Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter.

"Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. #2456051 18/12/2017 06:04
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Kjøpte sommeren 2015 prosjektert leilighet og flyttet inn for noen måneder siden. Tilvalgsprosessen var mildt sagt ujevn. Utbyggers representant kunne ikke svare på selv de enkleste spørsmål under tilvalgsmøtet. Det vil si - hun svarte jo - men uten innhold, og gjerne med "det vet jeg ikke" og/eller "jeg kommer tilbake til dere vedrørende dette". Vi oppfattet henne som lite kompetent.

Etter å ha blitt kjent med flere av naboene forstår vi at de fleste sitter igjen med samme inntrykk. Dessuten fremkommer det at tilvalgsansvarlig i prosjektet har tillatt endringer hos enkelte, som hun kontant har avslått hos andre. Forskjellsbehandling der altså.

Spørsmålet min samboer og jeg stiller oss nå er om vi det finnes en frittstående klageinnstans vi kan henvende oss til, eventuelt om advokat er veien å gå. Kasuset er som følger:

Av tilvalg vi måtte gjøre var blant annet fliser på bad og kjøkken. I utbyggers sortiment for baderom kunne man velge mellom tre forskjellige fliser på vegg, og tre øvrige på gulv. Dette var likt for alle leilighetene. Vi opplevde sortimentet som svært begrenset, og ingen falt i smak hos oss. På tilvalgsmøtet spurte vi derfor tilvalgsansvarlig om muligheten for å få velge en annen flis (hos samme forhandler og kostnadsdekning). Dette ble kontant avslått. Vi klagde på dette, men i følge tilvalgsansvarlig var ikke vi de første som hadde spurt, og alle fikk samme svar: "standardsortiment". Som førstereis hva gjaldt nybygg og prosessen rundt slo vi oss til ro med at det ble som det ble. Helt til nå...

Våre nærmeste naboer har nemlig fått velge fliser selv. Og de er ikke de eneste. De også fikk innledningsvis svaret "nei", og "standardsortiment". Dette ble dog omgjort etter litt mas. De har fått et aldeles nydelig bad med flotte fliser på gulv og vegger. Det eneste de betalte var prisdifferansen på flis samt fastsatt påslag til utbygger.

Vi føler oss lurt. Å rive et bad og legge ny flis er dyrt. Spesielt når det er to bad. Vi har vurdert det, for her skal vi bo i mange år. Nå øyner vi en mulighet for at vi allikevel kan få badet vi drømte om, og at utbygger må bære brorparten av kostnadene.

Har noen av dere liknende erfaringer? Kjennskap til juridiske rådgivere med dette som spesialfelt?

Velkommen ønskes også synsing rundt kasus.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456066 18/12/2017 08:50
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hva er grunnlaget for å klage? Avtalen mellom deg og utbygger satte begrensninger, men fordi noen andre fikk til en annen avtale burde du også fått lov? Høres ut som et argument som ikke holder veldig langt utover "Men Ole fikk lov!".

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Gråstein] #2456084 18/12/2017 09:44
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Dere har kjøpt noe dere har blitt tilbudt, tror ikke det kan regnes som en mangel at dere kanskje kunne ha valgt noen andre fliser.
Det kan imidlertid være nyttig å gå ett eller to nivåer over vedkommende og legge fram opplevelsen deres. Kan hende er utbyggers renommé så viktig at de kompenserer dere på en måte. Stor utbygger?
Jeg tror det generelt er mye lettere å få til en omgjøring/kompensasjon som ikke koster penger direkte og som aller helst går på underleverandører. (Sistnevnte har jeg egne opplevelser med.)

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456094 18/12/2017 10:08
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke dere kommer langt med å klage. Jeg tror at dere skulle ha kranglet mye mer under prosjekteringen. Entreprenører og utbyggere ønsker ikke for mye tilvalg, da dette komliserer hele logistikken på byggeplass.
Men undersøk heller med flislegger om mulighetene for å lime ny flis på eksisterende flis.

Anbefaler deg imidlertid å finkjemme badet for feil ila. 5-års reklamasjonsperioden.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Gråstein] #2456098 18/12/2017 10:24
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: Gråstein
Hva er grunnlaget for å klage? Avtalen mellom deg og utbygger satte begrensninger, men fordi noen andre fikk til en annen avtale burde du også fått lov? Høres ut som et argument som ikke holder veldig langt utover "Men Ole fikk lov!".

Grunnlaget slik vi ser det er at utbygger direkte forskjellsbehandler, og med det påfører oss en ekstraregning på flerfoldige tusen kroner for å få baderommene slik vi opprinnelig forespurte. Vi aksepterte avslaget på bakgrunn av utbyggers uttalte prinsipielle policy om at utvalget bestod av sortimentet og ingen endringer utover det. Men denne policyen har de altså ikke forholdt seg konsekvent til, ved at enkelte har fått ja på samme forespørsel som vi fikk nei. Denne forskjellsbehandlingen har ikke skjedd på særskilt grunnlag (feks kjøpt på betingelse av å fritt få velge fliser/kjøkkenleverandør/garasjeplass), og den er gjort av en og samme person (eliminerer mulige bortforklaringer).

Det fremstår i det hele tatt ikke særlig ryddig.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Boas] #2456099 18/12/2017 10:26
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Utbygger er av de største i klassen, så kanskje det er veien å gå. Takk for innspill!

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: stosu] #2456101 18/12/2017 10:34
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: stosu
Jeg tror ikke dere kommer langt med å klage. Jeg tror at dere skulle ha kranglet mye mer under prosjekteringen. Entreprenører og utbyggere ønsker ikke for mye tilvalg, da dette komliserer hele logistikken på byggeplass.
Men undersøk heller med flislegger om mulighetene for å lime ny flis på eksisterende flis.

Anbefaler deg imidlertid å finkjemme badet for feil ila. 5-års reklamasjonsperioden.

I ettertid ser vi at vi var naive og alt for godtroende til hva vi ble fortalt. Vi antok jo at utbygger var interessert i å tjene penger da de opererte med veiledende priser + 25% påslag på alt av tilvalg. Når de da takker nei til dette, også når vi klagde, så tok vi for god fisk at nei i det tilfellet virkelig betydde nei. Vi skulle sikkert klagd på avslaget også. En dyr lærepenge hvis vi ikke får gjennomslag for klagen.

Hva gjelder flis på flis-varianten. Er ikke det en litt halvveis løsning?

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456114 18/12/2017 11:58
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Hva stod det i kontrakten?
Det som ikke står i kontrakten er vel bestandig å regne som "forhandlings bart"?

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456118 18/12/2017 12:15
Tex Offline
Besatt
Besatt
Tenk deg en utbygger som skal selge flere like leiligheter i samme bygg.
Første leilighet går til pris X.
Så går salget tregere, og utbygger selger siste leilighet til pris X-1 mill.

Kan da kjøperen av den første leiligheten klage og si at han vil ha tilbake en million, fordi utbygger aksepterte lavere pris fra siste kjøper, og det er urettferdig fordi han betalte mer? Jeg tror ikke det ville ført frem.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456156 18/12/2017 15:18
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mabo

Hvorfor? Membranen ligger på baksiden av flisa, det blir bare en kosmetisk endring. Veggene vil bygge 15mm ekstra, men det kommer du ikke engang til å merke.

Hvis du legger frem til utbygger at du føler deg dypt forskjellsbehandlet og kan vise til e-poster vil du muligens kunne nå frem. Bruk også media om nødvendig. Det er dumt å ikke prøve.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456162 18/12/2017 17:31
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Det ville forbause meg stort om du fikk noe som helst ut av dette. Utbygger har tilsynelatende levert iht kontrakt, og mer har du strengt tatt ikke krav på.

Redigert av Den glade amatør; 18/12/2017 17:33.
Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456168 18/12/2017 18:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
En dyr lærepenge hvis vi ikke får gjennomslag for klagen.

Den skjønner jeg ikke. Forsto jeg deg rett så var det (fra deres side og naboene som fikk det til) snakk om merpris for å få valgt noe annet. Forsto jeg deg rett så er det teknisk sett ikke noe å utsette på utført arbeid.
Jeg vil heller kalle det en lærepenge som ikke kostet en krone esktra.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456176 18/12/2017 20:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er det nok lite å vinne frem med dessverre. Noen er rett og slett kranglefanter - dine naboer har antagelig vært såpass brems i prosessen at utbygger har sett seg nødt til å utvise mer fleksibilitet for å komme i havn. Store prosjekter får ødelagt marginene sine når hver enkelt beboer skal ha spesialbehandling. Derfor setter de antagelig med fullt overlegg inn "inkompetente" tilvalgsansvarlige, for å sørge for at det ikke skjer for mye endringer.

Men som nevnt over: Skulle det være en vesentlig feil/mangel på badet som betyr riving/endringer så er det jo god sjans for å få til endring på utbyggers regning. Ellers er jo flis på flis som nevnt også et alternativ.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456231 19/12/2017 08:52
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor FEIL kan egentlig fliser bli? Sånn helt ærlig?

Med mindre utbygger kun leverte flis med blomstremotiv så skal det mye til før ensfargede hvite/grå fliser blir så ille at man ikke kan leve med et bad i 15 år??

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456238 19/12/2017 09:06
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Story fra min far som var takstmann:

Han ble bedt om å komme å gjøre en ny veridvurdering av et rekkehus som akkurat var overtatt. Noen som ville ha utvidet lånerammen. Rekkehuset var slitent jevnt over. Det eneste som var nytt var egentlig badet. Helt nytt, med papirer og garantier i orden.

Den stolte rekkehuseier sto og forklarte at så snart han fikk mer lån, skulle badet oppgraderes.

At det sikkert kostet like mye som å fikse resten av rekkehuset var ikke så viktig. Tross alt, flisene var ikke helt i hans smak..

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: stosu] #2456493 20/12/2017 17:32
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: stosu

Hvorfor? Membranen ligger på baksiden av flisa, det blir bare en kosmetisk endring. Veggene vil bygge 15mm ekstra, men det kommer du ikke engang til å merke.

Hvis du legger frem til utbygger at du føler deg dypt forskjellsbehandlet og kan vise til e-poster vil du muligens kunne nå frem. Bruk også media om nødvendig. Det er dumt å ikke prøve.

Jeg ville ikke klistret nye fliser utenpå gamle. Membranen ligger underst og skal selvfølgelig være tett, men det er stor fare for at det blir liggende vann mellom flislagende dersom du har to lag.
Jeg har revet et bad der dette var tilfelle, det blir fort mugg og bakterier i disse hulrommene.

Forøvrig tror jeg du har en dårlig sak mot utbygger, du har jo fått levert alt som står i kontrakten. At andre har fått lov til noe annet vil ikke gjøre at du har et krav mot utbygger. Uryddig er det jo selvfølgelig.

Så mange stier og så kort liv...
Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Knirkekne] #2456575 21/12/2017 10:37
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
Hvor FEIL kan egentlig fliser bli? Sånn helt ærlig?

Med mindre utbygger kun leverte flis med blomstremotiv så skal det mye til før ensfargede hvite/grå fliser blir så ille at man ikke kan leve med et bad i 15 år??

Tenkte vel akkurat det samme.

Firkantede ensfargede fliser, Hvor feil kan det bli?

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456585 21/12/2017 11:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Veldig feil?

Vi føler oss lurt.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Tange] #2456605 21/12/2017 12:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Veldig feil?

Vi føler oss lurt.

Det var vel mer prosessen og forskjellsbehandlingen, som gav en følelse av å bli lurt. Jeg hadde nok ikke blitt fornøyd selv, med en slik prosess.

Men når du har valgt det beste alternativet av 4, så hadde jeg ikke byttet fliser på et helt nytt bad. Hadde heller prøvd å få en form for kompensasjon. Har ikke grav på noe, men får ingen ting hvis man ikke prøver.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Dexter] #2456631 21/12/2017 15:35
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: Dexter
Veldig feil?

Vi føler oss lurt.

Det var vel mer prosessen og forskjellsbehandlingen, som gav en følelse av å bli lurt. Jeg hadde nok ikke blitt fornøyd selv, med en slik prosess.

Men når du har valgt det beste alternativet av 4, så hadde jeg ikke byttet fliser på et helt nytt bad. Hadde heller prøvd å få en form for kompensasjon. Har ikke grav på noe, men får ingen ting hvis man ikke prøver.

He-he, enkelte klarer alltid å tolke feil ICON_SMILE

Helt korrekt at det er prosessen vi stiller spørsmålstegn ved. Flisene vi har fått et helt OK. Hverken mer eller mindre. De gjør ikke stas på badene, slik vi kunne ønsket oss.

Forstår ellers ut i fra svarene her - de jeg oppfatter som saklige - at den enkleste veiene å gå er kompensasjon. Vi skal allikevel gå en runde med advokat og forhøre oss om det prosessuelle. Har brukt de siste dagene på å snakke løst med naboene, og vi er ikke de eneste som har fått nei.

Oppdaterer en gang på nyåret!

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456663 21/12/2017 22:41
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Lykke til, liker å se at folk velger å ta slike kamper selv om det er dårlige odds for å lykkes!

Jeg klarer likevel ikke helt å se at du har en god sak, da kunder blir forskjellsbehandlet over alt, alltid. Er som oftest de som lager mest styr og eksempelvis nekter å signere på tilvalgsdokumenter før de er fornøyd som sitter igjen med mest, de fleste synes ikke det er verdt kampen og nøyer seg med valgene man har.

Blir litt som å gå tilbake til bilselgeren og kreve kompensasjon fordi naboen fikk samme modell som deg med litt mer ekstrautstyr for samme pris. Kommer ikke langt med det.. har man en signert avtale så har man det.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456676 22/12/2017 08:07
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg synes det er trist at man ikke ønsker å stå ved en avtale bare fordi noen andre har fått en bedre avtale.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456694 22/12/2017 11:03
Tex Offline
Besatt
Besatt

Forstår ellers ut i fra svarene her - de jeg oppfatter som saklige - at den enkleste veiene å gå er kompensasjon.

Javel?
Jeg kan egentlig ikke se noen svar som peker i den retningen, men lykke til uansett!

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Syklist1] #2456717 22/12/2017 13:27
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: Syklist1
Jeg synes det er trist at man ikke ønsker å stå ved en avtale bare fordi noen andre har fått en bedre avtale.

Det er ikke det at vi ikke står ved avtalen. Vi klager ikke på at vi betalte fastpris for samme leilighet som en annen i sameiet fikk 5% billigere ved å kjøpe senere/underby fastpris. Det jeg derimot motsetter meg er direkte forskjellsbehandling basert på samme forespørsel.

Så ser jeg at flere refererer til det som en selvfølgelighet at utbygger velger lettvinte løsninger for seg selv. Uansett skal vi som kunder skal ha like muligheter ifht å utsmykke leiligheten. Det har da også tildels vært tilfelle i dette prosjektet, hvor vi har kunnet velge både det ene og det andre i bytte mot fiat, men hvor akkurat dette med flis har vært nei og atter nei - bortsett fra for noen heldige få. Da stiller jeg spørsmål ved praksisen.

Mye mulig vi har en dårlig sak rent juridisk, men jeg skal allikevel riste utbygger såpass at neste snarvei de velger blir å endre praksis. De må gjerne tilby et standardsortiment, men de må kommunisere det samme til alle ifht til hvilke muligheter som finnes og ikke.

Mener jeg.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: Tex] #2456718 22/12/2017 13:29
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: Tex

Forstår ellers ut i fra svarene her - de jeg oppfatter som saklige - at den enkleste veiene å gå er kompensasjon.

Javel?
Jeg kan egentlig ikke se noen svar som peker i den retningen, men lykke til uansett!

Ser hvor du vil hen. Det letteste er å holde kjeften sin. Men om utbygger går med på noen form for kompensasjon, så blir det gjerne dét, og ikke nye bad.

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456719 22/12/2017 13:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det letteste er å holde kjeften sin.

Det finnes ikke noe juridisk du kan ta utbygger på. Tipper og utbygger har tatt forbehold i salgsmateriell og kontrakt vedr. tilvalg/prosess. Videre er det fri avtalerett og avtaler andre gjør; gjelder ikke deg. Tenk feks om utbygger hadde gått på deg for å kreve tilleggsbetaling om de mente du gjorde en god deal ICON_WINK

Det er heller ikke utenkelig at noen av dine naboer har gjort særskilte avtaler i sin kjøpekontrakt...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456752 22/12/2017 19:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter
Veldig feil?

Vi føler oss lurt.

He-he, enkelte klarer alltid å tolke feil ICON_SMILE

Helt korrekt at det er prosessen vi stiller spørsmålstegn ved. Flisene vi har fått et helt OK. Hverken mer eller mindre. De gjør ikke stas på badene, slik vi kunne ønsket oss.

Aaaaah, den der tolket jeg nok ikke feil. Den var jo bare starten på følgende men som sikkert kan tolkes feil og.

Å rive et bad og legge ny flis er dyrt. Spesielt når det er to bad. Vi har vurdert det, for her skal vi bo i mange år

Quote:
Forstår ellers ut i fra svarene her - de jeg oppfatter som saklige - at den enkleste veiene å gå er kompensasjon. Vi skal allikevel gå en runde med advokat og forhøre oss om det prosessuelle. Har brukt de siste dagene på å snakke løst med naboene, og vi er ikke de eneste som har fått nei.

Oppdaterer en gang på nyåret!

Det er noe som i hvert fall jeg ikke klarer å tolke ut fra svarene.............

Re: "Uforstand" i tjenesten? Boligkjøp og rettigheter. [Re: mabo] #2456770 23/12/2017 06:48
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg også tviler sterkt på at det er noe å hente i denne saken da det du har fått er det som står i kontrakten.
Hjelper utbygger deg så prater du med naboen så kommer det flere krav og mere mas om både ditt og datt.
Dette vet utbygger godt så derfor kan du nok ikke regne med goodwil i denne saken.

Mitt råd går heller i rettning av å glemme hele saken før den overskygger gleden med ny leilighet... men du er kanskje forbi dette punktet?

Redigert av sl500; 23/12/2017 06:53.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå