Uanstendig oppførsel - likegyldig overfor politiet
|
Uanstendig oppførsel - likegyldig overfor politiet
29/11/2017 20:56
|
Syklist1
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Var på svømmetrening i dag med mitt barn. Samtidig har en jeg vil anta at er asylsøker, ungdom på 16-20ish eglet seg inn på jenter i tidlig barneskolealder.
Ble stående uforvarende i garderoben like ved siden av han (kjente da ikke til årsaken, den fikk jeg opplyst i kafeen etterpå) da politiet kom i sivil og det som overrasket meg var hvor kald han var. Han fikk ikke opplyst noe om hva det gjaldt der og da, bare at han skulle bli med til noen som ventet på han på utsiden. Eneste spørsmålet som ble stilt var om han fikk skyss hjem.
Hvordan kan man være så likegyldig? Forstår man ikke alvoret eller er det noe annet som kan ligge bak?
|
|
|
Re: Uanstendig oppførsel - likegyldig overfor politiet
[Re: Syklist1]
30/11/2017 08:07
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Kanskje du skal lese deg opp på hva som ligger i begrepet "kulturforskjeller" ?
I mange kulturer er kvinnesynet temmelig anderledes enn det tradisjonelt norske. Kvinner som går uten mannlig følge og/eller er uanstendig kledd (dvs på en slik måte som har vært vanlig i Euopa) blir sett på og behandlet som horer. I en del europeiske byer fraråder politiet kvinner å jogge utendørs - og det er ikke pga Smiths venner...
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
30/11/2017 08:31
|
Syklist1
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Men en eller annen form for opplæring bør man vel få?
Sannsynligvis ingen analfabet, engelsken var bra.
|
|
|
30/11/2017 09:23
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Men en eller annen form for opplæring bør man vel få? Sannsynligvis ingen analfabet, engelsken var bra. begrepet kulturforskjeller dekker mer enn språkforskjeller. hva er det som for deg til å tro at ditt verdisyn er så bra at de som kommer fra en annen kultur (umiddelbart) tar til seg ditt verdigrunnlag, uansett form for opplæring ?
|
|
|
30/11/2017 10:39
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Egle seg inn på barn i barneskolealder er selvsagt absolutt ikke akseptabelt, uansett. Det må det reageres på uansett, hvilket heldigvis skjedde her.
Jeg ville imidlertid ikke lest all verden inn i grad av synlig reaksjon på at politiet kommer. Andre opplevelser bak seg, og kan komme fra land der politiet betyr noe helt annet enn her. Så reaksjonsmønsteret er et annet.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
30/11/2017 10:58
|
anonym
Besatt
|
Besatt
I USA forstår mange ikke denne enkle setningen, når de blir anholdt.
-Legg deg ned, armene rett ut på bakken og hold kjeft!
|
|
|
30/11/2017 14:57
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Kommer man opprinnelig fra et land hvor utroskap straffes med steining og hvor halshugging er vanlig henrettelsesmetode, så tror jeg ikke norsk politi fremstår som så veldig skummelt...
Det kan jo også tenkes at det ikke er første gang han hadde kontakt med norsk politi, men dette burde jeg vel egentlig ikke skrevet (politisk ukorrekt, Gud forby).
|
|
|
[Re: Asterix]
01/12/2017 07:37
|
mabo
Medlem
|
Medlem
Kommer man opprinnelig fra et land hvor utroskap straffes med steining og hvor halshugging er vanlig henrettelsesmetode, så tror jeg ikke norsk politi fremstår som så veldig skummelt...
Det kan jo også tenkes at det ikke er første gang han hadde kontakt med norsk politi, men dette burde jeg vel egentlig ikke skrevet (politisk ukorrekt, Gud forby). Bort i skammekroken med seg!
|
|
|
01/12/2017 08:08
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Så du denne eglingen selv eller var det dette du fikk høre i kafeen? Dersom det er sistnevnte så kan det kanskje være lurt å ta akkurat den delen med en klype salt.
For øvrig synes jeg nå ikke likegyldighet er den verste reaksjonen du kan ha om politiet kommer og skal ta en prat. Finnes mange verre måter å reagere på enn det. Og det kan også være gode grunner til at han ikke ser på en epsiode med politet som en særlig stor greie. Har en ex-stemor som er palestiner og hun vokste jo opp i en verden hvor politi, soldater og checkpoints var dagligdags.
|
|
|
[Re: Flamini]
01/12/2017 09:40
|
jorg1ho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kanskje du skal lese deg opp på hva som ligger i begrepet "kulturforskjeller" ?
I mange kulturer er kvinnesynet temmelig anderledes enn det tradisjonelt norske. Kvinner som går uten mannlig følge og/eller er uanstendig kledd (dvs på en slik måte som har vært vanlig i Euopa) blir sett på og behandlet som horer. I en del europeiske byer fraråder politiet kvinner å jogge utendørs - og det er ikke pga Smiths venner... Hva legger du i uttrykket "det tradisjonelt norske"? Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt, har blitt voldtatt av nordmenn. Alle de jeg vet har blitt trakassert har i brorparten av forholdene blitt trakassert av nordmenn. Alle menn jeg har korrigert for bruk av uttrykk som "løs" eller "hore" er nordmenn. Jeg skal ikke påpeke at vi er verre enn andre, eller at det ikke finnes fundamentale problemer med visse kulturer og religioner, men vi skal være forsiktige med å påberope oss tittel som moralens fyrvoktere, da kvinnesynet blant mange norske menn i aller høyeste grad kan betraktes som tvilsomt. Vi bare ser det ikke selv. Observert og erfart av norsk mann, 33.
2013 Richmond SLR Comp Team 1 2014 Everest 8848 XX1
|
|
|
[Re: jorg1ho]
01/12/2017 09:57
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hva legger du i uttrykket "det tradisjonelt norske"? Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt, har blitt voldtatt av nordmenn. Alle de jeg vet har blitt trakassert har i brorparten av forholdene blitt trakassert av nordmenn. Alle menn jeg har korrigert for bruk av uttrykk som "løs" eller "hore" er nordmenn.
Jeg skal ikke påpeke at vi er verre enn andre, eller at det ikke finnes fundamentale problemer med visse kulturer og religioner, men vi skal være forsiktige med å påberope oss tittel som moralens fyrvoktere, da kvinnesynet blant mange norske menn i aller høyeste grad kan betraktes som tvilsomt. Vi bare ser det ikke selv. Observert og erfart av norsk mann, 33.
"Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt", alle? Har du en litt spesiell omgangskrets, hvor det er vanlig å bli voldtatt?
|
|
|
[Re: Dexter]
01/12/2017 10:43
|
jorg1ho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva legger du i uttrykket "det tradisjonelt norske"? Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt, har blitt voldtatt av nordmenn. Alle de jeg vet har blitt trakassert har i brorparten av forholdene blitt trakassert av nordmenn. Alle menn jeg har korrigert for bruk av uttrykk som "løs" eller "hore" er nordmenn.
Jeg skal ikke påpeke at vi er verre enn andre, eller at det ikke finnes fundamentale problemer med visse kulturer og religioner, men vi skal være forsiktige med å påberope oss tittel som moralens fyrvoktere, da kvinnesynet blant mange norske menn i aller høyeste grad kan betraktes som tvilsomt. Vi bare ser det ikke selv. Observert og erfart av norsk mann, 33.
"Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt", alle? Har du en litt spesiell omgangskrets, hvor det er vanlig å bli voldtatt? Jeg tror du leser den litt annerledes. "De jeg kjenner som har blitt voldtatt." kunne kanskje vært en bedre formulering, men jeg tror du egentlig skjønte hva jeg mente og bare ville kverulere...
|
|
|
[Re: Dexter]
01/12/2017 10:53
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
"Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt", alle? Har du en litt spesiell omgangskrets, hvor det er vanlig å bli voldtatt? jorg1ho ! er litt usikker på om du er en kverulant eller bare dårlig opplyst.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
01/12/2017 10:57
|
Syklist1
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Så du denne eglingen selv eller var det dette du fikk høre i kafeen? Dersom det er sistnevnte så kan det kanskje være lurt å ta akkurat den delen med en klype salt.
Som jeg har skrevet så var jeg i eget basseng på kurs/trening så jeg har ikke selv sett det.
|
|
|
[Re: Flamini]
01/12/2017 11:23
|
jorg1ho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
"Alle jentene jeg kjenner som har blitt voldtatt", alle? Har du en litt spesiell omgangskrets, hvor det er vanlig å bli voldtatt? jorg1ho ! er litt usikker på om du er en kverulant eller bare dårlig opplyst. Jeg ble litt usikker selv. Hvor mener du at jeg er dårlig opplyst?
|
|
|
[Re: mabo]
01/12/2017 19:09
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Bort i skammekroken med seg!
Jeg bør kanskje stå i kroken som vender mot Mekka da?
|
|
|
02/12/2017 09:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det han mente er vel at det er få land som praktiserer dødstraff ved halshugging og at det er minimalt (les:nihil) sjanse at en asylsøker (om det var det i det hele tatt) kommer fra ett av 'dem'. Steining er heller ikke særlig utbredt og noe i 'beskrivelsen' av vedkommende av TS gir meg inntrykket av at vedkommende heller ikke kommer fra ett av de land.
Ser jeg derimot holdnngen en del ungdom her i landet har i forhold til politiet og autoritet så er jeg ikke overrasket over vedkommendes likegyldighet.
|
|
|
|
|