Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken (kablet) router til hjemmebruk?

Hvilken (kablet) router til hjemmebruk? #2452415 24/11/2017 12:01
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Har adsl fra Telenor og med det følger det en Zyxel-router.
Tenkte jeg skulle bruke usb-inngangen til å dele en disk, men oppdaget at Telenor har sentralisert routeradministrasjonen.
Nå kommer man til en nettside på telenor.no hvor man kan konfigurere routeren, og alle avanserte funksjoner er selvfølgelig borte inkludert tilgang til usb-inngangen.

Derfor vil jeg ha en ny router og kun bruke den fra telenor som modem.

Har Ubiquiti Unifi AC Mesh wifi aksesspunkter som er plassert rundt utendørs og gir wifi til tre hus.
Lurer på å kjøpe Unifi security gateway for å få bedre administrasjon av nettverket i tilegg til vpn-server.
Denne vil jo kunne fungere som en router, og vil det da holde med en enkel switch etter denne? Eller bør jeg gå for en litt mer avansert dings for mer kontroll og stabilitet?
Skal sannsynligvis sette opp et eller to separate vlan for dingser (hjemmeautomasjon), så kjekt om det vil virke knirkefritt.

Har litt basic kunnskap om nettverk, men er ganske grønn når det kommer til valg av utstyr så hvis noen kan si om det vil funke hadde det vært supert.

Re: Hvilken (kablet) router til hjemmebruk? [Re: erlingba] #2452420 24/11/2017 12:23
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
jeg har unifi aksesspunkter og USG som brannmur/router. Har i tillegg bestilt en managed switch fra netgear som er på vei i posten. Det mest elegante hadde vel vært en switch fra ubiquiti, men de koster ca 3 ganger så mye som jeg har lyst til å betale... Om du skal ha separate vlan må du vel ha en managed switch, USG har bare én port

Re: Hvilken (kablet) router til hjemmebruk? [Re: anderssb] #2452496 24/11/2017 19:37
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Takk for tips!

Har bare vært borti veldig enkle svitsjer som ikke har vært konfigurerbare.
Prisen på disse fra netgear var jo ganske overkommelige.

Re: Hvilken (kablet) router til hjemmebruk? [Re: erlingba] #2452502 24/11/2017 20:20
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Om du skal he flere VLAN er det enkleste løsning. Men er skeptisk til om du egentlig trenger det til ditt bruk

Moderator  support