter som faktisk funker ok med skiboks??

Ja, jeg kan dra på stasjon med "selvvask", men de siste gangene jeg har vurdert det har jeg droppet det.. Det ser jo ut som kostene er brukt til å vaske mer asfalt og understell enn lakkerte flater, og det frister lite å kline rundt på bilen.. Og de gangene jeg har prøvd og droppet kosten, har resulatet blitt så halvveis at jeg ikke gidder...

Så om noen vet om noe maskinvask som funker ok, så hadde det vært nais med en kjapp og enkel løsning! ICON_SMILE

Redigert av Raymond; 22/12/2017 12:08.
Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456703 22/12/2017 12:12
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Har du vurdert å bytte til en grå bil? ICON_LAUGH

De få gangene jeg vasker bilen i vinterhalvåret, så bruker jeg avfetting/såpe og høytrykkspyler hjemme. Alternativt på selvvask. Da er jobben gjort på 10-15 min. Selvsagt blir det ikke like bra som å bruke vaskehanske og skikkelig shampo, men med tanke på at bilen vil være like skitten etter 10 minutter med kjøring, så er ikke det noe jeg bryr meg så mye om.

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Brusdalen] #2456704 22/12/2017 12:25
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen

Jepp.... skal det.... om 2,5 år... skull firmabil, og det var ikke jeg som tok den ut som ny, så kunne velge mellom hvit og hvit...... skull

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456707 22/12/2017 12:38
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg bruker selvvaskehall på vinteren når det ikke er bart på gårdsplassen. Bruker ikke den skumbørsten eller avfettingen som er i hallen, den er dårlig. Spyler av - legger på Bilt-Hamber Autofoam som jeg har med på en hagesprøyte - spyler av. Mulig det ikke er "lov" og ha med eget produkt i hallen, men den funker og er biologisk nedbrytbare og ikke-kaustisk (om det hjelper) ifl. databladet.

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Brusdalen] #2456709 22/12/2017 12:44
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

De få gangene jeg vasker bilen i vinterhalvåret, så bruker jeg avfetting/såpe og høytrykkspyler hjemme. Alternativt på selvvask. Da er jobben gjort på 10-15 min. Selvsagt blir det ikke like bra som å bruke vaskehanske og skikkelig shampo, men med tanke på at bilen vil være like skitten etter 10 minutter med kjøring, så er ikke det noe jeg bryr meg så mye om.

+1

Å vaske bil ordentlig i vinterhalvåret er bare deprimerende, skum og avspyling får duge til våren kommer med saltfrie veier.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456711 22/12/2017 12:46
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Min erfaring er at ikke hele bilen blir ren på skiboksprogram, det vil bli mangelfullt på taket under boksen. Dog får du stort sett ren bil og mulighet til å få vasket bilen der det behøves mest om du tar med underspyling.

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Boas] #2456730 22/12/2017 17:01
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Sitat: Ripen

+1

Å vaske bil ordentlig i vinterhalvåret er bare deprimerende, skum og avspyling får duge til våren kommer med saltfrie veier.

Det er det jeg normalt gjør og, men nå er det skikkelig vinterføre i gata, og da blir det fryktelig dårlig stemning når jeg bøtter utover med vann.. skull

Sitat: Boas
Min erfaring er at ikke hele bilen blir ren på skiboksprogram, det vil bli mangelfullt på taket under boksen. Dog får du stort sett ren bil og mulighet til å få vasket bilen der det behøves mest om du tar med underspyling.

Om det er skit igjen under boksen så kan jeg leve med det, er jo knapt så jeg kommer til der resten av året heller.... jeg har bare testet maskin med takboks en gang før, det var i sommer etter en tur over fjellet. Hadde en million mygg i fronten som jeg ville bli kvitt og hadde dårlig tid.. matet gjennom en turtle wax maskin på Shell, med takboks program......bilen ble ren på sidene, men det ble i realiteten null vask hverken foran, bak eller oppå, så det var egentlig totalt waste... derfor jeg lurte, om det er «standard» at det kun er sidene som blir vasket, eller om jeg var uheldig med akkurat den maskinen/stasjonen..

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456771 23/12/2017 07:01
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Mitt råd er å kjøpe deg litt utstyr og ta jobben i selvvask hallen.
Møkkete børster og avfetting i selvvask halen kommer ikke i nærheten av min lakk.

Jeg gjør følgende.
Legger på Prick Bort opp til listene.
Skumlegger bilen med selvvask hallen sin såpe.
Spyler bilen.
Håndvasker bilen med vaskehanske.
Har med bøtte,såpe,hanske og en 4l spylervæske kanne med varmt vann.
Det er bare kaldt vann i kranen der jeg vasker.
Spyler bilen.
Tørker bilen med tørke hånkle.

Redigert av sl500; 23/12/2017 07:15.
Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: sl500] #2456780 23/12/2017 09:17
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sl500
Mitt råd er å kjøpe deg litt utstyr og ta jobben i selvvask hallen.
Møkkete børster og avfetting i selvvask halen kommer ikke i nærheten av min lakk.

Jeg gjør følgende.
Legger på Prick Bort opp til listene.
Skumlegger bilen med selvvask hallen sin såpe.
Spyler bilen.
Håndvasker bilen med vaskehanske.
Har med bøtte,såpe,hanske og en 4l spylervæske kanne med varmt vann.
Det er bare kaldt vann i kranen der jeg vasker.
Spyler bilen.
Tørker bilen med tørke hånkle.

Hvor vasker du da? Prøvde å ha med meg bøtte og svamp i hallen på Kilen for et par år siden, da fikk jeg «trivelig» tilsnakk....

Det er jo ingenting her jeg ikke har fra før, foruten en hall hvor det er ok å ha med litt medbragt.

Vurderte selvvaskehaller i går, men det var jo kaos med folk som ville ha ren bil til jul. ICON_SMILE

Redigert av Raymond; 23/12/2017 09:19.
Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456804 23/12/2017 11:21
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
😉KJEDELIG "MILJØHYSTERISK" INFO FØLGER:😉
Bruk av selvvaskeplasser med egen kjemi er problematisk for eierne av hallen pga at disse hallene renser vannet etter vask og overvåkes på utslippsverdier før påslipp til kommunens avløpsnett. Det er store kostnader for eierne av hallene forbundet med behandlingen av avløpsvannet (avfallshåndtering).
Eks prickbort er stort sett ren olje og et problem uansett hvor det benyttes. Vasker du i gata(hjemme) og vannet renner til overvannsluk er det ofte analogt med å tømme flaska (oljen)rett i bekken/ resipienten.
Problemet med å benytte eks prickbort i selvvaskeplasser med kjemi som ikke er tilpasset øvrig (den som finnes i vaskehallen) kjemi er at man ødelegger balansen(uheldige kjemikombinasjoner) i renseinnretningen slik at det kommunale avløpssystemet og rensetrinnet (kommunalt renseanlegg) belastes hardere med olje som er skadelig for den biologiske renseprosessen som er vanlig i mange renseanlegg i dag. Bakteriene i renseanlegget trives ikke/dør. Resultatet er at det kommunale renseanlegget ikke klarer å rense optimalt og fører til økt utslipp av "alt" som finnes i avløpsvannet. Renseanleggene har også krav på seg og kostnadene for driften øker jo mer disse belastes.

Bilvask er et massivt bidrag til uønskede kjemikalier i avløpsvann og (den seriøse delen) bransjen balanserer mellom ønsket om å redusere miljøpåvirkninger(kjemikalieforbruk) og få gode (nok) vaskeresultater.

Kan desverre ikke hjelpe deg med valg av lokalitet / maskintype men jeg er av den oppfatningen at det er store forskjeller i maskinenes vaskeevne. Tipper dysehøyden er vesentlig for vask mellom bil og takboks og at den kanskje er mest kontrollerbar ved bruk av håndholdt ht-pistol kontra maskin.

Best vaskeresultat får du ved å bruke sterke (billige)kjemikalier, rent utstyr og menneskehender.
Løsemiddelskader og uverdige arbeidsforhold er desverre ofte resultatet når dette skal gjøres billig nok for kundene..

Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456808 23/12/2017 11:47
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Raymond,jeg vasker i parkeringshuset på "kremerhuset"
Pleier å vaske mot stengetid og da kommer gjerne han som driver det innom en tur for å rydde,tøme automaten,fylle på såpe osv.
Hyggelig kar og han har ingen ting i mot at du drar med deg utstyr og kjemikalier selv.
Slik jeg vasker bruker jeg jo 3 polletter så han taper ingen ting.

Hvis du vil kan du jo henge deg på en dag i romjulen.
Har fri og minst to møkkete biler som trenger vask.
I dag tipper jeg køen er så lang at det ikke er verdt det

Redigert av sl500; 23/12/2017 12:03.
Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: Raymond] #2456861 24/12/2017 07:00
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg vaska bilen i maskin for to dager siden. Kjører rundt med en Skiguard 850 caps på bilen som gjør at jeg aldri får vasket taket skikkelig. Maskinvask funker greit nok. Det tar faktisk lengre tid enn å vaske selv, men man ønsker jo ikke at gårdsplassen skal være en permanent skøytebane. Jeg vaska på Esso og brukte skiboksprogrammet deres. Bilen ble ren nok både foran og bak.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Maskinvask av bil - med skiboks..... [Re: sl500] #2456874 24/12/2017 11:15
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sl500
Raymond,jeg vasker i parkeringshuset på "kremerhuset"
Pleier å vaske mot stengetid og da kommer gjerne han som driver det innom en tur for å rydde,tøme automaten,fylle på såpe osv.
Hyggelig kar og han har ingen ting i mot at du drar med deg utstyr og kjemikalier selv.
Slik jeg vasker bruker jeg jo 3 polletter så han taper ingen ting.

Hvis du vil kan du jo henge deg på en dag i romjulen.
Har fri og minst to møkkete biler som trenger vask.
I dag tipper jeg køen er så lang at det ikke er verdt det

Med plussgradene i går dro jeg ut høytrykkspyleren og lot det stå til uti gata, et par naboer rynket på nesa, men gikk fint! Hehehe...

Trodde vaskehallen i kremmer ‘n var borte for lengst, har ikke vasket der på sikkert 10 år.. send en pip om du skal ned a, hvis jeg ikke er utenbys hiver jeg meg med!

Moderator  support