Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt i albue og håndledd

Vondt i albue og håndledd #2452990 28/11/2017 17:07
V
vehe Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
V
Lang historie kort så var jeg uoppmerksom et øyeblikk på trening og tok en pullup med uheldig vinkel på høyre arm. Smerte i albue dukket opp øyeblikkelig og avtok når jeg avsluttet øvelsen.

Har full funksjon i armen, men hvis jeg skal presse mot noe (tricepsøvelser) så gjør det vondt på undersiden av albuen på beinet nedenfor selve spissen. Det kan også kjennes noe ømt ut hvis jeg trykker der med fingrene, det gir seg hvis jeg iser ned området. Hvis jeg bruker strikk som motstand for å prøve åpne hånden kjenner jeg samme type smerte i albuen.

Dagen etter at skaden inntraff ble jeg også stiv i håndleddet hver morgen, dette mildner noe hvis jeg tøyer musklene i underarmen, men gir seg aldri helt. Når dette kjennes verst ut er det også vanskelig å presse mot noe med håndflaten da det oppstår smerter i den kjøttfulle delen av tommelen.

Noen tanker om hva dette kan være eller hva jeg kan prøve ut?
Legens anbefaling om 1 uke hvile og NSAID har blitt 7 uten noen forbedring, så holder på å fly på en vegg av mangel på trening ICON_SMILE

Re: Vondt i albue og håndledd [Re: vehe] #2452993 28/11/2017 17:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: vehe
Legens anbefaling om 1 uke hvile og NSAID har blitt 7 uten noen forbedring, så holder på å fly på en vegg av mangel på trening ICON_SMILE

Jeg håper du mener 1 uke NSAID og 7 uker hvile, ikke 7 uker med hvile og NSAID?

Det høres jo ut som en form for strekk eller irritasjon. Fysioterapi - undesøkelse, behandling og øvelser - er å anbefale.

Men har du bare hvilt armen i sju uker? Hvile er ofte effektivt en uke eller to, men etter det er det nok bedre med en form for opptrening/tilvenning.
Hvordan er følelsen i lett bruk, blir det bedre etter oppvarming etc.?

Det er jo litt typisk de som styrketrener å synes det er helt krise å ikke kunne trene det samme som før ICON_WINK
Men er det smerte og blir verre av å ta armhevinger f.eks.?

Jeg har selv trent «meg rundt» mange typer sånne smerter/skader, og på styrketrening, som jeg trente en del før, så kunne det godt ta ett år før jeg ikke kjente noe som helst. Ikke smerter altså, men bare som eksempel på at å hvile til alt er borte kan bli et evighetsprosjekt. Bare ikke gjør aktivitet som gjør det enda verre over tid.

Re: Vondt i albue og håndledd [Re: vehe] #2455534 13/12/2017 22:51
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Problemet ditt er at de fleste leger ikke vet en dritt om, og ikke har noen som helst forutsetning for å behandle muskel- og skjelettskader. De fleste har fortsatt hatt det som kalles turnustjeneste, som er spesialistvesenets måte å presse nyutdannede til å jobbe som førstelinje på sykehus i 12mnd innenfor indremedisin, kirurgi og ortopedi (samt noen steder psykiatri). Grunnen til at de er førstelinje innenfor ortopedi, er at befolkningen har feilet, og demokratiet evner ikke å kontrollere kvaliteten på sykehus. Hadde jeg vært pasient, skulle ikke en eneste turnuslege fått rørt meg en gang. Det er slik det er, fordi overleger (spesialister) ønsker å sove, og turnusleger er billige. Assistentleger brukes til å ha oversikt over hele skuta, og det er tradisjon i Norge for å bruke pasientene som prøvekaniner, noe jeg er medskyldig i. Jeg har også latt være å spørre om ting jeg burde ha spurt om, for å ikke framstå som dårlig - og dermed ikke få arbeidstillatelse i Norge - noe som er en systemfeil, og ikke bare slett moral fra min side. Men anyway:

Mest sannsynlig så har du overbelastet over tid, og fått en entesitt - eller nærmere sagt ikke betennelse, men mikrodegenerering i senefestene som fester i olecranon på albuen din, og på ytre epikondyl (lateral epicondyle hvis du googler). Dette er underarmsekstensorene i siste tilfelle.

I enkelte tilfeller, så opereres slike "senebetennelser." Men så lenge du går til fastlegen, så får du bare stemoderlig behandling. Det er kanskje greit i de fleste tilfellene, for det høres ut som han har helt rett i at det ikke er en dritt å gjøre med dette utover og bruke tida til hjelp. Men skal du være sikker, så må man ha en undersøkning av en spesialist. Ikke nettet. I ditt tilfelle, så er det ortopedisk avdeling på UNN som er greia. Jeg tipper det greieste her er å be fastlegen din om at en håndkirurg ser på deg, og at du blir henvist til håndkirurgisk klinikk, og at han ber om at Kvernmo ser på deg. Grunnen til det, er at det jobber leger i spesialisering på ortopedisk avdeling, og du vil ikke at en LiS skal si: njaaaa, neeeei, se det an. Du vil at en overlege med kompetanse skal si - nei, det er ikke noe røket, det høres ikke sånn ut, bare se det an. I Tromsø er de underforsørget med pasienter, og jeg tipper mer på hånd- og plasten. Så kan de få lov til å fortelle deg at du bare har en entesitt eller bursitt.

Jeg har for mange bekjente som har fått livskvaliteten sin fucka av dårlig ortopedisk håndverk. Folk som har blitt sent hjem fra legevakt med brudd uten røntgen. Folk som skulle ha vært operert med en gang. Folk som ble objektiv feiloperert (ting satt inn gærne veien, osv). Gå til privaten, eller bank i bordet og bli sendt til sykehus med en gang. Trodde dere tromsøværinger var de eneste i Norge som ikke lot seg pille på nesa, men alle bøyer seg over så fort det er snakk om noen av portvokterne i helsevesenet. Lykke til. Ikke send PM, jeg er aldri innom her omtrent, anyway.

Moderator  support