Jeg ble nesten nedkjørt i dag - burde jeg anmelde?
|
Jeg ble nesten nedkjørt i dag - burde jeg anmelde?
25/11/2017 19:02
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ute på joggetur i dag kommer det en buss i mot. Det er snakk om ei lang slette, så bussen må se meg minst 1.5 km før vi møtes. Når den nærmer seg hører jeg det kommer bil bak meg også, og observerer at bussen ikke gjør noe tegn til å stoppe. Knapt nok bremser den.
Raskt trekker jeg så langt ut på kanten jeg kan, jeg får øyekontakt med sjaføren og han skjønner nok at vurderingen har vært feil. Uansett, jeg er utenfor den hvite stripa og bussen er maksimalt 20 cm fra meg. Valget er grøfta.
Farlig å tenke på hva som kunne skjedd, og det var først etterpå jeg ble skikkelig forbanna.
Siden jeg løp med GPS kan jeg finne nøyaktig når dette skjedde, jeg kan finne eksakt hvilken buss og bussrute det var - det går kun buss her to ganger i timen, og det er kun Ruter som kjører.
Men hvordan gå frem her?
- En klage til Ruter ser jeg på som nødvendig. Her er det så mange feilvurderinger at dette bør de få hvite? - Politianmelde? Aner meg at det neppe blir gjort noe med, men det setter allikevel det litt i perspektiv for Ruter. - Lokalavisa?
Det sagt - jeg har så godt som utelukkende gode erfaringer med busser her jeg bor, det være seg som gående eller på sykkel. Så jeg håper dette kun var unntaket av en sjafør.
Redigert av eOpseth; 25/11/2017 19:02.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Jeg ble nesten nedkjørt i dag - burde jeg anmelde?
[Re: eOpseth]
25/11/2017 19:30
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Henvendelse til Ruter først. Dersom de ikke kommer med en god nok beklagelse og redegjørelse for hvordan de håndterer saken og føreren. Så er anmeldelse neste.
|
|
|
25/11/2017 20:38
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvilke beviser har du som bakker opp din sak? Noe annet enn beviser, kommer ikke politiet å forholde seg til.
Uten beviser blir det bare påstand mot påstand.
|
|
|
25/11/2017 21:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En anmeldelse vil neppe føre til domfellelse eller annen reaksjon - men det vil kunne gi tilleggseffekter;
- Ruter må (igjen!) se på hva slags sjåfører de har i stallen. (Bare se oppstyret det ble med sjåføren i Bærum tidligere i år, som kjørte mot kjøreretning mm.) - Nok et oppslag der det tas for lite hensyn i trafikken, tilrettelegging for andre enn bilister mangler, og Politiets statistiske underlag vokser. Blir det mange nok "uløste" saker med myke trafikanter ser det ikke bra ut!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/11/2017 22:31
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Av prinsipp sier jeg anmeldelse. Kanskje og bare kanskje når du inn til sjåføren. Kanskje han da tar hensyn. Kanskje sparer du noen andre for samme hendelse eller skader.. Ikke stor sannsynlighet. Men stor nok.
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
26/11/2017 09:00
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Kommer ingen vei med en anmeldelse. Ville kontaktet Ruter hvor de forhåpentligvis tar dette videre internt med sjåføren. En ønsker jo å forebygge at dette ikke skjer igjen.
|
|
|
26/11/2017 09:09
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ruter er kontaktet, så avventer den.
Ser poenget med at anmeldelse neppe kommer noen vei annet enn (sterke) indisier. Her finnes det selvsagt vitner i form av busspassasjerer og andre biler, men det blir vanskelige å finne. Men det er noe med statistikken her.
Hadde jeg vært spekulativ hadde jeg slått i siden på bussen, det hadde vært null problem, rullet ned i grøfta og påstått at jeg var påkjørt. Da hadde sjåføren neppe hatt førerkort i dag. Av prinsipp mener jeg at slikt ikke passer seg uansett, jeg ser ingen langsiktig gevinst av å spille ufair selv.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
26/11/2017 13:44
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tenker at du ikke skal bry deg med spørsmålet om en anmeldelse vil føre til reaksjon mot sjåføren. Det er mange litt mer indirekte følger av en anmeldelse som kan gjøre det meningsfullt å ta den jobben. Det kan for eksempel bidra til at politiet ser større problemer der vi/de tidligere har sett på det som enkelthendelser, for ikke å snakke om at det nok vil ha en oppdragende effekt om politiet bare tar en prat med sjåføren eller arbeidsgiver.
|
|
|
26/11/2017 15:12
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hadde jeg vært spekulativ hadde jeg slått i siden på bussen, det hadde vært null problem, rullet ned i grøfta og påstått at jeg var påkjørt. Da hadde sjåføren neppe hatt førerkort i dag. ... bare fordi du sier det? Jeg håper at politiet ville ha forlangt noe litt mer håndfast enn bare din historie. Det til side, bra det gikk uten skader og anmeld sjåføren. Ikke fordi at det vil munne ut i konkrete tiltak her og nå, men for at vedkommende sjåfør, hvis han har en slik oppførsel for vane, får etterhvert et forklaringsproblem.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
27/11/2017 07:27
|
teithund
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er ingen vits i å kontakte Ruter. De bare legger skylda på sjåføren og underleverandøren.
Jeg ble presset mot fortauskanten av en buss i fjor slik at jeg holdt på å velte over fortauskanten. Tok igjen bussen ved neste stopp og ba ham om å være så snill og gi meg litt mer plass neste gang. Sjåføren klikket og skrek trusler. Sendte klage til Ruter og fikk følgende svar:
Vi beklager den ubehagelige opplevelsen du hadde med en av våre busser.
Førerne får stadig oppfordring om å kjøre mykt og defensivt. Bussens ferdsel i trafikken skal være trygg både for kunder og medtrafikanter.
Førerne har selv et ansvar på lik linje med alle andre trafikanter til å følge de gjeldene trafikkregler, de skal ikke opptre på den måten du beskriver. Vi ønsker å opptre i trafikken etter "del veien" prinsippet.
Busskjøringen utføres av egne operatørselskap på kontrakt for Ruter. Vi har oversendt din klage til det aktuelle busselskapet og saken følges opp internt hos dem.
Vi håper du slipper å oppleve noe lignende igjen. Ha en fin dag.
Jeg ble overrasket over at Ruter ikke tok innover seg at sjåføren og underleverandøren opptrådte på vegne av dem.
|
|
|
27/11/2017 08:35
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Ruter viser alltid til sine underleverandører og gir fullstendig blanke ellers. Spiller ingen rolle at både busser og sjåfører bærer Ruter sin logo. Har ved et tidligere erstatningsoppgjør prøvd å få Ruter på banen, men de bare viste til innleid busselskap.
Du skriver jo at du stort sett er fornøyd. Jeg ville, som du jo har gjort, sendt klage og deretter lagt fra meg saken.
|
|
|
[Re: schnappi]
27/11/2017 09:43
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hadde jeg vært spekulativ hadde jeg slått i siden på bussen, det hadde vært null problem, rullet ned i grøfta og påstått at jeg var påkjørt. Da hadde sjåføren neppe hatt førerkort i dag. ... bare fordi du sier det? Jeg håper at politiet ville ha forlangt noe litt mer håndfast enn bare din historie. Før jeg utbroderer, så kan jeg ikke understreke godt nok hvor moralsk forkastelig det hadde vært, men muligheten hadde vært der. - Det er passasjerer i bussen som hører det dunker i siden av bussen. - Noen i bussen + bilene bak bussen ser en person falle ned i renna, men pga slag svin ser de kun fallet og ikke sammenstøtet direkte. - Ingen ser meg i det jeg befinner meg på siden av bussen, kanskje med unntak av sjåføren i speilet. Bussjåføren hadde hatt en betydelig forklaringsproblem, og jeg hadde kunnet nyte fordelen av å være myk trafikant. Det sørgelige svaret fra Ruter var omtrent avskrift av noen innlegg over her - det er skuffende!
|
|
|
27/11/2017 11:20
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Det sørgelige svaret fra Ruter var omtrent avskrift av noen innlegg over her - det er skuffende!
Ruter tar det nok opp med operatøren, men siden de ikke har noe arbeidsgiveransvar overfor sjåføren er det ikke så mye mer de kan gjøre. Men derfor bør du også rette klagen direkte til operatøren i tillegg til Ruter.
|
|
|
27/11/2017 21:48
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Bussjåføren hadde hatt en betydelig forklaringsproblem, og jeg hadde kunnet nyte fordelen av å være myk trafikant.
Kun dersom du hadde funnet noen som faktisk hadde løftet blikket ut av mobilen og sett dette og giddet å stanse/hjelpe/osv og giddet å vitne.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: teithund]
28/11/2017 08:23
|
jahhar
Medlem
|
Medlem
Det er ingen vits i å kontakte Ruter. De bare legger skylda på sjåføren og underleverandøren.
Jeg ble presset mot fortauskanten av en buss i fjor slik at jeg holdt på å velte over fortauskanten. Tok igjen bussen ved neste stopp og ba ham om å være så snill og gi meg litt mer plass neste gang. Sjåføren klikket og skrek trusler. Sendte klage til Ruter og fikk følgende svar:
Vi beklager den ubehagelige opplevelsen du hadde med en av våre busser.
Førerne får stadig oppfordring om å kjøre mykt og defensivt. Bussens ferdsel i trafikken skal være trygg både for kunder og medtrafikanter.
Førerne har selv et ansvar på lik linje med alle andre trafikanter til å følge de gjeldene trafikkregler, de skal ikke opptre på den måten du beskriver. Vi ønsker å opptre i trafikken etter "del veien" prinsippet.
Busskjøringen utføres av egne operatørselskap på kontrakt for Ruter. Vi har oversendt din klage til det aktuelle busselskapet og saken følges opp internt hos dem.
Vi håper du slipper å oppleve noe lignende igjen. Ha en fin dag.
Jeg ble overrasket over at Ruter ikke tok innover seg at sjåføren og underleverandøren opptrådte på vegne av dem. Fikk samme svar på denne videoen: Bussen skal frem Syns selv mange buss kjører helt ok og faktisk venter -------- Vi beklager den ubehagelige opplevelsen du hadde med bussen. Førerne får stadig oppfordring om å kjøre mykt og defensivt. Bussens ferdsel i trafikken skal være trygg både for kunder og medtrafikanter. Førerne har selv et ansvar på lik linje med alle andre trafikanter til å følge de gjeldene trafikkregler, de skal ikke opptre på den måten du beskriver. Når det er sagt er vi opptatt av at syklister og busser må leve litt etter "Del veien" prinsippet. Det er veldig vanskelig for en stor buss å få "god nok" plass til å passere en syklist i Oslos gater. De kan heller ikke bli liggende bak en saktegående trafikant på hele ruten. Dette vil skape store forsinkelser. Så i noen tilfeller bør man kanskje slippe frem bussen for å slippe ubehagelige opplevelser. Busskjøringen utføres av egne operatørselskap på kontrakt for Ruter. Vi har oversendt din klage til det aktuelle busselskapet og saken følges opp internt hos dem. Vi håper uansett du slipper å oppleve noe lignende igjen. ---------
|
|
|
[Re: teithund]
28/11/2017 09:26
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Svaret frå Ruter er heilt ok, synest eg. Det er ikkje så mykje meir dei kan gjera. Spørsmålet er korleis busselskapet handterer saka. Erfaringa mi (etter mange år i bransjen) er at ein sjåfør vanlegvis vil bli konfrontert med hendinga og må forklara seg. Dersom det er snakk om ein enkeltepisode, skjer det kanskje ikkje meir. Men om liknande atferd er innrapportert tidlegare, vil det truleg få konsekvensar.
Litt av problemet i bussbransjen er at dei graverande sakene druknar i grunnlause klagar. Det er ein stor skilnad på situasjonen der eg pressar deg i grøfta og den der eg køyrer ifrå deg fordi du står med nasen i mobiltelefonen og samtidig har ein hemmeleg intensjon om å vera passasjer. Dessverre er det litt for mange dusteklagar. Men eg vil likevel oppmoda alle til å klaga på aggressiv eller inkompetent og farleg køyring.
|
|
|
|
|