Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beste sete for å ikke bli nummen

Beste sete for å ikke bli nummen #2455253 12/12/2017 18:14
J
JørgenS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Hei.
Jeg har hatt litt problemer med at jeg ble nummen i skrittet når jeg satt i bukken.
Jeg har en Canyon Ultimate som hadde Fizik sal originalt.
Jeg har hatt sykkeltilpasning så jeg vet at jeg sitter ganske så riktig på sykkelen.
Jeg testet en stund med specialized power sete. Det ble betraktelig bedre, men følte det ble litt lite plass på det og litt vanskelig å variere stilling. Hvis jeg ville sette meg litt tilbake ble jeg hindret av dette pågrunn av bredden.
Nå tester jeg specialized romin evo. Dette er og mye bedre en Fizik salen. Mulig jeg liker den bedre en power også. Litt i tvil enda.

Det som hindrer meg i å sitte lenge i bukken på intervallene på rulla er at jeg får plager med at jeg sitter vondt. Begynner å bli nummen. Men ikke på samme viset som før. Jeg føler jeg kunne sittet enda mere aggresivt hvis sitteplaggene var helt borte.

Har noen noen gode tips til sete jeg burde teste når ingen av disse tre blir helt perfekt? Eller er det mest sannsynlig et problem som ikke lar seg løse 100%?
Når jeg sykler ute og varierer sittestilling går det helt greit, men det er altså dette som stopper meg fra å sitte mere aggressivt.
Jeg må også vinkle setet ganske mye ned i tuppen for at det skal fungere tilfredsstillende når jeg sitter mye i bukken.

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455259 12/12/2017 19:07
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er du abonnent på Landevei skrev vi for to utgaver siden åtte sider om nettopp dette. Artikkelen får du via appen om du abonnerer, du har tilgang på alle utgivelser siden starten.

Nok reklame.

Power er en strøken sadel for motvirkning av nummenhet, men den er laget for tilnærmet lik stillesitting. Romin har jo smal spalte, og er heller ikke laget for å sitte langt fremme på spissen, noe egentlig ingen seter er.

Jeg har kjørt på Power, ISM Adamo og Cobb JOF det siste halvåret i forbindelse med testen jeg referer til over, og de funker knallbra om en sitter dypt og lenge, men er kanskje ikke helt prima om en sitter mye opprekst, eksempelvis i lange klatringer.

Hva er løsningen for deg? Si det. Nå har jeg syklet på sikkert 30 ulike seter, uten å føle jeg er i mål - slik er det helt sikkert mange andre som har det også. Vær dog ikke redd for å prøve seter med spalte, enten det er en grunn spalte som i VS-setene til Fizik, eller neseløse seter som Adamo e.l.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: Alpers] #2455266 12/12/2017 20:03
J
JørgenS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Takk for det. ja, får forske videre.

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455267 12/12/2017 20:10
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Forandre vinkelen på saddelen bare bitterlitt, kan hjelpe.
Snakker her om tilting forover eller bakover.
Hjelper meg iallefall.

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455276 12/12/2017 20:38
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg sliter med noe av det samme, men jeg har et Specialized Romin Evo (tror jeg). Virker som den blokkerer for blodtilførselen, og dette setet er litt «konkavt». Vil et flatere sete hjelpe?
Har også problemer på terrengsykkelen, der det er litt svikt i midten av setet, noe som gir meg vondt i ryggen ved aggressiv kjøring...

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455317 13/12/2017 08:09
B
Brusim Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg sleit også veldig med det der men ble kvitt det problemet da jeg byttet til en ISM PN 1.0 sadel. Nå har de vel kommet med en 3.0 også.

Ser ikke helt bra ut men.

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455345 13/12/2017 08:59
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: JørgenS

Jeg må også vinkle setet ganske mye ned i tuppen for at det skal fungere tilfredsstillende når jeg sitter mye i bukken.

Er setehøyden riktig? Jeg tullet med for høyt sete en periode i vår og måtte tilte tuppen på sete ned noe for å redusere plagene. Når jeg omsider fant ut at setet var for høyt stilt kunne, jeg få setet tilbake i vater igjen og plagene ble borte. Prøve å justere setehøyden ned noen mm.

Bruker for øvrig sete med spalt i midten fra Selle Italia, flere varianter og alle funger er fint for min del.

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455428 13/12/2017 12:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du har muligheten ville jeg prøvd en ISM Adamo av et eller annet slag. Jeg har ett sjøl og det løste alle problemene mine med nummenhet. Men det var en lang tilvenningsperiode. Var støl og hadde ubehag i to tre uker før jeg ble vant med den nye belastningen som ISM Adamo gir.

Re: Beste sete for å ikke bli nummen [Re: JørgenS] #2455463 13/12/2017 13:25
J
JørgenS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Takk for svar alle sammen.
Jeg tror muligens jeg er på rett spor med enten power eller romin evo.
Den nummenheten som gjør at man blir bekymra om lillegutt skal døvne og dette av er mer eller mindre borte. Det er en annen form for belastning/smerte nå. Kanskje bare tilvenning/liten justering på vinkel.
Hvis ikke jeg blir fornøyd så får jeg teste et ISM sete eller noe.

Setehøyden skal være ganske riktig ja.Har akkurat hatt skikkelig sykkeltilpasning.
Har kjørt med sete både høyere og lavere en det det står på nå.
Slik jeg har settet nå føles riktig og jeg får "riktig" vinkel i kneet. Er vel 30grader i kneet når jeg er i bunnen på tråkket

Moderator  support, Valentino