Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Har du møtt noen elsykler på stien?

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2445503 18/10/2017 20:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er derfor det heter en liten digresjon, som selv om det ikke var eriksons poeng kan ha et poeng i seg selv.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Tange] #2445505 18/10/2017 20:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ah, beklager, overså den ICON_SMILE

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2445565 19/10/2017 07:37
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: simenf
Jeg har ikke sett en eneste siden dette ble lov i april 2017, derfor spør jeg...

har ikke møtt noen el-sykler på stier her i Norge.

når jeg var i Sveits i fjor møtte jeg mange som brukte el-sykkel. med de bakkene de har der var det greit med en hjelpmotor for å komme opp bakkene, ned kom de alltids - uansett om det var på asfalt, grus eller sti

for meg som bor på østlandet og har normal helse vil det være meningsløst å kjøpe/bruke el-sykkel
for de som bor i alpene eller har fysiske handikapp ser jeg nytteverdien.
tviler på at vi får flere ungdommer ut på sykkel selv om de evn får en el sykkel, de risikerer uansett å bli svett på ryggen eller møkkete på fingrene...

Redigert av Flamini; 19/10/2017 07:45.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2450519 14/11/2017 08:41
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg velger ofte andre stier med elsykkel enn med vanlig sykkel. Det er fordi det er kult å klatre opp steder som rett og slett ikke er gøy med vanlig sykkel, og å besøke stier bortenfor vanlig rekkevidde.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452386 24/11/2017 10:16
JOF Offline
Entusiast
Entusiast
Møtte min første elsyklist på sti for et par dager siden.
Han besvarte ikke muntlig hilsen. Syklet med lue.

Jan Ove
--
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452527 25/11/2017 06:16
chris_f Offline
Entusiast
Entusiast
Uten hjelm?

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452540 25/11/2017 10:10
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Jeg er på min 3. elektriske stisykkel. På sommeren veksler jeg mellom å bruke en vanlig stisykkel og den elektriske. På vinteren går piggdekka på den elektriske.

Har ikke fått noen negative bemerkninger ute på sti eller grus med elsykkelen, så det virker mer å være et forumproblem ;-)

Sykkel er gøy uavhengig av motorisering, men det er sabla moro å kjøre med grove store dekk og el. Mer fart, mer flyt, lenger rekkevidde. Man kommer seg ut oftere. Det er viktig for meg som er i 40-åra siden det resulterer i bedre form.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452571 25/11/2017 18:10
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis man går inn for å forbedre formen og øke watt/kg, vil man få mer enn nok fart, mer flyt og nok rekkevidde. Men hva vet jeg som ikke er i 40-årene, er kun 39 ICON_SMILE Sykler hver dag hele året(Det gjør 5-åringen min også), hvordan kan man da komme seg oftere ut med en elsykkel? Det hjalp å selge bilen og motorsykkelen. Til barnehagen og butikken må man uansett.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452648 26/11/2017 14:28
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Et annet moment i elsykkelens favør er at man bruker mindre tid og krefter på transportetapper. Det betyr mer kvalitetstid og bedre teknikk grunnet kraftoverskudd på sti.

Ellers har man fortsatt ikke fullt ut utnyttet fordelen av å ha et stort batteri på sykkelen. Shimano har integrert DI2 elektronisk girskift. Andre muligheter er integrert lys, varme i holker (og kanskje strøm i pedaler til varmesåler?), alarm/gjenfinningssystem, horn/tute, trådløs musikk-streaming, navigasjon. Masse moro for oss som liker gadgets.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452654 26/11/2017 14:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Noen produsenter har faktisk gjort det.
De har satt på flere hjul; tak, dører og vinduer òg (pluss er at man da ikke lenger trenger holkevarmere).

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452687 26/11/2017 18:31
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Haha. Skjønner at eMTB kan bli skummelt langt fra en fixie håndsveisa i en garasje i California.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452741 27/11/2017 09:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sekunderer kommentarter et par hakk opp, siden jeg straks er midt i 40-åra.

Jeg sykkelpendler til jobb hver dag, og har minst 2, oftest 3 stiturer a ca 2t i uka gjennom hele året. En elsykkel ville ikke ha gitt meg noe mer (kniver med et par elsyklister under pendlinga, og har null problem med å holde følge på CX, uten å bli svett). Jeg sparer ca 1 minutt på å sykle fremfor kjøre, og til å begynne med var det et poeng. Var dritt lei kø. Men nå gleder jeg meg over pendlinga, og skulle ønske jeg hadde lenger vei til jobben!

Hovedgrunnen til at el-MTB ikke interesserer meg, er nettopp at det kompliserer syklingen mer. Det er frihetsfølelsen av å trå for egen maskin ute i skog og mark jeg er så glad i. Selv dritslitsomme oppoverbakker er noe jeg setter pris på, ihvertfall når jeg er på toppen. Det at min sykling kan defineres som trening er en ren bonus. Jeg syntes rett og slett det er gøy, terapi, utfordringer osv.

Slettes ikke umulig at jeg vil anskaffe elsykkel i fremtiden, ved skade eller kjip helse, men pr nå sitter jeg jo på rompa og glor i en skjerm 8t/dag, så når jeg endelig kan komme meg ut vil jeg gjøre noe annet enn å sløve.

Anbefaler alle å se Pixar's WALL-E. Det er dit vi er på vei i turbofart.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452764 27/11/2017 11:03
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
På min arbeidsplass har vi supergode forhold for sykling. Garderobe, skap og nye dusjer. Alikevel er det sikkert under 2% som sykler. Og kanskje 0.5% om vintereren.

Tror elsykkel er løsningen for å få flere til å sykle til jobb. Selv sykler jeg stort sett hybrid til/fra jobb og elsykkel ellers. Elsykkel er moro.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: gutt45kg] #2452766 27/11/2017 11:15
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: gutt45kg

Tror elsykkel er løsningen for å få flere til å sykle til jobb. Selv sykler jeg stort sett hybrid til/fra jobb og elsykkel ellers. Elsykkel er moro.

Det kan hende det vil hjelpe, men det eneste man "tjener" med elsykkel, er å ikke bli sliten/svett om man har dårlig tid, eller er i elendig form.

Man får fortsatt drittvær, farlige situasjoner i trafikken, evt dårlige løsninger med vei/GS, mørkt, glatt, vanskelig å ta handlerunden på hjemveien, hente i barnehage osv.
Eller som kona poengterte i den tiden hun testkjørte elsykler: "jeg må kle på meg så vanvittig mye, for jeg blir ikke det minste varm i kroppen"

I kontorbygget her jobber det over 1000, men på en toppdag (dvs sol, sommerstid) er det kanskje 15 som sykler. Av de 3-6 som sykler regelmessig er det 2 stk el. Når byggherre kjøre #sykletiljobben i våres var det gratis sykkelservice en dag. Da var det sikkert 50 sykler her, hvorav 45 kom på takgrinden på en SUV.

For de som bor innen rekkevidde, er det nok det å prøve å sykkelpendle. Det skal ikke mange turene til før mange vil sette pris på at det gir en fin start og slutt på arbeidsdagen - el eller ikke. Dørstokkmila, som med alt annet.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: knutspeed] #2452769 27/11/2017 11:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Her er det nok litt forskjell på Sarpsborg og f.eks. Oslo. Iallfall din pendlerrute, der du enkelt følger el-sykler på CX. I Oslo bor langt på vei de fleste litt oppi høyden og jobber på havhøyde og har derfor en del bakker hjem. Så med vanlig sykkel - som jeg bruker hver dag - så skal man sykle svært sakte for ikke å bli svett.
Mange andre byer, som Trondheim, Bergen, Lillehammer osv. har også mange innbyggere med mange bakker på hjemveien. Så hvis man ønsker å sykle effektivt hjem med vanlige klær uten å bli svett, er det klart el-sykkel har sine fordeler. Jeg ser helt motsatt på det, og ser på el-sykkel som en dum måte å miste mye god hverdagstrening. Det samme synes kona.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: anonym22] #2452771 27/11/2017 11:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: anonymous22
Her er det nok litt forskjell på Sarpsborg og f.eks. Oslo. Iallfall din pendlerrute, der du enkelt følger el-sykler på CX. I Oslo bor langt på vei de fleste litt oppi høyden og jobber på havhøyde og har derfor en del bakker hjem.

Er helt med på den, og tror også at det å få flere til å bruke sykkel er langt enklere i storbyene. Den største hindringen på min arbeidsplass er nok uansett at folk bor utenfor sykkelrekkevidde (gjerne 3 mil+).

Har jeg flaks med trafikken og står på litt mer enn vanlig, snitter jeg lett 27 km/t på mine 3.5km. Så bratt er det ikke ICON_LAUGH

Hadde jeg hatt mye oppoverbakker, er det ikke umulig jeg ville ha anskaffet el til jobbpendling - såfremt prisen ikke var for stiv.

Jeg tror poenget mitt var, at man uansett må informere om det positive med å sykle fremfor kjøre. Finne flere gulrøtter.
Elsykkel et glimrende argument når kortet for "slitsomt" eller "oppoverbakker" brukes.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452774 27/11/2017 11:57
olechr Offline
More than words
More than words
El sykkel er også et glimrende verktøy på dager man er sliten. Er veldig mye enklere å ta seg en omvei innom stien på vei hjem fra jobb på dager man er sliten med El.

Jeg bruker Elsykkel og vanlig sykkel om hverandre. Merker at det er lettere å komme seg ut på dager hvor man ellers ikke hadde syklet med El. Og når man først kommer ut bestemmer man selv hvor sliten man blir med El sykkel.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452796 27/11/2017 14:47
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes argumentet om at man orker å komme ut på dager man vanligvis ville gjort noe annet er et interessant argument. I min bok er dette et argument mot el-sykkel, begrunnet i økt slitasje. ICON_SMILE

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Flo] #2452800 27/11/2017 14:59
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Flo
Jeg synes argumentet om at man orker å komme ut på dager man vanligvis ville gjort noe annet er et interessant argument. I min bok er dette et argument mot el-sykkel, begrunnet i økt slitasje. ICON_SMILE

?? Da kan vi jo bli enig om at MTB sykler genrelt burde vært forbudt?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452802 27/11/2017 15:22
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, hvorfor det?
Men om (når) slitasjen blir stor nok kan det godt hende vi blir nødt til å ta den diskusjonen.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452804 27/11/2017 16:25
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Mulig det blir slitasje, men det blir det av vanlig mtb-sykling også. Hva med oppkjørte langrensspor der man hugger ned autostrada for å lage en 3-spors skiløype. Setter mer "spor" det,

Mennesker setter fotavtrykk.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452818 27/11/2017 18:43
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det at noen er slitne. Noen i dårlig form. At noen ikke gidder, har vært en flott måte å begrense sykling på. Det er synd at motormiljøpolitikk endrer norsk friluftsliv til motorsport. Pengeboka får råde...

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452828 27/11/2017 20:13
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Støtter Erik sin kommentar over

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452846 28/11/2017 05:58
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Synes vi skal forby dempere. De gjør sykling mye mer tilgjengelig i terrenget. Potensielt ødeleggende for de virkelige entusiastene.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452849 28/11/2017 06:37
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Herlig el-sykkelvær i Oslo i dag. Alternativet hadde vært suv-bil til jobben.

Vi burde forby gir på sykkel også. Det skaper slitasje at folk klarer å sykle opp de bratte bakkene og ødelegger for entusiastene.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452855 28/11/2017 06:53
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Blir litt feil å samanlikne nyvinningar der motoren som driv ein framover er ulik.

Redigert av TrondAM; 28/11/2017 06:54.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: ] #2452856 28/11/2017 07:13
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gutt45kg
Herlig el-sykkelvær i Oslo i dag. Alternativet hadde vært suv-bil til jobben.

Vi burde forby gir på sykkel også. Det skaper slitasje at folk klarer å sykle opp de bratte bakkene og ødelegger for entusiastene.

det er vel ingen som mener at transportsykling vinterstid med elsykkel er negativt

Sitat: anonymous
Hmmm... Minner meg litt om debatten/holdningene da glassfiberski kom inn i langrenn, og norske ledere presset hardnakket skiløpere til å holde seg til treski, slaget var egentlig tapt, og mange medaljer havnet ikke der de hørte hjemme siden de egentlig beste gikk på treski. I norge satt treski satt limt til beinmargenn, glassfiberski var rett og sltt skadelig for idretten (les norske skiprodusenter).
Nå vet ikke dagens unge at treski har eksistert, selv retteprogrammet gir rød sterk under ordet treski...

treski og glassfiberski er jo ikke litt det samme som motor/ikke motor. Tilsvarende sammenligning hadde vært treski/snøskuter. Før gikk grensa for hva man kunne bruke i utmark ved motor, men pga skuffende lite gangsyn hos hvor folkevalgte har den blitt flyttet til at det er ok med en liten elmotor hvis du ikke orker.

Redigert av jorn; 28/11/2017 07:14.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erikskon] #2452858 28/11/2017 07:31
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: erikskon
Det at noen er slitne. Noen i dårlig form. At noen ikke gidder, har vært en flott måte å begrense sykling på. Det er synd at motormiljøpolitikk endrer norsk friluftsliv til motorsport. Pengeboka får råde...

Yes. Og ref mitt arghument om at det eneste en elsykkel påvirker er "slitsomt", og at det neppe er nok til at vi ser noen dramatisk økning i sykling.

Derfor blir det vel også slik at terskelen for slitsomt senkes, så selv om man har eMTB så gidder man ikke sykle når det f.eks er overskyet.

Resultatet er kroner i lomma på de som lager og selger elsykkel ICON_SMILE

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: ] #2452900 28/11/2017 09:46
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Mener du er inne på noe El Syklo!

Ut fra svar her på forumet så virker det som om disse problemene først og fremst gjelder bynær skog i Trondheim.

Muligens noe bynært i østmarka også, dog der er det nok av løyper som skulle tålt flere sykkellister.

Er ikke mange som klager i Lillomarka i Oslo. Selv om det er bynært. Her gåes det stadig vekk opp nye stier på kryss og tvers, men det er fotfolket som står for det. Ser nye stier hvert år. Veldig fint område å gå tur i forsåvidt. Har kun møtt en eneste sær gammel mann som klager på sykkelspor. Men da har det vært like tydelige fotspor rett ved siden av, han liker bare ikke de som kommer fra sykkeldekk.

Sykler man langt innover i marka, så er det søren meg ganske folketomt. Sykler jeg på kvelden med lykt, kan jeg unngå å møte et eneste menneske selv ganske nære byen.

Men vil man ha færre mennesker på sykkel i naturen, så må man jo gjøre tiltak for å begrense rekrutteringen. Det hjelper ikke å stole på at folk er i dårlig form, du må jo rett og slett slutte å oppfordre folk til å sykle. Men personlig synes jeg ikke det er nødvendig.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452903 28/11/2017 09:55
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Det er mange gode grunner til å akseptere elsykler i marka:
- det er fremtiden, og du kan ikke stanse utviklingen
- fint for eldre/bevegelseshemmede å ta seg ut i skogen på en ny måte
- senker terskelen for å ferdes ute, flere tar marka i bruk, sikrer at marka bevares for fritidsformål
- øker aksjonsradius / høydemeter for trenede syklister

Men for min del oppheves alle av disse to:

For det første: Elsykler er har motor. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det noe prinsippielt forskjellig fra umotorisert ferdsel. Så når kravet/ønsket om sterkere motorer, eller motorer som ikke krever tråkking, får du alle argumentene over og du er på skråplanet. Hvis vi bare kan være enige om at MOTORISERT FERDSEL HØRER IKKE HJEMME PÅ STI så slipper vi at dette sklir helt ut i fremtiden.

For det andre: STRAVA. HVORDAN HÅNDHEVER VI KOM-tider når annenhver jævel har el-assistert sykkel. HVORDAN DOKUMENTERER VI AT VI IKKE HAR BRUKT ELSYKKEL? Og teller forresten en nedover-KOM på elsykkel dersom du er tom for batteri før nedkjøringen? HVEM VIL EGENTLIG LEVE MED DEN NAGENDE TVILEN???

Serr. Loven er som den er, ennå. Men jeg gir stemmen min til et parti som er villig til å reversere lovendringen.

Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå