Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny lydplanke - multiromssystem?

Ny lydplanke - multiromssystem? #2454484 07/12/2017 10:04
E
eGo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Vi skal bytte ut gamle høytalere med en lydplanke og kanskje en sub. Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at vi bør ha noe som har mulighet for multirom, som feks Sonos eller Denon Heos. Jeg har sett for meg høytalere på kjøkken, bad og veranda og musikk i alle rom. Men så begynner jeg å tvile, trenger man multirom? Denon har jo små Heos høytalere med bluetooth og disse kan jo streames til uavhengig av lydplanke i stua. Samme for andre rom. Jeg vet det er andre her med Sonos, Bose eller Heos. Hvordan bruker dere systemet deres? Det er litt mer å velge i om man ikke trenger multirom.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454524 07/12/2017 12:14
X
X29 Offline
Medlem
Medlem
X
Vi har 5x Sonos, og er veldig fornøyd med det. Appen man styrer det med er veldig lettforståelig, og integrerer såvidt jeg vet de fleste store musikktjenestene.

Vi bruker bare Spotify, TuneIn (radio), og en sjelden gang lokale musikkfiler over nettverk, og det fungerer helt fint. Aldri noe tull. Vi bruker det hver dag, automatisk radio om morgenen, og det går på i hele huset. (Soverom, bad, kjøkken, stue x 2)

Når det kommer til selve multiromsfunksjonaliteten, så er det veldig sjeldent at vi spiller fra forskjellige kilder i rommene, men det kommer jo kanskje litt an på familiesituasjon?

Det finnes andre løsninger som tilbyr det samme funksjonalitet, men jeg kan ikke se for meg hvordan noe kan slå Sonos i brukervennlighet og stabilitet.

Nylig kom også Sonos med oppdatering, slik at man kan styre med Alexa (stemmestyring).
Det fungerer også overraskende bra. "Alexa, play some dinner music in the kitchen", og noe behagelig bakgrunnsmusikk starter av seg selv :-)

Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454579 07/12/2017 18:58
Loki Offline
Besatt
Besatt
Du trår ikke feil med Sonos, det er ypperlig saker.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454600 07/12/2017 22:37
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg liker ikke sonos, og foretrekker Bluetooth. Synes appen er dårlig og savner flere funksjoner. Vil mye heller styre via musikkappen på iPhonen. Blir sikkert halshugget her nå, men er nå min mening.

Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454601 07/12/2017 22:56
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Hva med aktive høyttalere og Chromecast audio? Ved blåtann får jeg inn meldingslyder osv, men med Chromecast slipper du det. I tillegg så slipper du å bli låst til ett system med denne løsningen, du kan velge og vrake i utstyr. Fungerer også utmerket med gamle stereoanlegg :-)

Div. sportsremedier ...
Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: Lid] #2454616 08/12/2017 09:10
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Lid
Jeg liker ikke sonos, og foretrekker Bluetooth. Synes appen er dårlig og savner flere funksjoner. Vil mye heller styre via musikkappen på iPhonen. Blir sikkert halshugget her nå, men er nå min mening.

Ikke noe problem å styre Sonos vi Spotify appen (Spotify Connect integrasjon), og kontra BT slipper man at musikken stopper hvis telefonen ringer.
Andre kan spille av musikk til Sonos uten å ha appen, så lenge de er koblet til samme Wifi.

Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454642 08/12/2017 11:18
E
eGo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Jeg har bestemt meg for at det ikke blir Sonos. Nevnte merket bare fordi det er et kjent multiromssystem. Det jeg lurte på var om multirom hadde noe for seg eller bare en en fordyrende funksjon.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454765 09/12/2017 15:04
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har 4 Sonos-enheter og det er bare økonomisk prioritering (Les: oppgradert sykkel/utstyrsbod) som gjør at det ikke har blitt satt ut flere enheter i alle rom.

Jeg blir litt glad inni meg hver gang jeg bruker det - vel vitende om at dette bare funker fjell hver gang. Bortsett fra en og annen software/firmwareoppdatering en sjelden gang i blant, så fungerer det så smertefritt som jeg skulle ønske all elektronikk i huset gjorde.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454768 09/12/2017 15:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg har også Sonos og er veldig fornøyd. Dette er svært stabilt og brukervennlig. Får NRK på Apple-TV til å framtre som ustabiliteten selv ICON_WINK .

Nå kan også TIDAL-appen brukes direkte på Sonos, slik det har vært mulig med Spotify er par år.
Det er praktisk, men generelt til lytting liker jeg kjappheten i Sonos-appen. Til innlegging av nye favoritter og annen organisering, bruker jeg oftest TIDAL-appen.

Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454820 10/12/2017 07:36
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er også storfornøyd med sonos. Har på stua (planke), kjøkken, bad og barnerom (play1) samt en play3 som brukes på loftstua om vinteren og på uteplassen om sommeren.
Skulle jeg kjøpt planke nå, ville jeg gått for Sonos Playbase. Har hørt mye bra om den, samtidig som jeg tror det er dumt å ikke kjøpe noe som kan være en del av en multiromsløsning.
Her i huset brukes Sonos «døgnet rundt», både til musikk, radio og tv. Hadde kjøpt det igjen, og igjen og sannsynligvis igjen.

Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: eGo] #2454821 10/12/2017 07:39
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
...og som nevnt over, man kan spille direkte fra Spotify til Sonos. Selv bruker jeg den funksjonen hvis jeg leter etter ny musikk, men ellers foretrekker jeg å bruke Sonos-appen. Digger hvordan telefon eller padde bare er en fjernkontroll og at Sonos fikser resten selv...

Redigert av Howard; 10/12/2017 07:40.
Re: Ny lydplanke - multiromssystem? [Re: Howard] #2454840 10/12/2017 11:35
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Howard

Skulle jeg kjøpt planke nå, ville jeg gått for Sonos Playbase. Har hørt mye bra om den, samtidig som jeg tror det er dumt å ikke kjøpe noe som kan være en del av en multiromsløsning.

Jeg har sett en del som har vært skuffet over Playbase, nytt produkt som mangler støtte for de nyeste standardene. 4k og Atmos blant annet. https://en.community.sonos.com/home-thea...theater-6766996

Jeg vurdere å bytte ut en gammel stereoforsterker på stua nå til jul. Foreløpig ligger Heos AVR best an I jungelen av produkter. Ikke veldig høy effekt, men støtter trådløse bakhøyttalere hvis jeg vil sette opp surround i heimen.

Gi noe som varer, gi fan

Moderator  support