Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Google wifi Mesh - erfaringer

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: eGo] #2453771 03/12/2017 08:43
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: eGo
Sitat: Raskall

Mesh er at de trådløse aksesspunktene kobles sammen via trådløst.

Eller med kabel.

Nja.. Hele konseptet "wifi mesh" går på trådløs utvidelse av dekningen. Kabler man har man pr. def. ikke en mesh, men for brukerne blir effekten den samme. Man kan meshe kablede nettverk også, men da er hensikten og bruken å skape redundans i et (kablet) nett slik at linker og noder i meshen kan gå ned uten at nettet går ned.

Men resultatet av å kable til alle trådløse aksesspunkt i heimen vil for sluttbrukeren være den samme. Eller bedre siden hvert enkelt aksesspunkt må håndtere mindre trafikk.

Fra wikipedia

Sitat: https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_mesh_network

Wireless mesh architecture is a first step towards providing cost effective and low mobility over a specific coverage area. Wireless mesh infrastructure is, in effect, a network of routers minus the cabling between nodes. It's built of peer radio devices that don't have to be cabled to a wired port like traditional WLAN access points (AP) do. Mesh infrastructure carries data over large distances by splitting the distance into a series of short hops. Intermediate nodes not only boost the signal, but cooperatively pass data from point A to point B by making forwarding decisions based on their knowledge of the network, i.e. perform routing by first deriving the topology of the network.

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2453774 03/12/2017 09:13
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Du skriver jo "Mesh er at de trådløse aksesspunktene kobles sammen via trådløst". Det stemmer ikke.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: eGo] #2453778 03/12/2017 10:00
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du skriver jo "Mesh er at de trådløse aksesspunktene kobles sammen via trådløst". Det stemmer ikke.

Kobler man google-aksesspunktene sammen med kable har man ikke lenger et mesh-nettverk.

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: anderssb] #2453795 03/12/2017 12:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: anderssb

Kobler man google-aksesspunktene sammen med kable har man ikke lenger et mesh-nettverk.
Men du nyter fordelen av maskenettverk, siden du vil få god dekning hvor du er, med fordelene det gir i hastighet. Så for bruker er det akkurat som et maskenettverk, bare raskere

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: eGo] #2453810 03/12/2017 14:42
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Kilde?

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2453852 03/12/2017 19:42
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Mesh er jo ikke noe nytt. Og enkelt beskrevet; alle noder snakker med alle. Om det er trådløst; alle noder snakker med alle innenfor sin rekkevidde. Men mesh kan være kablet, eller trådløst. Mesh/wifi mesh.

Ønsker å kjøpe :
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: eGo] #2453867 03/12/2017 20:36
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Mesh er jo ikke noe nytt. Og enkelt beskrevet; alle noder snakker med alle. Om det er trådløst; alle noder snakker med alle innenfor sin rekkevidde. Men mesh kan være kablet, eller trådløst. Mesh/wifi mesh.

Mesh kan være kablet, ja. Men trådstarter vil koble dette opp som til venstre i figuren under. Det er ikke en Mesh og vil i et hjemmenettverk gi samme dekning men bedre ytelse enn løsningen til høyre.

Bygger du opp løsningen til høyre med kabel mellom hvert aksesspunkt vil du få en mesh, det har du helt rett i. Men dette vil være en dyr og lite effektiv løsning i tillegg til at jeg aldri har sett rene trådløse aksesspunkt med mer enn to ethernet-porter.

Redigert av Raskall; 03/12/2017 20:37.
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2453869 03/12/2017 20:41
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg brukte feil figurer. Under ser du hele tegningen jeg sakset ut. De aktuelle figurene er Mesh og Star. Trådstarter vil ha stjerne-nett.

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2453870 03/12/2017 20:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Med kabel mellom punktene er det fortsatt mesh, men en hybrid. Man får uansett ikke nytte/funksjoner i fullkoblet nett i et så lite nett som man har hjemme

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: baronKanon] #2453873 03/12/2017 20:55
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: baronKanon
Med kabel mellom punktene er det fortsatt mesh, men en hybrid. Man får uansett ikke nytte/funksjoner i fullkoblet nett i et så lite nett som man har hjemme

Ja, men trådstarter vil kable hvert enkelt aksesspunkt inn til en switch som har det internett-tilknyttede punktet (som i virkeligheten er en ruter). Da vil han ha en stjerne-topologi som ikke er en mesh. Datatrafikken hans vil aldri gå gjennom mer enn ett aksesspunkt før det treffer internett-ruteren. I en mesh kan trafikken potensielt sett gå gjennom alle aksesspunktene i meshen for å komme frem til internett-ruteren.

Det er særdeles kostbart og ineffektivt å kable mellom trådløse aksesspunkter. Du vil også slite med å finne aksesspunkter som har mer enn 2 ethernet-porter og du vil måtte ha en switch ved hvert aksesspunkt for å få kablet forbindelse til alle aksesspunkt den skal snakke med.

Kablet mesh brukes gjerne i kjernen i større nettverk for å skape redundans, ikke for å utvide dekningsområdet til et nett.

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2453882 03/12/2017 21:50
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg kommenterte Raskalls påstand om at kablede noder ikke er mesh. Noe som er feil. Det er mesh om det er kablet eller ei. Hva trådstarter vil er en helt annen sak

Ønsker å kjøpe :
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: eGo] #2453891 04/12/2017 05:46
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg kommenterte Raskalls påstand om at kablede noder ikke er mesh. Noe som er feil. Det er mesh om det er kablet eller ei. Hva trådstarter vil er en helt annen sak

Jeg påstod ikke at kablede noder ikke er mesh. Jeg påstod at kablede noder i en stjerne-topologi ikke er en mesh. Og jeg brukte "aksesspunkter", ikke noder.

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2453902 04/12/2017 07:56
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Ok, my bad. Du skrev "Mesh er at de trådløse aksesspunktene kobles sammen via trådløst."

Ønsker å kjøpe :
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2492474 19/06/2018 22:24
J
Jafi Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Hei!

Jeg har Altibox og hele 6 Google wifi (som i følge Google support er det største antallet de anbefaler) der alle er kablet via en unmanaged 24 porters gigabitswitch. Dette har i omtrent et år fungert strålende, men i en periode for noen mnd siden (resetet da alle Googlene) og nå igjen i to siste dagene har internett, både kablet via switch og wifi via Google wifi kommet og gått eller vært ytterst tregt, selv om Speed tester viser at fiberen min laster opp og ned så raskt som den skal. Det må nevnes at wifi enhetene mine i disse periodene kan miste wifisignalet og bli frakoblet. Det hvite lyset som indikerer at alt er ok i Googlene har da i korte perioder blitt rødt. Nå er alle Googlene, bortsett fra den mellom hjemsentral og switch koblet fra, og da virker nettet stabilt igjen. Jeg også eksperimentert med å redusere antall tilkoblede Googler, uten at det ser ut til å hjelpe.

I den sammenheng har jeg to spørsmål noen her kanskje kan svare på:

1: Jeg har aldri satt hjemsentralen min i bromodus og har vel dermed dobbel NAT. Høres beskrivelsen over ut som noe som kan skyldes dobbel NAT, eller kan det heller virke som en hardwaredefekt?

2: Gjør jeg nettverket mitt sårbart om jeg aktiverer bromodusen i hjemsentralen? Jeg har forstått at brannmuren da også blir skrudd av? Har Google wifi brannmur "i seg"?

Redigert av Jafi; 20/06/2018 07:30.
Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2562599 26/06/2019 21:07
A
Andersh92 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Hei ,

Er det noen her som har erfaringer med å koble en enkeltstående Google mesh-enhet til Altibox TV-dekoder med internettkabel?

Eneste internettuttaket jeg har i huset er rett ved hjemmesentralen, og jeg vil helst unngå å trekke internettkabel fra dette uttaket og til TV-dekoderen som står relativt langt unna. Ideen er derfor å sette en Google mesh-enhet i TV-benken for deretter trekke internettkabelen fra mesh-enheten til TV-dekoderen. Det er ikke vanlig TV-kabel uttak i den nye TV-dekoderen jeg har fått fra Altibox så jeg er med andre ord avhengig av å koble til med kabel for å få et godt bilde. Bruker i dag Altibox-appen via Apple TV for TV, men det er ikke ideell bildekvalitet så vil gjerne få koblet til med kabel.

Har prøvd å koble til med kabel mellom mesh-enheten og TV-dekoderen fra Altibox, men jeg får ikke bilde. Lurte på om det ville hjelpe å sette hjemmesentralen i bridge-modus, men da mister jeg nett totalt i hele mesh-nettverket. Har med andre ord ikke peiling på hvordan jeg kan gå videre herfra.

Setter utrolig stor pris på all hjelp! Kundeservice hos Altibox har ikke sjans/kompetanse til å svare så prøver lykken her 👍

Takk!

Anders

Re: Google wifi Mesh - erfaringer [Re: Marøder] #2562715 27/06/2019 11:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du kan nok ikke bruke google wifi-dingsen som en nettverksnode i et eksisterende nettverk. Det er planer om en universell standard for mesh, men den kommer ikke til å være tilbakekompatibel, og bransjen må bli enige først.

Det du kan gjøre er at du må få modem/ruter inn i huset til å bare viderekoble all data og så har du en Google Wifi på andre siden. Du må dermed disable all ruting og brannmuring på innpunktet ditt, slik at google wifi tar seg all kontroll på hjemmedingsene dine. Det er sikkert det de mener med bridge mode. Da må du kjøpe et Google Wifi-sett (anbefaler i hvert fall det), og du kan da koble TV til et Google Wifi-punkt ved siden av, og få god overføring (sett at dekningen er god nok). Dette gjør jeg hos oss. Har NAS tilkoblet et annet punkt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support