Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

En Mastercup til besvær

Re: En Mastercup til besvær [Re: John_Harald] #2452024 22/11/2017 14:28
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi må nesten få lov til å ta oss betalt for jobben vi gjør.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mastercupen [Re: olechr] #2452026 22/11/2017 14:38
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Sitat: Alpers
Jeg trakk frem noen eksempler.

Sånn ellers er jeg mer for puljeinndeling etter nivå, med mulighet for opp-og nedrykk, både i kross og landevei.

Argumentet med rangering av utøvere i ulike aldersklasser er jo ikke helt valid. En trener/ oppmann/ lagleder/ initiativtager/ forvalter/ ansvarshavende greier vel å ta ut det laget som er best skikket til et mesterskap uten at man har kjørt mastercup?

Puljeinndeling etter nivå trur jeg hadde gjort at mange flere var med. Da hadde alle fått syklet mot folk på mer eller samme nivå.

...og noen hadde sikkert forsvunnet av den grunn, i alle fall om en skal lytte til argumentene fra de eldre i Masters landevei. Fasiten er det kanskje ingen som har?

Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452027 22/11/2017 14:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
For guds skyld ikke endre dette nå som jeg endelig kan sykle i 50+ klassen som yngstemann :-), riktignok 364 dager til rundt tall

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452029 22/11/2017 14:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg synes aldersklasser og felt har sin plass. Ønsker man aldersfri konkurranse finnes det både elite-ritt og turritt med slike felt.
Men at flere aldersklasser godt kan starte sammen når det er få deltagere bør vel være greit, selv om det da selvfølgelig kan hende at noen 30 åringer får en kunstig god plassering etter å ha hengt med i et brudd av 3-4 førtiåringer.
Å ta ut et landslag til Master-vm, i den grad det foregår et uttak her, må vel gjøres på grunnlag av master-ritt?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Mastercupen [Re: sykkeloyvind] #2452032 22/11/2017 15:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Jeg synes aldersklasser og felt har sin plass. Ønsker man aldersfri konkurranse finnes det både elite-ritt og turritt med slike felt.
Men at flere aldersklasser godt kan starte sammen når det er få deltagere bør vel være greit, selv om det da selvfølgelig kan hende at noen 30 åringer får en kunstig god plassering etter å ha hengt med i et brudd av 3-4 førtiåringer.
Å ta ut et landslag til Master-vm, i den grad det foregår et uttak her, må vel gjøres på grunnlag av master-ritt?

Flere Mastersklasser samkjøres (starter sammen, rangeres separat) i dag, avhengig av deltakelse (dog ikke i NM)
Ja, MastersCup og NM er det som i dag gir grunnlag for landslagsuttak

Re: Mastercupen [Re: Oystein L] #2452036 22/11/2017 15:29
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oystein L

Flere Mastersklasser samkjøres (starter sammen, rangeres separat) i dag, avhengig av deltakelse (dog ikke i NM)

Greit å slå sammen når årsklassene er for små. Noe de i praksis alltid er når det bare er 5 års hopp mellom klassene. Det som derimot er litt rart, er at ikke årsklassene får markert tydelig på startnummer hvilken klasse de er i.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Mastercupen [Re: 2Will] #2452042 22/11/2017 15:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: 2Will
(...)
Legger man til at løypene i CX NC ikke er i nærheten å oppfylle UCI-krav på både det ene og det andre så skjønner man at arrangement først og fremst er for å dekke økonomien i klubbene og ikke for rytterne som deltar.
(...)

Det er det aller feileste noen har skrevet på internett i dag.
Hvis du tror det er penger å hente på NC ritt er du virkelig på villspor. Utgiftsdekning er det mest realistiske å håpe på. Og så gå litt i pluss på kiosk om rytterene har med litt familie.

LarsB

Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452043 22/11/2017 15:59
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hva er egentlig argumenter for å ha aldersklasser? Det er jo mye morsommere å konkurrere mot folk på ca samme nivå? Om du har noen jevnaldrende du liker å sykle mot, så vil jo de fortsatt være i samme pulje?

Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452049 22/11/2017 17:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Problemet og det har jeg har skrevet mange ganger før, er at masters, slik det er markedsført i dag, oppleves som lite attraktivt for oss som er listefyll.

Hadde man fått opp deltagerantallet og fått større variasjon på nivået hadde dette løst seg selv. Aldersklassene er jo i de aller fleste ritt kun resultatlisten...

Nå har ikke jeg kjørt kross i år, men i fjor så startet jo alle samtidig og man kjørte i praksis mot de som var jevngode. Kan da ikke bety så mye hvordan resultatlisten settes opp?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Mastercupen [Re: larsb] #2452050 22/11/2017 17:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
(...)
Legger man til at løypene i CX NC ikke er i nærheten å oppfylle UCI-krav på både det ene og det andre så skjønner man at arrangement først og fremst er for å dekke økonomien i klubbene og ikke for rytterne som deltar.
(...)

Hvis du tror det er penger å hente på NC ritt er du virkelig på villspor. Utgiftsdekning er det mest realistiske å håpe på. Og så gå litt i pluss på kiosk om rytterene har med litt familie.

LarsB

Har løypene i år vært så dårlige da?

Re: Mastercupen [Re: ] #2452051 22/11/2017 17:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Hmm, igjen har jeg fått for meg at Cat-system ala det det har i USA, hadde vært løsningen på mange pulje-, klasse- og seedinggreier.

Men det krever jo da at forbundet (evnt via underleverandør) er villig til å innføre og forvalte et troverdig system for rytterkategorisering.

Trodde ikke du var typen som initierte høyere avgifter?

Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452057 22/11/2017 17:14
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kunne man ha tenkt seg å droppe hele master kategorien og i stedet ha en A klasse, en B klasse og en C klasse som i Danmark.
A = elite (Norges Cup)
B = nivået under
C = enda et hak under
A klasse rittdistanse = ca. 150 km
B = ca. 100-120 km
C = ca. 70-80 km

Siden noen spurte så har man det slik i Danmark, med poengsystem hvor man kan rykke opp i klassene.

I tillegg har de i Danmark master klassene, men mange av de beste master ryttere sykler ritt i B klassen.

Må sies at utvalg av ritt og deltagere i ritt er mye mye større enn i Norge.
Til et vanlig ritt (hver lørdag/søndag) er det ikke uvant med 600-700 syklister per dag (rigtig nok inkl. aldersbestemte klasser og junior for både menn og kvinner).

Redigert av Panda; 22/11/2017 17:15.
Re: Mastercupen [Re: Panda] #2452067 22/11/2017 18:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi hadde jo akkurat det du beskriver tidligere, men deltagelsen i B-klassen ble etterhvert så tynn at B ble nedlagt da A ble omdøpt til Elite og U23 ble innført (siste B-NM var vel i 2000).
På slutten av 90-tallet ville folk heller sykle Master (eller veterancup som det da het) enn B....

Re: Mastercupen [Re: ] #2452071 22/11/2017 18:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Sitat: sveinaa
Trodde ikke du var typen som initierte høyere avgifter?

Jeg er litt usikker på hva du sikter til? Er det er forbundets manglende evne til å skaffe fungerende rankingsystem til tross for betydelige utgifter bruk?

Har vi blitt så immune at vi bare regner med at forbundet er inkompetente i alt de gjør?

Blir nok ikke en rimelig løsning om NCF skal "kjøpe" inn en dataløsning... Ender vel fort opp med dårlig funksjonalitet pluss kostbar service. Som finansieres via "ranking lisens/avgift" ICON_LAUGH

Re: Mastercupen [Re: ] #2452072 22/11/2017 18:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NCF har etablert rankingsystem for aktive ritt. Ikke optimalt, men det funker nogenlunde ok.
Turritt havner utenfor. Det er bevisst, turritt skal være lavterskel (her er det også en del deltakere som ikke har noen tilhørighet til NCF-klubber)

Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452092 22/11/2017 20:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Mitt inntrykk er at det ikke er så stor forskjell på gruppe 2 i turittet Nordmarka Rundt + Tyrifjorden rundt sammenlignet med 40-50 gjengen som sykler Master i Øyeren Rundt og en del av de samme ansiktene ser man også. Jeg liker alle disse tre rittene henger med gruppa inn, gjør jobben min i rulla (når den finnes), har det drit kult men synes den litt mindre og eldre gjengen rundt Øyeren virker et hakk tryggere. Jeg velger ikke ritt fordi noe er Master eller ikke.

Re: Mastercupen [Re: EmilZipp] #2452142 23/11/2017 08:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: EmilZipp
[...]synes den litt mindre og eldre gjengen rundt Øyeren virker et hakk tryggere.

Da jeg syklet Master landevei for 5-10 år siden, følte jeg meg mye tryggere i årspuljen min, enn hvis jeg stilte i turklassen i ritt uten Master-klasser.

Jeg er for attraktive ritt slik Alpers beskriver det, men hvis nivåinndeling fører til at erfarne syklister må sitte med rullehelter og vårkåte cowboyer, og dette går ut over sikkerheten, stemmer jeg for aldersinndeling, selv om det måtte bety mindre felt.

Anonym5
Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452158 23/11/2017 09:03
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Er relativt fersk og har ikke en gang tenkt tanken å melde meg på masterritt. Det virker som et opplegg myntet på de som har syklet hele livet og konkurrert når de var yngre, og ønsker å fortsette med det. Høy terskel med andre ord. Og det er jo forsåvidt helt greit det.

Hadde det vært puljer etter nivå ville det garantert endret seg. Inntil videre så tråler jeg terminlisten etter morsomme turritt.

Re: Mastercupen [Re: Jåddhå] #2452162 23/11/2017 09:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Jåddhå
Er relativt fersk og har ikke en gang tenkt tanken å melde meg på masterritt. Det virker som et opplegg myntet på de som har syklet hele livet og konkurrert når de var yngre, og ønsker å fortsette med det. Høy terskel med andre ord. Og det er jo forsåvidt helt greit det.

Hadde det vært puljer etter nivå ville det garantert endret seg. Inntil videre så tråler jeg terminlisten etter morsomme turritt.

Med unntak av uhell er det værste som kan skje at du blir frakjørt. Jeg har syklet i 4 år og synes det er kjempeartig med masse trivelige folk og til tider litt skravling i feltet. Men når de hissigste ulvene trykker til i en bakke eller tre gjelder det å bite tennene sammen. Det er åpenbart mange sterke folk sammenlignet med meg

Re: Mastercupen [Re: larsb] #2452163 23/11/2017 09:24
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
(...)
(...)

LarsB

Ritt og arrangement er selvfølgelig inntektsbringende om det arrangeres NC eller turritt. Eller er ikke det akkurat det du skriver når du sier man går i pluss via utgiftsdekning samt kiosksalg? Har du prestert noe større skudd i foten før?

Re: Mastercupen [Re: Jåddhå] #2452164 23/11/2017 09:26
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tja, det er "aktivt" ritt, men går ikke nødvendigvis noe fortere enn turritt. Det er i prinsippet en helt annen rittform. Her kan det være støting, brudd, innkjøring, lagsamarbeid/sabotering, ja alt det vi ser i større skala ute i proffverden.

Så ja, det er for litt viderekommende, førstereis bør bygge opp erfaring gjennom turritt

Re: Mastercupen [Re: 2Will] #2452171 23/11/2017 10:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
(...)
(...)

LarsB

Ritt og arrangement er selvfølgelig inntektsbringende om det arrangeres NC eller turritt. Eller er ikke det akkurat det du skriver når du sier man går i pluss via utgiftsdekning samt kiosksalg? Har du prestert noe større skudd i foten før?

De fleste aktive ritt - NC og andre går nok heller i minus for klubbene enn i pluss - Å gå i null avhenger av et visst kiosk-salg.
De store turrittene bidrar i klubbkassa, men også her er det trangere tider. De aller fleste klubber arrangerer ritt fordi det er det klubber skal gjøre, ikke for å finansiere driften.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Mastercupen [Re: sveinaa] #2452172 23/11/2017 10:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: sveinaa
(...)
(...)

LarsB

Har løypene i år vært så dårlige da?

Det spørsmålet er nok til 2will. Jeg har ingen mening om løypene annet enn at man må kunne være praktisk i forhold til UCI standard på NC. Det er ikke mange steder det blir ritt om man skal ha den korrekte fordelingen asfalt, sand og gress og det korrekte antallet fulle våte pensjonister i gummistøvler som blåser røyk på rytterene.

LarsB

Re: Mastercupen [Re: 2Will] #2452174 23/11/2017 10:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
(...)
(...)

LarsB

Selvsagt har jeg prester større skudd i foten før.
Å arrangere ritt er ikke særlig lønnsomt. Eller tror du vi i klubbene sitter rundt å legger dem med for moro skyld. Et NC i sykkelkross for eksempel har faste utgifter og ingen garantier for at man får dekket inn de faktiske kostnadene langt mindre det som legges ned av frivillige timer. Har man flaks kan man tjene litt på kiosk.

Unntak finnes. Kalas Cup går jevnlig med overskudd, de store turrittene har gått med overskudd. Men det er velvilje, pliktfølelse og ønske om å bidra i miljøet som gjør at man arrangerer Norgscupritt for deg og meg.

I grunn det Øyvind sier over

LarsB

Re: Mastercupen [Re: sykkeloyvind] #2452175 23/11/2017 10:31
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: sykkeloyvind
(...)
(...)

LarsB

De fleste aktive ritt - NC og andre går nok heller i minus for klubbene enn i pluss - Å gå i null avhenger av et visst kiosk-salg.
De store turrittene bidrar i klubbkassa, men også her er det trangere tider. De aller fleste klubber arrangerer ritt fordi det er det klubber skal gjøre, ikke for å finansiere driften.

En titt på regnskapet til BOC for 2016 viser at 24% av totale inntekter kommer fra stevneinntekter, offentlige tilskudd er den klart største inntekstposten og er til sammenligning 30%.

Så er kostnader biten man i økonomistyringssammenheng skal ha kontroll på. Så da kan dere enten hevde at sykkelklubber rundt omkring ikke har styring, alla NCF og co, hvilket ville være rimelig det og, eller dere kan innta holdningen at det ikke drives kosteffektivt i klubbene.

F.eks er det slik at sponsormidler, igjen fra BOC sitt 2016 regnskap, utgjør bare 12% av inntektene mens det negative avviket på kostnader knyttet til elitesatsningen alene er på -31%. Utvikling Bærum Sykkelpark er endog enda verre, der er kostnadsoverskridelsen -228%. Overskridelsen på siste post er på over 600 000,- alene og langt mer enn f.eks. sponsorinntekter representerer.

Så, da må man spørre seg om "dette tjener vi ikke penger på" er et resultat av ting man får gjort noe med eller rett og slett god gammel økonomistyring alla sykkel-vm 1993 og 2017.

Redigert av 2Will; 23/11/2017 10:35.
Re: Mastercupen [Re: Valentino] #2452176 23/11/2017 10:33
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
(...)
(...)

LarsB

Selvsagt har jeg prester større skudd i foten før.
Å arrangere ritt er ikke særlig lønnsomt. Eller tror du vi i klubbene sitter rundt å legger dem med for moro skyld. Et NC i sykkelkross for eksempel har faste utgifter og ingen garantier for at man får dekket inn de faktiske kostnadene langt mindre det som legges ned av frivillige timer. Har man flaks kan man tjene litt på kiosk. Men vi snakker uansett overskudd i form av tusenlapper

Unntak finnes. Kalas Cup går jevnlig med overskudd, de store turrittene har gått med overskudd. For kalas Cup sin del skyldes det langvarig kvalitetsjobbing av mange flinke forlk både på ritt og på sponsoriden*. Men det er velvilje, pliktfølelse og ønske om å bidra i miljøet som gjør at man arrangerer Norgscupritt for deg og meg.

* her er jeg partisk siden jeg er en av dem som jobber med dette på fritida

I grunn det Øyvind sier over

LarsB

Re: Mastercupen [Re: Oystein L] #2452179 23/11/2017 10:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Tja, det er "aktivt" ritt, men går ikke nødvendigvis noe fortere enn turritt. Det er i prinsippet en helt annen rittform. Her kan det være støting, brudd, innkjøring, lagsamarbeid/sabotering, ja alt det vi ser i større skala ute i proffverden.

Så ja, det er for litt viderekommende, førstereis bør bygge opp erfaring gjennom turritt

Ja, for i turritt er det hverken støting, brudd, innkjøring eller lagsamarbeid/sabotering... ICON_WINK

Re: Mastercupen [Re: larsb] #2452180 23/11/2017 10:48
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
At klubbene legger ned fordi det ikke er lønnsomt nå skulle da antitetisk si at det faktisk en gang i tiden, f.eks. pga deltakelse, var lønnsomt.

Markeder må bygges og utvikles, tilbyderne må tilpasse seg denne utviklingen. Når man så har forstått at det f.eks. er flere syklister i Norge i dag enn noen gang så handler resten kun om å tilpasse produktene og tjenestene til å møte markedet.

Plikt og velvilje må dere gjerne ha, men hvis dere har et produkt som ikke markedet vil ha så kommer man ikke langt med det.

Kostnader rittarrangement var forøvrig i budsjettet for BOC 2016 630',- mens inntektene fra stevnearrangement var 720',-.

Sykkelkross-arrangementet på Spikkestad gikk forøvrig med underskudd på 4787,-. Det vil rundt regnet si at dersom +-20-25 flere påmeldte så ville man fort kommet i break even.

Redigert av 2Will; 23/11/2017 11:01.
Re: Mastercupen [Re: Øyvind V] #2452181 23/11/2017 11:02
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
[quote
Ja, for i turritt er det hverken støting, brudd, innkjøring eller lagsamarbeid/sabotering... ICON_WINK [/quote]

Her i Trøndelag er det jo "a walk in the park" å sykle aktivritt, for da har forhåpentligvis de verste støtebassene meldt seg på i elite. ICON_LAUGH

Ketil
Re: Mastercupen [Re: ket16] #2452188 23/11/2017 11:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Synes det støtes både i tide og utide i turrittene også jeg... ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino