Hei, beklager om dette allerede er klargjort tidligere i tråden, men er det noen som vet om 45nrth sitt verktøy for å sette i pigger funker med Schwalbe pigger? 45nrth sitt ser jo bedre ut. Da jeg fikk se Schwalbe sitt så viste det seg jo at det er bittelite.
Hei, beklager om dette allerede er klargjort tidligere i tråden, men er det noen som vet om 45nrth sitt verktøy for å sette i pigger funker med Schwalbe pigger? 45nrth sitt ser jo bedre ut. Da jeg fikk se Schwalbe sitt så viste det seg jo at det er bittelite.
Er det kanskje en fordel å dra ut alle piggene og gi hullene en dråpe lim og dytte inn piggene igjen.
Sikkert smart, men da koster jeg heller på meg det det koster med nye dekk. Er begrenset hvor mye man skal gidde å "skru" også .:-)
Det tar ikke lang tid. Hvor mye pigger er i dekket? Jeg bruker to timer på 400 pigg. Det er med å borre opp dekket også. Og ta ut piggene tipper jeg går som en lek. Og bruk scott gel glu. Og piggene går fortere inn enn ut.
Er det kanskje en fordel å dra ut alle piggene og gi hullene en dråpe lim og dytte inn piggene igjen.
Sikkert smart, men da koster jeg heller på meg det det koster med nye dekk. Er begrenset hvor mye man skal gidde å "skru" også .:-)
Det tar ikke lang tid. Hvor mye pigger er i dekket? Jeg bruker to timer på 400 pigg. Det er med å borre opp dekket også. Og ta ut piggene tipper jeg går som en lek. Og bruk scott gel glu. Og piggene går fortere inn enn ut.
Da er du mye bedre enn meg på det enkelt og greit. :-) Jeg er ikke i nærheten av å klare det på 2 timer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Skal sies at det er scotch gel lim som gjør det lett. Brukte superlim før. Det var ikke gøy. Det limet koster ikke all verden. Jeg kjøpte det på rema 1000. Dra ut et par pigger og prøv.
Fikk nettopp en 100-pakk med pigger i posten. Burde lest bedre i butikken, det var jo ikke XL pigg jeg kjøpte, men en relativt mye mindre variant av konkave pigger. Små greier sammenlignet med de som står i Wrathchild fra før.
Rema1000 blir besøkt idag, for lim-kjøp. Verktøy mottatt i posten.
Usikker på om jeg skal gidde å lime inn små-pigg. Mer og mer sikker på at jeg skal plukke ut alle piggene og lime samtlige.
Hvor kjøper man "45nrth Concave XL studs" egentlig?
Interessant tråd. Har Suomi Tyres 27.5+ 3.00 Fat Freddie Piggdekk nå og er forsåvidt fornøyd, men synes piggene er relativt beskjedne da de nesten ikke stikker ut av dekket.
Vurderer å prøve 45NRTH Wrathchild 27,5 x 3,00, men virker som at mange mister endel pigger selv etter innkjøring på asfalt.
Noen som har gått fra Suomi til Wrathchild, og hvordan var det evt ?
Noen som har vekt og bredde (inkl felgbredde) på Wrathchild 3.0?
Mine to er hhv. 1016 g og 1047 g.
Måler p.t. 73 mm ytterknast-ytterknast og 68 mm sidevegg-sidevegg. På i35 felg. Jeg har akkurat satt de opp slangeløst, så dette er målt med 45 psi og før de ev. strekker seg litt.
Om de strekker seg litt så er de vel i området 67mm mellom sideveggene ved normalt trykk. På i35mm felg. Ca det samme som Maxxis sine 2.8" dekk altså. Ser ut som fin størrelse til mange 27+ sykler.
Ja, strekking og så en tredjedel av trykket, så går det nok opp-i-opp (minst). De fleste dekk måler jo en del under oppgitt, men oppgitt mål er vel ment som det aller bredeste - dvs. bredeste ytterknast? Selv da er jo stor andel dekk litt under oppgitt, så det virker som produsentene går for knastmåling med makstrykk på bredest mulig felg. Plenty av klaring til større dekk på Cujoen iallfall. Fint det, på vinterføre er det jo greit å ha litt å gå på.
Jeg har en Merida 120mm fs som såvidt ser ut til å greie Suomi Fat Freddie 3.0". "Håra" på dekket subber i bakskjermen, som sitter i broa på setestagene. 75mm mellom sideveggene på i35, ustrukket men med bra trykk. Jeg vil tro at det kan pakke seg snø i skjermen og at et litt mindre Wrathchild er en bedre match.
Ikkenoe stress i det hele tatt. Får gjort det i kveld, da fortsatt på ca. 45 psi. Har dessverre ingen mulighet til å sykle (med unntak av til/fra jobb da) før lørdag, så lar dekka strekke seg til det. Oppdaterte mål med vanlig trykk kommer etter det.
De som har disse dekka, har dere noe anbefalninger til lufttrykk? 15 psi bak og 12 psi foran er nevnt, ser jeg. Og aller først egentlig: anbefalt trykk til asfaltinnkjøringen?
Det nærmer seg 3.0" da, interessant. Jeg antar at du fortsatt har ganske høyt trykk med disse målene?
Fat Freddie tipper 70mm fra felgkant til høyeste knast. Piggene stikker ikke særlig langt ut. Dette er målt med sub 15psi. Jeg har bare et upålitelig analogt manometer på en pumpe, så jeg vet ikke nøyaktig trykk.
Ved innkjøring pleier jeg å ha en liten periode med høyt trykk, rundt 30psi, før jeg reduserer. Da strekker iallefall dekket seg. Dette er vel ikke så kritisk, innkjøring er en upresis vitenskap (: På is kan jeg kjøre 15psi+ med Fat Freddie. Jeg har enda ikke testet dekka i mer enn 4cm snø, men jeg regner med trykket skal ned betraktelig. Jeg er en lett rytter.
Da har jeg hatt første tur på dekkene i dag. I all hovedsak innkjøringstur på asfalt, ordentlig rullemotstand. Tok et par små avstikkere på lett sti, kunne ikke dy meg siden det var første tur med på ny sykkel og nye dekk. Perfekt testføre med holke og snø, dekkene ga knanonfeste på glatta og virket supre der det var litt snø også. Kommer til å digge disse i vinter.
Sitat: JonAre
Omtrent det første som skjedde i oppkjørselen var at en pigg vred seg, slik at dekket punkterte seg selv.
Skjedde på mine dekk også. Selv om jeg var svært forsiktig over alle (bitte)småcrux og røtter, så fikk jeg en "skrapspinn" og da jeg sjekket dekket var pigg på skeiva og litt guffe pipla. Litt kundebetatesting dette .
100 stk. 45Nrth XL-pigger og 50 stk. Best Grip 1000-pigger er bestilt. Og Scotch Gel Glue.
Pig update: Alle XL pigger tatt ut i begge dekk. Lett jobb med 45nrth verktøyet, overraskende lett faktisk. Gjorde det med 20 psi i dekket, greit med litt motstand.
Scotch gel glue (fra rema), en liten dråpe i hvert hull, 10 hull i slengen omtrent. Veldig lett å sette pigg inn igjen, fortsatt med 20 psi i dekket. Satt til tørk et par dager, innendørs.
Har hatt tre turer på dette oppsette nå, samtlige pigger er på plass. Riktignok mindre barfrost og mer is og snø men likevel. Dette vil jeg anbefale samtlige som har handlet Wrathchild om å få gjort først som sist.
Burde noen sendt et forslag til 45NRTH om at de selger dekkene uten pigger, med piggene i en pose, så kunder slipper arbeidet med å plukke dem ut før de limes? At de selges som det byggesettet de faktisk er fremfor "ferdige dekk"?
Jeg er stor fan av 45NRTH stæsj men her virker det som om de leverer et halvfabrikata som ikke er ferdig testa/utvikla. Når de attpåtil koster skjorta + det hvite ut av øya så er det ikke bra at man ikke får ferdige dekk med pigger som sitter godt.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Har ikke mistet pigger siden det ble litt mere snø. Mesteparten av snøen overlevde mildværet som kom for en uke siden her i Lier. Skiløypene ble dog litt slitne. Fantaske forhold nå for fatbike. Blir lite slitasje i snøen og på is. Har limt de nye piggene jeg har satt inn. Kjørestil har også endel å si for hvor mye piggene belastes. Er det barfrost med is innimellom går det nok mye pigger hvis man drar på nedover.
Jeg har syklet en tur på mitt ene dekk som er satt foran (D4 bak). Tok den rett ut på sti uten innkjøring og syklet Trulsen i Østmarka med et tynt lag snø, mistet ingen pigger på den turen. Tok det pent etter alt jeg har lest i denne tråden, men det gikk nå over all forventning. Jeg setter heller i nye pigger enn å bruke masse tid på innkjøring i forkant. Har bestilt en 100 pk XL-pigger fra Bike24.