Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455475 13/12/2017 14:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Valentino] #2455477 13/12/2017 14:14
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
yes yes yes
Interessant blogginnlegg.

Også interessant, om enn mer tabloid er dette:
https://www.vg.no/sport/sykkel/froome-og-sundby-dette-skiller-sakene-deres/a/24209462/

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Valentino] #2455485 13/12/2017 15:03
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: Valentino
inrng har et nøkternt blogginnlegg:
http://inrng.com/2017/12/chris-froomes-salbutamol-case/

Den så balansert ut, vel verdt å lese. Skuffende å se at planen til Sky synes å være lik hemmeligholdet til Norges Skiforbund. Sky som sliter med omdømmet sitt burde lagt alt på bordet med en gang.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455494 13/12/2017 17:19
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
TUE er vel en av de kommende isfjellene innen gråsonedoping som det bør ordnes opp i.

iq
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Hoaas] #2455513 13/12/2017 20:14
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Hoaas
Sitat: anonymous13
Når man ser variasjon i metaboliserings takten av salbutamol i lever og tynntarm, virker det på meg som det helt håpløst vanskelig å trekke konklusjoner basert på urinkonsentrasjon alene.

Det ligger jo en forskjell på 2.5-3-ganger'n for de midterste 90%'ene.

Er det kanskje derfor taket i forhold til regelverket er så høyt?

Er det ikke sånn at det aller meste av salbutamol skilles ut i nyrene, ikke i levra/tynntarm etc?
Fra legemiddelhandboka.no:
Plasmakonsentrasjonen etter inhalert salbutamol er lavere enn etter peroral tilførsel. Er gjenstand for førstepassasjemetabolisme i leveren og sannsynligvis i tarmveggen til inaktiv sulfatforbindelse. Utskilles hovedsakelig via nyrene. Halveringstid er 3–5 timer

Usikkert hva den tabellen viser, finnes det en link? Inhalert Salbutamol har uansett ikke førstepassasjeeffekt.

Der er selvsagt ingen som vet med sikkerhet hva som har skjedd i Froome, Sundby eller for den del Johaugs saker, men tilliten til utøverene er generelt tynnslitt hos meg etterhvert.
Om Froome har brukt vanlig inhalator og lovlig dose, eller om han har stått på hestedoser slik som Sundby sier han har gjort, eller om begge to bruker astmasykdommen som et dekke for å på en eller annen måte å få utnyttet det anabole potensialet til Salbutamol aner jeg ikke. Likeså hos Johaug- tar ikke 5 flate øre for at leppekremen er oppdiktet.

Men siden Sundbysaken nå er i vinden igjen- for meg er iallefall episoden han ble tatt for grovt uetisk. 15mg ventoline i forstøver er det vi gir våre aller aller sykeste kolsere og astmatikere når de har forverringer. OVER 18 TIMER. Å peise dette i en idrettsutøver over kort tid er i min bok å bruke medisiner for å skaffe seg fordeler konkurenten ikke har. Det er doping, uavhengig av regler, verdier eller domfellelse.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455525 13/12/2017 22:01
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Storkopp. Både Sundby og Froome utnytter tydeligvis reglene maksimalt og særlig Sundby sin forklaring er jo syltynn. Er jo også rart at Nibali hevder at regnværet i Spania Rundt medførte mindre astmaproblemer, mens Froome hevder det motsatte.

Det jeg heller ikke klarer å forstå er hvorfor utøverne ikke blir pålagt 100 % åpenhet om dette. Tar de astmamedisin så må dosering og inntak publiseres samme dag og være etterprøvbart.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455527 13/12/2017 22:14
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Alle med noe kunnskap om hard kondisjonstrening/konkurranse vet at det gir en viss uttørring av øvre luftveier og økt slimdannelse bla.a. Dette er en normal reaksjon fra kroppen som logisk nok nedsetter pusteevne/oksygenopptaket litt.
Dette er helt normalt og ikke noe man skal medisinere seg for, men det gjør mange for å hente inn igjen den lille prestasjonsnedgangen det fører til. Dette har norske skiutøvere og mamge andre drevet med i tiår bla.a ved å definere denne normale reaksjonen i pusteapparatet som "midlertidig astma"

iq
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455533 13/12/2017 22:51
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Godt poeng fra Tv2s Magnus Aarre: hvis Froome får en dom, uansett hvor stor, krever deres interne regler at de sparker han pga. deres nulltoleranse for ansatte med dopinnblanding. Interessant om de evt. fortsatt står for det.

Jeg leste ferdig selvbiografien til Froome for bare en ukes tid siden og satt igjen med (og har stort sett fortsatt) et veldig bra inntrykk av han. Og selv om dette er tragisk for hans rykte og sporten generelt, må jeg innrømme at jeg godter meg litt over at Sky tråkka i salaten, etter de klarte å snike seg unna Wiggins-saken, og med arrogansen enkelte ledere i det laget har.

Redigert av Neko; 13/12/2017 23:01.
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455536 13/12/2017 23:07
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Kjipt hvis vi aldri får en ekte duell mellom Dumolin og Froome når begge er i toppform.

Kan ASO utestenge han fra TdF uavhengig av hva WADA konkluderer med?

Create the problem and sell the solution
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455538 13/12/2017 23:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Når det gjelder om urinprøve kan brukes, tror jeg bare jeg stoler på wada som står for regelverket. Hadde det vært så lett som at konsentrasjon i urin ikke kan brukes, ville de ikke giddet å kjøre noen sak.

En detalj som ikke har kommet ut, er når prøven er tatt. Om det stemmer at halveringstiden er kortere enn en etappe, vil det feks være ganske avslørende om han ble tatt for dette på en overraskende test før en etappe, mens andre prøver har vært tatt etter målgang.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: DuffMcShank] #2455545 14/12/2017 06:44
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DuffMcShank
Kan ASO utestenge han fra TdF uavhengig av hva WADA konkluderer med?
De har ikke drevet med slike sololøp de ti siste årene.

Ang. Nibali/Froome så reagerer Nibali astmatisk på sin pollenallergi mens Froome reagerer på anstrengelse.
(Jeg reagerer astmatisk på dyr og anstrengelse og har garantert tatt en "overdose" salbutamol en gang eller to. Men jeg prøvde ikke å vinne treukersritt samtidig, når sant skal sies.)

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Hoaas] #2455551 14/12/2017 08:06
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Kriss
Det står at han bruker inhalator. Er det egentlig mulig å få sånne verdier med en innhalator? Hvor mange trykk snakker vi i såfall om da?

Hvis det ikke allerede er svart på, så står det i Ulissi saken, 9 trykk så overstiger du 1000 nanogram

Da blir det jaggu en del trykk på Froome siden halveringstiden er kortere enn etappen og verdien var 2000..

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Kriss] #2455553 14/12/2017 08:12
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har brukt togturen til jobb i dag for å lese meg opp på saken, og registrerer i hvrt fall at Tony Martin opg The Secret Pro ikke er nådige når det gjelder forskjellsbehandlingen av Team Sky igjen. Saken er altså ikke offentliggjort, men lekket til The Guardian om jeg forstår det rett?

Andre ryttere hadde vel blitt suspendert med en gang, og ikke fått delta i VM f.eks.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: runermm] #2455557 14/12/2017 08:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Er jo også rart at Nibali hevder at regnværet i Spania Rundt medførte mindre astmaproblemer, mens Froome hevder det motsatte.

Akkurat dette har jeg ingen problemer med å forstå - allergifremkalt astma forverres nok i tørt og varmt vær. Annen astma kan gjerne forverres i fuktig og rått vær. Sundby sier ofte dette.
Som mild astmatiker selv kjenner jeg meg igjen i at fuktig luft kan gjøre ting litt verre. Men igjen jeg har nok allergi-astma da jeg reagerer ganske kraftig på diverse gresspollen.
Tror uansett at det er normalt at astma kan forverres av forskjellige grunner hos forskjellige pasienter (sic).

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: sykkeloyvind] #2455559 14/12/2017 08:24
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455563 14/12/2017 08:51
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hadde Sky vært et spansk lag hadde vel dette vært helt ok og som forventet, case closed, the show must go on osv..... Problemet til Sky er kombinasjonen at de er fra feil land og at de har gått høyt på banen med sin etiske standard kombinert med leting med lys og lykte etter små og store fordeler også innenfor medisin. Gjetter på at alle ProTour lagene gjør som Sky men de er antageligvis litt mindre proffe og ikke tør å strekke strikken så langt som Sky, selv om Sky nå har gått på et "arbeidsuhell", eller juks for de som liker det ordet bedre.

Dette sier Stein Ørn til et konkurrerende nettsted "Sky-laget befinner seg i en slags gråsone for å finne fordeler i den spisse konkurransen mot andre lag innenfor sykkelsporten, også når det gjelder medisinsk behandling"

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Kriss] #2455568 14/12/2017 09:11
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Det står at han bruker inhalator. Er det egentlig mulig å få sånne verdier med en innhalator? Hvor mange trykk snakker vi i såfall om da?

Hvis det ikke allerede er svart på, så står det i Ulissi saken, 9 trykk så overstiger du 1000 nanogram

Da blir det jaggu en del trykk på Froome siden halveringstiden er kortere enn etappen og verdien var 2000..

Ikke nødvendigvis.
Verdiene i urinen øker ved dehydrering.
Det vel si at man kan innta lovlig dose og det vel slå ut på dopingtesten.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: John_Harald] #2455569 14/12/2017 09:15
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: John_Harald

Ikke nødvendigvis.
Verdiene i urinen øker ved dehydrering.
Det vel si at man kan innta lovlig dose og det vel slå ut på dopingtesten.

Dette var det første som slo meg også, men disse dopingtestene kan ikke være så amatørmessige at de ikke har mulighet for å normaliserer verdiene mot en kjent intern standard, feks et salt eller urea eller noe?

Redigert av KenR; 14/12/2017 09:16.
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455570 14/12/2017 09:25
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455573 14/12/2017 09:54
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Er vel over 50 utøvere som har en doping dom på stoffet. Froome påstår at han har tatt tillatt dose. Men kan han bevise det ? Sky loggfører vel alt inntak, men skjer det under oppsyn av lege? Og det har vel heller ingen juridisk verdi. Har vanskelig å se hvordan han skal komme seg unna. Han har som rekke andre kommet over en grense. Kan man ta dobbel dose ved et uhell, man stresser litt før start og så inntar han dosen 2 ganger? Som Ørn sier så blir dette en grå sone, når idrettsutøvere tar for mye medisin.
Det kommer til å bli enda mer utrivelig for han å sykle GTene, uansett utfall.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: John_Harald] #2455574 14/12/2017 09:58
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: John_Harald

Men man trenger ikke å "forklare noe" med dehydrering om prøvene er analysert på en fornuftig måte, da vil det finnes fysiske bevis for dehydrering. Dersom prøven ikke er dehydrert så har Froome & Co et stort problem, altså et forklaringsproblem.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455589 14/12/2017 11:46
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Men hvordan kan WADA være så klønete at de evt setter grenser for inntak, hvis det er sånn at eneste målemetode er urin, og den ikke er presis nok?

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: ] #2455590 14/12/2017 11:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous13
Sitat: KenR
Dette var det første som slo meg også, men disse dopingtestene kan ikke være så amatørmessige at de ikke har mulighet for å normaliserer verdiene mot en kjent intern standard, feks et salt eller urea eller noe?

Dette er en dopingtest som ser på en høy grenseverdi for et stoff det ikke er ulovlig å ha i kroppen. For mange av de forbudte stoffene er det jo deteksjonsevnen til labutstyret som bestemmer om du blir tatt eller ikke.

Skal man måle opp mot konsentrasjonen av andre markører, så har man en himla vrien jobb. Det er tross alt store individuelle variasjoner på veldig mange stoffer, og særlig når det gjelder urin, som i mye større grad enn blod tillater store variasjoner av stoffer.

Ikke at jeg skjønner at dette er noe å diskutere for oss. Er det ikke rimelig sikkert å anta at WADA har nøyaktige metoder for å finne riktig mengde? Hvis nei, tipper jeg dette hadde blitt avdekket i èn av de andre 50 dommene på stoffet, i allefall Sundbysaken, der har nok NSF brukt gravemaskin for å finne en utvei.
Jeg tror han spiste en biff hvor oksa hadde fått ventoline for luftveisproblemer ICON_TONGUE

You are what you eat...mmm nuts
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: kao] #2455596 14/12/2017 12:16
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: kao
Jeg har brukt togturen til jobb i dag for å lese meg opp på saken, og registrerer i hvrt fall at Tony Martin opg The Secret Pro ikke er nådige når det gjelder forskjellsbehandlingen av Team Sky igjen. Saken er altså ikke offentliggjort, men lekket til The Guardian om jeg forstår det rett?

Andre ryttere hadde vel blitt suspendert med en gang, og ikke fått delta i VM f.eks.

Hvor lang tid tok det før sundbysaken ble offentliggjort?

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455600 14/12/2017 12:42
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Innhold i urinen ER nok for dopingdom, unntaket er hvis det kan bevises av utøver at grensen for inntak ikke er overskredet. Froome kommer til å få/har fått tilbud om å gjøre en PK-test, slik Ulissi gjorde, der man tester om man kan få et like høyt innhold som i urinprøven med lovlig inntak. Dette klarte ikke Ulissi å bevise, derfor utestengt. Slik jeg kjenner Sky vil de la andre gjøre slike tester av Froome og vil heller bedyre sin uskyld og argumentere at slike testresultater er fysisk mulig med lovlig inntak gitt en rekke forhold. Men forhåpentligvis når selv ikke Sky frem med dette.

Grensen er satt så høyt fordi innhold i urinen sammenlignet med inntak kan variere. Derfor er det utøver som tar sjanser ved å operere på denne grensen, og utøver som da bør bli straffet. På samme måte som fotobokser har et standardavvik og man derfor ikke bør ligge opp mot fotoboksens grenseverdi.

Nå spekuleres det også på twitter om grunnen til Froome sine høye verdier kan være pga. blodoverføring fra blod tappet rett etter inntak av salbutamol, i tillegg til å kjøre sin vanlige dose. Dette kan svare på hvorfor innholdet er så høyt.

Eneste som er sikkert her, tenker jeg, er at offentligheten ikke får hele eller halve sannheten om hva som er skjedd her.

Men hva tenker dere om halveringstid og inntak, det er hevdet 3-5 timer halveringstid, er det slik at utøvere bruker inhalator underveis? Å kjøre i seg dose etter målgang før dopingprøver er vel utenkelig?

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455601 14/12/2017 12:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Halveringstid på salbutamol er 3-5 timer etter inhalering, ja. Google it, står overalt.
Det "vanlige" er vel å bruke inhalator en stund før man skal i ilden. Har nå aldri sett en skiløper som stopper for å ta seg noen poff under f.eks 5 mila. I sykling kan godt trenden være annerledes, ikke vet jeg..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455604 14/12/2017 13:03
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: Hoaas] #2455607 14/12/2017 13:14
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Halveringstid på salbutamol er 3-5 timer etter inhalering, ja. Google it, står overalt.
Det "vanlige" er vel å bruke inhalator en stund før man skal i ilden. Har nå aldri sett en skiløper som stopper for å ta seg noen poff under f.eks 5 mila. I sykling kan godt trenden være annerledes, ikke vet jeg..

Har sett bilder av syklister som har brukt inhalator under ritt, men så ikke froome gjøre det under vueltaen og han hadde vel stort sett kameraet på seg.
Hvis man sliter med pusten etter en hard etappe, ville man ikke tatt noen puff da for å komme seg ovenpå igjen?

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: peterpan] #2455609 14/12/2017 13:18
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: peterpan

Hvor lang tid tok det før sundbysaken ble offentliggjort?

Det er for så vidt et godt poeng, men uansett så blir ikke tilliten til idretten noe bedre av at slikt holdes hemmelig.

Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt [Re: EmilZipp] #2455610 14/12/2017 13:23
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Kan vi gjette på litt endrede planer for 2018 sesongen for blant annet Geraint T ? Kanskje han blir kaptein i Giro'n likevel. Pussig at Froome gikk ut med den umulige dobbelen en uke før det skitt'en traff vifta....

Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support, Valentino