Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Northug på hugget i VM ??

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: Torshov-Simen] #2453985 04/12/2017 12:31
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Flamini

At noen nedlater seg til å snakke dritt om en av norges største idrettsprofiler fordi karrieren hans muligens er på hell er bare trist.

At man setter spørsmålstegn ved valg en toppidrettsutøver gjør når disse tilsynelatende ikke er gjort utfra hva som er mest hensiktsmessig for å prestere er ikke å snakke dritt om vedkommende.
Å ytre berettiget kritikk mot dårlig oppførsel og usosiale handlinger er ikke et utslag av janteloven selv om mange, Northug inkludert, ynder å tro det.

Støtter den, kan ikke si jeg har sett særlig drittslenging mot Northug.

Hvis det har vært særlig drittslenging her, har det snarere vært rettet mot landslagsledelsen.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2453992 04/12/2017 12:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er vel en del indisier som tilsier at det er kontinuitet og optimal trening over tid. Når man vet at Northug har "slakket" av for ganske lenge siden pluss at han har hatt noen år hvor han ikke har fått trent optimalt av forskjellig grunner så er vel dette fasiten. Pluss at han kanskje har gått opp i vekt???

Northug har nok ikke egentlig mistet sine fysiske forutsetninger, men heller mistet evnen til å fokusere/konsentrere seg om å være 24/7/365 utøver... Sammenligner man Northug med Bjørndalen så ser man lett at Northug bruker ekstremt mye energi på mye rart som ikke får ham til å gå raskere på ski...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: runermm] #2454024 04/12/2017 14:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Jeg aner ikke hvordan disse gutta trener, men sliter nå med å forstå hvorfor en langrennsløper skal prioritere Gran Canaria rett før sesongen starter. Det eneste som kan gjøres der er å sykle bakker og nyte kaldt drikke. Det er ikke ueffent vinterstid for folk som henger her på forumet, men som oppkjøring til OL-sesong for verdens antatt beste skiløper? Snodige greier.

Det å dra til syden for å trene ski har blitt ganske vanlig. Rulleski og staking er blitt mer og mer viktig i treningsarbeidet, og mange mener nok det er tryggere å trene på rulleski i varmen, enn å trene på vanlige ski i kaldt og rått vær. Aukland-brødrene trener mye på Mallorca - også når det er snø i Norge.
Det kan virke som om rulleskitrening er litt som syklisters rulletrening. Mulig å gjøre mer spesifikk og konsentrert uten å risikere sykdom, eller for mye tid i uheldige treningssoner.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454039 04/12/2017 15:06
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg har tilogmed sett vår egen forumhelt, OleChr, på rulleski på GranCa midtvinters. Mallorca er nok mer populært pga høydeprofilen på øya, men er sjelden jeg klarer å være 2 uker på øya uten å se en på rulleski inn mot Soria. Så om målet til Northug var å slappe av, unngå å bli syk og muligens trene en time på morgenen så ser jeg ingen grunn til at GranCa skulle være så mye dårligere enn 10 blå i Nord-Sverige.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454041 04/12/2017 15:47
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har møtt Petter midt oppi klatringa opp Soria så er nok ikke bare paraplydrinker..

Men per nå virker jo det meste som en tro kopi av fjoråret desverre.. Null og nada funker etter han kommer hjem fra langt høydeopphold. Tds start og gode resultat der er nok eneste veien til OL nå tror jeg.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454046 04/12/2017 16:28
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Overtrent, eller spill for galleriet.
Norsk langrenn = kombinajson av trynefaktor og amerikansk uttaking, dvs formtopp til feil tidspunkt.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: sveinaa] #2454052 04/12/2017 16:40
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: sveinaa
Når man vet at Northug har "slakket" av for ganske lenge siden...

Hvor har du det fra egentlig? Noe Northug har uttalt?

Han innså nok for ett par år sida at han må heve kapasiteten om han skal vinne. Tror ikke han kjører ekstreme høydeopphold fordi det er så veldig artig eller «slakkere» enn andre opplegg.

Han har selv uttalt at han må dra treninga til det ekstreme for å hevde seg, og st det får bære eller briste/gull eller ingenting.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454059 04/12/2017 17:52
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Anders Baasmo og Leif Welhaven sin utrolig foruretta oppførsel på Debatten for et par uker siden, med

"Ingen kjenner hva som skal til for å komme i form som Petter, og når han nå sier at kroppen er i rute, så må landslagsledelsen stole på det og ta han ut til verdenscup"

framstår i et litt trist lys nå, etter Northugs dårlige form og treningsstopp.
Jeg krysser fingrene for at Northug når tar en time-out, finner tilbake gleden ved å gå på ski - og at Welhaven innser at han kanskje bør dempe seg litt.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: simson] #2454064 04/12/2017 18:31
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt enig i det. Men hvis skiforbundet faktisk har ønsket å ha han med siden han gikk solo så kunne de latt være å komme med utspill som skaper usikkerhet og gitt han ro og tillit. Hvis han faktisk er ferdig på toppnivå så hadde "folk flest" fått se det med egne øyne og alt bråket hadde vært unngått. Eller de kunne ha sagt "du er en klovn og hvis du ønsker å reklamere for konkurrerende sponsorer så får du finne deg andre arenaer å gjøre det på" med en gang. Forresten voldsom flaks at Klæbo dukker opp nå, hvis Northug er ferdig, og det får utspillet om at Krogh skal gå sisteetappen i OL til å se enda dummere ut.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: sveinaa] #2454066 04/12/2017 18:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
... Sammenligner man Northug med Bjørndalen så ser man lett at Northug bruker ekstremt mye energi på mye rart som ikke får ham til å gå raskere på ski...

Sammenlikner man med Bjørndalen ser man også der en utøver med ganske middels prestasjoner i verdenscupen i flere år nå, men pussig nok så gjør også han det bra i mesterskap fortsatt. Og Bjørndalen er også helt ute av det p.t., uten at det sier noe særlig om hvordan han gjør det i kommende OL.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: perbaa] #2454072 04/12/2017 19:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbaa
Når man vet at Northug har "slakket" av for ganske lenge siden...

Hvor har du det fra egentlig? Noe Northug har uttalt?

Han innså nok for ett par år sida at han må heve kapasiteten om han skal vinne. Tror ikke han kjører ekstreme høydeopphold fordi det er så veldig artig eller «slakkere» enn andre opplegg.

Han har selv uttalt at han må dra treninga til det ekstreme for å hevde seg, og st det får bære eller briste/gull eller ingenting.

Tja. Om du tror Northug trener like «bra» som Sundby 365 dager i året så får du tro det. Greit for meg det.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: anonym22] #2454074 04/12/2017 19:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
... Sammenligner man Northug med Bjørndalen så ser man lett at Northug bruker ekstremt mye energi på mye rart som ikke får ham til å gå raskere på ski...

Sammenlikner man med Bjørndalen ser man også der en utøver med ganske middels prestasjoner i verdenscupen i flere år nå, men pussig nok så gjør også han det bra i mesterskap fortsatt. Og Bjørndalen er også helt ute av det p.t., uten at det sier noe særlig om hvordan han gjør det i kommende OL.

Jeg tror Bjørndalen har større evner enn Northug til å finne motivasjon og holde fokus. Samtidig tror jeg du får ganske gode odds om du vedder på at Northug fortsatt holder koken som toppidrettsutøver om 12 år. Objektivt må man vel og si at Bjørndalen har hatt en større karriere. Skiskyting er tross alt en større sport ICON_WINK

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: simson] #2454077 04/12/2017 19:28
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simson
Anders Baasmo og Leif Welhaven sin utrolig foruretta oppførsel på Debatten for et par uker siden, med

"Ingen kjenner hva som skal til for å komme i form som Petter, og når han nå sier at kroppen er i rute, så må landslagsledelsen stole på det og ta han ut til verdenscup"

framstår i et litt trist lys nå, etter Northugs dårlige form og treningsstopp.
Jeg krysser fingrene for at Northug når tar en time-out, finner tilbake gleden ved å gå på ski - og at Welhaven innser at han kanskje bør dempe seg litt.
Selv i etterpåklokskapens lys er jeg fortsatt enig med uttalelsene til de to nevnte. Det burde aldri blitt stillt spørsmålstegn ved om Petter skulle være en del av laget i Ruka, på samme måte som at ingen stiller spørsmålstegn ved om det var riktig å ta ut Krogh på laget nå.

Redigert av Brusdalen; 04/12/2017 19:29.
Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454080 04/12/2017 19:29
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvorfor blir det så bråk av at Northug står utenfor landslaget,virker jo som det ikke er tema at kalla står utenfor i Sverige.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: Kjetil307] #2454086 04/12/2017 20:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Kjetil307
Hvorfor blir det så bråk av at Northug står utenfor landslaget,virker jo som det ikke er tema at kalla står utenfor i Sverige.

Litt hardere kamp på det norske herrelaget enn det svenske damelaget da, så med resultatene til Kalla fra to siste VM, sommer og årets åpning så skal det godt gjøres å ikke ta henne ut.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: Kjetil307] #2454089 04/12/2017 20:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Er vel heller ikke kultur for det.
Mye mer vanlig i en del andre land.
Eller at man tar en Mühlegg eller Veldkamp.

Drev ikke Huger'n med eget lag alt i 2011?

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: Kriss] #2454094 04/12/2017 21:39
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss

Litt hardere kamp på det norske herrelaget enn det svenske damelaget da, så med resultatene til Kalla fra to siste VM, sommer og årets åpning så skal det godt gjøres å ikke ta henne ut.

Har nok også med det å gjøre at han valgte en sponsor som står i direkte konkurranse med landslagets egne, at han benytter enhver anledning til å pisse på ledere i forbundet, at han nekter å prate direkte med landslagstrenere (stort sett kun gjennom manager), og at....nei, du skjønner sikkert poenget.

Kalla har ikke opptrådt slik, og da blir det mindre bråk.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: sveinaa] #2454095 04/12/2017 21:39
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tja. Om du tror Northug trener like «bra» som Sundby 365 dager i året så får du tro det. Greit for meg det.

Eg trur også at Sundby og Bjørndalen er meir seriøs enn Northug. Men du veit altså dette. Jespersen uttaler: – Aldri møtt noen som trener så hardt som Northug http://www.tv2.no/v/1243158/

Det at han trener mindre mengde enn Sundby er neppe pga. han ikkje gidder.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454098 04/12/2017 21:53
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hva er greia med at Northug vekselsvis blir beskylt får å "slakke av" på treningen, og vekslevis blir beskyldt for å ha gått på overtrening for andre år på rad?

Jeg kan ikke mye om trening, men overtrening høres ikke ut som å slappe av.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: Gråstein] #2454120 05/12/2017 05:07
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Hva er greia med at Northug vekselsvis blir beskylt får å "slakke av" på treningen, og vekslevis blir beskyldt for å ha gått på overtrening for andre år på rad?

Jeg kan ikke mye om trening, men overtrening høres ikke ut som å slappe av.

Det kan det være. Hvis man drikker red bull og sitter på Instagram hele sommeren, så er det fort gjort å gå på en smell med overbelastning når man skal ta igjen alt i løpet av ei høydesamling på høsten..

Ikke at jeg vet noe om Northug har gjort det sånn, da.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: Kriss] #2454126 05/12/2017 07:24
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I

Hun har vel heller ikke en sponsor som er konkurrent til landslagets sponsor og dermed bryter hun ikke landslagets regelverk. (nå har forsåvidt Petter og landslaget blitt enige om denne inndelingen av året hvor Petter er henholdsvis COOP-løper og landslagsløper, men forholdet surna jo veldig rundt den tida)

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: -Jan] #2454129 05/12/2017 07:35
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: -Jan

Eg trur også at Sundby og Bjørndalen er meir seriøs enn Northug. Men du veit altså dette. Jespersen uttaler: – Aldri møtt noen som trener så hardt som Northug http://www.tv2.no/v/1243158/

Northug betaler lønna til Jespersen så hvor objektive uttalelser derfra er kan sikkert diskuteres og..
At han trener hardt i perioder er det ikke tvil om, men påskrudd og fokusert på heltid har det i allefall manglet litt på.
Ekstreme høydeopphold er sikkert flott, men ikke hvis det er for å ta igjen det tapte. Da kan man ikke kalle det overtrening som i fjor, da er det i såfall feiltrening..
Så kan man diskutere til man blir blå om det var uflaks som gjorde han syk nå eller om det var det lange høydeoppholdet etterfulgt av en tur til charterland som gjorde det..

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: ijustpop] #2454130 05/12/2017 07:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: ijustpop

Hun har vel heller ikke en sponsor som er konkurrent til landslagets sponsor og dermed bryter hun ikke landslagets regelverk. (nå har forsåvidt Petter og landslaget blitt enige om denne inndelingen av året hvor Petter er henholdsvis COOP-løper og landslagsløper, men forholdet surna jo veldig rundt den tida)

Ja selvsagt, hun gjør ganske mye mindre utav seg og er et helt annet vesen i tillegg.
Men hadde Northug konkurret om en plass på et lag med samme nivå som det svenske damelaget hadde all diskusjon om han skulle vært tatt ut til det ene og det andre vært borte og mye av bråket det samme..

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: -Jan] #2454131 05/12/2017 07:37
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I

Om Northug blir beskyldt fra alle kanter om å være useriøs så er det vel naturlig at Jespersen går ut og tar arbeidsgiveren sin i forsvar. Men det er også mye mulig det faktisk stemmer.

Det er nok noen som husker bedre enn meg: Bortsett fra VM i Falun, har Petter vist stor form etter 2013? Han gjorde nok veldig god jobb i forkant og under mesterskapet. Han var jo nødt til å gjenreise seg som "langrennskonge" for ikke å bli huska som fyllekjørern og gjorde det veldig bra (var også ekstremt heldig med forholdene på femmila).

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: ijustpop] #2454150 05/12/2017 08:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: ijustpop

Det er nok noen som husker bedre enn meg: Bortsett fra VM i Falun, har Petter vist stor form etter 2013? Han gjorde nok veldig god jobb i forkant og under mesterskapet. Han var jo nødt til å gjenreise seg som "langrennskonge" for ikke å bli huska som fyllekjørern og gjorde det veldig bra (var også ekstremt heldig med forholdene på femmila).

Han hadde jevnt OK form Falun-sesongen og "vant" Tour de ski det året, men ingen enkeltseire i verdenscupen etter 2013. Og Falun er vanskelig vurderingsmessig, da selv om Northug gikk noen topprenn og hanket inn fire gull, er det lite som viste virkelig topp kondisjon. Men han kjørte hardt i teamsprinten, hardere enn han har vært i nærheten av å kjøre i andre renn etter 2013.

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: anonym22] #2454213 05/12/2017 12:52
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Med markedsverdien til Northug i fritt fall og landslaget/Klæbo i motsatt retning, så tror jeg Northug etter denne sesongen kommer til å sitte igjen med to valg: 1) Legge opp. 2) Bli med på landslaget (om han er kvalifisert). Det er grenser for hvor lenge Coop vil sponse denne satsningen, og uten resultater denne sesongen er det nok slutt på pengene for Team Northug.

Det sagt: Jeg håper han velger 2).

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454227 05/12/2017 14:22
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tror han velger 1). Han har et ego som er såpass stort at det å returnere til landslaget på heltid vil kjennes som et utålelig prestisjenederlag.

Men jeg håper selvfølgelig også han velger 2).

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: -Jan] #2454230 05/12/2017 14:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Bryter man det opp i økter, dager og uker kan det nok hende Northug trener "hardest", men tror man det er det samme som å trene "best", da bommer man litt.

En annen ting jeg er litt skeptisk til er at alle sier at han vet best selv. Synes dette er litt merkelig da erfaringstallene hans snart må være så gamle at han sannsynligvis hadde en helt annen "base"/forutsetning i kroppen?

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454378 06/12/2017 15:08
HNK Offline
Besatt
Besatt
Om man skal se på hvilke alternativer Northug sitter igjen med neste sesong, så er det nok klart at det sportslig sett vil være fornuftig å gjenforenes med landslaget. Problemet i så måte er at Northug virkelig hater landslaget.

Kjenner noen som har vært mange år på innsiden av langrennslandslaget og de sier det samme: Northug ble drittlei av å måtte stille opp på alskens sponsorarrangementer fra 2007-2012. Han fikk aldri ro og fred. Flere av de jeg kjenner sier også at de forstår svært godt at han brøt med laget. Et par stykker er til og med helt klare på at han ble utnyttet av landslagsledelsen for å samle inn penger, oppmerksomhet og sponsorer.
Northug er, tro det eller ei, en ganske stille og litt sjenert fyr som ikke gjør alt for mye ut av seg i sosiale sammenhenger utenfor sin egen vennekrets. Han slår seg veldig av og på når han er med andre og ofte tar han på seg en slags skuespiller i ulike settinger i f.eks media, blant folk, med fans osv.

Er jo synd at det nå er som det er, men at det var riktig å vrake han de fleste av årets renn er det vel ikke lenger noen tvil om? Flere av løperne som ble navngitt i den famøse instagram-posten har jo i de seneste rennene gjort det svært bra.

Men jeg skulle virkelig ønske at landslagsledelsen kunne sluttet med å ta ut, og vrake løpere til OL-stafetter og OL-renn allerede nå. Hetland virker helt besatt av å skulle piske og gi gulrot om hverandre helt uten mål og mening. En ting er at Northug kanskje bare trenger litt tid med god kvalitet på treningen, men kan hende at Finn Hågen Krogh også trenger litt ro rundt seg selv og ikke ønsker å lese at han er med og ikke med på stafettlaget annenhver uke?

Re: Northug på hugget i VM ?? [Re: EmilZipp] #2454899 10/12/2017 19:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.vg.no/sport/vintersport/krogh-frykter-ol-planen-er-feil/a/24207512/

Jeg mener også denne gangen at det var en tabbe å gå fra sprintlaget til distanselaget for Krogh. Etter dagens innsats så var det ikke mye form pågang å spore hos så mange..

You are what you eat...mmm nuts
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Moderator  support