Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Hva slags utvikling er det vi ser ?

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455017 11/12/2017 12:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Da er jeg usikker på om du skjønte hva jeg mente. Hvis innvandrere ender opp som økonomisk og sosialt dårligstilte, så hjelper det å ha lavest mulig innvandring (slik som 95 % av Stortinget ønsker). Det er et faktum. Tallene er slik de er, de blir ikke annerledes av ulike forklaringsmodeller.

Men det er jo to helt forskjellige argumenter:

a) Innvandrere er kriminelle og bør ikke slippes inn i Norge
b) Integreringen av innvandrere er så dårlig i Norge at de ikke burde slippes inn ettersom de blir kriminelle

Forklaring b) kan jo det norske samfunnet gjøre noe med.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Garpen] #2455019 11/12/2017 12:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Alternativ A er tull, det er et lite mindretall som er kriminelle.
Alternativ B har vel ingen samfunn fått til ennå, så det er kanskje litt vanskelig?

Innvandring løser generelt svært lite av verdens problemer.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455027 11/12/2017 12:48
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har ikke jeg sett det tallet på 2 %, men hva endrer det egentlig? At innvandrergruppen er sammenfallende med dårligstilte økonomisk/sosialt er jo grunnen til at innvandring er problematisk - det er dårlig integrering.

Det endrer jo forklaringsmodellen som jeg nevnte, og om det norske samfunnet kan og bør gjøre noe med det.

(Forklaringsmodell a) der innvandrere er kriminelle per se har du selv forkastet i forrige post og da gjenstår forklaringsmodell b) der Norge, nasjonen helt sikkert kan bli flinkere.)

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Garpen] #2455029 11/12/2017 12:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
En sikker måte å gjøre noe med det, er jo å ha minst mulig innvandring. Jeg ser ingen grunn til ikke ha lav innvandring. Hva oppnår vi med høy innvandring egentlig?
Hvis vi som første land i verden skulle finne en løsning på integreringsproblemet, så kan vi jo allitds øke innvandrerandelen forsiktig.

Men jeg tenker vi heller skal slutte å utnytte og utbytte den fattige delen av verden i stedet. Det er et svært liten andel som kommer seg til vesten og Norge, og de som kommer for egen maskin, er ikke nødvendigvis de vil helst skulle hjulpet (uforholdsmessig stor andel menn).

Redigert av anonym22; 11/12/2017 12:58.
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Garpen] #2455033 11/12/2017 13:04
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Feil premisser. Om jeg flytter til et annet land er det JEG som må tilpasse meg.

Hvordan skal en kunne integrere om de som kommer ikke kan være i samme rom alene med en person av annet kjønn eller at barna ikke får lov til å komme i bursdager?

Sitat: Garpen
Da er jeg usikker på om du skjønte hva jeg mente. Hvis innvandrere ender opp som økonomisk og sosialt dårligstilte, så hjelper det å ha lavest mulig innvandring (slik som 95 % av Stortinget ønsker). Det er et faktum. Tallene er slik de er, de blir ikke annerledes av ulike forklaringsmodeller.

Men det er jo to helt forskjellige argumenter:

a) Innvandrere er kriminelle og bør ikke slippes inn i Norge
b) Integreringen av innvandrere er så dårlig i Norge at de ikke burde slippes inn ettersom de blir kriminelle

Forklaring b) kan jo det norske samfunnet gjøre noe med.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455035 11/12/2017 13:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Espen J
Sitat: Asterix
Sitat: MrAlfred
Jeg gidder ikke bli provosert. Hvis du skal bruke ordet sannhet må du underbygge det med faktareferanser, ellers får du null troverdighet. Samme om vi er venstreradikale eller ikke.

Her f.eks:
http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kri..._ts=16035d6f0d8

Men bruk linken med omhu... Dette er egentlig hysj-hysj.

Du mener den statistikken som viser at innvandrere bare står for rundt 2% mer kriminalitet enn "etnisk norske" når man ikke justerer for økonomiske og sosiale forhold? Og hvor forskjellen er synkende?
Nå har ikke jeg sett det tallet på 2 %, men hva endrer det egentlig? At innvandrergruppen er sammenfallende med dårligstilte økonomisk/sosialt er jo grunnen til at innvandring er problematisk - det er dårlig integrering.

Men hvis innvandrerbarn mindre naver så er det god integrering?

https://www.nrk.no/nyheter/unge-innvandrere-er-sjelden-navere-1.13810411

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Asterix] #2455036 11/12/2017 13:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: vetleg
Det er vel ikke noen tvil om at dette er det vi må regne med når vi slipper inn så mye forskjellig fra alle verdens hjørner, særlig den muslimske delen av verden.

Fjernet gåseøynene jeg, for det du skrev er vel dessverre sannheten. Selv om det et vanskelig å svelge for den venstreradikale hopen her på forumet.

Oi. Den venstreradikale hop(en), det høres ut som mange.
Kan du nevne 10?

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455039 11/12/2017 13:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[ At innvandrergruppen er sammenfallende med dårligstilte økonomisk/sosialt er jo grunnen til at innvandring er problematisk .....

Tvert imot:
Personer med bakgrunn fra Vest-Europa og Nord-Amerika, samt utdanningsinnvandrere, er også underrepresentert.

Innvandring vil være særdeles gunstig, særlig hvis man i tillegg til 'vestlig innvandring' kvitter seg med etnisk norske nordmenn.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Tange] #2455040 11/12/2017 13:17
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Tange
[ At innvandrergruppen er sammenfallende med dårligstilte økonomisk/sosialt er jo grunnen til at innvandring er problematisk .....

Tvert imot:
Personer med bakgrunn fra Vest-Europa og Nord-Amerika, samt utdanningsinnvandrere, er også underrepresentert.

Innvandring vil være særdeles gunstig, særlig hvis man i tillegg til 'vestlig innvandring' kvitter seg med etnisk norske nordmenn.

Ganske usaklig. Det er jo en annen innvandrergruppe.
Det er jo ikke noe problem å hente en høyt utdannet mann fra Etiopia rett til en jobb i Norge.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Flamini] #2455041 11/12/2017 13:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Var vel ikke jeg som generaliserte.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Tange] #2455042 11/12/2017 13:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vet ikke hvem du svarer, men jeg generaliserer heller ikke, ikke mer enn det statistikk gjør. Det er opplagt at det er ikke-vestlig innvandring som er tema.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455046 11/12/2017 13:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, som du knytter til innvandring generelt,

Men jeg burde nok ha brukt en smiley for å gjøre det litt mer 'luftig'.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455047 11/12/2017 13:40
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det er opplagt at det er ikke-vestlig innvandring som er tema.

Minner meg om de endeløse innvandringsdiskusjoner på 90-tallet som forløp omtrent slik:

- "Innvandring medfører en del problemer"
- "Tull. De fleste innvandrere kommer fra Sverige og Danmark, og de skaper få problemer"
- "Jeg mener ikke-vestlig innvandring ...."
- "Døh - er du rasist, eller? "

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Tange] #2455048 11/12/2017 13:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Kall det en forkortning. Absolutt ingen leser tråden og tror det er snakk om phd-innvandring fra Kina og India.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Flamini] #2455049 11/12/2017 13:45
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Hvis innvandring lønner seg, hvorfor har Malmø (med sine 50% innvandrere) sveriges dårligste skoler, meget høy kriminalitet og må få 3 milliarder kroner fra den svenske staten pr år?

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: gutt45kg] #2455053 11/12/2017 14:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gutt45kg
Hvis innvandring lønner seg, hvorfor har Malmø (med sine 50% innvandrere) sveriges dårligste skoler, meget høy kriminalitet og må få 3 milliarder kroner fra den svenske staten pr år?

FØRST sjekke fakta - SÅ uttale seg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_f%C3%B6rh%C3%A5llanden_i_Malm%C3%B6_kommun

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Asterix] #2455055 11/12/2017 14:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men, trekker vi nisselua langt nok ned så slipper vi jo å se sannheten i øyene.

Eventuelt kan en se litt ordentlig på hva rapporten egentlig forteller oss.
https://tjomlid.com/2017/12/11/innvandri...-ssb-rapporten/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: gutt45kg] #2455056 11/12/2017 14:21
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Om man skal ta de tallene bokstavelig (kilder hadde vært fint, kan du vise de?), så blander du fortsatt kortene. At sverige har hatt utfordringer er det ingen tvil om, men er det innvandrerne sin skyld eller er det systemet til å ta de i mot som ikke har fungert?
Sverige har såvidt jeg vet (og dette har jeg ikke på stående fot link til) blant annet hatt en ganske så fasinerende storbypolitikk hvor de har lagd masse blokkområder for fattige, og så i ettertid ergret seg over at de ikke forsto at å lage gettoer ikke var veien til fred og fordragelighet.
Du bør altså skille her: hva slags dårlige vaner tar innvandrerne med seg hjemmefra, og hvilke vaner oppstår som følge av integreringsarbeidet?

Trønder osv
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Espen J] #2455058 11/12/2017 14:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
At sverige har hatt utfordringer er det ingen tvil om, men er det innvandrerne sin skyld eller er det systemet til å ta de i mot som ikke har fungert?

Er det i det hele tatt noe vestlig land som har tatt i mot en del ikke-vestlige flyktninger, som har fått integrering til å fungere?
Det er jo klart at man finner solskinnshistorier om man vil, men jeg tenker i det hele og store bildet.
Jeg personlig ønsker å hjelpe fattige fra den tredje verden ved å gi de et nytt liv her, men de må jo ønske det selv (dvs. å integreres i den norske kulturen, samfunnsoppbygning etc.). Om de ønsker å ta med seg hard, bokstavelig praktisert religion, stammehierarki etc. så blir de jo (som oftest) ikke integrert.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455059 11/12/2017 14:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Kall det en forkortning. Absolutt ingen leser tråden og tror det er snakk om phd-innvandring fra Kina og India.

Jeg regner med denne rapporten kommer til å bli brukt for å 'bevise' mye og kommer til å bli 'lest' som det passer, selv om den skriver bokstavelig at den ikke gjør noe annet enn å beskrive korrelasjoner. Og at kausulitet er 'fraværende' i rapporten.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: aug11x] #2455060 11/12/2017 14:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: aug11x
At sverige har hatt utfordringer er det ingen tvil om, men er det innvandrerne sin skyld eller er det systemet til å ta de i mot som ikke har fungert?

Er det i det hele tatt noe vestlig land som har tatt i mot en del ikke-vestlige flyktninger, som har fått integrering til å fungere?

Det er mange steder rundt om kring hvor vestlige land ikke har klart å fult integrere vestlige 'flyktninger' (eller omvendt og jeg tar ordet litt bredere her enn du kanskje tenkte). Da tenker jeg på innvandring i stor skala fra vest-europeiske land til land som USA, Canada, New Zealand og Australia hvor visse grupper har prøvd å beholde en viktig del av sin egenart eller kultur (og jeg tenker her gjerne på innvandring/emigrasjon på 50-60-70-tallet).
Ja, man kan si at de er bedre integrert enn mange ikke-vestlige innvandrer men man kan da også f.eks. stille spørsmålet, "skyldes dette viljen til immigranten eller større aksept for vestlige innvandrere hos den opprinnelige befolkningen?".
Og så kan man stille spørsmålet ;"om vestlige innvandrer som potensielt bare blir utsatt for 'små' kulturforskjeller fortsatt velger/ønsker å beholde sin egenart, hvorfor er det verre når ikke-vestlige innvandrer ønsker det samme (og her ser jeg bort fra kulturforskjeller som er i strid med norsk lov)"?

Quote:

Det er jo klart at man finner solskinnshistorier om man vil, men jeg tenker i det hele og store bildet.

I det store og hele trur jeg man over lang tid ser en assimilering av innvandrer i den 'opprinnelige' befolkningen forutsett en tilstrekkelig akseptasjon hos den 'opprinnelige' befolkningen.

https://publicpolicy.stanford.edu/news/what-history-tells-us-about-assimilation-immigrants

Har ikke lest den så den kan godt tale i mot meg eller være mindre relevant.

Quote:
Jeg personlig ønsker å hjelpe fattige fra den tredje verden ved å gi de et nytt liv her, men de må jo ønske det selv (dvs. å integreres i den norske kulturen, samfunnsoppbygning etc.). Om de ønsker å ta med seg hard, bokstavelig praktisert religion, stammehierarki etc. så blir de jo (som oftest) ikke integrert.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Espen J] #2455069 11/12/2017 16:45
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Sitat: MrAlfred
Jeg gidder ikke bli provosert. Hvis du skal bruke ordet sannhet må du underbygge det med faktareferanser, ellers får du null troverdighet. Samme om vi er venstreradikale eller ikke.

Her f.eks:
http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kri..._ts=16035d6f0d8

Men bruk linken med omhu... Dette er egentlig hysj-hysj.

Du mener den statistikken som viser at innvandrere bare står for rundt 2% mer kriminalitet enn "etnisk norske" når man ikke justerer for økonomiske og sosiale forhold? Og hvor forskjellen er synkende?

Siterer dagbla
"Blant norskfødte med innvandrerforeldre var 11,3 prosent siktet for lovbrudd mellom 2010 og 2013"

så må man ta hensyn til mange innvandrere holder jentene under ett strengt kontroll regime så det er vel lite trolig at så mange av dem er siktet.

så bare over en tre års periode er en av fem gutter med innvandrerforeldre siktet for en kriminell handling - i tillegg kommer da de som er tatt men ikke siktet + de som ikke er tatt (de færreste er så klønete at de blir tatt første gangen de gjør kjeltringstreker så her er vel mørketallene stygge)

tror ikke jeg er enige med venstresiden i at dette er en berikelse og en positiv utvikling for landet

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Flamini] #2455073 11/12/2017 17:14
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Vanskelig å bortforklere denne fra SSB, selv etter polering og massage av tallene.....

https://www.rights.no/2017/12/kriminalitet-blant-innvandringsgrupper/#disqus_thread

Pussing at "flyktninger" er de mest kriminelle. Lurer på nordmenn i ww2 som flyktet til Sverige var kriminelle.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Espen J] #2455082 11/12/2017 18:16
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Du får ikke det ene uten det andre.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: gutt45kg] #2455083 11/12/2017 18:19
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Pussing at "flyktninger" er de mest kriminelle. Lurer på nordmenn i ww2 som flyktet til Sverige var kriminelle.

Ja, det vil jeg tro. Av de som var motstandsmenn og kvinner under andre verdenskrig vil du ganske sikkert finne forholdsvis flere adrenalinjunkiies og folk som i dag ville fått en ADHD diagnose... Så vidt jeg vet er disse overrepresentert i norske fengsler i dag.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Garpen] #2455084 11/12/2017 18:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Garpen

Ja, det vil jeg tro. Av de som var motstandsmenn og kvinner under andre verdenskrig vil du ganske sikkert finne forholdsvis flere adrenalinjunkiies og folk som i dag ville fått en ADHD diagnose... Så vidt jeg vet er disse overrepresentert i norske fengsler i dag.

Flyktninger til Sverige og motstandsmenn er jo ikke helt det samme.
Har du noe som helst fakta å vise til at nordmenn som flyktet til Sverige var kriminelle?

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: gutt45kg] #2455086 11/12/2017 18:28
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Vanskelig å bortforklere denne fra SSB, selv etter polering og massage av tallene.....

https://www.rights.no/2017/12/kriminalitet-blant-innvandringsgrupper/#disqus_thread

Du har altså ikke andre kilder enn en satire/humornettside?

Trønder osv
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: anonym22] #2455088 11/12/2017 18:33
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flyktninger til Sverige og motstandsmenn er jo ikke helt det samme.
Har du noe som helst fakta å vise til at nordmenn som flyktet til Sverige var kriminelle?

Nei, de er ikke helt sammenfallende grupper, men mange motstandsmenn flyktet under krigen og de er en relativt stor del av gruppen. Jeg tror ikke jeg greier å hoste opp statistikk på akkurat denne påstanden, men jeg tror ikke den er falsifiserbar heller.

Gutt45 spurte som om det var helt utenkelig at de var både norske flyktninger til Sverige og kriminelle, og jeg svarte at det slettes ikke er utenkelig at de var det.

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: gutt45kg] #2455089 11/12/2017 18:37
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M

Og her er også en tilsvarende helt upartisk side om ulven
https://www.bondelaget.no/rovdyr/

Re: Hva slags utvikling er det vi ser ? [Re: Garpen] #2455090 11/12/2017 18:37
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Altså bare tull m.a.o.

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support